Mijn top-3 all time favourites:
1. Tyree Cooper - Let The Music Take Control
2. Jungle Brothers - I'll House You
3. Mr. Lee - Pump That Body
Iemand die deze grondleggers nog kent en er goede herinneringen aan overhoudt! Alleen jammer dat het hele genre uitgestorven is
quote:Uiteraard... hoe kon ik dit vergeten!
Op zondag 17 augustus 2003 14:26 schreef TroyK het volgende:
je vergeet
Joe Public - Live and learn!
Doet mij overigens sterk denken aan Turn Up The Bass 1 t/m zoveel .
quote:De Turn Up The Bass-compilatieseries en de hiphouse hebben destijds pioneerswerk verricht in het populariseren van de house.
Op zondag 17 augustus 2003 14:32 schreef Grayburn het volgende:
Todd Terry, Tony Scott, Kraze etc. etc.Doet mij overigens sterk denken aan Turn Up The Bass 1 t/m zoveel
.
[Dit bericht is gewijzigd door leedvermaak op 17-08-2003 14:35]
quote:So true.
Op zondag 17 augustus 2003 14:34 schreef teknomist het volgende:[..]
De Turn Up The Bass-compilatieseries en de hiphouse hebben destijds pioneerswerk verricht in het populariseren van de house.
quote:Bingo!
Op zondag 17 augustus 2003 14:36 schreef Steve-O het volgende:
hip-hop-house
quote:Ken ik niet
Op zondag 17 augustus 2003 14:36 schreef Grayburn het volgende:[..]
Bingo!
quote:Zie o.a. bovengenoemde nummers.
Op zondag 17 augustus 2003 14:37 schreef Steve-O het volgende:[..]
Ken ik niet
1 Humanoid - Slam (Hip House Version)
2 DJ Fast Eddie - Yo Yo Get Funky
3 Longsy D - This Is Ska
Cash Money & Marvelous - The Mighty Hard Rocker
Cookie Crew - Born This Way
Doug Lazy - Let It Roll
Longsy D - Mental Ska
DJ Fast Eddie - Hip House
quote:Van wie was die sax-sample nog eens? Tof nummer idd!
Op zondag 17 augustus 2003 17:15 schreef teknomist het volgende:
Chad Jackson met " Hear The Drummer (Get Wicked)" is ook nog een aangename klassiekerBen nu maar een compilatie aan het samenstellen
quote:De sax-sample was van James Brown
Op zondag 17 augustus 2003 17:17 schreef Grayburn het volgende:[..]
Van wie was die sax-sample nog eens? Tof nummer idd!
quote:Ohja.
Op zondag 17 augustus 2003 17:21 schreef teknomist het volgende:[..]
De sax-sample was van James Brown
James Brown Is Dead .
quote:Zoals zoveel nummers samples van James Brown bevatten. Volgens mij één van de artiesten die het meest door de sampler zijn gehaald.
Op zondag 17 augustus 2003 17:21 schreef teknomist het volgende:
quote:In de hiphouse platen was dat bijna een cliche, ook veel hiphop platen hebben James Brown doodgesampeld (1988-1991 op z'n hoogtepunt ruwweg). Een soort van golfbeweging, later gingen ze op Parliament/Funkadelic over en wat daarna kwam boeide me over het algemeen niet meer.
Op zondag 17 augustus 2003 18:06 schreef MSXUser het volgende:[..]
Zoals zoveel nummers samples van James Brown bevatten. Volgens mij één van de artiesten die het meest door de sampler zijn gehaald.
Ik wordt een beetje moe trouwens van die stomme hokjesgeest; oldschool hiphophouse?! Gezien de nummers die worden genoemd wordt er maar weer een etiketje gepakt.
Wat ik als hiphouse klassiekers zie, zijn bijna alle producties van het DJ International label, de produkties van Fast Eddie (Yo yo get funky, Let's go), Tyree (Turn up the bass), KA Posse, The Mixmasters.
Verder vond ik Doug Lazy (produktie door Raze, met typische ritmes) erg goed.
Daarnaast waren er eigenlijk weinig hoogtepunten en werd het genre snel door meelopers opgepakt en uiteindelijk diende het als basis voor eurodance. Daardoor is het genre al snel ten onder gegaan.
Fast Eddie mag niet te zeer worden onderschat, op z'n album voor DJ International Jack to the sound stond meer dan hiphouse; o.a. acid (I can dance) en Chicago stijl nummers.
quote:Men riep ook terecht in 1991: "James Brown is dead!".
In de hiphouse platen was dat bijna een cliche, ook veel hiphop platen hebben James Brown doodgesampeld (1988-1991 op z'n hoogtepunt ruwweg). Een soort van golfbeweging, later gingen ze op Parliament/Funkadelic over en wat daarna kwam boeide me over het algemeen niet meer.
quote:Niet alle nummers die hier genoemd worden vallen binnen de definitie van het genre. Maar passen in tegendeel wel in tijdsgeest. Het probleem met genredefinities is dat elk nummer wel een uitzondering is.
Ik wordt een beetje moe trouwens van die stomme hokjesgeest; oldschool hiphophouse?! Gezien de nummers die worden genoemd wordt er maar weer een etiketje gepakt.
quote:Met die goede harde kern van de hiphouse heb ik dus ook het meeste affiniteit mee.
Wat ik als hiphouse klassiekers zie, zijn bijna alle producties van het DJ International label, de produkties van Fast Eddie (Yo yo get funky, Let's go), Tyree (Turn up the bass), KA Posse, The Mixmasters.
Verder vond ik Doug Lazy (produktie door Raze, met typische ritmes) erg goed.
quote:Dat was idd een trieste ontwikkeling. Wel markant dat de toevoeging van raps uiteindelijk door de R&B is overgenomen.
Daarnaast waren er eigenlijk weinig hoogtepunten en werd het genre snel door meelopers opgepakt en uiteindelijk diende het als basis voor eurodance. Daardoor is het genre al snel ten onder gegaan.
quote:Klopt. Zijn acidnummers zijn ook erg goed. Helaas kent niet iedereen die kant van Fast Eddie.
Fast Eddie mag niet te zeer worden onderschat, op z'n album voor DJ International Jack to the sound stond meer dan hiphouse; o.a. acid (I can dance) en Chicago stijl nummers.
quote:Hoezo? Omdat hiphouse zo duf klinkt?
Op maandag 18 augustus 2003 09:17 schreef Reageerbuis het volgende:
Inderdaad het leven zou makkelijker zijn als we niet in die hokjes geest zouden denken. Ik zou het in een cdzaak makkelijker vinden als alles gewoon op alfabetische volgorde zou staan.
Zoek de band Zuco 103 maar eens in een cdzaak. Is dit House, Latijns Amerikaans, Pop en bij Bol.com valt het weer onder Jazz. Schiet mij maar lek.
quote:Is er iets mis met Buena Vista Social Club?
Op maandag 18 augustus 2003 14:25 schreef kamagurka het volgende:[..]
ouwe cubaanse mannen
Wat artiesten van eerder:
Fast Eddie, Tyree
Mr Lee
Todd Terry (maar dat is geen hiphouse, gewoon lekkere classix, net als Mixmasters, Joe Smooth, Beatmasters, etc etc)
ook inderdaad de gewone hiphop nummers van Rob Base & EZ Rock (It takes two) en Erik B & Rakim (I know you got soul & Paid in full) waren erg fijn in die tijd.
echt te lekker goede hiphouse, helaas maar erg weinig van, zoals Drexciya ten rechte aangeeft. eigenlijk alleen maar op het veel te snel ter ziele gegane DJ International
Nog wat andere namen die er nog mee worden geassocieerd (ik niet overal even erg mee eens):
S-Express, M/A/R/R/S, Kool Rock Steady, Adeva, Wee Papa Girl Rappers
quote:Wel als ze uit naam van de opheffing van de hokjesgeest tussen de cd's van skinny puppy worden gezet omdat je zelf maar moet uitzoeken wat voor n muziek het is.
Op maandag 18 augustus 2003 14:29 schreef Grayburn het volgende:[..]
Is er iets mis met Buena Vista Social Club?
.
Qua hiphouse (voor oude hippen), je had toch ook zo'n dikke neger die iets van "love will turn around" zong ofzo?
quote:Farley 'Jackmaster' Funk & Jessie Saunders
Op maandag 18 augustus 2003 14:44 schreef kamagurka het volgende:[..]
Qua hiphouse (voor oude hippen), je had toch ook zo'n dikke neger die iets van "love will turn around" zong ofzo?
quote:Deed Darryl Pandy niet de vocalen?
Op maandag 18 augustus 2003 14:45 schreef teknomist het volgende:[..]
Farley 'Jackmaster' Funk & Jessie Saunders
quote:Volgens mij wel ja.
Op maandag 18 augustus 2003 14:48 schreef ChAoZ het volgende:[..]
Deed Darryl Pandy niet de vocalen?
KoolRockSteady...
"are you ready... for the one koolrocksteady... you got the bass and boy it is bangin'"
ofzo...
BTW: Joe Public... da's geen HipHouse...da's Swingbeat (aka New Jack Swing). De uptempo voorloper van de hedendaagse R&B. Toen dat zeg maar nog wel leuk was (Johnny Gill en Guy).
Maar goed... da's weer een heel ander topic...
quote:Als er 1 plaat doodgesampled is voor HipHouse dan is het Think van Lynn Collins. De bekende "wooo..... yeah" break.
Op zondag 17 augustus 2003 21:54 schreef drexciya het volgende:[..]
In de hiphouse platen was dat bijna een cliche, ook veel hiphop platen hebben James Brown doodgesampeld (1988-1991 op z'n hoogtepunt ruwweg). Een soort van golfbeweging, later gingen ze op Parliament/Funkadelic over en wat daarna kwam boeide me over het algemeen niet meer.
quote:helemaal niet
Op zondag 17 augustus 2003 17:21 schreef teknomist het volgende:[..]
quote:ja maar das geen hiphouse, dat weet sjef nog wel
Op maandag 1 september 2003 23:08 schreef StefanFM het volgende:
Paid in Full - Eric B & Rakim en Nothing but a g-thang van snoop en dre!
[Dit bericht is gewijzigd door sjefhoelenpapers op 02-09-2003 00:15]
quote:Dat zijn respectievelijk Hip Hop en G-Funk....
Op maandag 1 september 2003 23:08 schreef StefanFM het volgende:
Paid in Full - Eric B & Rakim en Nothing but a g-thang van snoop en dre!
HipHouse is een kruisbestuiving van HipHop en House... het tempo van house, de raps van hiphop en de loops en samples van beide. Een typisch product van de late jaren 80.
Zoals al eerder gezegd de voorloper van de eurodance met Tyree Cooper als DE man met Fast Eddie en Mr.Lee in z'n onmiddelijke gevolg. Double Trouble scoorde de grootste hit met Just Keep Rockin'. In Nederland hebben Tony Scott en het toen beginnende 24/7 en 2 brothers on the 4th floor zich er aan gewaagd.
In Nederland werd het vooral bekend door het programma Dance Trax en de Turn Up The Bass collectie (vernoemd naar een track van Tyree Cooper).
quote:Dat kwam toch uit de James Brown hoek?
Op maandag 1 september 2003 23:12 schreef ric0 het volgende:[..]
Als er 1 plaat doodgesampled is voor HipHouse dan is het Think van Lynn Collins. De bekende "wooo..... yeah" break.
quote:Volgens mij weet je niet over welke nummers het hier gaat, bedenk verder dat oldschool hiphop mensen af en toe ook niet vies waren van house, zoals de Jungle Brothers (I'll house you).
Op zondag 17 augustus 2003 22:57 schreef Thomas B. het volgende:
Ik heb een grote afiniteit tegen dit soort stromingen eerlijk gezegd... ze wijken veel te veel van de echte pure (oldschool)hiphop af en dat is fout.
Mijns inziens hadden de goede produkties in het genre meer overeenkomsten met de goede (oude) hiphop dan 90% van wat er nu uitkomt.
quote:Klopt, en de sample dook eerder op in een nummer van Mark The 45 King.
Op dinsdag 2 september 2003 00:05 schreef sjefhoelenpapers het volgende:[..]
helemaal niet
Marva Whitney - Unwind Yourself
quote:Kool Rock Steady was alleen als rapper actief, hij produceerde zelf geen trax. In tegenstelling tot Fast Eddie en Tyree.
Op maandag 1 september 2003 23:07 schreef ric0 het volgende:
Ik mis in de lijst toch vooral....KoolRockSteady...
"are you ready... for the one koolrocksteady... you got the bass and boy it is bangin'"
ofzo...
BTW: Joe Public... da's geen HipHouse...da's Swingbeat (aka New Jack Swing). De uptempo voorloper van de hedendaagse R&B. Toen dat zeg maar nog wel leuk was (Johnny Gill en Guy).
Maar goed... da's weer een heel ander topic...
[off-topic]
Ten aanzien van new-jack-swing/swingbeat ben ik het helemaal met je eens, toen het tempo omlaag ging werd het bagger.[/offtopic]
quote:Kijk eens in mijn eerste post van deze pagina
Op maandag 1 september 2003 23:07 schreef ric0 het volgende:
Ik mis in de lijst toch vooral....KoolRockSteady...
quote:Die track van Tyree is nog steeds super. Staat vrolijk als afsluiter op mijn MP3 cd'tje met daarop tracks van heden en verleden.
Op maandag 1 september 2003 23:07 schreef ric0 het volgende:In Nederland werd het vooral bekend door het programma Dance Trax en de Turn Up The Bass collectie (vernoemd naar een track van Tyree Cooper).
vallen die albums te downloaden? of zijn die cd's nog te bestellen?
quote:Snap - I've got the power is een ontzettend trieste plaat die van jatwerk aan elkaar hangt. De raps zijn gejat van Chill Rob G meen ik en qua ritme is het sowieso geen hiphouse (te langzaam en volgens mij ook gejat), de vraag is eigenlijk wat er nog wel origineel is aan het nummer.
Op vrijdag 12 december 2003 13:46 schreef Mr.Tear het volgende:
Ik wil er dan ook nog een paar aan toevoegen.
Een hele belangrijke, hoe kunnen jullie die vergeten: SNAP!
Een van mijn all time favorites: I got the power
En als het goed is ook van Nederlandse bodem: King Bee
Bekend nummer van deze gast TurnUpTheBase12: Must be the Music ^
Waarom gaan mensen steeds hiphop of swingbeatnummers noemen in dit topic? Hiphouse heeft daar weinig mee te maken, er is toch een duidelijk onderscheid tussen <110 en >120 bpm.
quote:Back by dope demand is toch veruit de bekendste (en beste imho), maar SNAP en King Bee hiphouse
Op vrijdag 12 december 2003 13:46 schreef Mr.Tear het volgende:
En als het goed is ook van Nederlandse bodem: King Bee
Bekend nummer van deze gast TurnUpTheBase12: Must be the Music
quote:'Think' is geproduceerd door James Brown en is heeeeeeel veel gesampeld in hiphopplaatjes (nog steeds trouwens); bekendste is natuurlijk 'it takes two' van Rob Base & DJ EZ Rock
Op woensdag 3 september 2003 14:42 schreef drexciya het volgende:[..]
Dat kwam toch uit de James Brown hoek?
Zal eens kijken wat voor titels er nog tussen liggen...
Beats International - Dub Be Good To Me
Humanoid - Stakker Humanoid
De la Soul - Say No Go
Snap - The Power
Monie Love - It?s A Shame My Sister
King Bee - Back By Dope Demand
Tone Loc - Funky Cold Medina
Tone Loc - Wild Thing
Twin Hype - Do it to the crowd
Twenty 4 Seven - I Can't stand It!
Technotronic - Alles!
C&C Music Factory feat. Freedom Williams - Sweat
En dus nog veel meer...
quote:Hip House
Op dinsdag 6 januari 2004 21:19 schreef Orac het volgende:
D-Shake "Yaaah"
quote:Iedereen denkt kennelijk tegenwoordig alles van dance af te weten. Afgaande op reacties bij techno-topics is dit niet echt verbazend meer.
Op woensdag 7 januari 2004 10:56 schreef teknomist het volgende:[..]
Hip House
Even on-topic, hip-house is meer dan een simpele combinatie van rap met een houseritme. Het gaat om een bepaalde combinatie van samples, ritme (lees: 120+ bpm) en rap, waarbij Tyree - Turn up the bass en Fast Eddie - Yo yo get funky de bekendste voorbeelden zijn.
2 Brothers on the 4th Floor - I can't help myself
Betty Boo - Where are you baby
Dimples D - Sucker DJ (Ben Liebrand remix)
Double Dee - Found love
Double Trouble & The Rebel MC - Street tuff
Doug Lazy - Let the rhythm pump
Exclusive System - Get on down
Fast Eddie - Most wanted
Fast Eddie - Yo yo get funky
FPI Project - Going back to my roots
Heavy D & The Boyz - We got our own thang
Hi Power - Cult of Snap
Ice MC - Cinema
Icey D & Doc Daze - Get on up and dance
MC Fixx It - Rock the discotex
MC Hughie Babe Unarmed and dangerous
MC Sar & The Real McCoy - It's on you
Mister Mixi & Skinny Scotty - I can handle it
Mr. Lee - Get busy
Queen Latifah - Come into my house
Rhyme Design - Believe the hype
Rob Base & DJ EZ Rock - Get on the dance floor
Stacey Paton - Turn up the music
Technotronic - Pump up the jam
Technotronic - Get up
Technotronic - This beat is Technotronic
The Beatmasters - Hey DJ (I can't dance to ...)
The Jungle Brothers - I'll house you
Tony Scott - Gangster boogie
Tony Scott - Get into it
Tony Scott - That's how I'm living
Twenty 4 Seven ft. MC Fixxit - I can't stand it
Twin Hype - Do it to the crowd
Twin Hype - For those who like to groove
Tyree - Let the music take control
Tyree - Turn up the bass
Wee Papa Girl Rappers - Get into the groove
Niet echt compleet, maar wel leuk voor de mensen die nog wat zoeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |