abonnement Unibet Coolblue
pi_12454267
Ik zie hier zo nu en dan vragen of dv camera's voorbij zoeven. Dus misschien idee om een centrale draad er voor te maken.
Ook leuk als mensen hier vertellen welke camera ze hebben en hoe hij bevalt.

Ik wil een video camera kopen, maar welke?

Er zijn er zo ontzettend veel dat de keus soms erg moeilijk is, maar je moet eerst jezelf een aantal dingen gaan af vragen.

- Wil je video materiaal op de pc bewerken?
Zo ja dan valt een analoge camera dus al af, omdat het bewerken op de pc daarmee heel moeilijk is, je zal speciale capture kaarten moeten aanschaffen.

- Wil je bewerkt materiaal terug op tape zetten?
Dan moet je iig een camera hebben met een dv ingang, dan zit je meestal weer een prijsklasse hoger (zeg 600/700 euro)

- Vind je filmen onder lage lichtomstandigeheden belangrijk?
Dan zou je aan een sony moeten gaan denken, sony maakt dv cams die in het donker kunnen filmen met behulp van infrarood. Laat je nooit verleiden door JVC's slow color shutter praatjes want hierbij word alleen de sluitertijd verlaagd en krijg je komeetstaarten als je je camera beweegt.

Ik heb van http://www.kieskeurig.nl een aardig stukje tekst over wat begrippen gehaalt. Misschien wel handig

Achtergrond videocamera's

Een videocamera biedt u ontelbaar veel mogelijkheden. Zo kunt u onvergetelijke vakanties vastleggen of de eerste stapjes van uw kinderen vereeuwigen. Een videocamera biedt veel meer vrijheid en mogelijkheden dan een fotocamera. Want bewegende beelden zijn natuurlijk veel leuker om te bekijken dan foto's. Daarnaast maken veel videocamera's een fotocamera overbodig door een zgn. fotomode. Hiermee kunt u de foto's apart opslaan en later op de computer bewerken. Zo is het mogelijk om de kleuren van een foto te veranderen in zwart-wit, of plaatjes helemaal te veranderen door het invoeren van andere afbeeldingen of tekst.
De eerste en belangrijkste overweging die u moet maken voor het aanschaffen van een videocamera is of u een digitale of een analoge camera wilt. Digitale camera's zijn in het gebruik een stuk makkelijker en de kwaliteit van de opnames is veel beter. U kunt het kwaliteitsverschil in beeld vergelijken met het verschil in geluidskwaliteit tussen een cd en een cassettebandje. Digitale camera's zijn een stuk duurder dan analoge camera's. De prijzen van analoge camera's beginnen bij +/- ¤ 400,-, digitale camera's zijn al snel twee keer zo duur. De prijs kan dus ook de doorslag geven.

Als u een opname wilt bewerken op uw PC dan is het zeker te overwegen om een digitale camera aan te schaffen. Dit omdat een digitaal opgeslagen video zich veel makkelijker laat bewerken dan een analoog opgeslagen video. Bij sommige combi- of analoge camera's kunt u de opnames later ook bewerken maar de mogelijkheden en kwaliteit zijn vaak een stuk minder.

Hieronder staan nog een aantal eigenschappen die van belang zijn bij de keuze van een camera. Zowel digitale als analoge camera's kunnen beschikken over ondergenoemde opties.


Type camera
Er zijn drie soorten camera's: analoog, digitaal en combi. Bij een analoge camera worden de beelden analoog opgeslagen op een videoband (Hi8, video 8, VHS, enz). Bij een digitale camera (digital-8, mini-DV, enz.) worden de beelden digitaal opgeslagen op een band. Het verschil is te vergelijken met het verschil tussen een cassettebandje en een CD. Grote voordeel van een digitale camcorder is dat het videomateriaal minder storingen geeft en geen generatieverlies geeft bij kopieren en montage. Net zoals een cassetebandje is namelijk de analoge videoband gevoeliger voor slijtage.
Bij een combi kunnen zowel analoge tapes worden afgespeeld als digitale worden opgenomen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld sommige typen digital-8 en D-VHS.

CCD
CCD is een chip die in de camera zit. De grootte van de chip wordt gegeven in pixels. Voor een opname worden nooit meer dan 417.000 pixels gebruikt, stomweg omdat je tv er niet meer kan laten zien. Laat je ook dus nooit aanpraten dat een 2 megapixel een beter beeld geeft omdat hij meer pixels heeft.. Een CCD met 800.000 pixels is vrij gangbaar.

Firewire
FireWire is de benaming voor een compatible DV-aansluiting die internationaal momenteel wordt toegepast op videocamera's en PC's. Internationaal heeft deze aansluiting de code: IEEE 1394. Naast deze twee benamingen gebruiken fabrikanten ook de benaming i.link.
Deze interface heeft slechts een kabel nodig om uw videobeelden digitaal over te zetten, of te kunnen kopieren naar een computer of een andere videocamera. Sommige pc's zijn al reeds in het bezit van een firewire aansluiting, zo niet dan kun je een goedkoop kaartje kopen van rond de 20/30 euro. Om beelden op te slaan moet je capture software gebruiken, adobe premiere heeft hier een mooie functie voor.

Lichtgevoeligheid
De lichtgevoeligheid wordt gemeten in Lux. (Dit is een internationaal aanvaarde eenheid verlichtingssterkte, veroorzaakt door een lichtstroom van 1 lumen op 1 vierkante meter) De lichtgevoeligheid van videocamera's wordt in het aantal Lux uitgedrukt wat nodig is om een goede opname te kunnen maken. Wilt u ook binnenshuis opnamen kunnen maken zonder gebruik van extra lampen dan is het van belang om een camera te gebruiken met een zo laag mogelijk Lux-waarde.
Let erop welke Lux-waarde de fabrikant hanteert. In veel gevallen wordt namelijk enkel de waarde met de nachtzicht-functie vermeld, waardoor een camera bijzonder lichtgevoelig kan lijken maar dat in de praktijk niet is.

Nachtzicht
Er zijn een tweetal types Nachtzicht. Bij de eerste wordt het beeld digitaal versterkt zodat het beeld 'beter' zichtbaar wordt. Dit resulteert altijd in een beeld wat minder mooi is kwa kleur, scherpte en contrast. Bovendien maken een aantal camera's bij deze techniek tevens gebruik van een langere sluitertijd waardoor bij het volgen van bewegende objecten of personen een 'komeetstaart' ontstaat.
Bij de tweede beschikt de camera over infrarood-licht vlak bij de lens (dit zijn meestal een aantal kleine LED'jes) en wordt de kleurencamera omgeschakeld naar een infrarood-camera. Hierdoor ontstaat in de meeste gevallen een zwartwit beeld en is filmen in absolute duisternis op korte afstand mogelijk.
Een aantal camera's hebben beiden soorten techniek maar vooral sony camera's.

Bewerken met PC
Afhankelijk van uw PC is het tegenwoordig met elke videocamera mogelijk om uw videomateriaal te monteren en te bewerken op de computer. De meest gebruikte en gangbare optie op zowel de videocamera en PC waardoor digitale overdracht tussen beide apparaten mogelijk is, en waardoor er geen verlies optreedt, is de zogenaamde firewire-aansluiting. De meeste digitale camcorders zijn standaard voorzien van deze uit- en/of ingang.

Mocht u een PC willen aanschaffen om uw films te kunnen monteren, ga niet over een nacht ijs, maar laat u goed informeren. Er bestaat tegenwoordig een scala aan montage-software die in de meeste gevallen zelfs al standaard geinstalleerd is.

Beschikt uw PC niet over een firewire-ingang dan is het verstandig bij de aanschaf van een nieuwe PC of videokaart op de aanwezigheid hiervan te letten.

Fotomode
Met Fotomode kunt met uw videocamera digitale foto's maken. Met de duurdere camera's kunt u dit ook tijdens het filmen doen en met sommige modellen zelfs achteraf. De digitale foto's kunt u over het algemeen later op de PC bewerken en eventueel uitprinten. Een groot aantal camera's maakt ook gebruik van een apart opslagmedium (memorystick, compactflash, etc) voor digitale foto's waardoor uitwisseling en uitprinten nog makkelijker is. Deze kunt u namelijk via het internet en in de fotospeciaalzaken laten afdrukken.

Koop nooit een digitale videocamera om foto's mee te maken, de foto's zijn in 9 van de 10 gevallen ontzettend slecht, lage resolutie, veel ruis en slechte kleuren.

Steady shot
Steady shot zorgt ervoor dat trillingen die worden veroorzaakt door de gebruiker electronisch en/of optisch worden gecorrigeerd. Dit zorgt voor een stabieler en rustiger beeld. Naast de term steadyshot zult u voor deze optie o.a. de term 'image stabilizer' tegen kunnen komen.

Video in
Een aantal videocamera's heeft naast een video-uitgang ook een video-ingang. Deze optie is vooral van belang als u videobeelden op uw PC wil monteren en ze terug wil zetten op een videoband, of als u kopieen wil kunnen maken.

Bij zowel in- als uitgangen maakt met onderscheid tussen digitaal, composiet en Y/C.

Digitaal: het signaal wordt digitaal verzonden. Net zoals dat bijvoorbeeld bij computers gebeurd. Hierdoor is het signaalverlies en storingsgevoeligheid tot een absoluut minimum beperkt. Dit is de hoogste norm wat betreft video-kwaliteit.

Composiet (ook wel aangeduid als A/V): Hierbij wordt alle video-informatie (bestaande uit de verschillende kleur, contrast en brightness-informatie) door 1 kabel verzonden. Dit signaal is het meest gevoelig voor storingen en signaalverlies. Een tweede generatie kopie hiervan is goed te onderscheiden van het originele materiaal. Dit signaal is in principe alleen geschikt voor het direkt weergeven op een televisie en de laagste norm wat betreft video-kwaliteit.

Y/C (ook wel aangeduid als S-video): Is een videosignaal waarbij de signaalinformatie gedeeltelijk gescheiden is. Dit signaal is in alle opzichten daardoor kwalitatief veel beter dan een composiet-signaal en beter te kopieren en bewerken. Een bekend voorbeeld van een Y/C-signaal is Super VHS.

Video uit
Het soort uitgang bepaalt in hoge mate de beeldkwaliteit die u uit uw opnamen terug ziet. Wilt u enkel de videobeelden vanaf de camera op een TV terug kunnen kijken dan is een 'gewone' video-uitgang (die meestal een verloop heeft naar een scartkabel) voldoende. Wilt u echter videobeelden kunnen kopieren of monteren dan is een digitale uitgang nodig.
Een aantal videocamera's heeft naast een video-uitgang ook een video-ingang. Deze optie is vooral van belang als u videobeelden op uw PC wil monteren en ze terug wilt zetten op een videoband, of als u kopieen wil kunnen maken.

Bij zowel in- als uitgangen is er onderscheid tussen digitaal, composiet en Y/C.

Digitaal: het signaal wordt digitaal verzonden. Net zoals dat bijvoorbeeld bij computers gebeurd. Hierdoor is het signaalverlies en storingsgevoeligheid tot een absoluut minimum beperkt. Dit is de hoogste norm wat betreft video-kwaliteit.

Composiet (ook wel aangeduid als A/V): Hierbij wordt alle video-informatie (bestaande uit de verschillende kleur, contrast en brightness-informatie) door 1 kabel verzonden. Dit signaal is het meest gevoelig voor storingen en signaalverlies. Een tweede generatie kopie hiervan is goed te onderscheiden van het originele materiaal. Dit signaal is in principe alleen geschikt voor het direkt weergeven op een televisie en de laagste norm wat betreft video-kwaliteit.

Y/C (ook wel aangeduid als S-video): Is een videosignaal waarbij de signaalinformatie gedeeltelijk gescheiden is. Dit signaal is in alle opzichten daardoor kwalitatief veel beter dan een composiet-signaal en daardoor beter te kopieren en bewerken. Een bekend voorbeeld van een Y/C-signaal is Super VHS.

Digitale zoom
Digitaal zoomen houdt in dat de camera elektronisch gaat zoomen. De beeldpunten die worden opgenomen worden door de camera digitaal vergroot. De scherpte van de opname gaat hierdoor sterk achteruit.

Optische zoom
Optische zoomen wordt veroorzaakt door het lenzenstelsel wat in de camera zit. De sterkte van de lens geeft de zoomsterkte weer. Optische zoom gebruikt u net als digitale zoom d.m.v. een schuifje of knopje. Een camera zal eerst optisch gaan zoomen en dan overgaan op digitaal zoomen.

Aantal aardige camera's

Sony dcr trv 22

Canon MV650i

JVC GR-DX 25

Een link naar een aantal camera's die gereviewed worden
http://www.tomshardware.com/video/20030728/index.html

barst maar los!

Hoi
pi_12476487
Met toestemming van Vork kick ik deze naar FOT.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_12529212
hmms shit
niet interessant genoeg
Hoi
pi_12529284
Oh zeker wel, ik heb je monsterpost met veel interesse gelezen. Dit is eigenlijk wel FAQ-materiaal

Maar misschien dat de interesse voor digitale fotocamera's momenteel wat groter is dan videocamera's. Als ik nieuwe topics zie met vragen over digitale videocamera's dan zal ik ze sluiten en hierheen verwijzen.

pi_12529395
Ik wil mijn persoonlijke mening over digitale videocamera's ook nog wel even geven.

Ik vind fotografie veel leuker dan videografie, en wel hierom: stel je bent een dagje uit, naar Six Flags of whatever. Als je een videocamera bij je hebt moet je heel veel materiaal schieten om er later wat leuks uit te kunnen destilleren, daar ben je dus lang mee bezig en de tijd dat je dat aan het doen bent maak je het evenement niet echt mee.

Neem je je fototoestel mee (en het maakt dan niets uit of dat digitaal dan wel conventioneel is), dan kun je een leuke impressie maken van een dagje uit zonder daar op de dag zelf veel tijd in te steken. Je maakt af en toe eens een foto, en je steekt hem weer weg en je gaat weer meedoen.

Daar komt ook nog bij dat veel mensen niet kunnen monteren (zowel technisch als creatief). Ik heb wel eens reisvideo's van 2 uur gezien met pan-shots van 3 minuten en zo Daar wordt je echt niet vrolijk van.
Foto's kun je in je eigen tempo doorkijken, als een foto niet leuk is ga je gauw naar de volgende, en interessante foto's bekijk je langer.

Maar aan de andere kant zie ik ook wel dat video een extra dimensie toevoegt aan een registratie, bewegend beeld en geluid. Als je een video terugkijkt, en hij is een beetje kundig gemaakt/gemonteerd kan dat misschien iets meer voldoening geven dan het bekijken van statische plaatjes.

Maar voor mij persoonlijk weegt het niet op tegen de moeite die je moet doen om een leuk resultaat te krijgen.

pi_12577105
sorry JeroenH en r0ck3t, had dit draadje nog niet gezien toen ik een nieuw topic aanmaakte...excuus. Het software draadje mag hier uiteraard naar toe gekickt worden....
Rally is not a crime - Rally is an Art
pi_12848701
Zo om het topic maar eens wat nieuw leven in te blazen hier een vraag. Ik heb van school een digital 8 camera mee gejat om eens even te proberen met dat filmen enzo. Werkt allemaal prachtig (is toch al een oud ding), heeft firewire en het capturen op de pc gaat als een tiet. En de kwaliteit is om van te smullen. Dus ik vroeg me af wat nou het grote verschil is tussen de dv-tape standaard en digital 8, en of je echt groot verschil merkt want ik zie zo nu en dan eens wat digital 8 camera aanbiedingen. Dat zijn gewoon complete camera's meestal met grote optische zoom (25x) en firewire maar dan meestal wel 300 euro goedkoper dan een verglijkbaar dv-tape model.

Ik heb van school de sony trv 125e digital 8 meegenomen,
de specs weet ik niet helemaal precies maar dit is wat ik weet

- 800.000 pixels
- 25 x optische zoom
- nightmode met infrarood ledjes voorop
- stamina accu voor circa 200 min filmen
- digitale effecten
- firewire out, a/v out, s-video out
- afstandsbediening
- microfoon ingang
- 930 gram

Filmpjes er bij (let wel dit is zwaar deinterlaced en hard gecompressed met Xvid!)

http://members.lycos.nl/pantherswanz/wespjedigital8.avi

http://members.lycos.nl/pantherswanz/ijsdigital8.avi

http://members.lycos.nl/pantherswanz/nightmodedigital8.avi

http://members.lycos.nl/pantherswanz/bijbloemdigital8.avi


pics

maar goed, dit ding filmt dus best goed en het is digitaal,
maar kan iemand mij vertellen waarom je beter een dv cam zou kunnen kopen?

Hoi
pi_34531121
Omdat het (Mini-DV) veeeeeeel beter is dan VHS en Video 8.
Je kan bij mini-dv het ook op de com bewerken.


P.S wat is trouwens eigelijk het verschil tussen DIGITAL8 en mini-dv?
En kan iemand mij iets vertellen over DIGIBETA?
Is dit goed? Is dit te bewerken op de computer?
Amstelveen de beste
pi_34572426
Hetgeen TS in het begin stelt dat , om bewerkt materiaal terug te zetten in je camera, je een duurdere camera moet kopen is niet helemaal correct. Vorr veel types is op internet een Eeprom manager te vinden waarmee je je DV-in funktie weer kunt activeren . Bijna alle camera's hebben vanuit de fabriek deze funktie maar wordt softwarematig uitgeschakeld. Reden hiervoor is dat met ingeschakelde DV-in het voor de wet een videorecorder is en onder een hoger tarief voor de invoerrechten valt, tevens valt het dan onder het toegestane invoerquotum van videorecorders.
  zondag 19 maart 2006 @ 20:56:54 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36179593
* Pietverdriet zit er aan te denken een camcorder te kopen, maar weet nog niet welke..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_36180262
wat doet een 2,5 jaar oud topic over camcorders op FOT?
  zondag 19 maart 2006 @ 21:22:58 #12
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_36180821
Video is ook een onderdeel van FOT, zij het niet zo veel gebruikt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 19 maart 2006 @ 21:35:12 #13
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_36181366
Weten ze dat in DIg ook? Volgens mij gaat het daar vaker over video dan hier.
Life is what you make it.
pi_40020412
Die kleine videocamera's zijn slecht.
Koop een HDTV camera, dat is gewoon het beste van alles.
Ik vraag me af waarom Xdcams of andere professionele apperatuur duurder zijn dan een HDcamera.
Terwijl een HDcamera veel betere kwaliteit geeft dan een 'normale kwaliteit'camera.
Amstelveen de beste
  maandag 23 april 2007 @ 23:16:29 #15
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48652437
Ik heb wat vragen. Ik zit te kijken/zoeken naar een videocamera. Deze mag niet te duur zijn, maar moet wel goede kwaliteit leveren dat de beelden zowel op internet kunnen alswel gebruikt kan worden op TV.
Kortom voor het laatste is goed beeld nodig en scherp. Heeft iemand een tip daarvoor?

Momenteel heb ik nog een oude camera welke mini-DV bandjes gebruikt. Er zijn nu ook camera's met bijvoorbeeld een harddisk erin. Wat biedt dat voor voordeel? Of wat is het nadeel?

HDTV camera klinkt goed, maar die zitten denk wel veel hoger qua prijs.

Budget... tsja.. zo laag mogelijk Maar ik denk dat je wel kan denken aan een bedrag dat rond de 800 a 1000 euro zit. Misschien wat hoger. (liefst lager ).
  dinsdag 24 april 2007 @ 09:36:56 #16
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_48658226
Een mini-DV camera is nog niet zo heel erg oud, wat bevalt je niet meer aan die camera? Nadeel van een camera met harddisk is dat je, als je bijvoorbeeld langer op vakantie gaat, niet even een band kan verwisselen. Vol is ook echt vol.
Life is what you make it.
  dinsdag 24 april 2007 @ 10:01:52 #17
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48658811
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 09:36 schreef Schanulleke het volgende:
Een mini-DV camera is nog niet zo heel erg oud, wat bevalt je niet meer aan die camera?
Het is volgens mij eentje uit de eerste reeks mini-dv camera's. Dus al wel redelijk oud (denk al zo een 6 a 7 jaar oud). Beeldkwaliteit vind ik niet genoeg voor TV. Het lijkt soms een beetje webcam kwaliteit.. en ik wil echter haarscherpbeeldkwaliteit.
quote:
Nadeel van een camera met harddisk is dat je, als je bijvoorbeeld langer op vakantie gaat, niet even een band kan verwisselen. Vol is ook echt vol.
Nou het zal niet voor vakantie gebruikt worden. Meer voor reportages. Ik weet niet hoeveel uur je kan opnemen met een harddisk eigenlijk. Kan denk wel redelijk wat uren zijn denk ik.

Maar bovenstaande is natuurlijk een nadeel als je inderdaad wat langer gebruik er van maakt.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 12:56:43 #18
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_49264108
Iemand die een tip heeft voor een goede camera rond de 900/1000 euro die ook HDTV kwaliteit kan opnemen?
pi_49296137
De tip in HDV segment rond de 1000 euro is de Canon HV20. Op camcorderinfo.com staat momenteel een camcorder shootout voor HDTV modellen. Werkt wel met een miniDV cassette, maar als je dat geen nadeel vindt dan is het een prima keuze.
  zaterdag 12 mei 2007 @ 12:39:59 #20
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_49297196
HV20 is zekers top. Alleen extreem slecht leverbaar helaas. Eerste zending 9 stuks binnen gehad. hadden er 30 kunnen verkopen. Beetje jammer.

overigens is AVCHD inmiddels ook te bewerken (nieuwe Ulead en nieuwe Vegas en Pinnacle via update)
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  zaterdag 12 mei 2007 @ 15:22:19 #21
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_49300816
Ok bedankt. De HV20 heb ik gezien. Zal daar even verdere info over zoeken.

Belangrijk is dat de camera goed in de hand ligt en je stabiel beelden kan maken. Lukt dat met de HV20? Ik heb altijd het idee dat die compacter zijn, maar dat je deze dan niet goed stabiel kan vasthouden.

Wat is AVCHD precies? MiniDV is geen probleem. Als ik maar ook de HDTV beelden er af kan krijgen. Maar zag speciale miniDV bandjes daarvoor..

[ Bericht 17% gewijzigd door TechXP op 12-05-2007 15:49:57 ]
  zaterdag 12 mei 2007 @ 15:26:22 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_49300894
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 09:36 schreef Schanulleke het volgende:
Een mini-DV camera is nog niet zo heel erg oud, wat bevalt je niet meer aan die camera? Nadeel van een camera met harddisk is dat je, als je bijvoorbeeld langer op vakantie gaat, niet even een band kan verwisselen. Vol is ook echt vol.
Kwestie van een groot genoeg HD erin, iets wat tegenwoordig geen probleem meer mag zijn.
Nadeel van bandjes is, teveel mechaniek, tandwielen, koppen, allemaal heel teer en gevoelig voor stoten en stof.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 12 mei 2007 @ 16:05:20 #23
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_49301820
Is het ook zo dat wanneer je een camera hebt met een harddisk erin dat als je opneemt met HD-kwaliteit dat er dan geen kwaliteitsverlies is? Of in ieder geval minder dan als je het opslaat op een mini-DV?
  zaterdag 12 mei 2007 @ 16:23:33 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_49302392
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 16:05 schreef TechXP het volgende:
Is het ook zo dat wanneer je een camera hebt met een harddisk erin dat als je opneemt met HD-kwaliteit dat er dan geen kwaliteitsverlies is? Of in ieder geval minder dan als je het opslaat op een mini-DV?
Het medium waarop maakt niet uit, het gaat om de compressie standaard. Een mini DV is optisch, dus gevoeliger dan een HD.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 11 oktober 2007 @ 17:49:36 #25
16082 Wytze
...Confidential
pi_53867242
Zojuist mijn HDR-SR5 in ontvangst mogen nemen. Nu wil ik mijn HD materiaal op de computer editen. Al is het alleen maar om te exporteren naar ander formaat, maar geen idee met welke applictatie.

Sony Vegas Pro 8 zegt Unsupported file format.

Premiere ook.

Wat doen jullie ?
"Trust me; when I make things disappear, they stay buried."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')