Ik wil een video camera kopen, maar welke?
Er zijn er zo ontzettend veel dat de keus soms erg moeilijk is, maar je moet eerst jezelf een aantal dingen gaan af vragen.
- Wil je video materiaal op de pc bewerken?
Zo ja dan valt een analoge camera dus al af, omdat het bewerken op de pc daarmee heel moeilijk is, je zal speciale capture kaarten moeten aanschaffen.
- Wil je bewerkt materiaal terug op tape zetten?
Dan moet je iig een camera hebben met een dv ingang, dan zit je meestal weer een prijsklasse hoger (zeg 600/700 euro)
- Vind je filmen onder lage lichtomstandigeheden belangrijk?
Dan zou je aan een sony moeten gaan denken, sony maakt dv cams die in het donker kunnen filmen met behulp van infrarood. Laat je nooit verleiden door JVC's slow color shutter praatjes want hierbij word alleen de sluitertijd verlaagd en krijg je komeetstaarten als je je camera beweegt.
Ik heb van http://www.kieskeurig.nl een aardig stukje tekst over wat begrippen gehaalt. Misschien wel handig
Achtergrond videocamera's
Een videocamera biedt u ontelbaar veel mogelijkheden. Zo kunt u onvergetelijke vakanties vastleggen of de eerste stapjes van uw kinderen vereeuwigen. Een videocamera biedt veel meer vrijheid en mogelijkheden dan een fotocamera. Want bewegende beelden zijn natuurlijk veel leuker om te bekijken dan foto's. Daarnaast maken veel videocamera's een fotocamera overbodig door een zgn. fotomode. Hiermee kunt u de foto's apart opslaan en later op de computer bewerken. Zo is het mogelijk om de kleuren van een foto te veranderen in zwart-wit, of plaatjes helemaal te veranderen door het invoeren van andere afbeeldingen of tekst.
De eerste en belangrijkste overweging die u moet maken voor het aanschaffen van een videocamera is of u een digitale of een analoge camera wilt. Digitale camera's zijn in het gebruik een stuk makkelijker en de kwaliteit van de opnames is veel beter. U kunt het kwaliteitsverschil in beeld vergelijken met het verschil in geluidskwaliteit tussen een cd en een cassettebandje. Digitale camera's zijn een stuk duurder dan analoge camera's. De prijzen van analoge camera's beginnen bij +/- ¤ 400,-, digitale camera's zijn al snel twee keer zo duur. De prijs kan dus ook de doorslag geven.
Als u een opname wilt bewerken op uw PC dan is het zeker te overwegen om een digitale camera aan te schaffen. Dit omdat een digitaal opgeslagen video zich veel makkelijker laat bewerken dan een analoog opgeslagen video. Bij sommige combi- of analoge camera's kunt u de opnames later ook bewerken maar de mogelijkheden en kwaliteit zijn vaak een stuk minder.
Hieronder staan nog een aantal eigenschappen die van belang zijn bij de keuze van een camera. Zowel digitale als analoge camera's kunnen beschikken over ondergenoemde opties.
Type camera
Er zijn drie soorten camera's: analoog, digitaal en combi. Bij een analoge camera worden de beelden analoog opgeslagen op een videoband (Hi8, video 8, VHS, enz). Bij een digitale camera (digital-8, mini-DV, enz.) worden de beelden digitaal opgeslagen op een band. Het verschil is te vergelijken met het verschil tussen een cassettebandje en een CD. Grote voordeel van een digitale camcorder is dat het videomateriaal minder storingen geeft en geen generatieverlies geeft bij kopieren en montage. Net zoals een cassetebandje is namelijk de analoge videoband gevoeliger voor slijtage.
Bij een combi kunnen zowel analoge tapes worden afgespeeld als digitale worden opgenomen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld sommige typen digital-8 en D-VHS.
CCD
CCD is een chip die in de camera zit. De grootte van de chip wordt gegeven in pixels. Voor een opname worden nooit meer dan 417.000 pixels gebruikt, stomweg omdat je tv er niet meer kan laten zien. Laat je ook dus nooit aanpraten dat een 2 megapixel een beter beeld geeft omdat hij meer pixels heeft.. Een CCD met 800.000 pixels is vrij gangbaar.
Firewire
FireWire is de benaming voor een compatible DV-aansluiting die internationaal momenteel wordt toegepast op videocamera's en PC's. Internationaal heeft deze aansluiting de code: IEEE 1394. Naast deze twee benamingen gebruiken fabrikanten ook de benaming i.link.
Deze interface heeft slechts een kabel nodig om uw videobeelden digitaal over te zetten, of te kunnen kopieren naar een computer of een andere videocamera. Sommige pc's zijn al reeds in het bezit van een firewire aansluiting, zo niet dan kun je een goedkoop kaartje kopen van rond de 20/30 euro. Om beelden op te slaan moet je capture software gebruiken, adobe premiere heeft hier een mooie functie voor.
Lichtgevoeligheid
De lichtgevoeligheid wordt gemeten in Lux. (Dit is een internationaal aanvaarde eenheid verlichtingssterkte, veroorzaakt door een lichtstroom van 1 lumen op 1 vierkante meter) De lichtgevoeligheid van videocamera's wordt in het aantal Lux uitgedrukt wat nodig is om een goede opname te kunnen maken. Wilt u ook binnenshuis opnamen kunnen maken zonder gebruik van extra lampen dan is het van belang om een camera te gebruiken met een zo laag mogelijk Lux-waarde.
Let erop welke Lux-waarde de fabrikant hanteert. In veel gevallen wordt namelijk enkel de waarde met de nachtzicht-functie vermeld, waardoor een camera bijzonder lichtgevoelig kan lijken maar dat in de praktijk niet is.
Nachtzicht
Er zijn een tweetal types Nachtzicht. Bij de eerste wordt het beeld digitaal versterkt zodat het beeld 'beter' zichtbaar wordt. Dit resulteert altijd in een beeld wat minder mooi is kwa kleur, scherpte en contrast. Bovendien maken een aantal camera's bij deze techniek tevens gebruik van een langere sluitertijd waardoor bij het volgen van bewegende objecten of personen een 'komeetstaart' ontstaat.
Bij de tweede beschikt de camera over infrarood-licht vlak bij de lens (dit zijn meestal een aantal kleine LED'jes) en wordt de kleurencamera omgeschakeld naar een infrarood-camera. Hierdoor ontstaat in de meeste gevallen een zwartwit beeld en is filmen in absolute duisternis op korte afstand mogelijk.
Een aantal camera's hebben beiden soorten techniek maar vooral sony camera's.
Bewerken met PC
Afhankelijk van uw PC is het tegenwoordig met elke videocamera mogelijk om uw videomateriaal te monteren en te bewerken op de computer. De meest gebruikte en gangbare optie op zowel de videocamera en PC waardoor digitale overdracht tussen beide apparaten mogelijk is, en waardoor er geen verlies optreedt, is de zogenaamde firewire-aansluiting. De meeste digitale camcorders zijn standaard voorzien van deze uit- en/of ingang.
Mocht u een PC willen aanschaffen om uw films te kunnen monteren, ga niet over een nacht ijs, maar laat u goed informeren. Er bestaat tegenwoordig een scala aan montage-software die in de meeste gevallen zelfs al standaard geinstalleerd is.
Beschikt uw PC niet over een firewire-ingang dan is het verstandig bij de aanschaf van een nieuwe PC of videokaart op de aanwezigheid hiervan te letten.
Fotomode
Met Fotomode kunt met uw videocamera digitale foto's maken. Met de duurdere camera's kunt u dit ook tijdens het filmen doen en met sommige modellen zelfs achteraf. De digitale foto's kunt u over het algemeen later op de PC bewerken en eventueel uitprinten. Een groot aantal camera's maakt ook gebruik van een apart opslagmedium (memorystick, compactflash, etc) voor digitale foto's waardoor uitwisseling en uitprinten nog makkelijker is. Deze kunt u namelijk via het internet en in de fotospeciaalzaken laten afdrukken.
Koop nooit een digitale videocamera om foto's mee te maken, de foto's zijn in 9 van de 10 gevallen ontzettend slecht, lage resolutie, veel ruis en slechte kleuren.
Steady shot
Steady shot zorgt ervoor dat trillingen die worden veroorzaakt door de gebruiker electronisch en/of optisch worden gecorrigeerd. Dit zorgt voor een stabieler en rustiger beeld. Naast de term steadyshot zult u voor deze optie o.a. de term 'image stabilizer' tegen kunnen komen.
Video in
Een aantal videocamera's heeft naast een video-uitgang ook een video-ingang. Deze optie is vooral van belang als u videobeelden op uw PC wil monteren en ze terug wil zetten op een videoband, of als u kopieen wil kunnen maken.
Bij zowel in- als uitgangen maakt met onderscheid tussen digitaal, composiet en Y/C.
Digitaal: het signaal wordt digitaal verzonden. Net zoals dat bijvoorbeeld bij computers gebeurd. Hierdoor is het signaalverlies en storingsgevoeligheid tot een absoluut minimum beperkt. Dit is de hoogste norm wat betreft video-kwaliteit.
Composiet (ook wel aangeduid als A/V): Hierbij wordt alle video-informatie (bestaande uit de verschillende kleur, contrast en brightness-informatie) door 1 kabel verzonden. Dit signaal is het meest gevoelig voor storingen en signaalverlies. Een tweede generatie kopie hiervan is goed te onderscheiden van het originele materiaal. Dit signaal is in principe alleen geschikt voor het direkt weergeven op een televisie en de laagste norm wat betreft video-kwaliteit.
Y/C (ook wel aangeduid als S-video): Is een videosignaal waarbij de signaalinformatie gedeeltelijk gescheiden is. Dit signaal is in alle opzichten daardoor kwalitatief veel beter dan een composiet-signaal en beter te kopieren en bewerken. Een bekend voorbeeld van een Y/C-signaal is Super VHS.
Video uit
Het soort uitgang bepaalt in hoge mate de beeldkwaliteit die u uit uw opnamen terug ziet. Wilt u enkel de videobeelden vanaf de camera op een TV terug kunnen kijken dan is een 'gewone' video-uitgang (die meestal een verloop heeft naar een scartkabel) voldoende. Wilt u echter videobeelden kunnen kopieren of monteren dan is een digitale uitgang nodig.
Een aantal videocamera's heeft naast een video-uitgang ook een video-ingang. Deze optie is vooral van belang als u videobeelden op uw PC wil monteren en ze terug wilt zetten op een videoband, of als u kopieen wil kunnen maken.
Bij zowel in- als uitgangen is er onderscheid tussen digitaal, composiet en Y/C.
Digitaal: het signaal wordt digitaal verzonden. Net zoals dat bijvoorbeeld bij computers gebeurd. Hierdoor is het signaalverlies en storingsgevoeligheid tot een absoluut minimum beperkt. Dit is de hoogste norm wat betreft video-kwaliteit.
Composiet (ook wel aangeduid als A/V): Hierbij wordt alle video-informatie (bestaande uit de verschillende kleur, contrast en brightness-informatie) door 1 kabel verzonden. Dit signaal is het meest gevoelig voor storingen en signaalverlies. Een tweede generatie kopie hiervan is goed te onderscheiden van het originele materiaal. Dit signaal is in principe alleen geschikt voor het direkt weergeven op een televisie en de laagste norm wat betreft video-kwaliteit.
Y/C (ook wel aangeduid als S-video): Is een videosignaal waarbij de signaalinformatie gedeeltelijk gescheiden is. Dit signaal is in alle opzichten daardoor kwalitatief veel beter dan een composiet-signaal en daardoor beter te kopieren en bewerken. Een bekend voorbeeld van een Y/C-signaal is Super VHS.
Digitale zoom
Digitaal zoomen houdt in dat de camera elektronisch gaat zoomen. De beeldpunten die worden opgenomen worden door de camera digitaal vergroot. De scherpte van de opname gaat hierdoor sterk achteruit.
Optische zoom
Optische zoomen wordt veroorzaakt door het lenzenstelsel wat in de camera zit. De sterkte van de lens geeft de zoomsterkte weer. Optische zoom gebruikt u net als digitale zoom d.m.v. een schuifje of knopje. Een camera zal eerst optisch gaan zoomen en dan overgaan op digitaal zoomen.
Aantal aardige camera's
Een link naar een aantal camera's die gereviewed worden
http://www.tomshardware.com/video/20030728/index.html
barst maar los!
Maar misschien dat de interesse voor digitale fotocamera's momenteel wat groter is dan videocamera's. Als ik nieuwe topics zie met vragen over digitale videocamera's dan zal ik ze sluiten en hierheen verwijzen.
Ik vind fotografie veel leuker dan videografie, en wel hierom: stel je bent een dagje uit, naar Six Flags of whatever. Als je een videocamera bij je hebt moet je heel veel materiaal schieten om er later wat leuks uit te kunnen destilleren, daar ben je dus lang mee bezig en de tijd dat je dat aan het doen bent maak je het evenement niet echt mee.
Neem je je fototoestel mee (en het maakt dan niets uit of dat digitaal dan wel conventioneel is), dan kun je een leuke impressie maken van een dagje uit zonder daar op de dag zelf veel tijd in te steken. Je maakt af en toe eens een foto, en je steekt hem weer weg en je gaat weer meedoen.
Daar komt ook nog bij dat veel mensen niet kunnen monteren (zowel technisch als creatief). Ik heb wel eens reisvideo's van 2 uur gezien met pan-shots van 3 minuten en zo Daar wordt je echt niet vrolijk van.
Foto's kun je in je eigen tempo doorkijken, als een foto niet leuk is ga je gauw naar de volgende, en interessante foto's bekijk je langer.
Maar aan de andere kant zie ik ook wel dat video een extra dimensie toevoegt aan een registratie, bewegend beeld en geluid. Als je een video terugkijkt, en hij is een beetje kundig gemaakt/gemonteerd kan dat misschien iets meer voldoening geven dan het bekijken van statische plaatjes.
Maar voor mij persoonlijk weegt het niet op tegen de moeite die je moet doen om een leuk resultaat te krijgen.
Ik heb van school de sony trv 125e digital 8 meegenomen,
de specs weet ik niet helemaal precies maar dit is wat ik weet
- 800.000 pixels
- 25 x optische zoom
- nightmode met infrarood ledjes voorop
- stamina accu voor circa 200 min filmen
- digitale effecten
- firewire out, a/v out, s-video out
- afstandsbediening
- microfoon ingang
- 930 gram
Filmpjes er bij (let wel dit is zwaar deinterlaced en hard gecompressed met Xvid!)
http://members.lycos.nl/pantherswanz/wespjedigital8.avi
http://members.lycos.nl/pantherswanz/ijsdigital8.avi
http://members.lycos.nl/pantherswanz/nightmodedigital8.avi
http://members.lycos.nl/pantherswanz/bijbloemdigital8.avi
pics
maar goed, dit ding filmt dus best goed en het is digitaal,
maar kan iemand mij vertellen waarom je beter een dv cam zou kunnen kopen?
Het is volgens mij eentje uit de eerste reeks mini-dv camera's. Dus al wel redelijk oud (denk al zo een 6 a 7 jaar oud). Beeldkwaliteit vind ik niet genoeg voor TV. Het lijkt soms een beetje webcam kwaliteit.. en ik wil echter haarscherpbeeldkwaliteit.quote:Op dinsdag 24 april 2007 09:36 schreef Schanulleke het volgende:
Een mini-DV camera is nog niet zo heel erg oud, wat bevalt je niet meer aan die camera?
Nou het zal niet voor vakantie gebruikt worden. Meer voor reportages. Ik weet niet hoeveel uur je kan opnemen met een harddisk eigenlijk. Kan denk wel redelijk wat uren zijn denk ik.quote:Nadeel van een camera met harddisk is dat je, als je bijvoorbeeld langer op vakantie gaat, niet even een band kan verwisselen. Vol is ook echt vol.
Kwestie van een groot genoeg HD erin, iets wat tegenwoordig geen probleem meer mag zijn.quote:Op dinsdag 24 april 2007 09:36 schreef Schanulleke het volgende:
Een mini-DV camera is nog niet zo heel erg oud, wat bevalt je niet meer aan die camera? Nadeel van een camera met harddisk is dat je, als je bijvoorbeeld langer op vakantie gaat, niet even een band kan verwisselen. Vol is ook echt vol.
Het medium waarop maakt niet uit, het gaat om de compressie standaard. Een mini DV is optisch, dus gevoeliger dan een HD.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 16:05 schreef TechXP het volgende:
Is het ook zo dat wanneer je een camera hebt met een harddisk erin dat als je opneemt met HD-kwaliteit dat er dan geen kwaliteitsverlies is? Of in ieder geval minder dan als je het opslaat op een mini-DV?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |