abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12437762
Hallo allemaal,

Zijn er nog Fokkers die tips hebben voor een beginnende roeier? Ik ben op zoek naar een nieuwe sport, ben pas verhuisd naar een gemeente aan de Amstel en roeien leek me wel wat. Ik heb er echter de ballen verstand van. Hoe begin je ermee? Wat voor kleren heb je nodig? Hoe vaak train je gemiddeld per week, en in wat voor boot begin je meestal?

Tips? Iemand?

Oh my
pi_12437824
goed roeien , train je gemiddeld 3 avonden per week in de roeiboot , en 2 a 3 avonden dagdelen in de sportschool op de roeitrainer.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_12437849
ga es naar de fitness zaal en probeer zown roei ding, krijg je misschien het id beetje te pakken
*BAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMBAM*
pi_12437875
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 20:24 schreef Joene het volgende:
goed roeien , train je gemiddeld 3 avonden per week in de roeiboot , en 2 a 3 avonden dagdelen in de sportschool op de roeitrainer.
Zo vaak? Ik heb wel eens gehoord van mensen die 2 keer per week trainden, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Oh my
  donderdag 14 augustus 2003 @ 20:28:02 #5
30759 Huitzilopochtli
FASCIST AGAINST RACISM
pi_12437921
Roeien? Is zeilen soms te ingewikkeld voor je?
Groetjes,

Sweder

[b]OFF THE BEATEN PATH I REIGN[/b]In the beaten slut I came
pi_12437923
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 20:25 schreef Vampz het volgende:
ga es naar de fitness zaal en probeer zown roei ding, krijg je misschien het id beetje te pakken
Is een idee, ja.
Oh my
pi_12437942
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 20:28 schreef Huitzilopochtli het volgende:
Groetjes,

Sweder

Wel op de Amstel, ja. Verder geen gezeik aub.
Oh my
pi_12437967
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 20:28 schreef Huitzilopochtli het volgende:
Groetjes,

Sweder

Net zo moeilijk als ontopic posten voor jou blijkbaar is.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_12438063
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 20:26 schreef StormyWeather het volgende:

[..]

Zo vaak? Ik heb wel eens gehoord van mensen die 2 keer per week trainden, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.

een goede vriend van mij roeit ... en hij moet echt alle dagen van de week trainen waarvan zeker 3 op het water en de rest in de sportschool... het kost hem veel tijd en energie , maar hij doet nu ook mee met de leuke wedstrijden ...en heeft er vele leuke vrienden aan over gehouden , oja veel roeiers zijn wel of stuudjes of kakkers
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_12438161
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 20:33 schreef Joene het volgende:

[..]

een goede vriend van mij roeit ... en hij moet echt alle dagen van de week trainen waarvan zeker 3 op het water en de rest in de sportschool... het kost hem veel tijd en energie , maar hij doet nu ook mee met de leuke wedstrijden ...en heeft er vele leuke vrienden aan over gehouden , oja veel roeiers zijn wel of stuudjes of kakkers

Ik had al zo'n vermoeden dat je het over een studentenroeivereniging had. Die zijn heel actief, dat weet ik. Zelf dacht ik echter meer aan een gewone vereniging (er zit er een vlakbij). Daar roeien ze van 12 jaar tot bejaarde leeftijd
Oh my
pi_12438285
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 20:37 schreef StormyWeather het volgende:

[..]

Ik had al zo'n vermoeden dat je het over een studentenroeivereniging had. Die zijn heel actief, dat weet ik. Zelf dacht ik echter meer aan een gewone vereniging (er zit er een vlakbij). Daar roeien ze van 12 jaar tot bejaarde leeftijd

Mijn vader roeit al ruim 30 jaar en doet dat zo'n 2 keer per week. De laatste jaren wel iets minder, maar als je bijna 60 bent, mag dat ook wel een keer. Bij een burgervereniging roei je zo vaak of weinig als je wilt. Als je wedstrijden gaat doen waarschijnlijk wel vaker dan 1x per week, maar daar kies je zelf voor natuurlijk.

Ga gewoon eens bij een vereniging langs en vraag daar naar de mogelijkheden. Je zal zowiezo eerst op les moeten om je basisproef te halen, voordat je zelfstandig of met een groepje vrij mag gaan roeien.

pi_12438312
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 20:37 schreef StormyWeather het volgende:

[..]

ga dr is op bezoek
pi_12438335
Heb je riemen?
pi_12438399
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 20:43 schreef Miwe het volgende:

[..]

Mijn vader roeit al ruim 30 jaar en doet dat zo'n 2 keer per week. De laatste jaren wel iets minder, maar als je bijna 60 bent, mag dat ook wel een keer. Bij een burgervereniging roei je zo vaak of weinig als je wilt. Als je wedstrijden gaat doen waarschijnlijk wel vaker dan 1x per week, maar daar kies je zelf voor natuurlijk.

Ga gewoon eens bij een vereniging langs en vraag daar naar de mogelijkheden. Je zal zowiezo eerst op les moeten om je basisproef te halen, voordat je zelfstandig of met een groepje vrij mag gaan roeien.

Ik ben zeker van plan om eens langs te gaan, maar het leek me ook leuk om alvast wat te horen van mensen die zelf roeien. Bedankt voor je tip.
Oh my
pi_12438480
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 20:48 schreef StormyWeather het volgende:

[..]

Ik ben zeker van plan om eens langs te gaan, maar het leek me ook leuk om alvast wat te horen van mensen die zelf roeien. Bedankt voor je tip.

Ik heb het overigens zelf ook 1 jaar gedaan en vond het ontzettend saai. Maar dat kwam ook omdat we hier in Delft maar 1 kanaal hebben waarop het kan en dat had ik na een jaar wel gezien.
pi_12438643
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 20:52 schreef Miwe het volgende:

[..]

Ik heb het overigens zelf ook 1 jaar gedaan en vond het ontzettend saai. Maar dat kwam ook omdat we hier in Delft maar 1 kanaal hebben waarop het kan en dat had ik na een jaar wel gezien.

Dat kan ik me wel voorstellen, ja. Hier in Uithoorn heb je de Amstel tot je beschikking, maar volgens mij kan je ook meer richting de Vinkeveense plassen en zo (tenminste, volgens mij moet je dan wel goed getraind zijn).

Weet jij in wat voor boot je meestal begint? Alleen of juist in een groep?

Oh my
pi_12438817
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 21:00 schreef StormyWeather het volgende:

[..]

Dat kan ik me wel voorstellen, ja. Hier in Uithoorn heb je de Amstel tot je beschikking, maar volgens mij kan je ook meer richting de Vinkeveense plassen en zo (tenminste, volgens mij moet je dan wel goed getraind zijn).

Weet jij in wat voor boot je meestal begint? Alleen of juist in een groep?

Ligt eraan hoeveel nieuwelingen en beschikbare boten er zijn. Bij die vereniging waar ik zat, was het voornamelijk in 1- en 2-persoonsbootjes (skifjes) in het begin. In het begin zal je niet al te lange afstanden afleggen. Roeien gaat over het algemeen langzamer dan fietsen en kost veel meer inspanning. En als er een binnenvaartschip aankomt is het wegwezen geblazen.

Tis wel ff eng in het begin, want die bootjes blijven niet vanzelf overeind. Je houd ze recht door je riemen in/op het water te houden en vast te houden. Als je loslaat, sla je om Dus neem altijd droge kleren mee.

Verder kan je er ook voor kiezen om lekker rielekst tochtjes te gaan maken ipv wedstrijden. Dan neem je meestal een wat bredere boot (Werrie ofzoiets) en kan je bijv. ook kampeerspullen mee nemen. MIjn ouders (mijn moeder roeit dus ook) gaan elk jaar een weekje toeren in Friesland of ergens daar boven. Samen met een groepje mede-geite-wollen-sokken-figuren.

Die wedstrijden zijn trouwens ook niet echt enerverend. Wij waren dan altijd de hele dag op onze of een andere vereniging en je roeide allles bij elkaar misschien 20 minuten.

pi_12438975
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 21:09 schreef Miwe het volgende:

[..]

Ligt eraan hoeveel nieuwelingen en beschikbare boten er zijn. Bij die vereniging waar ik zat, was het voornamelijk in 1- en 2-persoonsbootjes (skifjes) in het begin. In het begin zal je niet al te lange afstanden afleggen. Roeien gaat over het algemeen langzamer dan fietsen en kost veel meer inspanning. En als er een binnenvaartschip aankomt is het wegwezen geblazen.

Tis wel ff eng in het begin, want die bootjes blijven niet vanzelf overeind. Je houd ze recht door je riemen in/op het water te houden en vast te houden. Als je loslaat, sla je om Dus neem altijd droge kleren mee.

Verder kan je er ook voor kiezen om lekker rielekst tochtjes te gaan maken ipv wedstrijden. Dan neem je meestal een wat bredere boot (Werrie ofzoiets) en kan je bijv. ook kampeerspullen mee nemen. MIjn ouders (mijn moeder roeit dus ook) gaan elk jaar een weekje toeren in Friesland of ergens daar boven. Samen met een groepje mede-geite-wollen-sokken-figuren.

Die wedstrijden zijn trouwens ook niet echt enerverend. Wij waren dan altijd de hele dag op onze of een andere vereniging en je roeide allles bij elkaar misschien 20 minuten.

Ach ja, ik houd wel van zwemmen . Vroeger tien jaar bij de Reddingsbrigade gezeten.

Wedstrijdroeien was niet meteen mijn doel. Het belangrijkste vind ik dat ik weer ga sporten. Misschien later nog.

Oh my
pi_12439138
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 21:18 schreef StormyWeather het volgende:

[..]

Ach ja, ik houd wel van zwemmen . Vroeger tien jaar bij de Reddingsbrigade gezeten.

Wedstrijdroeien was niet meteen mijn doel. Het belangrijkste vind ik dat ik weer ga sporten. Misschien later nog.

Roeien is op zich wel een gezonde sport: hele kleine kans op blessures en je traint al je spieren tegelijk.

Nog een paar tips (het komt allemaal weer boven):
Doe strakke kleding aan. Je rijdt de hele tijd heen en weer met je stoeltje en slobberkleding kan tussen de rails komen en blijven hangen aan van alles.

Knip je nagels vantevoren. Die riemen en dus ook je handen, gaan boven elkaar lang en als je bovenste hand lange nagels heeft, kan je je onderste hand daarmee openhalen.

Doe dunne sportschoenen aan. Je voeten zitten vast in een soort van veterbindingen met hakstuk. Dikke sportschoenen passen daar vaak niet in en dan moet je met je sokken erin. Dat levert vaak koude tenen op (zal momenteel wel meevallen, trouwens)

pi_12439242
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 21:27 schreef Miwe het volgende:

[..]

Roeien is op zich wel een gezonde sport: hele kleine kans op blessures en je traint al je spieren tegelijk.

Nog een paar tips (het komt allemaal weer boven):
Doe strakke kleding aan. Je rijdt de hele tijd heen en weer met je stoeltje en slobberkleding kan tussen de rails komen en blijven hangen aan van alles.

Knip je nagels vantevoren. Die riemen en dus ook je handen, gaan boven elkaar lang en als je bovenste hand lange nagels heeft, kan je je onderste hand daarmee openhalen.

Doe dunne sportschoenen aan. Je voeten zitten vast in een soort van veterbindingen met hakstuk. Dikke sportschoenen passen daar vaak niet in en dan moet je met je sokken erin. Dat levert vaak koude tenen op (zal momenteel wel meevallen, trouwens)

Praktische tips!
Oh my
pi_12549507
Mijn vriendin roeit bij Poseidon in Amsterdam zelf roei ik bij de laak in den haag.

Er zijn diverse burgerverenigingen aan de Amstel (bv Willem3, RIC, Poseidon). Poseidon is een wat kleinere vereniging dan Willem3 en RIC. Je kan langsgaan om te informeren. Er is ook veel op internet te vinden via www.nlroei.nl bij 'verenigingen'. Hier is voor bijna alle verenigingen wel een internet link te vinden.

Je kan zelf bepalen hoe vaak en hoe fanatiek je wilt roeien. Wedstrijd of recreatief. Je kan zoveel trainen als je wilt, alleen als je in een wedstrijdploeg komt zal je wel gelijkgezind moeten zijn met je ploeggenoten. Zonder ploeg kan ook, dan ga je in een 1persoonsbootje ofwel skiff. Naast het roeien worden er ook feesten georganiseerd en kan je na roei lekker borrelen op een zonnig balkon aan de Amstel. Er zijn slechtere lokaties.

Inmiddels roei ik ruim anderhalf jaar en doe ik mee aan kleine wedstrijden, ofwel wedstrijdjes tussen recreanten. Je ziet op die mannier ook eens ander water dan je verenigingswater. Kan het je zeker aanbevelen.

pi_12740846
Ik kwam ergens 'Uithoorn' tegen...

Zover ik weet zit daar een vereniging 'Michiel de Ruyter'. Die vereniging is –voor zover bij mij bekend– vooral een vereniging voor de 'recreatieve roeier'. Ze organiseren jaarlijks een leuk wedstrijdje en verder toeren ze veel.

Op wedstrijdgebied doen ze wat minder (lees: uitwijken naar de Amstel (Willem III, De Hoop, Poseidon, RIC) of naar de buurt van de Amstel ('De Amstel') in Amsterdam: die doen volgens mij meer op dat gebied...

pi_12890227
Je kunt er pas echt achter komen door er gewoon mee te gaan beginnen. In het begin heeft het geennut om al fanatiek te gaan trainen, want dan kun je er (no offense) toch nog niks van. Begin eerst met de basis-beginselen. Dat zullen zo toch doen als je bij een vereniging gaat waar je coaching krijgt.

Roeien is een prachtige sport, maar als je echt GOED wil kunnen roeien ben je wel even bezig. Ben zelf wedstrijdroeier en heb afgelopen jaar in het zware 8+ veld deelgenomen. Het wordt algemeen geaccepteerd binnen mijn vereniging dat je pas goed leert roeien in je 2e of zelfs 3e wedstrijdjaar.

Ga er gewoon eens kijken, het is leuk om te doen en inderdaad over het algemeen goed voor je lichaam...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')