 Achtergrond informatie: Iedereen die bekend is met de Mechwarrior / Battletech verhaallijn of het originele Mechcommander weet waar het in deze game allemaal om draait. Voor diegene die dat niet zijn, even een stukje uitleg. In de 31ste eeuw heeft de mensheid een groot aantal planeten gekoloniseerd in verschillende sterrenstelsels. Vanzelfsprekend zitten we elkaar nog steeds in de weg en is de mensheid onderverdeeld bij een aantal rivaliserende adellijke families. De oorlogen tussen deze zogenaamde houses worden uitgevochten met behulp van Battlemechs. Dit zijn robotachtige machines die door piloten bestuurd worden en het krachtigste wapen vormen op het slagveld van de toekomst. Mechs zijn er in verschillende klassen. De light/scout Mechs worden voornamelijk gebruikt voor verkenningswerk en ondersteuning bij lichte veldslagen. Het zijn de kleinste, lichtste en snelste Mechs met de minste vuurkracht en vaak de meest krachtige sensors. De medium Mechs zijn wat groter, zwaarder en krachtiger dan hun kleine broertjes, maar zijn daardoor iets minder snel. Dit type wordt meestal ingezet voor grenspatrouilles en het verdedigen of aanvallen van kleine basissen en konvooien. De heavy Mechs zijn grote logge bakbeesten die veel schade kunnen hebben en ook veel schade kunnen uitdelen. Dit type kan uitgerust worden met de zwaarste wapens en zijn daarom onmisbaar bij veldslagen waar de meeste vuurkracht gelijk staat aan de overwinning. De assault Mechs vormen hierbij de overtreffende trap. Dit type is het grootste, zwaarste en meest gevaarlijke wapen dat op het slagveld te vinden is. Het enige nadeel van dit type is dat ze ook ongelooflijke traag en slecht wendbaar zijn. De wapens waar een Mech mee uitgerust kan worden lopen uit een van machine geweren tot lasers en raketten. Het verhaal:
In Mechcommander 2 ben je de leider van een groep huurlingen. Je wordt intieel ingehuurd door house Steiner om problemen op te lossen die zij hebben met een groep rebellen op de planeet Carter V. Helaas loopt deze simpele opdracht helemaal in de soep als de zaak tussen de verschillende groeperingen op Carter V escaleert. Al snel voer je niet alleen meer missies uit voor house Steiner, maar ook voor de verschillende andere groeperingen op Carter V. Als huurling werk je immers voor iedereen met geld (C-bills) en de politieke opvattingen van de werkgever spelen daarbij geen enkele rol. De game:
Voorbereidingen: Net als in het originele Mechcommander komen er in MC2 weer een aantal specifieke gameplay elementen voor, waardoor de game anders is dan andere RTS games. Zo is het in deze game bijvoorbeeld niet mogelijk om op magische wijze in 5 min een basis uit de grond te stampen en ongelimiteerd units te produceren, maar ben je grotendeels gebonden aan de uitrusting waar je mee start. Voor het begin van iedere missie zal je een tijdje bezig zijn met het selecteren en klaarstomen van de units die je gaat inzetten. Je zal moeten beslissen welke en hoeveel Mechs je gaan inzetten, met welke wapens de verschillende Mechs uitgerust moeten worden en welke piloot welke Mech gaat besturen. Bij het selecteren van de juiste Mechs ben je gebonden aan een gewichtslimiet. Je hebt bijvoorbeeld de keuze om binnen die limiet 1 scout Mech en 3 medium Mechs in te zetten of bijvoorbeeld slechts 2 assault Mechs. Die keuze zal grotendeels afhangen van het type missie en natuurlijk van welke Mechs je tot je beschikking hebt. Ook de keuze van de juiste piloot voor de juiste Mech is erg belangrijk, omdat iedere piloot over bepaalde vaardigheden beschikt. Deze vaardigheden lopen uiteen van boven gemiddelde besturingsvaardigheden van een bepaald type Mech tot het beter kunnen omgaan met een bepaald wapensysteem. Het doorlopen van en wisselen tussen al de benodigde vensters zal in het begin even wennen zijn, maar de schermen zijn allemaal erg overzichtelijk en het hele gebeuren went erg snel. De missies: Als de keuzes voor de juiste uitrusting en piloten gemaakt zijn kan het werkelijke spel beginnen. Hoewel er een aparte tutorial bestaat om met de interface en commandos om te leren gaan vormen de eerste missies ook een soort van mini-tutorial, zodat je niet meteen in het diepe gegooid wordt. De moeilijkheidsgraad neemt echter vrij snel toe en dan wordt het pas echt leuk. De latere missies zijn vrij divers in soort. Zo zal je in bepaalde missies de opdracht krijgen om een basis aan te vallen en moet je in andere missies juist een basis beschermen tegen vijandelijke aanvallen. Het blijft echter niet bij over en weer basisjes platleggen, maar er zijn ook missies waarin je een gestrande piloot moet redden, konvooien in een hinderlaag moet uitschakelen etc. Zoals al eerder gezegd begin je de missie met een aantal door jouw geselecteerde Mechs, maar je hebt ook, zij het beperkt, de beschikking over allerlei vormen van ondersteunend materiaal. Zo kan je verkenningshelikopters oproepen, of een bombardement laten uitvoeren door bevriende aerotech (vliegtuigen). Hiernaast kan je ook de kiezen om een bergingsvoertuig op te roepen en een vijandelijke Mech te laten repareren en te bemannen door een van jouw piloten. Bij het verdedigen van een basis is het soms cruciaal om één of meerdere een artilleriestukken of een mijnenlegger op te roepen. Dit alles gebeurt vanzelfsprekend niet voor niets en iedere vorm van ondersteuning kost een bepaalde hoeveelheid resource points waarvan je er maar een beperkte hoeveelheid hebt per missie. Je zal dus bewuste keuzes moeten maken bij het besteden van die resource points. Zorg overigens wel dat je ze besteed, want na afloop van een missie ben je ze kwijt. Gameplay: Zoals gezegd is er een aparte tutorial voor het leren omgaan met de in-game interface. Het doorlopen van die tutorial is eigenlijk een verplichting, omdat je er anders niet veel van terecht zal brengen. De omgevingen zijn volledig 3D en in combinatie de fog of war en LOS (Lign Of Sight) van de door jou gecommandeerde units zal je vrij veelvuldig je beeld moeten roteren en in het begin is dat vrij disoriënterend. Het commanderen van de Mechs en andere units kan, zoals in iedere RTS game, heel simpel met de muis. Daarnaast zijn er ook nog een aantal actietoetsen die je nodig hebt. Deze actietoetsen hebben bijvoorbeeld betrekking op de snelheid van de units, het activeren van dan al niet aanwezige jump jets, het bepalen van de aanvalsafstand of het verdedigen van een bepaald gebied. Deze actietoetsen zijn opgenomen in een in-game menu, maar zijn ook te bereiken via het toetsenbord. Over het algemeen zit de interface goed in elkaar duurt het niet lang voordat je er wegwijs mee bent. De A.I. van de tegenstanders is vrij goed dus je zult het zeker niet te makkelijk krijgen. Vooral niet in de latere missies waar grote aantallen vijanden de moeilijkheidsgraad nog eens opschroeven. Het doorlopen van de missies gebeurt trouwens vrij lineair. Je zult wel af en toe de keuze krijgen tussen welke missies je het eerst uitvoert binnen een contract, maar je zult ze toch allemaal moeten doen. Naast de singleplayer ervaring is er ook een multiplayer mode aanwezig en dat komt de game echt ten goede, want na één of twee keer de singeplayer verhaallijn te hebben doorgewerkt heb je het wel gezien. Ook wordt er standaard een mission editor meegeleverd waar je jouw eigen missies mee kan ontwerpen en ook dat is een belangrijk pluspuntje. Graphics en geluid: De omgevingen en alle objecten in MC2 zijn volledig 3D en zien er werkelijk waar erg mooi uit, zelfs voor de huidige standaards. Toch wel bewonderenswaardig voor een game die al een tijdje in de schapen ligt. De explosies en lichteffecten van de lasers, PPCs en Gauss Rifles die veelvuldig het scherm vullen zijn prachtig om te zien. De engine stelt je in staat om de camera volledig vrij te roteren en in te zoomen, waarbij het zoom werk erg goed is aangepakt en je niet irritant dicht op de actie hoeft te zitten (in tegenstelling tot bijvoorbeeld C&C Generals). Het geluid is ook goed. Ieder wapen heeft zijn eigen sound en de explosies van raketten en fueldepots zijn duidelijk aanwezig. Minimale systeemeisen:
266 Mhz processor 8 MB videokaart 400 MB vrije schijfruimte 4x CD-ROM / DVD-ROM 16-bit geluidskaart Windows 98, Windows ME, Windows 2000, Windows XP DirectX 8.0 Overig: Officiële MC2 website MC2 demo Review 1 Review 2 Review 3 Screenshots:




|