abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 augustus 2003 @ 01:26:28 #51
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_12396645
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 00:53 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Ik heb het over andere culturen opsnuiven, over jezelf verdiepen in een ander land, de gebruiken leren kennen, de taal een beetje leren beheersen. Dat heeft natuurlijk weinig met de grootte van een land te maken. Immers, Amerika blijft dezelfde cultuur (voor zover ze dat hebben), gebruiken en taal behouden in welke staat dan ook.
Hier geef je mijn vemoedens al toe. Je verwart "dezelfde taal" onmiddelijk met "dezelfde cultuur". En daar ga je al de fout in. Als je je wat meer verdiept had in de Verenigde Staten dan kom je tot de ontdekking dat er ontzettend veel verschillende culturen in de VS zijn, maar dat kun je lezen in mijn posting hierboven
quote:
Men constateert gewoon dat de Amerikaan kennelijk niet erg bereid is om andere landen te bezoeken of zich erin te verdiepen en dat wordt mede door dat getal qua aantal paspoorter weergegeven. En dat is niet iets wat ik graag zou willen zien, maar het bevestigd wel mijn eigen vermoedens en gedachtens over Amerika.
Dus het feit dat Amerikanen zowat over het hele Noord-Amerikaanse continent kunnen reizen zonder paspoort telt voor jou niet mee? Dacht je nou echt dat veel Nederlanders een paspoort zouden hebben als je met je rijbewijs door heel Europa zou kunnen reizen? Ik denk dat dit niet veel zegt.
quote:
En dit laaste werd nog een keer bevestigd op Discovery Channel waarin een Venetiaanse gondelaar vertelde dat hij een keer een Amerikaan in zijn gondel had zitten die zei dat Venetië net zo leek als in Disney World. Hij zei "dit zijn dingen die je echt niet wilt horen"
Ik zou dat soort mensen het liefst willen vergelijken met het Hollander-volk dat naar de Costa-Brava ofzo gaat, daar Frits Bom "De Vakantieman" tegenkomen met een mooie kaart van Europa, en de opdracht krijgen eens aan te wijzen waar ze nu eigenlijk zitten.

Als je die show nog kon herrinneren dan herrinner je je nu ook dat mensen Italie, Frankrijk, en zelfs Griekenland aanwezen terwijl ze in Spanje zaten....

Domme idioten heb je natuurlijk overal.

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_12396661
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:06 schreef Trigger het volgende:

[..]

De VS heeft zich heel lang afzijdig gehouden van wat er op de wereld gebeurde, ze stapten zelfs niet in de volkenbond die ze zelf opgericht hadden. In WOI wou de VS zich ook niet in het conflict mengen, maar dat gebeurde toen de Duitsers een passagiersboot opbliezen.

De VS wilt zich graag bewijzen als natie, wilt graag laten zien dat het de machtigste is, dat het de touwtjes in handen heeft.

De VS probeert krampachtig een nieuwe wereldrijk te worden zoals ooit de VK dat was of de Fransen die zeggen wat er moet gebeuren in de wereld. En als je niet doen wat ze zeggen dan krijg je het met ze te maken. Kijk eens na die rare reacties van ze als je zaken als het internationaal gerechtshof naar voren haalt. Of de wet die in België van toepassing was waarbij hoge VS functionarissen zouden konden worden opgepakt zodra ze beschuldigd zouden worden van foute dingen in de oorlog tegen Irak. En nog meer van de bemoeizuchtigheid van Amerika dat je met regelmaat leest op de frontpage.

woensdag 13 augustus 2003 @ 01:27:31 #53
42719 Lovinho
NEC TEMERE, NEC TIMIDE
pi_12396663
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:17 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

of een continent van slechts een paar honderd jaar oud, gesticht door kolonisten en tot een oppervlakkige mengelmouse van culturen is geworden zonder één duidelijk eigen gezicht. Er wordt wel eens gekscherend gezegd dat de cultuur in Amerika ook wel de McDonalds-cultuur heet.
Geen grote diversiteit van bouwstijlen, schilderkunsten, talen, gebruiken en tradities. En voor dat laatste moeten ze weer teruggrijpen naar hun voorouders in de kolonistentijd.
[..]

Nu eens niet pratend over Amerika.
Brazilië is vrijwel net zo groot als Amerika en hier hoor je vrijwel niks over.
Hoe sta je dan tegenover de "Braziliaanse"cultuur?

"Hier woonden tot 1500 ook enkel Indianen en was het nog niet door de Europeanen ontdekt.
De Portugezen vonden het en hierna een aantal oorlogen met Nederland waarop Nederland Brazilië verkocht voor 8 milioen guldens ( tondertijd een hoop geld)

nadien, immigranten uit Italie, Spanje, Portugal, Japan, Duitsland en noem maar op.
Enkele militaire dictaturen gekend ( waarvan ik vind dat ook de huidige president Lula zich gedraagt als een notoite dictator).

In feite is dus de cultuur hetzelfde als die van de Nood Amerikaanse cultuur. Indianen eerst, en daarna Europenanen die de dienst uit gingen maken.

Toch vreselijk intereseant om hier meer over te weten te komen

Whatever happens, stick together !!!
pi_12396672
quote:

[..]

Dat lijkt me wel erg sterk.

Vergelijk: Een continent duizenden jarenlang in conflict dmv oorlogen, duizenden jaren lang gecultiveerd tot wat het nu is wat in uiting komt tot eigen tradities, gebruiken en bouwstijlen, daar waar grote rijken zijn herezen en gevallen met allen hun eigen impact op de samenleving destijds, 3 grote erg verschillende taaltakken, etc.

of een continent van slechts een paar honderd jaar oud, gesticht door kolonisten en tot een oppervlakkige mengelmouse van culturen is geworden zonder één duidelijk eigen gezicht. Er wordt wel eens gekscherend gezegd dat de cultuur in Amerika ook wel de McDonalds-cultuur heet.
Geen grote diversiteit van bouwstijlen, schilderkunsten, talen, gebruiken en tradities. En voor dat laatste moeten ze weer teruggrijpen naar hun voorouders in de kolonistentijd.

het vetgeschreven zinnetje is behoorlijk in tegenspraak met de rest van je stukje, maar geeft precies aan wat ik bedoel
quote:
[..]

Ik denk dat de Amerikanen die wel met enige regelmaat naar andere landen trekken niet helemaal representatief zijn t.o.v. de andere Amerikanen. Dat zijn vaak mensen met die open staan voor iets anders en een bredere kijk hebben op de wereld.

maar ze kunnen natuurlijk wel uit de eerste hand vertellen hoe het land is en hoe de mensen zijn/denken
quote:
Ik hoop niet dat ik nu overkom alsof ik het land en haar inwoners helemaal waardeloos vind. Tuurlijk heeft het land ook positieve dingen zoals elk land dat wel heeft zoals de mooie natuur daar.
ik vind amerika ook geen paradijs. maar het is gewoon niet zo erg als je vaak hoort. vooroordelen deugen vaak niet:

een vriendin van mijn zus woont in san jose, en daar heeft ongeveer driekwart van de bevolking ooit gehoord van nederland, en ze denken allemaal dat we de hele dag aan de drank en aan de drugs zitten. het overige kwart weet dat er in europa ergens een land is waar mensen de hele dag aan de drank en de drugs zitten, maar ze weten de naam niet. vooroordelen heb je overal, ze hoeven alleen nog niet waar te zijn.

woensdag 13 augustus 2003 @ 01:39:05 #55
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_12396837
quote:

[..]

Dat lijkt me wel erg sterk.

Vergelijk: Een continent duizenden jarenlang in conflict dmv oorlogen, duizenden jaren lang gecultiveerd tot wat het nu is wat in uiting komt tot eigen tradities, gebruiken en bouwstijlen, daar waar grote rijken zijn herezen en gevallen met allen hun eigen impact op de samenleving destijds, 3 grote erg verschillende taaltakken, etc.

Zucht Moet ik het nog een keer uittikken?

Mensen die de Amerikaanse cultuur gekscherend (goed woord!) de McDonalds cultuur noemen hebben duidelijk nog niet van de cultuur die de verschillende staten met zich meebrengen geproefd!

Lees een van mijn bovenstaande postings nog even door, en bij die posting kan ik eigenlijk alleen maar nog meer voorbeelden toevoegen.

De Verenigde Staten bezit ongelofelijk veel cultuur. En nee, in de nieuwsverhalen over "Dubya", de Amerikaanse TV series, en de negatieve dingen die je in de Media ziet/leest/hoort komt dat echt niet naar voren. Om dat te weten te komen moet je je op z'n minst verdiept hebben in de diverse Amerikaanse culturen, of er een (paar) keer geweest zijn.

-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 13 augustus 2003 @ 01:51:24 #56
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_12396985
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:27 schreef gunhead het volgende:
een vriendin van mijn zus woont in san jose, en daar heeft ongeveer driekwart van de bevolking ooit gehoord van nederland, en ze denken allemaal dat we de hele dag aan de drank en aan de drugs zitten. het overige kwart weet dat er in europa ergens een land is waar mensen de hele dag aan de drank en de drugs zitten, maar ze weten de naam niet. vooroordelen heb je overal, ze hoeven alleen nog niet waar te zijn.
En vraag de gemiddelde Nederlander ook eens iets over "Nicaragua" bijvoorbeeld. Net als Nederland een betrekkelijk klein land. De meeste Nederlanders komen mischien niet verder dan "Een land in Zuid of Midden Amerika". De meer intelligenten onder ons weten mischien nog de hoofdstad te noemen. De nieuwsgoeroe's weten wellicht dat er een paar jaar terug zo'n vreselijke storm was. Verder komt men denk ik niet.....

En vraag een Nederlander eens naar de hoofdstad van Florida? Ik denk dat meer Nederlanders dat fout hebben dan dat er Amerikanen zijn die niet weten wat de hoofdstad van Nederland is

Nog een truukvraag voor de Nederlanders: Welk Amerikaans grondgebied binnen de 48 "vastelands" staten van Amerika heeft geen representatie in de Senaat? Alleen de echte kenners zullen dit weten

-
pi_12396988
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:13 schreef maartena het volgende:

Nu weet ik zeker dat je nog nooit hier geweest bent.

Dit werd letterlijk gezegd door een Amerikaan, ik zit dit niet zelf te verzinnen. Was slechts een specifiek voorbeeld.
quote:
De Verenigde Staten zijn net zo divers als Europa, en (op de dollar en de taal na) zijn de verschillen tussen bijvoorbeeld "Oregon" en "Louisiana" net zo verschillend als tussen "Zweden" en "Griekenland", en dat uit zich ook in de verschillende recepten uit de verschillende staten.
En dat maakt ze nou net niet zo verschillend. Overigens geloof ik het simpelweg niet. Zweden en Griekenland....heb je wel enig idee wat voor een verschil dat is? En dat in één land van nog geen paar honderd jaar oud waar de cultuur nog niet eens gerijpt is, spreek je al van een net zo'n groot verschil.... Overdrijven, dat doen Amerikanen ook vaak.
quote:
En weer geef je te kennen het land van GEEN KANT te kennen. De cultuurverschillen in de verschillende staten zijn soms enorm, in gebruiken, etenscultuur, omgang, en zeker ook het taalgebruik. Als jij het feit dat ze "dezelfde taal" spreken automatisch vertaald in "dezelfde cultuur" dan heb je duidelijk nog niet veel gereisd in deze wereld.
Dat vertaal ik automatisch helemaal niet zo. Ik heb toch net uitgelegd wat cultuur voor mij ong. inhoud? Dat houdt niet op met taal...hoe kan je dat denken? Je maakt mij niet wijs dat de cultuurverschillen (die ze eigenlijk niet hebben of rechtstreeks afstammen van de kolonisten en/of slaven) zo groot zijn als in een continent zoals Europa dat al duizenden jaren zeer verschillende beschavingen heeft rondlopen.
quote:
Zeg tegen een Ier, een Welsh, of een Schot maar eens dat ie dezelfde cultuur heeft als een Engelsman. De Verenigde Staten zijn zo groot, en hebben zoveel verschillende culturen door de immigranten dat je de ene staat nauwelijks met de andere kunt vergelijken.
En is dat in jouw ogen een "eigen cultuur" Nee, niet echt in die van mij.
quote:
California bestaat voor 40% uit Mexicaanse immigranten en voor 15% uit Aziatische immigranten, Georgia bestaat voor 80% uit Afro-Americans (zwarten), Massachussets is voornamelijk uit Engelsen en Ieren opgebouwd, in Louisiana wordt nog oud-Frans gesproken. De oude Duitse/Nederlandse hervormden kun je in Wisconsin nog terugvinden, soms zelfs nog levend in de ouderwetse cultuur, ook wel "Amish" genoemd. In Florida heb je een overwegend Cubaanse bevolking en in Montana vindt je voornamelijk blanke immigranten. New York heeft een compleet andere cultuur dan Los Angeles. Chicago is compleet anders dan Atlanta. Al deze groepen hebben enorme verschillen in cultuur, en iemand die zegt dat Amerika "geen cultuur" heeft weet DUIDELIJK geen reet van het land af en laat zich echt alleen informeren door wat er in de media verteld wordt.
Teren op de cultuur van anderen, en in kleine hoeveelheden laten doorgroeien is in mijn ogen iig geen eigen cultuur. Nee, misschien over een paar honderd jaar. De cultuur daar is nauwelijks beinvloed door randzaken. De enige cultuur daar is die van de Indianen vooralsnog.
quote:
En geschiedenis? Ze hebben 300 jaar "Europese" koloniale geschiedenis en 250 jaar "Amerikaanse" geschiedenis..... maar telt de geschiedenis van de Indianen soms niet meer mee? Zullen we dan de Batavieren ook maar even uit het Nederlandse geschiedenisboek schrappen?
De geschiedenis van de indianen? Die door diezelfde Amerikanen werden kapotgeschoten, vermoord en verkracht en nu ineens erbij worden gehaald terwijl ze al eeuwenlang de verstotenen zijn.

En zeg nou zelf, 250 jaar eigen geschiedenis valt toch in het niet bij Europa, Azië en Midden-Oosten?

quote:
Het is mij duidelijk dat jij niet zo veel weet van de Verenigde Staten, haar diverse culturen, en haar rijke geschiedenis.
Het is mij duidelijk dat jij of een iets te rooskleurige bril op hebt, of iets te veel hebt lopen blowen. Ik schiet bijna in de lach als ik die laatste zin zo van je lees.

Opeens realiseer ik me dat we wel erg offtopic raken zo.

pi_12397096
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:27 schreef Lovinho het volgende:

[..]

Nu eens niet pratend over Amerika.
Brazilië is vrijwel net zo groot als Amerika en hier hoor je vrijwel niks over.
Hoe sta je dan tegenover de "Braziliaanse"cultuur?

"Hier woonden tot 1500 ook enkel Indianen en was het nog niet door de Europeanen ontdekt.
De Portugezen vonden het en hierna een aantal oorlogen met Nederland waarop Nederland Brazilië verkocht voor 8 milioen guldens ( tondertijd een hoop geld)

nadien, immigranten uit Italie, Spanje, Portugal, Japan, Duitsland en noem maar op.
Enkele militaire dictaturen gekend ( waarvan ik vind dat ook de huidige president Lula zich gedraagt als een notoite dictator).

In feite is dus de cultuur hetzelfde als die van de Nood Amerikaanse cultuur. Indianen eerst, en daarna Europenanen die de dienst uit gingen maken.

Toch vreselijk intereseant om hier meer over te weten te komen

Brazilië is niet zo pretentieus, niet zo bemoeizuchtig, en komt als land veel vriendelijker over dan Amerika. Natuurlijk komen ze minder vaak in de media en hebben ze minder macht en vervullen ze niet zo'n grote rol in de wereld. Maar ook een Engeland is machtig, zie ik vaak in de media en toch vind ik het land geenzins ergelijk.

In Brazilië heb je één van de mooiste natuur die je maar kan voorstellen. Groot gebied tegen Equador aan heb je nog van die echte oude inheemse indianenstammen die helaas steeds meer bedreigd worden door de boomkap.

Ik denk dat van die cultuur nog veel meer over is dan dat van de Indianen in Noord-Amerika. De Noord-Amerikaanse indianen leven vaak een sober leven, in hedendaagse kleding getooid en bekend met ons blanken.
In Zuid-Amerika heb je zoals ik al eerder zei echte oer-indianen die nog leven van wat de natuur biedt. Maar ik moet toegeven dat ik op glad ijs begeef inzake Brazilië.

Al met al staat Brazilië hoog in mijn lijstje om het land sowieso te bezoeken en misschien voor langere tijd te verblijven.

pi_12397103
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:51 schreef maartena het volgende:

[..]

En vraag de gemiddelde Nederlander ook eens iets over "Nicaragua" bijvoorbeeld. Net als Nederland een betrekkelijk klein land. De meeste Nederlanders komen mischien niet verder dan "Een land in Zuid of Midden Amerika". De meer intelligenten onder ons weten mischien nog de hoofdstad te noemen. De nieuwsgoeroe's weten wellicht dat er een paar jaar terug zo'n vreselijke storm was. Verder komt men denk ik niet.....

ik kom misschien niet helemaal duidelijk over. wat ik bedoel is: vooroordelen bestaan overal, dat is vervelend, maar je kunt het eigenlijk niemand kwalijk nemen. je hoeft er alleen niet zo op te letten omdat ze toch niet waar zijn.
quote:
En vraag een Nederlander eens naar de hoofdstad van Florida? Ik denk dat meer Nederlanders dat fout hebben dan dat er Amerikanen zijn die niet weten wat de hoofdstad van Nederland is
tallahassee. en dit weet iedere nederlander sinds die presidentsverkiezingen. dat was toen wel heel erg vaak op tv. en het bevestigde ook weer meteen alle vooroordelen. alleen is dat off topic.
quote:
Nog een truukvraag voor de Nederlanders: Welk Amerikaans grondgebied binnen de 48 "vastelands" staten van Amerika heeft geen representatie in de Senaat? Alleen de echte kenners zullen dit weten
dat wordt idd gokken, washington DC?

maar nogmaals: ik gebruikte dat voorbeeld om aan te geven dat vooroordelen niet deugen.

verder is de topografische kennis (nou we het daar toch over hebben). van de amerikaan wel eens onder zocht. klik en huiver: http://www.omroep.nl/nos/nieuws/buitenland/tim_overdiek/columns/2002/november/2011_atlas.html

ik ben helemaal geen amerika basher (check mijn replies bovenin dit topic maar misschien niet zo'n goed voorbeeld.), maar kwa wereldorientatie zijn ze absoluut niet beter dan de europeanen, die op hun beurt ook nauwelijks buiten hun eigen continent kijken.

[Dit bericht is gewijzigd door gunhead op 13-08-2003 02:06]

woensdag 13 augustus 2003 @ 02:04:40 #60
57724 WattaFakka
Het was fijn...
pi_12397109
Mja liefst zo snel mogelijk naar Amerika alleen ofzo ben dit leventje wel zat eig'k
... hier geweest te zijn!!!!
pi_12397163
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:04 schreef WattaFakka het volgende:
Mja liefst zo snel mogelijk naar Amerika alleen ofzo ben dit leventje wel zat eig'k
Amerika.. het land waar ik het hoogstens (omdat het dan zou moeten om een of andere vage reden) een jaartje zou volhouden... die macho en fake mentaliteit daar spreekt me echt voor geen meter aan...
Wie schopt ze allemaal in elkaarrrrr... Huntelaaarrrrr Huntelaahahaaaaarrrrr!!
pi_12397175
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:51 schreef maartena het volgende:

[..]

Nu ga je mijns inzien 2x de fout in met deze vergelijkingen.

Nederland heeft op welk vlak dan ook over de hele wereld gezien natuurlijk een veel belangrijkere rol (gespeeld) dan een Nicaragua of een willekeurige staat van Amerika.

Daarbij hebben Nederlanders veel aandeel gehad in het huidige Amerika, veel woorden zijn geleend van onze taal, veel kolonisten zijn er gebleven, belangrijke steden en posities waren van de Nederlanders etc. De banden die de Amerika en Nederland hebben (gehad) liggen veel nauwer dan de band Nederland - Nicaragua of Nederland - Florida.

Neem dan de staat van New York, Pennsylvania, Connecticut of Rhode Island. Daar waar de Nederlanders iig banden mee hebben.

pi_12397220
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:04 schreef gunhead het volgende:

[..]

verder is de topografische kennis (nou we het daar toch over hebben). van de amerikaan wel eens onder zocht. klik en huiver: http://www.omroep.nl/nos/nieuws/buitenland/tim_overdiek/columns/2002/november/2011_atlas.html

Schitterend stukje. Het voedt voor de zoveelste keer mijn eigen bevindingen.

Stukje uit het bericht:

quote:
Dus je zou begrip kunnen opbrengen voor die domme Amerikaan, wonend in dat immens grote land dat nauwelijks aandacht heeft voor het buitenland.

Wel, het nieuws van vandaag is dat die Amerikaan nog dommer is dan we dachten.

En dan hebben we het over de jonge Amerikaan en zijn of haar geografische kennis van de wereld in het algemeen en de Verenigde Staten in het bijzonder. Een ontluisterende conclusie, die de National Geographic woensdag 20 november trok.

En kennelijk ben ik niet de enige. Ook het NOS? Ik zou wel eens Charles Groenhuijzen of Twan Huys willen spreken en naar hun mening vragen. Of zelfs Max Westerman. Intelligente mannen die de in en outs van Amerika na al die jaren wel kennen.
  woensdag 13 augustus 2003 @ 02:22:27 #64
57724 WattaFakka
Het was fijn...
pi_12397225
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:12 schreef Stefkuh het volgende:

[..]

]gemoeten ndere vage jahotens ( omdat artje zou die mmeteit ht voorenAmer daneen of atalin zou freden) eenake metevolhoudeer acho en ika.. hetdaom ar spreekt mogse ec land waar ik het hn... t aan...

Mwa dan een ander ver land, Australie zou ook een optie kunnen zijn
... hier geweest te zijn!!!!
pi_12397250
quote:
En zo blundert en blundert de Amerikaan voort.

Hoewel, één vraag werd goed beantwoord door maar liefst 89 procent. Die wisten op de wereldkaart correct aan te wijzen waar de Verenigde Staten liggen. Dat betekent dus dat elf procent geen idee heeft waar ze zich op deze aarde bevinden.

quote:
De resultaten zijn net zo geweldig als in 1988, toen voor het laatst de Amerikaan getest werd op zijn geografische kennis. Wat het extra pijnlijk maakt, is dat het onderzoek nu ook is uitgevoerd in acht andere landen.

En alleen Mexico scoort slechter dan de Verenigde Staten. Grote winnaar is Zweden, gevolgd door Duitsland en Italië. Nederland werd niet ondervraagd. Maar ja, da's logisch, als hoofdstad van Kopenhagen.

Tja. Toch best triest. En dat bedoel ik nou met dat wereldwijs zijn...mede daardoor zou ik daar toch niet kunnen wonen.

En Zweden natuurlijk winnaar...

pi_12397272
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:27 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

[..]

Tja. Toch best triest. En dat bedoel ik nou met dat wereldwijs zijn...mede daardoor zou ik daar toch niet kunnen wonen.

En Zweden natuurlijk winnaar...

tja, ik denk ik post een open deur, er is vast iemand die hem in trapt.

dat soort geografische kennis is bij de amerikanen gewoon minder. dat heeft alles te maken met het onderwijsstelsel. natuurlijk is er prima onderwijs in de VS, maar gemiddeld genomen is de opleiding van de amerikaan minder als hier.

alleen heeft dat helemaal niets te maken met hoe de mensen op zich zijn, en hoe het land is. ik ben er nooit geweest, maar het moet echt een fantastisch land zijn.

en ja, ze stemmen massaal op bush, en hun wetgeving bevat ronduit achterlijke gedeeltes. maar dat zegt niets over de mensen zelf

pi_12397351
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:32 schreef gunhead het volgende:

[..]

tja, ik denk ik post een open deur, er is vast iemand die hem in trapt.

Ik had er niet op mogen reageren?
quote:
dat soort geografische kennis is bij de amerikanen gewoon minder. dat heeft alles te maken met het onderwijsstelsel. natuurlijk is er prima onderwijs in de VS, maar gemiddeld genomen is de opleiding van de amerikaan minder als hier.
Ik denk dat dat ook te maken heeft met de cultuur. Het weinig interesse tonen voor andere landen, de 20% paspoorten, zelfs intelligente mannen en topfunctionarissen zoals George Bush maakt blunder na blunder.
"I live in Wales"
Bush: "In what state lies that?"
quote:
alleen heeft dat helemaal niets te maken met hoe de mensen op zich zijn, en hoe het land is. ik ben er nooit geweest, maar het moet echt een fantastisch land zijn.
Zeker niet voor mij. Een vakantie ok, de natuur bekijken, de drukte in NY en dat soort dingen.
quote:
en ja, ze stemmen massaal op bush, en hun wetgeving bevat ronduit achterlijke gedeeltes. maar dat zegt niets over de mensen zelf
Misschien dat ze wat minder slim zijn?

Maar waarom daar naar toe gaan als je naar 198 andere landen kan gaan waar er ongetwijfeld 1 of meer bijzitten die op die fronten waar je minder blij mee bent over Amerika, niet heeft.

Die wetten daar. Daar heb ik het nog niet eens over gehad. Maar die zijn in sommige gevallen wel idd zo achterlijk en vreemd. Op discovery lieten ze toen een aantal van die wetten zien.. Valt je mond van open.

En dat wil ik dus niet. Gewoon lekker in een nuchter land zonder die show eromheen.

woensdag 13 augustus 2003 @ 03:44:37 #68
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_12397578
Zuid-Amerika ga ik een paar maanden bekijken, wil zeker ook nog een tijd in Oost-Europa/Rusland en Centraal-Azie wonen in de komende 10 jaar

Daarna zal het wel de VS worden, heb 0,0 vertrouwen in de economie van de EU lidstaten in combinatie met een redelijke welvaart van een hardwerkende burger van middelbare leeftijd, dan ben ik in de VS een stuk beter af.

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_12397583
http://www.omroep.nl/nos/nieuws/buitenland/tim_overdiek/columns/2002/juli/0107_pledge.html
quote:
Kijk naar de religieuze invloed op Bush, die tot zijn veertigste zoop en snoof alsof het een van de tien geboden betrof, en die ooit predikte dat Amerika "is uitgekozen door God en historisch is voorbestemd om model te staan voor de wereld".
Ik neem dat stukje wat ik schreef over Bush en zijn intelligentie terug.
En schitterend dat die Amerikanen die laatste zin vinden...
  woensdag 13 augustus 2003 @ 03:51:27 #70
8502 BAZZA
pi_12397607
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 03:45 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

En schitterend dat die Amerikanen die laatste zin vinden...

krijg er gewoon een brok van in de keel
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_12397613
ik wil ook wel weg uit dit land, maargoed zolang de sharia nog niet definitief is ingevoerd is het nog uit te houden
[url=http://www.de-werkelijkheid.nl/n021.htm][b]Interview met Peter Siebelt, schrijver van Eco Nostra, over extreem-links in Nederland[/b][/url]
pi_12397624
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 03:53 schreef Henk_van_Dorp het volgende:
ik wil ook wel weg uit dit land, maargoed zolang de sharia nog niet definitief is ingevoerd is het nog uit te houden
Ach joh, onderbuikgevoelens.

Het komt allemaal goed.

[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 13-08-2003 04:15]

woensdag 13 augustus 2003 @ 04:10:27 #73
8502 BAZZA
pi_12397682
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 03:56 schreef schatje het volgende:

Ach joh, onderboekgevoelens.

Het komt allemaal goed.

Onderboek?
pi_12397713
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 04:10 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Onderboek?

Ik weet niet wat je bedoelt.
pi_12399798
Ik woon nu zelf in het buitenland (al een jaar) en het bevalt me prima. Iedere keer als ik weer in Nederland ben, bedenk ik me hoe gelukkig ik wel niet ben dat ik er niet meer woon.

Het is hier (Finland) zoveel beter wonen, er is meer ruimte, gezondere omgeving, prachtige natuur, geen criminaliteit, geen drugs overlast, gratis onderwijs en betere carriere mogelijkheden.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen Nederland willen verlaten.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')