Er zijn ook al heel wat bands die al lang hun sporen verdiend hebben in de powermetal, zoals Helloween en Stratovarius. Om de mensen die niet bekend zijn met powermetal een indruk te geven, een aantal klassiekers:
Nog liefhebbers?
verder is nightwish puur power volgens mij, heeft weinig met gothic te maken
en power metal is ook niet echt een scandinavisch iets, er komen zat bands uit bijvoorbeeld italie
quote:Nightwish is toch echt vooral Gothic, de lyrics alleen al.
Op zaterdag 16 augustus 2003 04:09 schreef Henk_van_Dorp het volgende:verder is nightwish puur power volgens mij, heeft weinig met gothic te maken
en power metal is ook niet echt een scandinavisch iets, er komen zat bands uit bijvoorbeeld italie
En je kan niet ontkennen dat het merendeel van de powermetalbands uit Scandinavië komt... Het (vooral Fins) accent is trouwens één van de kenmerken van powermetal. En het is er ook ontstaan volgens mij.
quote:God. Helloween. Dat is lang geleden. Die hoes met die getekende pompoenen die ik tot in den treure heb nagetekend in mijn schoolagenda en natuurkundeschrift. Geweldig. That brings back memories.
Op zaterdag 16 augustus 2003 04:05 schreef The_5th_Horseman het volgende:Helloween - Keeper Of The Seven Keys (I en II)
Ik ben ervanaf. Van de power metal. Ik ga er niet meer naartoe, ik koop het niet meer en ik luister het niet meer. Maar het heeft nog steeds mijn sympathie. Puur vanwege herinneringen.
Net als death metal.
Iced Earth
Oratory
Dreamtale
At Vance
Angel Dust
Nocturnal Rites
Fairyland
Elvenking
Ik vind Sonata Arctica de beste power band..
Nog enkele goeie:
Dragonforce
Pegasus
Dark Moor
quote:btw
Op zaterdag 16 augustus 2003 04:05 schreef The_5th_Horseman het volgende:
Avantasia - The Seven Angels
Werkelijk geniaal nummer
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 04:59 schreef choetus het volgende:
opeth
slayer
quote:en onze eigen Anneke
Op zaterdag 16 augustus 2003 04:57 schreef vamperotica het volgende:
En Avantasia is zeker een geweldig project!!
Ook met medewerking van "onze eigen" Sharon!!!
Veel powermetal luister ik overigens niet.De teksten en zang staan me vaak niet aan plus dat ik de muziek vaak ook saai vind.
De beste powermetalband vind ik Demons en Wizards(eigenlijk een project maar ja).
lijkt me meer een poging tussen thrash en black
quote:Ze hebben één nummer dat vrij gothic klinkt. Als je de rest van de band ook gehoord heb kom je toch uit bij het etiketje powermetal. Misschien heeft het gothic voorkomen van Tarja Tarunen de werkelijkheidsbevinding wat gekleurd?
Op zaterdag 16 augustus 2003 04:11 schreef The_5th_Horseman het volgende:[..]
Nightwish is toch echt vooral Gothic, de lyrics alleen al.
quote:Jawel.
En je kan niet ontkennen dat het merendeel van de powermetalbands uit Scandinavië komt... Het (vooral Fins) accent is trouwens één van de kenmerken van powermetal. En het is er ook ontstaan volgens mij.
Italië, Duitsland, Spanje en de VS leveren ook de nodige powermetal bands af. Voor Noise en Blackmetal zit je wel weer beter in het hoge Noorden
quote:Die ene regel die ze zingt noem ik nou niet echt noemenswaardig. Avantasia is gewoon het solo project voor Tobias Sammett van Edguy, die wilde dat enkele gastmuzikanten meedeed. Degene die je het meeste hoort is dan ook Tobias zelf. Sharon zingt wel mee, maar dat is maar 1 couplet op het eerste album en 1 zin op het 2de album. Niet echt veel invergelijking van wat Michael Kiske (Ex-Helloween) doet, Rob Rock, Kai Hansen (Gamma Ray) of David DeFeis (Virgin Steele). Over de opmerking dat 'Anneke' meezingt is zeker niet waar. Je bent in de war met Ayreon.
Op zaterdag 16 augustus 2003 04:57 schreef vamperotica het volgende:
En Avantasia is zeker een geweldig project!!
Ook met medewerking van "onze eigen" Sharon!!!
Goeie albums vind ik persoonlijk:
Edguy - Mandrake
Avantasia - The metal opera pt. 1
Masterplan - Masterplan
Grave Digger - Rheingold (heeft voor mij 'Excalibur' van de troon gestoten)
Domine - Stormbringer Ruler, legend of the power supreme.
Blind Guardian - Nightfall in Middle-Earth
Hammerfall - Legacy of Kings
Dream Evil - Dragonslayer
Rhapsody - Power of the dragonflame
quote:Ja, powermetal was in het begin vooral een Duitse aangelegenheid met zo'n beetje de grondleggers Helloween, het daaruit voortkomende Gamma Ray en nu ook alweer Masterplan. Powermetal is daar ook veel populairder.
Op zaterdag 16 augustus 2003 09:20 schreef sjun het volgende:
Jawel.Italië, Duitsland, Spanje en de VS leveren ook de nodige powermetal bands af. Voor Noise en Blackmetal zit je wel weer beter in het hoge Noorden
En Nightwish heeft inderdaad weinig met gothic te maken en Dante had het misverstand rond Iced Earth ook al opgehelderd.
Mijn persoonlijke favorieten blijven toch wel Gamma Ray, Rage en Rhapsody (met mate).
Kijk vooral eens naar Rage die zijn erg goed, bestaan ook al tijden, maar zijn nog niet echt zo succesvol als bijvoorbeeld een Stratovarius welke het nu toch echt wel flink aan het maken zijn met die enorme tour van afgelopen jaar en hier en daar een headlinende rol op een festival. Ik vind de hype rond die band eigenlijk een beetje overdreven, het is toch allemaal een beetje hetzelfde. Dat is overigens een risico dat je al gauw hebt met powermetalbandjes, dat het allemaal snel hetzelfde klinkt en het enorm hoog kaasgehalte bij bepaalde bands, Hammerfall doet altijd nogal cheesy.
Leuke bandjes vind ik zelf ook nog Domine en het Amerikaanse Virgin Steele. Grave Digger heeft ook wel wat powerelementen, maar ze noemen zichzelf liever true heavy metal.
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 16-08-2003 11:14]
Primal Fear
Kalmah (alhoewel die ook wat black-invloeden hebben)
Capricorn (heb ik één cd van, Inferno, en dat is een soort powermetal avant-le-lettre)
quote:Rebellion - Shakespears MacBeth is heersend
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:36 schreef bas-beest het volgende:
nog wat namen:Primal Fear
Kalmah (alhoewel die ook wat black-invloeden hebben)
Capricorn (heb ik één cd van, Inferno, en dat is een soort powermetal avant-le-lettre)
Children of Bodom heeft zeker veel powermetal invloeden, drums en keyboard bijvoorbeeld
quote:dat bedoelde je toch?
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:31 schreef Seborik het volgende:[..]
En Nightwish heeft inderdaad weinig met powermetal gothic te maken
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 11:13 schreef Downer het volgende:[..]
dat bedoelde je toch?
Ja!
Wat dom van me.
Snel verbeterd.
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 11:14 schreef Seborik het volgende:[..]
Ja!
Wat dom van me.Snel verbeterd.
komt vast door die polsbandjes, veel plezier
Freedom Call en Dragonland kan ik ook nog wel waarderen, alhoewel Freedom Call niet echt origineel is, geeft die muziek wel een warm gevoel bij mij
Nog een aanrader is Thy Majestie, vooral hun laatste album, Hastings 1066. op het eerste gezicht lijkt het op Rhapsody, maar de muziek pakt verassend anders uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |