quote:my thoughts exactly, kheb geen flauw id meer hoeveel flauwekul we nou al weer niet uit hebben gebraakt
Op dinsdag 19 augustus 2003 14:41 schreef -Eddow- het volgende:![]()
Waarom worden er geen leuke topic titels meer verzonnen
Met nummers enz..
met andere woorden, goedenavond den jozef is weer wakker
Voordelen van Supercharger:
- Supercharger levert altijd druk, dus zal niet moeten wachten tot jij
je gaspedaal indrukt
Voordelen van NOS:
- Koelere lucht in motor, per 10 graden koeler is 1kp meer.
- (Veel) meer druk
Nadelen NOS:
- Door de plotselinge verkoeling koelt je motor erg snel af, en daar kan
die niet zo goed tegen.
- Het is maar voor heel even...
quote:zeker nog nooit met een turbo gereden??? of met supercharger.. euh bij lage toeren doet een turbo helemaal niks... dat begint pas bij 2000 toeren, en dat merk je..
Op dinsdag 19 augustus 2003 18:57 schreef bonfie het volgende:
Voordelen van Turbo:
- Turbo levert meer druk dan een supercharger bij lagere toeren.
Omdat de supercharger bij de max aan toeren de max aan druk
moet leveren heb je alleen aan het einde de maximale druk.
- Turbo leverd alleen druk als het nodig is.
Als je het gas pedaal intrapt, krijg je meer uitlaatgassen, en gaat je
turbo werken
- Geeft indien je een BOV hebt, een leuk woooossssh geluidVoordelen van Supercharger:
- Supercharger levert altijd druk, dus zal niet moeten wachten tot jij
je gaspedaal indruktVoordelen van NOS:
- Koelere lucht in motor, per 10 graden koeler is 1kp meer.
- (Veel) meer drukNadelen NOS:
- Door de plotselinge verkoeling koelt je motor erg snel af, en daar kan
die niet zo goed tegen.
- Het is maar voor heel even...
quote:maar als die dan begint begint die ook goed....
Op dinsdag 19 augustus 2003 18:59 schreef Ultimora het volgende:[..]
zeker nog nooit met een turbo gereden??? of met supercharger.. euh bij lage toeren doet een turbo helemaal niks... dat begint pas bij 2000 toeren, en dat merk je..
quote:ooit eens in een gechipte Coupé fiat Turbo plus (280pk) gereden, daar kwam de turbo wel zo allejezus lomp er in, dat was echt lache, in zijn I zonderwielspin heel rustig wegrijden, en dan bij 1800 toeren volgas zodat de turbo er bij 2200 vol gaat werken... heb je alsnog rokende voorbanden
Op dinsdag 19 augustus 2003 19:00 schreef ThaFreak het volgende:[..]
maar als die dan begint begint die ook goed....
hoor net achter me (zit zoon van de eigenaar) dat er ook een grotere turbo in zit en een andere intercooler.
quote:Dat is niet waar er zijn ook Superchargers die een gesloten eigen olie systeem hebben ---> voorbeeld : http://powerdyne.com/silentdr.htm
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:21 schreef knillis het volgende:[..]
olieleidingen: beide noodzakelijk
Als ik het goed doe mag ik mn hele stage dat blijven doen. * PeuRac gaat dus regelmatig een Mercedes meenemen naar huis Dat is gewoon relaxed, ben gewoon ff de baas over 25 auto's/busjes/vrachtauto's.
quote:lekker relaxte stageplaats dus als ik het zo lees....
Op dinsdag 19 augustus 2003 19:35 schreef PeuRac het volgende:
IK heb een super stage plaatsben bij Mercedes Ster in Doetinchem gewoon ff tot leerling-rent-manager benoemd omdat de rent-manager er vorige week mee is op gehouden en ze nog geen vervanger hebben gevonden.
Als ik het goed doe mag ik mn hele stage dat blijven doen. * PeuRac gaat dus regelmatig een Mercedes meenemen naar huis Dat is gewoon relaxed, ben gewoon ff de baas over 25 auto's/busjes/vrachtauto's.
quote:idd erg relax, ben zelfs onder 'werk' tijd, naar t tankstion gereden om een kopje koffie te drinken, er was toch nix te doen.
Op dinsdag 19 augustus 2003 19:50 schreef ThaFreak het volgende:[..]
lekker relaxte stageplaats dus als ik het zo lees....
nog amg's aanwezig
Nee, alleen die van de baas ( S 55 AMG ) al betwijfel ik of ie nog standaard is.
En ik zit op de bedrijfswagen afdeling, de enige personen auto's die 'ik heb' zijn een A170 CDI en een Vaneo 1.6
In 2 Fast 2 Furious vraagt Brain O'Connor aan een autoleek of ie verstand heeft van auto's om te testen welke auto Brain kreeg, een 4 of 4,2 liter.
Autoleek: Euhhh. 4,2 liter tuurlijk.
Brain: Zie je wel, hij heeft geen verstand van auto's.
Dit begrijp ik dus niet.
Kan iemand me dit uitleggen?
Snappie?
quote:Ik bedoelde bij lage toeren eigenlijk 3000 rpm, daar heeft een turbo(ik heeft dus een stock turbo, die is klein) volledige druk, en bij de supercharger is de volledige(maximale) druk pas bij het maximale aantal toeren te verkrijgen.
Op dinsdag 19 augustus 2003 18:59 schreef Ultimora het volgende:[..]
zeker nog nooit met een turbo gereden??? of met supercharger.. euh bij lage toeren doet een turbo helemaal niks... dat begint pas bij 2000 toeren, en dat merk je..
Mijn ECU activeerd de wastegate bij 9 PSI, en deze is behaalt op 3500 toeren. dus vanaf 3500 toeren is de druk maximaal. Ik heb geen voorbeeld van een supercharger, maar omdat deze aan de motor is gekoppelt, draait ie pas maximaal bij maximale toeren.
Bij grotere turbo's is de maximale druk bij een hoger toerental, daar dacht jij waarschijnlijk aan.
P.S. Indien je motor aanstaat doet je turbo ook wat, want je turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, en deze worden altijd geproduceerd indien de motor aanstaat. (Je merkt het pas later, omdat je die minimale druk niet opmerkt als je lage toeren maakt) en hoe groter de turbo, hoe hoger de toeren moeten zijn voordat hij merkbaar iets gaat doen.
[Dit bericht is gewijzigd door bonfie op 19-08-2003 22:44]
quote:Maar een dumpvalve of hoe je dat ook mag schrijven houd de druk er op en word dus het turbo gat kleiner. Als je het gas los laat laat hij de over druk weg lopen en dat is het PSSSSS geluid. Due dumpvalve zorgt ook voor een langere leeftijd van je turbo omdat hij niet elke keer maar weer die druk moet opbouwen. En je kan ook nog eens de turbo druk opvoeren naar 2 bar bv.
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:42 schreef bonfie het volgende:P.S. Indien je motor aanstaat doet je turbo ook wat, want je turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, en deze worden altijd geproduceerd indien de motor aanstaat. (Je merkt het pas later, omdat je die minimale druk niet opmerkt als je lage toeren maakt) en hoe groter de turbo, hoe hoger de toeren moeten zijn voordat hij merkbaar iets gaat doen.
Nu praat ik mee met grote jongens als leek
Dat heb ik hier geleerd.
quote:Nu snap ik hem eindelijk!
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:33 schreef Boink het volgende:
Hij zei er een bepaald merk voor, en dat merk stond op de beker cola waar die gast uit dronk, toen zei brian dus, kwist niet dat pizzaboeren ook motors maakteSnappie?
quote:En er zijn ook turbo's met gelsoten oliesystemen, misschien niet gemonteerd op auto's, maar het bestaat wel. Bovendien worden superchargers ook door europese merken toegepast, denk aan de G-laders van VW en de Kompressors van MB, welke beide in feite SC's zijn. Een SC heeft niets te maken met inhoud van de motor, enkel met de luchthuishouding van die motor.
Op dinsdag 19 augustus 2003 19:32 schreef gigatech het volgende:[..]
Dat is niet waar er zijn ook Superchargers die een gesloten eigen olie systeem hebben ---> voorbeeld : http://powerdyne.com/silentdr.htm
Superchargers worden vooral bij amerikaanse auto's gebruikt ivm de grote cilinderinhoud van die auto's
quote:beter dat je het naar je zin hebt,
Op dinsdag 19 augustus 2003 19:35 schreef PeuRac het volgende:
IK heb een super stage plaatsben bij Mercedes Ster in Doetinchem gewoon ff tot leerling-rent-manager benoemd omdat de rent-manager er vorige week mee is op gehouden en ze nog geen vervanger hebben gevonden.
Als ik het goed doe mag ik mn hele stage dat blijven doen. * PeuRac gaat dus regelmatig een Mercedes meenemen naar huis Dat is gewoon relaxed, ben gewoon ff de baas over 25 auto's/busjes/vrachtauto's.
quote:Wordt dus een middagje langsgaan bij Ultimora
Op woensdag 20 augustus 2003 09:52 schreef Ultimora het volgende:[..]
beter dat je het naar je zin hebt,
ik hier ook wel, mercedes lijkt me ook erg gaaf, gelijk ook een mooi taak gekregen dus. ik zit hier alleen een beetje in de showroom, en af en toe eens een klant helpen. (zie je niet overdreven vaak hier) maar wel gezellig hier (ook een tap in de showroom
) en leuke collega´s enzo.
quote:ik heb hier nog wel een daihatsu charade staan die ik niet op internet durf te zetten.. speciale prijs voor jou: 4500 euro
Op woensdag 20 augustus 2003 09:59 schreef Boink het volgende:[..]
Wordt dus een middagje langsgaan bij Ultimora
quote:Waarom niet?
Op woensdag 20 augustus 2003 10:01 schreef Ultimora het volgende:
ik heb hier nog wel een Daihatsu Charade staan die ik niet op internet durf te zetten..
quote:dat ding raken we wel kwijt, niet aan een klant waarschijnlijk, maar dan stoten we hem wel door aan de handel.
Op woensdag 20 augustus 2003 10:41 schreef Extremini het volgende:[..]
Waarom niet?
(die uitleg kreeg ik tenminste)
Vanavond hebben we wat mij (en de kinderen ook) betreft het hoogtepunt van de week: de motortocht. Met een beetje geluk komen er vanavond zo'n 300 motoren naar de markt in ons dorp (vorig jaar waren het er al 285) en daarbij kunnen de oudste kinderen (en de leiding natuurlijk... ) achterop. Het geeft echt een geweldig geluid als die motoren allemaal tegelijk gestart gaan worden.
Nu maar hopen dat we een aantal motorrijders weer zo gek krijgen om erna nog wat burn outs te maken...
Een vraagje voor autoliefhebbers hier:
Zal ik alvast een nieuwe Auto Tournament organiseren?
quote:een wat??? uitleg svp...
Op woensdag 20 augustus 2003 11:06 schreef Extremini het volgende:
Fijn om te horen dat je een leuke vakantie hebt, Metalfreak.Een vraagje voor autoliefhebbers hier:
Zal ik alvast een nieuwe Auto Tournament organiseren?
quote:Zoek bij Search op onderwerp: Auto Tournament.
Op woensdag 20 augustus 2003 11:35 schreef Ultimora het volgende:[..]
een wat??? uitleg svp...
En je ziet waarover het gaat.
Ik wil graag een nieuwe organiseren, maar ik peil eerst hier de amino voor dit idee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |