nep-adverteerders bieden spotgoedkope, maar niet bestaande, dingen aan. vervolgens bellen geintresseerden het 066 of 087 nummer en krijgen een voicemail. de beller merkt pas later dat het belletje ruim 1 euro per minuut kost.
vermelding van de kosten is niet verplicht bij deze nummers. toezichthouder opta zegt vooralsnog weinig te kunnen doen, maar stelt wel een onderzoek in.
pas dus op met wat je bel!!
quote:ja m'neer
Op donderdag 14 augustus 2003 01:11 schreef darkmania het volgende:pas dus op met wat je bel!!
quote:weet ik niet, stond niet in het artikel
Op donderdag 14 augustus 2003 01:13 schreef Cronus het volgende:
En waarom is vermelding van de kosten van deze nummers niet verplicht?
jees.. na een aantal jaar moet het toch wel door dringen bij de mensen?
quote:Ik denk dat de OPTA een grote schop voor z'n flikker nodig heeft, deze organisatie is er immers om dit soort taferelen te voorkomen.
Op donderdag 14 augustus 2003 01:18 schreef darkmania het volgende:[..]
weet ik niet, stond niet in het artikel
quote:Een nummer dat begint met 066 niet doet denken aan een duur servicenummer, maar aan mobiele nummers!
Op donderdag 14 augustus 2003 01:19 schreef Lopat het volgende:
welke domme rukker reageerd dan ook op zulke dingen....
quote:OPTA moet opflikkeren, ze willen KPN verkleinen.
Op donderdag 14 augustus 2003 01:20 schreef Cronus het volgende:[..]
Ik denk dat de OPTA een grote schop voor z'n flikker nodig heeft, deze organisatie is er immers om dit soort taferelen te voorkomen.
quote:De OPTA zorgt ervoor dat KPN haar monopoliepositie niet kan misbruiken, niks opflikkeren dus.
Op donderdag 14 augustus 2003 01:22 schreef Uplink het volgende:[..]
OPTA moet opflikkeren, ze willen KPN verkleinen.
quote:Wel, want dat vertrekt KPN voor een groot gedeelte uit Nederland, en gaat haar netwerken slechter onderhouden waardoor er veel meer storingen enzo komen. (en het is slecht voor mijn aandelen, gekocht at 4.45, nu zo'n 6.12)
Op donderdag 14 augustus 2003 01:23 schreef __Saviour__ het volgende:[..]
De OPTA zorgt ervoor dat KPN haar monopoliepositie niet kan misbruiken, niks opflikkeren dus.
Ondertitel:
is vrouw, 23/8@misteryland
Dus jij gaat de 23e naar misteryland? niet toevallig naar Mysteryland
quote:Dan moet de KPN de abonnees tegemoet komen met financiėle goedmakertjes of moet de OPTA sancties aan de KPN opleggen.
Op donderdag 14 augustus 2003 01:25 schreef Uplink het volgende:[..]
Wel, want dat vertrekt KPN voor een groot gedeelte uit Nederland, en gaat haar netwerken slechter onderhouden waardoor er veel meer storingen enzo komen.
heb dit zelf nog een keer getest op een van mijn pron-sites.
en dat liep op zich nog best aardig, maar de inkomsten waren niet super daaruit, omdat het amper iets oplevert!
echter. de promotor van zo'n nummer mag NOOIT zeggen dat het nummer gratis is. op dat moment zijn ze namelijk in overtreding. maar ze hoeven niet te zeggen wat het kost.
er zijn dus wel degelijk bepaalde regels, die vrij streng zijn, alleen de conroler erop is niet echt super!
quote:Weg uit nederland? YES!
Op donderdag 14 augustus 2003 01:25 schreef Uplink het volgende:[..]
Wel, want dat vertrekt KPN voor een groot gedeelte uit Nederland
quote:5 jaar geleden waarschuwde ik mijn ouwe, verkoop je kpn aandelen (toen stonden ze nog op zijn hoogst) wat doet die ouwe, verkoopt tie de helft, koopt tie kpn qwest er voor terug.
(en het is slecht voor mijn aandelen, gekocht at 4.45, nu zo'n 6.12)
gekocht van een lening van 10.000 euro, nog maar 1000 euro waard, de lul (en het is nogwel een boekhouder
quote:De KPN mag van de OPTA de consument geen financiėle goedmakertjes bieden.
Op donderdag 14 augustus 2003 01:35 schreef Cronus het volgende:[..]
Dan moet de KPN de abonnees tegemoet komen met financiėle goedmakertjes of moet de OPTA sancties aan de KPN opleggen.
quote:
Eerst dwong Opta KPN zijn groothandelstarieven te verlagen, waardoor concurrenten zoals Tele2 en Scarlet Telecom, die geen eigen netwerk hebben, goedkoper belminuten kunnen inkopen, die ze vervolgens weer doorverkopen aan de consument. Ongeveer een kwart van de Nederlanders belt inmiddels via deze bedrijven.Vervolgens verhinderde Opta dat KPN voordeelpakketten invoerde. Door deze pakketten - zoals onbeperkt bellen voor een vast bedrag - hoopte KPN weer wat marktaandeel van zijn concurrenten te kunnen afsnoepen. Opta zette daar een streep door, omdat KPN daarmee op onderdelen onder de kostprijs zou gaan leveren. Als KPN een prijzenoorlog start, wordt (volgens de OPTA) de concurrentie uit de markt gedrukt, en dat is strijdig met de doelstelling van Opta.
Bron: Financieel dagblad
quote:Nee, het gaat vooral ook om het netwerk, de OPTA wil dat concurrenten er voor hele lage tarieven erop kunnen, wat slecht voor KPN is die het moet onderhouden.
Op donderdag 14 augustus 2003 01:35 schreef Cronus het volgende:[..]
Dan moet de KPN de abonnees tegemoet komen met financiėle goedmakertjes of moet de OPTA sancties aan de KPN opleggen.
quote:Waarom yes?
Op donderdag 14 augustus 2003 08:50 schreef CyberRat het volgende:[..]
Weg uit nederland? YES!
quote:Jaja, dat zegt iedereen.
[..]5 jaar geleden waarschuwde ik mijn ouwe, verkoop je kpn aandelen (toen stonden ze nog op zijn hoogst) wat doet die ouwe, verkoopt tie de helft, koopt tie kpn qwest er voor terug.
gekocht van een lening van 10.000 euro, nog maar 1000 euro waard, de lul (en het is nogwel een boekhouder
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 01:12 schreef gunhead het volgende:
volgens mij is dat oud nieuws. net zoals de 00800 (ja 2 nullen voor de 8) nummers.
00800 nummers zijn zogenaamde UIFN nummers, oftewel Universal International Freephone Numbers.
Simpel gezegd is dit een telefoonnummer, dat in ieder land waar je het aanvraagt hetzelfde is en gratis voor de beller.
De opta is er om te zorgen dat iedereen een gelijke kans heeft op de markt. KPN zegt dat de opta hen dwingt om onder hun kostprijs te gaan leveren aan concurrenten. Als dit echt zo is dan zorgt de opta juist voor het tegenovergestelde, ze dwingen KPN in een achterstands positie.
Een onderzoek zal moeten uitwijzen of het door de opta gewenste tarief onder de kostprijs is (rechter).
p.s. Ik denk niet dat je blij zou moeten zijn als KPN besluit de Nederlandse markt te verlaten. KPN is al lang georienteerd op de nederlandse telefonie markt en staat voor kwaliteit!
quote:klopt, maar in bepaalde gevallen kan het je toch geld kosten. je hebt het recht om er achteraan te gaan, maar jij liever dan ik.
Op donderdag 14 augustus 2003 11:58 schreef HassieBassie het volgende:[..]
00800 nummers zijn zogenaamde UIFN nummers, oftewel Universal International Freephone Numbers.
Simpel gezegd is dit een telefoonnummer, dat in ieder land waar je het aanvraagt hetzelfde is en gratis voor de beller.
quote:Wie bepaalt die gevallen dan?
Op donderdag 14 augustus 2003 13:05 schreef gunhead het volgende:[..]
klopt, maar in bepaalde gevallen kan het je toch geld kosten. je hebt het recht om er achteraan te gaan, maar jij liever dan ik.
Laat me raden: Dat heb je van de baas van een oom van de vriend van een verre neef van je?
En doe anders ff een bron geven...
Die 06-6 en 087.. nummers zijn dus redelijk eng, temeer omdat er geen campagne omheen is gevoerd om ze bekend te maken bij het publiek.
De argeloze beller zal denken: Mwoah, een mobiel nummer, of Aha, een gratis want 08.. nummer.
quote:maar zijn daarom de mensen die deze nummers exploiteren oplichters? nee ik vindt van niet. de persoon die belt, moet daar zelf op letten. dat die niet op de hoogte zijn van de kosten van dit soort nummers, is hun probleem!
Op donderdag 14 augustus 2003 14:05 schreef heijx het volgende:[..]
Die 06-6 en 087.. nummers zijn dus redelijk eng, temeer omdat er geen campagne omheen is gevoerd om ze bekend te maken bij het publiek.
De argeloze beller zal denken: Mwoah, een mobiel nummer, of Aha, een gratis want 08.. nummer.
tevens is het ook nogal naief van de gebruiker, aangezien sexlijnen (waar deze nummers toch het meeste voor gebruikt worden) NOOIT gratis zijn.
quote:06 nummers zijn tegenwoordig niet meer in gebruik voor sexlijnen, tegenwoordig is dat 0906 of 0909.
Op donderdag 14 augustus 2003 14:08 schreef Noedie het volgende:[..]
maar zijn daarom de mensen die deze nummers exploiteren oplichters? nee ik vindt van niet. de persoon die belt, moet daar zelf op letten. dat die niet op de hoogte zijn van de kosten van dit soort nummers, is hun probleem!
tevens is het ook nogal naief van de gebruiker, aangezien sexlijnen (waar deze nummers toch het meeste voor gebruikt worden) NOOIT gratis zijn.
En ja, het zijn oplichters. Heb je gisteren Editie NL niet gezien? Ze bieden spotgoedkope nepwoningen aan. Ze geven een valse naam op, soms een vals bedrijf, met als adres leegstaande woningen.
iemand die ik ken heeft namelijk ook voor zoiets gewerkt, en dat was wel iets echts bestaands.
de openingspost kwam alleen een beetje op mij over als "iedereen die zulke nummers gebruiken zijn oplichters".
[edit]
Beter nog, hier is een video te vinden:
http://www.rtl.nl/actueel/editienl/
[/edit]
UW GSM account wordt per direct geblokkeerd wegens wanbetaling en overmatige gebruik van pay-per-phone sex sites. Info: bel klantenservice 066 21 34322
Waar worden dit soort nummers geregistreerd?
Ik heb al met de KPN gebeld, maar die zeggen dat ze niks voor me kunnen doen en dat ze niet bekend is waar die nummmers geregistreerd worden! Zo kan je er natuurlijk niks aan doen!
quote:1. Ja, de exploitanten zijn oplichters want ze maken handig misbruik van het feit dat iedereen in slaap is gesust met: alleen 0906 en 0909 nummers kosten extra geld.
Op donderdag 14 augustus 2003 14:08 schreef Noedie het volgende:[..]
maar zijn daarom de mensen die deze nummers exploiteren oplichters? nee ik vindt van niet. de persoon die belt, moet daar zelf op letten. dat die niet op de hoogte zijn van de kosten van dit soort nummers, is hun probleem!
quote:Het lijkt mij vrij duidelijk dat 06-6 nummers enkel en alleen door malafide zwendelaars gebruikt worden. Meteen al die nummers blokkeren en een grootschalig onderzoek instellen. Lijkt mij voldoende aanleiding voor. De Telefoonmaatschappijen hebben vast wel in de voorwaarden staan dat ze een nummer zonder waarschuwing mogen blokkeren. (Zo een 06-6/087 nummer dan)
Op donderdag 14 augustus 2003 14:51 schreef NorthernLight het volgende:
Een collega en ik ontvingen vanmiddag dit smsje:UW GSM account wordt per direct geblokkeerd wegens wanbetaling en overmatige gebruik van pay-per-phone sex sites. Info: bel klantenservice 066 21 34322
Waar worden dit soort nummers geregistreerd?
Ik heb al met de KPN gebeld, maar die zeggen dat ze niks voor me kunnen doen en dat ze niet bekend is waar die nummmers geregistreerd worden! Zo kan je er natuurlijk niks aan doen!
http://www.opta.nl/index.asp?url=/aanbieders/telecommunicatie/nummers/telefoonenoverigenummers/
quote:Het is de OPTA, die nummers uitgeeft. Niet KPN. Het is de OPTA die de regels bepaald. Niet KPN.
Op donderdag 14 augustus 2003 14:54 schreef heijx het volgende:
-knip-
2. Hoe kan iemand er op letten wat een nummer kost? Bij die 06-6 nummers staat juist niets aangegeven en dat is heel fout. Vooral van KPN vind ik overigens. Was jij op de hoogte van de kosten van het SOORT 06-6 nummers? Ik kijk niet elke dag de algemene voorwaarden van KPN door.
-knip-
Het heeft dus niets met de algemene voorwaarden van KPN te maken. Wil je ergens klagen?
Opta - klachten
quote:I stand corrected.
Op donderdag 14 augustus 2003 15:25 schreef Castor het volgende:[..]
Het is de OPTA, die nummers uitgeeft. Niet KPN. Het is de OPTA die de regels bepaald. Niet KPN.
Het heeft dus niets met de algemene voorwaarden van KPN te maken. Wil je ergens klagen?
Opta - klachten
Overigens moet je met klachten over deze nummers bij de STIC zijn denk ik: https://www.stic-nederland.nl/klachten/index.php
quote:STIC is voor informatienummers...ik weet niet zeker of deze nummers daaronder vallen.
Op donderdag 14 augustus 2003 15:30 schreef heijx het volgende:[..]
I stand corrected.
Overigens moet je met klachten over deze nummers bij de STIC zijn denk ik: https://www.stic-nederland.nl/klachten/index.php
quote:Eigenlijk is het dus allemaal bijzonder troebel, deze nummers. Geen enkele instantie kan uitsluitsel geven.
Op donderdag 14 augustus 2003 15:35 schreef Castor het volgende:[..]
STIC is voor informatienummers...ik weet niet zeker of deze nummers daaronder vallen.
quote:Ik kan het nr idd ook niet vinden. Het nummer is volgens mij ook niet in gebruik. Ik krijg een "buiten gebruik" toon als ik het nummer bel.
Op donderdag 14 augustus 2003 15:41 schreef heijx het volgende:[..]
Eigenlijk is het dus allemaal bijzonder troebel, deze nummers. Geen enkele instantie kan uitsluitsel geven.
Als ik op de site van de opta dat 06-6 nummer van Northernlight invul, wordt er nix gevonden. Mijn eigen 06 nummers overigens wel.
quote:http://www.xs4all.nl/~raalders/zingeving/00800.htm
Op donderdag 14 augustus 2003 14:05 schreef heijx het volgende:[..]
Wie bepaalt die gevallen dan?
Laat me raden: Dat heb je van de baas van een oom van de vriend van een verre neef van je?
quote:in sommige gevallen moet je dus wel degelijk zelf achter je geld aan...
'Ze wilden niet 0800, maar 00800', merkt Hoeksma nog op ... En ongevraagd: 'Mocht het gesprek toch op uw rekening bij Universal Telecom verschijnen, dan kunt u de heer Van E. bellen. Hij wil het u dan terugbetalen.' Dus Kpn zelf distantieert zich geheel van zoiets, zoveel is nu wel duidelijk. De opmerking van Hoeksma maakt dat ik toch maar een aantekening maak om het t.z.t. op de rekening van Universal na te zien. Juist die opmerking maakt me wantrouwig, alhoewel het me aanvankelijk bepaald niet begonnen was om de eventuele kosten van het gevoerde gesprek.P.S. mei 2003: Een reactie maakt duidelijk dat er mobiele operators zijn die 00800-nummers als telefoontjes naar het buitenland berekenen. Ik begreep dat dit in elk geval bij T-Mobile het geval is.
quote:En doe anders even Nederlands praten!
quote:Wat ik hier uit lees is dat mobiele operators hun eigen regels vaststellen en dat de markt bijzonder ondoorzichtig is.
Op donderdag 14 augustus 2003 17:37 schreef gunhead het volgende:[..]
http://www.xs4all.nl/~raalders/zingeving/00800.htm
[..]in sommige gevallen moet je dus wel degelijk zelf achter je geld aan...
Ik heb ook achter een 00800 nummer gezeten, de gratis internationale helpdesklijn van mijn werkgever. Dit was in 2000-2001. Vanaf een normale lijn is dit een gratis nummer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |