abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12473748
Jongens, meestal afkomstig uit een Scandinavisch land, met lange haren en leren broeken. Snelle drums en melodieuze riffs, vocals vaak ondersteund door krachtige backvocals. Powermetal wordt vaak ook gezien als de roze kant van metal, onterecht IMO

Er zijn ook al heel wat bands die al lang hun sporen verdiend hebben in de powermetal, zoals Helloween en Stratovarius. Om de mensen die niet bekend zijn met powermetal een indruk te geven, een aantal klassiekers:

• Sonata Arctica - Wolf & Raven
  • Helloween - I Want Out (uitstekend gecovered door Sonata Arctica en Hammerfall)
  • Stratovarius - Black Diamond
  • Stratovarius - Hunting High And Low
  • Avantasia - The Seven Angels
  • Hammerfall - Glory To The Brave
  • Children Of Bodom - Triple Corpse Hammerblow

Een aantal bands die zeker de moeite waard zijn:

• Stratovarius
  • Sonata Arctica
  • Helloween
  • Hammerfall
  • Masterplan
  • Edguy
  • Kamelot
  • Epica
  • Avantasia (geweldig project met members van Helloween, Edguy etc)
  • Blind Guardian
  • Symphony-X
  • Rhapsody
  • etc...

Verder zijn er ook een hoop bands die powermetal met een ander genre (binnen de metal) combineren, vaak door gewoon een melodieuze klank aan de muziek toe te voegen. Enkele voorbeelden:

• Children Of Bodom (black + power)
  • Nightwish (gothic + power)
  • Dream Theater (melodieuze progressieve rock)
  • Callenish Circle, Opeth en Arch Enemy (melodieuze death)

CD's die elke powermetal-liefhebber in z'n kast zou moeten hebben staan:

• Stratovarius - Visions
  • Sonata Arctica - Ecliptica
  • Helloween - Keeper Of The Seven Keys (I en II)
  • Avantasia - The Metal Opera
  • Hammerfall - Glory To The Brave

Nog liefhebbers?

pi_12473776
ik vind het debuutalbum van de (vrij onbekende) band "fairyland" wel erg sterk

verder is nightwish puur power volgens mij, heeft weinig met gothic te maken

en power metal is ook niet echt een scandinavisch iets, er komen zat bands uit bijvoorbeeld italie

[url=http://www.de-werkelijkheid.nl/n021.htm][b]Interview met Peter Siebelt, schrijver van Eco Nostra, over extreem-links in Nederland[/b][/url]
pi_12473786
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 04:09 schreef Henk_van_Dorp het volgende:

verder is nightwish puur power volgens mij, heeft weinig met gothic te maken

en power metal is ook niet echt een scandinavisch iets, er komen zat bands uit bijvoorbeeld italie

Nightwish is toch echt vooral Gothic, de lyrics alleen al.

En je kan niet ontkennen dat het merendeel van de powermetalbands uit Scandinavië komt... Het (vooral Fins) accent is trouwens één van de kenmerken van powermetal. En het is er ook ontstaan volgens mij.

zaterdag 16 augustus 2003 @ 04:16:57 #4
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_12473834
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 04:05 schreef The_5th_Horseman het volgende:
  • Helloween - Keeper Of The Seven Keys (I en II)

• God. Helloween. Dat is lang geleden. Die hoes met die getekende pompoenen die ik tot in den treure heb nagetekend in mijn schoolagenda en natuurkundeschrift. Geweldig. That brings back memories.

Ik ben ervanaf. Van de power metal. Ik ga er niet meer naartoe, ik koop het niet meer en ik luister het niet meer. Maar het heeft nog steeds mijn sympathie. Puur vanwege herinneringen.

Net als death metal.

pi_12473902
    Wat jij wilt. Sinds Helloween heeft de powermetalscène een grote vooruitgang gekend, met bands als Stratovarius. Jij mist het, ik niet
    pi_12473932
    nog wat goeie bands

Iced Earth
    Oratory
    Dreamtale
    At Vance
    Angel Dust
    Nocturnal Rites
    Fairyland
    Elvenking

[url=http://www.de-werkelijkheid.nl/n021.htm][b]Interview met Peter Siebelt, schrijver van Eco Nostra, over extreem-links in Nederland[/b][/url]
    pi_12474013
    En natuurlijk....
    Gamma Ray
    No farewell could be the last one.
    If you long to meet again...
    pi_12474050
    * Morgil meld zich

Ik vind Sonata Arctica de beste power band..

Nog enkele goeie:
    Dragonforce
    Pegasus
    Dark Moor

pi_12474051
    En Avantasia is zeker een geweldig project!!
    Ook met medewerking van "onze eigen" Sharon!!!
    pi_12474057
    kamelot
    opeth
    rhapsody
    seraphim
    slayer
    pi_12474084
    quote:
    Op zaterdag 16 augustus 2003 04:05 schreef The_5th_Horseman het volgende:
    Avantasia - The Seven Angels
    btw

Werkelijk geniaal nummer

pi_12474089
    quote:
    Op zaterdag 16 augustus 2003 04:59 schreef choetus het volgende:
    opeth
    slayer
    pi_12474092
    quote:
    Op zaterdag 16 augustus 2003 04:57 schreef vamperotica het volgende:
    en onze eigen Anneke
    pi_12474099
    idd!!!
      zaterdag 16 augustus 2003 @ 08:23:42 #15
    34079 dantes_inferno86
    ik heb altijd gelijk
    pi_12474356
    Iced Earth is niet echt 100 % powermetal,meer een soort powerthrash.

Veel powermetal luister ik overigens niet.De teksten en zang staan me vaak niet aan plus dat ik de muziek vaak ook saai vind.

De beste powermetalband vind ik Demons en Wizards(eigenlijk een project maar ja).

Last night I saw a man walkin' toward a club in Harlem
    He had a black case in his hands
    Went through the back door and pulled out his gold companion
    He closed his eyes and played all night like a self-taught spiritual man
    pi_12474384
    children of bodom powermetal?

lijkt me meer een poging tussen thrash en black

One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
      zaterdag 16 augustus 2003 @ 09:20:29 #17
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_12474624
    quote:
    Op zaterdag 16 augustus 2003 04:11 schreef The_5th_Horseman het volgende:

[..]

Nightwish is toch echt vooral Gothic, de lyrics alleen al.

Ze hebben één nummer dat vrij gothic klinkt. Als je de rest van de band ook gehoord heb kom je toch uit bij het etiketje powermetal. Misschien heeft het gothic voorkomen van Tarja Tarunen de werkelijkheidsbevinding wat gekleurd?
    quote:
    En je kan niet ontkennen dat het merendeel van de powermetalbands uit Scandinavië komt... Het (vooral Fins) accent is trouwens één van de kenmerken van powermetal. En het is er ook ontstaan volgens mij.
    Jawel.

Italië, Duitsland, Spanje en de VS leveren ook de nodige powermetal bands af. Voor Noise en Blackmetal zit je wel weer beter in het hoge Noorden

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
      zaterdag 16 augustus 2003 @ 09:47:54 #18
    13783 Anthraxx
    When you see the robot, drink!
    pi_12474818
    quote:
    Op zaterdag 16 augustus 2003 04:57 schreef vamperotica het volgende:
    Die ene regel die ze zingt noem ik nou niet echt noemenswaardig. Avantasia is gewoon het solo project voor Tobias Sammett van Edguy, die wilde dat enkele gastmuzikanten meedeed. Degene die je het meeste hoort is dan ook Tobias zelf. Sharon zingt wel mee, maar dat is maar 1 couplet op het eerste album en 1 zin op het 2de album. Niet echt veel invergelijking van wat Michael Kiske (Ex-Helloween) doet, Rob Rock, Kai Hansen (Gamma Ray) of David DeFeis (Virgin Steele). Over de opmerking dat 'Anneke' meezingt is zeker niet waar. Je bent in de war met Ayreon.

Goeie albums vind ik persoonlijk:

Edguy - Mandrake
    Avantasia - The metal opera pt. 1
    Masterplan - Masterplan
    Grave Digger - Rheingold (heeft voor mij 'Excalibur' van de troon gestoten)
    Domine - Stormbringer Ruler, legend of the power supreme.
    Blind Guardian - Nightfall in Middle-Earth
    Hammerfall - Legacy of Kings
    Dream Evil - Dragonslayer
    Rhapsody - Power of the dragonflame

pi_12475169
    quote:
    Op zaterdag 16 augustus 2003 09:20 schreef sjun het volgende:
    Jawel.

Italië, Duitsland, Spanje en de VS leveren ook de nodige powermetal bands af. Voor Noise en Blackmetal zit je wel weer beter in het hoge Noorden

Ja, powermetal was in het begin vooral een Duitse aangelegenheid met zo'n beetje de grondleggers Helloween, het daaruit voortkomende Gamma Ray en nu ook alweer Masterplan. Powermetal is daar ook veel populairder.

En Nightwish heeft inderdaad weinig met gothic te maken en Dante had het misverstand rond Iced Earth ook al opgehelderd.

Mijn persoonlijke favorieten blijven toch wel Gamma Ray, Rage en Rhapsody (met mate).

Kijk vooral eens naar Rage die zijn erg goed, bestaan ook al tijden, maar zijn nog niet echt zo succesvol als bijvoorbeeld een Stratovarius welke het nu toch echt wel flink aan het maken zijn met die enorme tour van afgelopen jaar en hier en daar een headlinende rol op een festival. Ik vind de hype rond die band eigenlijk een beetje overdreven, het is toch allemaal een beetje hetzelfde. Dat is overigens een risico dat je al gauw hebt met powermetalbandjes, dat het allemaal snel hetzelfde klinkt en het enorm hoog kaasgehalte bij bepaalde bands, Hammerfall doet altijd nogal cheesy.

Leuke bandjes vind ik zelf ook nog Domine en het Amerikaanse Virgin Steele. Grave Digger heeft ook wel wat powerelementen, maar ze noemen zichzelf liever true heavy metal.

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 16-08-2003 11:14]

pi_12475194
    nog wat namen:

Primal Fear

Kalmah (alhoewel die ook wat black-invloeden hebben)

Capricorn (heb ik één cd van, Inferno, en dat is een soort powermetal avant-le-lettre)

- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
    - Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
    - Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
      zaterdag 16 augustus 2003 @ 11:06:25 #21
    61987 Graveland
    Howdo Jiggaboo?
    pi_12475489
    quote:
    Op zaterdag 16 augustus 2003 10:36 schreef bas-beest het volgende:
    nog wat namen:

Primal Fear

Kalmah (alhoewel die ook wat black-invloeden hebben)

Capricorn (heb ik één cd van, Inferno, en dat is een soort powermetal avant-le-lettre)

Rebellion - Shakespears MacBeth is heersend
    Rhapsody ook wel

Children of Bodom heeft zeker veel powermetal invloeden, drums en keyboard bijvoorbeeld

Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
    See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
    pi_12475554
    quote:
    Op zaterdag 16 augustus 2003 10:31 schreef Seborik het volgende:

[..]

En Nightwish heeft inderdaad weinig met powermetal gothic te maken

dat bedoelde je toch?
    pi_12475564
    quote:
    Op zaterdag 16 augustus 2003 11:13 schreef Downer het volgende:

[..]

dat bedoelde je toch?

Ja!
    Wat dom van me.

Snel verbeterd.

pi_12475580
    quote:
    Op zaterdag 16 augustus 2003 11:14 schreef Seborik het volgende:

[..]

Ja!
    Wat dom van me.

Snel verbeterd.

komt vast door die polsbandjes, veel plezier

pi_12475781
    Elvenking vind ik nou niet bepaalt power metal. Meer Folk met heavy metal. En tja Rhapsody blijft 1 van mijn favorieten, vooral Power Of The Dragonflame en Dawn Of Victory .

Freedom Call en Dragonland kan ik ook nog wel waarderen, alhoewel Freedom Call niet echt origineel is, geeft die muziek wel een warm gevoel bij mij

Nog een aanrader is Thy Majestie, vooral hun laatste album, Hastings 1066. op het eerste gezicht lijkt het op Rhapsody, maar de muziek pakt verassend anders uit.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')