quote:Geduld hebben... het beestje moet wennen!
Op maandag 18 augustus 2003 17:04 schreef Anky het volgende:
Ik krijg hem nog niet op m'n vinger.
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 17:05 schreef SignOTheTimes het volgende:[..]
Geduld hebben... het beestje moet wennen!
Gewoon rustig aan je vinger dichterbij brengen anders schrikt ie en rent ie weg
nej je kwam hier met het idee serieuze reacties te krijgen,
..2 vriendinnen van mij hebben ook allebei van die valkparkieten
en ik weet dat bij het 1e meisje die beestjes zo vals als de neten zijn
das dus me ex.
bij het andere meisje ... die is wel lief > evenals haar valkparkiet,
dat beest kan gewoon me naam zeggen
mijn advies luid: zorg nou dat je het beestje hoe dan ook een beetje tam krijgt anders zit je straks met zo'n vals beest opgescheept
Wat er dus in resulteert dat ze veel bij je in de buurt willen zijn, je eten voeren, tegen je brabbelen en je 'veren' goed doen. Maar ook dat jij waarschijnlijk de enige bent die ze heelhuids beet kan pakken. (Papegaaien zijn nog erger, die kunnen echt jaloers worden en andere mensen aanvallen
)
Ik kreeg ze tam door idd veel in de buurt te zijn, te voeren én ik heb een bepaalde schelle manier van fluiten. Op den duur gingen ze daarop reageren, en naar je toekomen/aandacht vragen.
Ik zou na je valkparkiet in de rui is geweest, 'm niet meer kortwieken. Ze moeten veel vliegen ivm hun conditie.
Hij/zij heeft dan vast wel door dat de kooi 'huis' is en zal er niet uit proberen te ontsnappen. (Hoewel, dikke kans dat hij/zij eenmaal niet meer de kooi in te krijgen is, als jij in de buurt bent.. gaan ze liever op je schouder zitten )
De volgende stap is hem op je hand te laten zitten.. Hou het stukje eten voor em maar op zo'n afstand dat ie er niet bij kan, vervolgens hou je je vinger voor z'n zitstok zodat ie erop kan zitten. Hij zal dit niet meteen doen maar uiteindelijk zal het toch wel lukken.. Pas als dat allemaal gelukt is kun je je vogel uit de kooi laten, hij zal dan ook makkelijker in de kooi te krijgen zijn want je kan hem dan terwijl hij op je vinger zit naar de kooi brengen..
ook belangrijk.. oefen elke dag rond dezelfde tijd, dan weet de vogel wanneer ie je kan verwachten en staat ie niet ineens voor verrassingen (houden vogels niet zo van..)
ennn...verder nog 1 ding.. om hem sneller uit je hand te laten eten kun je em best een beetje honger laten lijden.. geef em niet de hele dag onbeperkt te eten maar bijvoorbeeld alleen van 21.00 tot 10.00 dan heeft ie rond zes uur wel honger en zal ie uit je hand gaan eten.. (wel onbeperkt water geven!)
Een aantal tips die ik ook toepas:
1. Consequent blijven:
- Hij mag bij ons niet op het hoofd gaan zitten, dus doet hij dat toch, gelijk op je vinger zetten en eventueel naar je schouder verhuizen.
- Altijd hetzelfde zeggen bij een opdracht. "Kom maar" voor op je vinger, "In de kooi" als je hem in de kooi zet, "Lekker he?" als je hem iets geeft. Verder zijn naam "Zaphod" voordat je voor het eerst een commando spreekt en zijn attentie wil.
2. NIET fluiten!!! dit leert hij namelijk veel makkelijker aan dan praten. Eerst de "mensentaal" leren en daarna fluittoontjes, dit lukt bijna niet andersom.
3. Kijk goed uit voor giftige planten, bijvoorbeeld een Ficus of een Klimop is giftig!
4. Als hij vertrouwt is met je vinger of schouder zal hij zijn veren gaan poetsen. Dit is het moment dat je hem ook kan kroelen (in zijn nekje, over zijn kuif) Zaphod vond het eerst een beetje eng, maar vindt het nu heerlijk!
5. Zaphod is nog niet gekortwiekt, maar dat doen we misschien nog wel. Het is namelijk niet zielig. Zijn vleugels heeft hij gekregen om kilometers te vliegen, niet die drie rondjes door de huiskamer. Hij zal er weinig hinder van ondervinden, mits je het niet te drastisch doet. Hij moet nog wel omhoog kunnen komen, maar niet al te ver kunnen vliegen. Dit heeft een aantal voordelen:
- Conditie verbeterd doordat hij meer zijn borstspieren moet gebruiken, dit zorgt voor een gezonde valkparkiet.
- Als hij ontsnapt, is hij toch weer makkelijk terug te halen want hij kan maar 50 meter achter elkaar vliegen en geen kílometers. (Je moet altijd waakzaam zijn voor openstaande deuren en ramen, maar het kán een keer gebeuren in de twintig jaar dat hij leeft en in de vrije natuur heeft een tamme valkparkiet geen overlevingskansen).
- Hij wordt aanhankelijker en daardoor hebben jullie beide meer plezier.
Heb je je valkparkiet geringd? Dan brengen mensen hem eerder naar een asiel als ze een ontsnapte valkparkiet vinden.
Verder moet je eens in het half jaar een wormenkuurtje geven.
Heb je alles in huis?:
Sepia voor zijn snavel
Grit: kalk/houtskool/steenmengsel voor zijn maag
Vitamines voor in het drinkwater
Kwaliteitsvoer (vers! beter elke keer kleine verse zakken kopen dan in één keer een voordeelverpakking)
Houtsnippers voor op de grond (schelpenzand kan stoflongen veroorzaken)
Trosgierst, vinden ze erg lekker, maar niet te vaak geven (hooguit twee stengels in de week)
Water -> elke dag vernieuwen
Voer -> Lege zaadhulsjes elke dag "uitblazen" en een beetje nieuw voer erbij doen, één keer per week of vaker al het zaad vervangen
En nog even over tam maken: Niet! oppakken, dat vinden ze niet fijn en worden bang voor een hand. Op het moment dat de valk zich zelfstandig kan verplaatsen moet je dat vermijden.
Als hij in je vinger bijt: Niet! terugtrekken. Kiezen op elkaar en de pijn proberen vol te houden. Als hij namelijk doorkrijgt dat jij je vinger wegtrekt op het moment dat hij er in bijt, dan is het hek van de dam en krijg je hem nooit tam.
En nogmaals, paaien met lekkere hapjes, in het begin vooral vogelpap. Op je vinger laten zitten en voeren. Hij gaat vanzelf op je vinger zitten als hij niet meer bang is voor je hand en je met je gestrekte vinger zachtjes tegen zijn borstje aantikt. Dit mag op den duur best met een beetje dwang, laat wel zien wie er de baas is (dat zou je met kinderen ook doen).
Een website waar ik veel aan heb gehad: http://www.valkparkiet.com
Mocht je nog vragen hebben, post ze hier en laat ook horen hoe het met Flippie gaat, dan kunnen we ervaringen en tips uitwisselen (ze hebben dezelfde leeftijd).
Ik heb trouwens nog een vraag voor andere valkparkiethouders: Wat zijn leuke kleine snoepjes om goed gedrag mee te belonen? Ik zat zelf te denken aan rozijntjes of pijnboompitjes?
quote:Aan het cross-posten Pitchdown?
Op vrijdag 5 december 2003 16:27 schreef pitchdown het volgende:
Mijn valkparkiet die ik nu een kleine 2 maanden heb, mag ik wel achter z`n koppie krabben, maar ik krijg h`m maar niet op m`n vinger. Op een stokje mee krijg ik h`m wel...iemand nog idëeen hoe ik h`m wel op de vinger krijg?
Zie het andere topique voor antwoord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |