abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12397336
hallo allemaal,
vandaag ben ik naar de dokter geweest en heb te horen gekregen dat ik een cyste in mijn borst heb.. Ik ben nog jong en ben daar ontzettend van geschrokken. de kans dat het kwaadaardig is, is namelijk ook aanwezig. wie heeft er verstand van cystes? is het altijd kwaadaardig?
ik kan pas over 2weken terecht in het ziekenhuis en ik kan nu al niet slapen van de angst dat het kwaadaardig is, dus ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen over cystes. op internet zelf vond ik namelijk niet zo heel erg veel...
alvast bedankt!
pi_12397348
Waarom heet het niet gewoon gezwel?
pi_12397353
Wat een zoekopdracht op google al niet kan oplevern lees dit eens (mischien helpt het?)
quote:
Cystes
Een cyste is een blaasje gevuld met vocht. Vocht is verbonden met emoties. Een e-moties, het woord zegt het al, willen stromen. Wat je vaak ziet is dat vrouwen die last hebben van cystes het moeilijk vinden om hun emoties te uiten. Veelal zijn dit emoties die je heel erg raken. Het ligt, zou je kunnen zeggen héél gevoelig. De emoties raken je in je vrouw zijn en je weet gewoonweg niet wat je daarmee aan moet.

Regulier medische behandeling
De reguliere geneeskunde zet vaak hormoonpreparaten in (Prednison) en gaat soms over tot verwijdering.

Natuurgeneeskundige behandeling
Cystes worden op verschillende manieren benaderd. Wat vaak het beste werkt is geestelijke én lichamelijke ondersteuning.

Het lichaam is een mooi systeem. Als het er niet uit kan (mag, wil) dan zorgt het ervoor dat het op een andere manier je aandacht trekt. Het geeft je als het ware een seintje dat er iets aan de hand is en dat je er iets mee moet. Nu is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan..

Wat al helpt is je cyste(s) benaderen als een kindje wat in je zit. Dit kindje, dat loopt rond met jouw verdriet. Dit kindje heeft aandacht en liefde nodig. Dit doe je door je handen op je buik te leggen, jezelf te ontspannen en te voelen wat er gebeurt in je buik. Als je merkt dat je in je denken schiet ga je gewoon weer terug naar je handen en je buik.

Verder is de combinatie vrouwenmantel, goudsbloemen en duizendblad is erg sterk. Vrouwenmantel en goudsbloem zorgen dan voor het vrouwelijke aspect (de emoties en de omhulling) en duizendblad voor de mannelijke kant van het proces (leiding, beperking en daadkracht).
Voor het geestelijke aspect kunnen Bach Bloesems nèt dat ene steuntje in de rug geven.
bron
pi_12397356
weet ik niet... dit is wat de dokter zei.. maar ik heb helemaal niet zo veel verstand van dit soort dingen... maar ik weet wel , ik ben nog maar 18 en wil graag beide borsten houden..
  † In Memoriam † woensdag 13 augustus 2003 @ 02:51:48 #5
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_12397357
Een cyste kan van alles zijn, in feite is gewoon vastgesteld dat er een verharding zit of knobbeltje.

In de meeste gevallen is het een onschuldige ontsteking of restant van een ontsteking. Dat gebeurd wel vaker in het lichaam en de meeste merk je niet eens op.

Verder kan het natuurlijk een gezwelletje zijn en dan nog zal het in de meeste gevallen geen kanker ofzo zijn. Uit voorzorg wordt het dan vaak wel weggehaald.

Als je verder nog niets weet zou ik me geen onnodige zorgen maken, de kans dat het iets ernstigs is, is erg klein.

Wat gaan ze doen over 2 weken?

woensdag 13 augustus 2003 @ 02:51:55 #6
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_12397358
elk gezwel kan uiteindlijk kwaadaardig worden.

verder... SLAAP LEKKER... want de kans is groter dat het verdwijnt op jou leeftijd...

Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_12397371
dan ze gaan een echo maken om te kijken of het kwaadaardig is.. ik baal wel dat ik nu nog niet terecht kan, ik heb pas een nieuwe baan en sinds ik daar heb ben ik constant in het ziekenhuis of bij de dokter. (ook nog een ontsteking in mijn knie, denken ze... op rontgenfoto's staat namelijk niks en ik moet donderdag bloed laten prikken) en ik heb deze week vakantie dus had liever dat ik nu terecht kon.
pi_12397392
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:45 schreef tum_tum het volgende:
wie heeft er verstand van cystes? is het altijd kwaadaardig?
'verstand' wil ik niet zeggen.. maar bij mijn ex- ontdekten ze er ook één, ter grote van een behoorlijke vuist (zat overigens op een andere plek..).
'gezwel' en 'cyste' zijn volgens mij toch verschillende dingen hoor;
gezwel is weefsel (denk ik), cyste is een vloeistof-gevuld blaasje (wat in de loop vd tijd langzaam groter wordt doordat het zich verder vult)? omdat zij er jarenlang mee rondgelopen heeft kon het zo groeien (en heeft het ook wat schade aangericht in omliggend weefsel), maar het was niet kwaadaardig en kon probleemloos verwijderd worden. ik zou me dus niet al te druk maken om 'kwaadaardigheid'.

maar onwijs schrikken is het natuurlijk wel, dat kan zelfs ik (zonder borsten ) nog begrijpen. sterkte!

pi_12397410
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:56 schreef tum_tum het volgende:
dan ze gaan een echo maken om te kijken of het kwaadaardig is.. ik baal wel dat ik nu nog niet terecht kan, ik heb pas een nieuwe baan en sinds ik daar heb ben ik constant in het ziekenhuis of bij de dokter. (ook nog een ontsteking in mijn knie, denken ze... op rontgenfoto's staat namelijk niks en ik moet donderdag bloed laten prikken) en ik heb deze week vakantie dus had liever dat ik nu terecht kon.
rustig aan meid, niet alles is kwaadaardig gelukkig!
meestal laten ze het gewoon zitten, en soms is een operatie ( niet eng hoor) noodzakelijk.

als je vragen hebt, moet je gewoon het ziekenhuis waar je onder behandeling bent opbellen!
zij kunnen denk ik beter jou vragen beantwoorden dan wij hier op het forum!

sterkte iedergeval

Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  † In Memoriam † woensdag 13 augustus 2003 @ 03:04:54 #10
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_12397413
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:56 schreef tum_tum het volgende:
Ja ik weet het. Echt waardeloos met die wachtlijsten.

Maar dan zullen ze met een echo eerst kijken wat de aard van de cyste is - of het uberhaupt een "gezwelletje" is. Want of een gezwelletje kwaadaardig is kunnen ze niet met een echo zien, dat gebeurd bijvoorbeeld met een punctie (prikken ze er met een naald in om er een stukje weefsel uit te halen voor onderzoek).

De kans dat het een gezwelletje is, is al erg klein en de kans dat die dan toevallig kwaadaardig zou zijn nog minder. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Maar ja, dat is gemakkelijk gezegd natuurlijk.

pi_12397452
als eerste echt bedankt voor al jullie antwoorden!
Maar dan zullen ze met een echo eerst kijken wat de aard van de cyste is - of het uberhaupt een "gezwelletje" is. Want of een gezwelletje kwaadaardig is kunnen ze niet met een echo zien, dat gebeurd bijvoorbeeld met een punctie (prikken ze er met een naald in om er een stukje weefsel uit te halen voor onderzoek).

De kans dat het een gezwelletje is, is al erg klein en de kans dat die dan toevallig kwaadaardig zou zijn nog minder. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Maar ja, dat is gemakkelijk gezegd natuurlijk.

ik weet nu in ieder geval wat ze doen als er een echo wordt gemaakt, ik dacht dat ze dan al gelijk konden zien of het goed of kwaadaardig was joh... wist ik veel...hihi...
maar met een naald er in? ojee.... maar weet je, ik zie het bobbeltje zelf niet zitten, ik voel alleen ontzettende pijn in mn borst. de dokter voelde het wel zitten, maar als ik niet kan zien waar het bobbeltje zit, hoe weten hun dan waar ze die naald moeten prikken? (heb angst voor naalden en ben nu geloof ik nog angstiger als ik hoor over naalden in mijn borst..) doet dat by the way niet onwijs pijn? zo'n naald in je borst?

† In Memoriam † woensdag 13 augustus 2003 @ 03:29:45 #12
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_12397503
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 03:14 schreef tum_tum het volgende:

ik weet nu in ieder geval wat ze doen als er een echo wordt gemaakt, ik dacht dat ze dan al gelijk konden zien of het goed of kwaadaardig was joh... wist ik veel...hihi...
maar met een naald er in? ojee.... maar weet je, ik zie het bobbeltje zelf niet zitten, ik voel alleen ontzettende pijn in mn borst. de dokter voelde het wel zitten, maar als ik niet kan zien waar het bobbeltje zit, hoe weten hun dan waar ze die naald moeten prikken? (heb angst voor naalden en ben nu geloof ik nog angstiger als ik hoor over naalden in mijn borst..) doet dat by the way niet onwijs pijn? zo'n naald in je borst?

Als ze het niet vertrouwen na die echo, dan wordt een zogenaamde "cytologische punctie" uitgevoerd en in sommige gevallen ook een naaldbiopsie.

info

- wat is een Cytologische punctie

(een naaldbiopsie is ongeveer hetzelfde alleen nemen ze dan wat meer weefsel weg, simpel gezegd)

Maar dit is echt vooruitlopen op iets wat nog helemaal onderzocht moet worden. Wacht eerst het echo-onderzoek maar af en grote kans dat er verder niets hoeft te gebeuren.

pi_12397517
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 03:29 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Als ze het niet vertrouwen na die echo, dan wordt een zogenaamde "cytologische punctie" uitgevoerd en in sommige gevallen ook een naaldbiopsie.

info

- wat is een Cytologische punctie

(een naaldbiopsie is ongeveer hetzelfde alleen nemen ze dan wat meer weefsel weg, simpel gezegd)

Maar dit is echt vooruitlopen op iets wat nog helemaal onderzocht moet worden. Wacht eerst het echo-onderzoek maar af en grote kans dat er verder niets hoeft te gebeuren.

echt onwijs bedankt.... k denk dat ik maar rustig aan moet doen tot die tijd.. k ga proberen of ik kan slapen..
kussie!
  † In Memoriam † woensdag 13 augustus 2003 @ 03:35:23 #14
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_12397537
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 03:31 schreef tum_tum het volgende:

[..]

echt onwijs bedankt.... k denk dat ik maar rustig aan moet doen tot die tijd.. k ga proberen of ik kan slapen..
kussie!

Trusten en sterkte met het hele ziekenhuis gebeuren!
  woensdag 13 augustus 2003 @ 07:27:11 #16
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_12398058
Ik heb ook zo'n cyste gehad onder mijn kin, in de holte van het kaakbeen, zeg maar.

Op m'n 5e kwam ik erachter dat ik dat had, waarschijnlijk ben ik er zelfs mee geboren.
Op m'n 16e heb ik het eruit laten halen, het was een soort vocht wat erin zat.
Ik kon het met mijn tong omlaag duwen, maar anders zou je er niks van zien, nu zit er alleen een heel dun litteken, wat niemand kan zien.
De huisarts zei eerst dat ik er niks aan moest doen, omdat het niet kwaadaardig was, en omdat ik er geen last van had. Dus waarom zou je er wat aan laten doen?
Maar het groeide heel langzaam, ineens had het de vorm en grootte van een walnoot, wat zeldzaam groot is voor een cyste.
En omdat het na een paar jaar misschien niet meer in mijn kin zou passen, heb ik besloten om het weg te laten halen.

btw. De quote van de derde post, is zeer grote onzin. Het heeft niks met psychische shit te maken.

En voor de topicstarter, er is geen reden tot paniek, een cyste is totaal niet kwaadaardig.
Het is gewoon een balonnetje met vocht, meer niet.

pi_12404553
Maar, als het gewoon een cyste is zal de dokter je niet meteen naar het ziekenhuis sturen. Er is dan dus ook onzekerheid bij de dokter. Mijn moeder heeft overgens ook een aantal cysten in haar borsten, nooit last van gehad. En je bent 18, ook niet echt de risico groep.
Sold my Soul to Sony
  woensdag 13 augustus 2003 @ 15:44:28 #18
42042 Dafje33
Volautomatisch
pi_12407277
Volgens mij stuurt de huisarts je bijna altijd door, puur voor de zekerheid. Ik heb ooit een knobbeltje in m'n borst gehad, waarvan de huisarts al dacht dat het een opgezet melkkliertje was, hij stuurde me toch door, want hij wilde ook zekerheid hierover. Na een mammografie (=is borstfoto) en een echo kon ik opgelucht weer naar huis!
Succes ermee,
Hou je taai!
Pimp my Daf!
  Moderator woensdag 13 augustus 2003 @ 16:54:01 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_12408984
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 15:44 schreef Dafje33 het volgende:
Volgens mij stuurt de huisarts je bijna altijd door, puur voor de zekerheid. Ik heb ooit een knobbeltje in m'n borst gehad, waarvan de huisarts al dacht dat het een opgezet melkkliertje was, hij stuurde me toch door, want hij wilde ook zekerheid hierover. Na een mammografie (=is borstfoto) en een echo kon ik opgelucht weer naar huis!
Succes ermee,
Hou je taai!
Inderdaad. De huisarts is zich er zeer van bewust dat patienten zich om dit soort dingen enorm veel zorgen maken. Natuurlijk geloof ik direct dat je erg geschrokken bent Tum-tum, maar ik geloof ook dat er niets aan de hand is. Er is idd een verschil tussen een cyste en een gezwel, zoals al eerder is uitgelegd. Bij een gezwel is de kans aanwezig dat het kwaadaardig is, bij een cyste is deze kans volgens mij nauwelijks tot niet aanwezig, omdat het simpelweg geen gezwel is

Ik denk dat jij gewoon normaal kunt slapen joh. Jij behoudt gewoon beide borsten en over een paar weken doe je (wederom ? ) niets anders meer dan jongens met die dingen gek maken

Omdat ik weet dat je zorgen toch niet weg zijn (das heel logisch) ga ik je toch maar sterkte wensen in deze twee weken, maar het komt echt wel goed

Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 13 augustus 2003 @ 16:57:33 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_12409077
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:50 schreef NDAsilenced het volgende:
Wat een zoekopdracht op google al niet kan oplevern lees dit eens (mischien helpt het?)
[..]

bron

wat een load of esotherische crap. Valt in het Niveau tegen kanker piano te spelen en gras te eten.
* Pietverdriet vindt dat dit soort kwakzalverij aangepakt zou moeten worden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 13 augustus 2003 @ 17:51:41 #21
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_12410117
wat ik er zo van weet is dat het niet kwaadaardig hoeft te zijn maar de kans dat het terug komt zit er wel in

sterkte

pi_12410773
Jonge vrouwen met een palpabele (voelbaar) cyste, hebben een hoger risico op het ontwikkelen van borstkanker. Dit risico is nog groter , wanneer er familiaal borstkanker voorkomt.
pi_12410802
ik dacht dat een cyste altijd gewoon een bultjedinges was gevuld met vocht. soort dikke veronderhuidse blaar oid.

wist niet dat het echt kwaad kon

erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_12410999
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 18:32 schreef pinquit het volgende:
ik dacht dat een cyste altijd gewoon een bultjedinges was gevuld met vocht. soort dikke veronderhuidse blaar oid.

wist niet dat het echt kwaad kon

Een cyste is een andere veel voorkomende goedaardige aandoening. Het is eigenlijk geen gezwel, maar een met vocht gevulde holte. Een cyste kan ontstaan door een verstopping van een uitvoergangetje van de melkklieren. Vooral als de borsten goed gespannen zijn, is een cyste goed te voelen als een ronde, stevige knobbel. Er kunnen meerdere cysten in een of beide borsten voorkomen.

Alleen een cyste verhoogt de risico op borstkanker, op latere leeftijd.

pi_12415060
bedankt voor al jullie reacties! ik heb er echt veel aan gehad en een deel van mijn angst is ook weg nu ik weet dat er maar een kleine kans is dat het kwaadaardig is...
maar ik ben wel een beetje onzeker geworden over het feit dat de kans op borstkanker op latere leeftijd groter is... mmm maar daar wil ik absoluut nog niet over nadenken, ik ben ieder geval blij dat jullie positieve reacties hebben en ik met een iets geruster hart kan gaan slapen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')