abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12518648

Een vrouw die op de vlucht is voor de mafia wordt in een kleine stad in Colorado onderworpen aan verkrachting, marteling en vernedering. De burgers van deze stad zijn onbewust van haar ware identiteit en de prijs die zij zelf voor hun wreedheid zullen moeten betalen.

Op zich al een niet zo standaard verhaal, maar wat deze film volgens mij helemaal bijzonder maakt is dat er eigenlijk helemaal geen decor is en dus alles draait om de acteurs en actrices.
De film van 3 uur speelt zich af in een soort van grote loods waar de straten en de buitenkant van huizen getekent zijn op de grond, met krijt ofzo.
Deze opzet heb ik echt nog nooit gezien en hoewel het natuurlijk niet meteen betekent dat het een goede film is heeft deze film op voorhand al wel een streepje voor op al die standaard hollywood zooi die over ons uit wordt gestrooid.

Nicole Kidman is de hoofdrolspeelster in deze film en ze gooit net als vorig jaar in the Hours weer hoge ogen voor een oscar. Haar acteerprestaties moeten echt uitstekend zijn. Hardstikke knap, aangezien ze de film bijna in haar eentje moet dragen, omdat er geen afleiding van een of ander decor is.

Deze film is de eerste in een trilogie die director Lars von Trier aan het maken en schrijven is. Het zijn allemaal wel losstaande verhalen draaiend rond het thema: USA - Land of Opportunities. De andere twee zijn Manderlay, die in 2004 gaat uitkomen en Wasington. Nicole Kidman heeft in deze films waarschijnlijk ook de hoofdrol.

Imdb Dogville

Officiele Website

Op deze site is ook de trailer te vinden. Ik kon helaas nergens een directe link vinden.

De film komt 28 augustus uit in Nederland en zal waarschijnlijk niet te zien zijn in gewone bioscopen. Op naar het filmhuis dus, voor deze op voorhand al geweldig bijzondere film!!!!

[Dit bericht is gewijzigd door maarteniscrazy op 18-08-2003 11:57]

The choices we make, not the chances we take, determine our destiny
pi_12518671
Dat wordt zeker een leuke film, zeker als Vin Diesel niet erin speelt.
  maandag 18 augustus 2003 @ 11:29:01 #3
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_12518872
Beetje een naargeestig verhaal, maar dat zijn we van Van Trier natuurlijk wel gewend. Een film om naar uit te kijken... eindelijk weer is.. yes
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
  maandag 18 augustus 2003 @ 12:49:25 #4
9030 Mr.Black
sucks to be me
pi_12520936
Rare trailer zeg.

Ga de film wel zeker kijken.

Don't love if you want to die in peace.
pi_12521114
Jajaja, dat wordt weer een uitstapje naar een rare alto bios
If you can't stand the heat, get out of the kitchen
pi_12521187
reservoir dogs speelt ook voor een groot deel in een loods
Can I? could I? would I?
pi_12522097
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 13:00 schreef Can_I_kick_it het volgende:
reservoir dogs speelt ook voor een groot deel in een loods
ja?
pi_12581156
idd maar dat was dat het verhaal ook daadwerkelijk in een loods afspeelde.

In Dogville niet.. denk ik

Don't love if you want to die in peace.
pi_12581688
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 17:17 schreef Mr.Black het volgende:
idd maar dat was dat het verhaal ook daadwerkelijk in een loods afspeelde.

In Dogville niet.. denk ik

Misschien heb ik het ook wel verkeerd gezegt. Weet niet zeker of je de wanden van de loods wel ziet, misschien kan je dus beter zeggen dat de film zich op een vloer afspeelt
pi_12583389
zitten ook wel een flink aantal coole acteurs in (udo kier... the guy rocks)
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_12591342
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:01 schreef MadScientist het volgende:
zitten ook wel een flink aantal coole acteurs in (udo kier... the guy rocks)
Noem dan James Caan, Ben Gazzara, John Hurt of Philip Baker Hall.

Udo zit in zowat elke Von Trier film..

:{
pi_12594675
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 23:19 schreef SODA het volgende:
Noem dan James Caan, Ben Gazzara, John Hurt of Philip Baker Hall.
Hey, ik ben de IMDb niet
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  donderdag 21 augustus 2003 @ 19:27:23 #13
30408 California
Ondergewaardeerd mysterie.
pi_12611223
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 17:40 schreef maarteniscrazy het volgende:
Misschien heb ik het ook wel verkeerd gezegt. Weet niet zeker of je de wanden van de loods wel ziet, misschien kan je dus beter zeggen dat de film zich op een vloer afspeelt

Nicole Kidman en Paul Bettany:

quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 01:16 schreef MadScientist het volgende:
Hey, ik ben de IMDb niet
Fine, I'll do it... zucht .

John Hurt is trouwens alleen de verteller, hij komt er niet in voor.

The short weekend begins with longing...
pi_12613120
Lijkt me een uitstekende sunchaserfilm dit!
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_12621028
Ik heb net m'n kaartje voor maandagavond al gekocht.. (Tuschinski)..
pi_12719856
Ik zag net Dogville...
en ik kwam met erg gemengde gevoelens de bioscoop uit.

Aan de ene kant denk je: Lars von Trier, topcast, favoriet (bij vooral de critici) in Cannes.

De film is echter een saaie 3 uur durende marteling. Een pretentieuze in 9 aktes opgedeelde film die toont hoe slecht de mens is. (erg overdreven niet subtiele boodschap) Met een vervelende semi-philosofische voice-over die niet ophoud. ELKE akte wordt ingeleid en afgesloten met de voice-over.

Dat is iets dat von Trier in Europa (1991) ook al deed, dat ook zo'n vermoeiende zit daardoor werd.

De minimalistische decors zijn eventjes 10 minuten leuk, maar de "lol" is daar ook al snel van af. (de film duurt 3 uur!). Natuurlijk maakte de topcast veel goed, en film eindigt erg verrassend.

Maar de 3 uur VERMAAK die ik had verwacht, (Ik ben -op Europa na- dol op von Trier) werd haast een 3 uur durende marteling. Veel mensen in de uitverkochte filmzaal -Tuschinski- liepen weg na akte 4-5.

Voordat iedereen in deze topic gaat verkondigen "wat een kutfilm". Het is ondanks alle ergernis een hele bijzondere film in vorm, stijl, opbouw. Ik ben allang blij weer eens een "originele" film te zien, maar naar mijn mening is von Trier toch echt te ver gegaan. (zoals ik Lost Highway van Lynch ook eigenlijk NIET kon waarderen als Lynch-fanaat).

Dogville is niet voor het grote publiek 'fun' en ik ben erg benieuwd wie het wel een fantastische ervaring vond. (hoewel ik me goed voor kan stellen dat die er zullen zijn).

Ga er aub je niet heen als je Dancer in the Dark al niet leuk vond. Dogville is een overdosis von Trier. (en de film duurt een uur -in het midden- te lang)

pi_12721173
Ik ben nu niet bepaald een 'von trier' aanhanger, maar ik vond deze film echt supergoed!
Nicole is fantastisch en integenstelling tot zijn andere (veelal trieste) films, eindigd deze film met een echt 'wow' gevoel.

Het zijn wel drie hele lange uren..dus zak er maar lekker voor onderuit

Jag ar lesbisk
  dinsdag 26 augustus 2003 @ 09:36:33 #18
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_12722478
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:14 schreef Patvs het volgende:

Ga er aub je niet heen als je Dancer in the Dark al niet leuk vond. Dogville is een overdosis von Trier. (en de film duurt een uur -in het midden- te lang)

Wat doe je als je Dancer in the Dark erg goed vond, maar moeilijk door Breaking the Waves kon komen
  woensdag 27 augustus 2003 @ 15:42:05 #19
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_12758528
Ben hem gisteren gaan zien in de bioscoop, hij was wel erg langdradig (ongeveer 3 uur!) en kon mij niet echt boeien, het einde maakte daartegen een hoop goed en ben blij dat ik niet halverwege ben opgestaan, wat meerdere malen overwogen is.
Die stem die het allemaal aan elkaar praat was erg slecht gekozen en werkte mij op de zenuwen.

Een 6'je.

Hey patvs ik zat ook in Tuchinski om 20.30, had jij het ook zo enorm heet? het leek wel een broeikas maar dat kon ook aan mij liggen natuurlijk.

[Dit bericht is gewijzigd door BAZZA op 27-08-2003 15:45]

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_12763077
Ja... behalve dezelfde mening over de film zat ik ook 20:30 in die broeikas. Ze konden de airco niet aanzetten, hoorde ik achteraf.
pi_12827868
Ik heb Dogville dus gisteren gezien in Kriterion en vond hem in één woord geweldig. Prachtige, baanbrekende cinema van Von Trier, allemaal volgens de strikte Dogma-regels. Alles aan de film is onconventioneel en vernieuwend: de opbouw is zo eenvoudig dat het net zo goed een toneelstuk had kunnen zijn, daardoor zijn de acteurs helemaal aangewezen op hun acteerprestaties. De misbruik op het personage van Kidman wordt extra wrang door het gebrek aan decor: de hele mannelijke gemeenschap van het dorp woont haar uit en 'onbedoeld' kijkt de hele cast mee.

De anti-Amerikaanse boodschap vond ik ook vrij duidelijk, al is die op meerdere manieren interpreteerbaar door die verbazingwekkende plotwending. Deze film heeft alles in huis om het een meesterwerk te noemen. Vernieuwend, gedurft, onconventioneel en met een boodschap. Gewoon geniaal!

Wat ben ik blij dat er nog zulke films gemaakt worden. Van mij krijgt ie een dikke negen.

"I'm a reasonable man, get off my case"
pi_12827890
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 20:46 schreef kamagurka het volgende:
Lijkt me een uitstekende sunchaserfilm dit!

Sunchaser is te dom voor deze film.

"I'm a reasonable man, get off my case"
  zaterdag 30 augustus 2003 @ 13:11:10 #23
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_12828037
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2003 13:00 schreef ELPablo het volgende:
Ik heb Dogville dus gisteren gezien in Kriterion en vond hem in één woord geweldig. Prachtige, baanbrekende cinema van Von Trier, allemaal volgens de strikte Dogma-regels.
Was niet 1 van de Dogma-regels dat je niets aan een set mocht toevoegen? Dus als je een voorwerp nodig had voor een scene moest dat voorwerp daar al aanwezig zijn, anders moet je een andere locatie zoeken waar dit voorwerp wel voor handen is. Lijkt me sterk dat ze een loods gevonden hebben waar al die attributen zo aanwezig dat ze het dorp vormden

Volgens mij is dit geen Dogma-film dus, maar dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit. Ben erg benieuwd iig.

pi_12828470
Ik heb Dogville nog niet gezien maar ben wel zeker van plan dat te doen.

Wat een verschil zeg met Nicole Kidman, waneer je denkt aan een film als Far and Away, waar ze best grappig in was, dan is ze toch wel enorm gegroeid (en zeker Tom Cruise ontgroeid!)

Ik vind haar toch een van de best actrices van dit moment, bv ook haar rol in The Others, echt steen goed, ik heb alleen het idee dat ze over het algemeen nogal onder wordt gewaardeerd, ook in de media...

Not a shred of evidence exists in favor of the idea that life is serious.
  zaterdag 30 augustus 2003 @ 23:08:05 #25
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_12838847
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 15:42 schreef BAZZA het volgende:
Die stem die het allemaal aan elkaar praat was erg slecht gekozen en werkte mij op de zenuwen.
Jammer, ik vind John Hurt een goede acteur en hij heeft een sterke stem om verhalen te vertellen.
Denk maar aan "The Storyteller" of "Watership down".
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')