abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 augustus 2003 @ 16:44:49 #26
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_12323040
Ik woon in Zelhem aan een bos Balkon van 15 m² met uitzicht op het bos, de achtertuin en een weide. En in de hele wijk geen Marokkanen te bekennen
  zondag 10 augustus 2003 @ 16:46:22 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_12337696
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2003 15:51 schreef Pauline het volgende:
Ik woon in Doetinchem, 'de hoofdstad van de Achterhoek'. Maar ik hoop zo spoedig mogelijk naar Nijmegen te kunnen verhuizen. Er is in de Achterhoek wat mij betreft echt te weinig te doen, al is de omgeving mooi. Huizenprijzen zijn hier wel beter dan in de Randstad.
Zelf vind ik wat Achterhoek betreft Doetinchem toch de meest gangbare plaats.
Hoofdstad van de achterhoek is Zutphen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_12337736
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 16:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh, is dat sinds vandaag opeens veranderd?
  zondag 10 augustus 2003 @ 16:51:24 #29
45206 Pietverdriet
pi_12337774
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 16:49 schreef Pauline het volgende:

[..]

Oh, is dat sinds vandaag opeens veranderd?

De achterhoek was altijd al bij zutphen, gaat terug op de graven van Zutphen
pi_12337857
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 16:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De achterhoek was altijd al bij zutphen, gaat terug op de graven van Zutphen

Inwoner aantal van de gemeente Zutphen is 36792 en van de gemeente Doetinchem ongeveer 50000. Het staat ook op de gemeentesite. Maar goed, het maakt mij ook allemaal weinig uit, ik wil hier toch weg.
  zondag 10 augustus 2003 @ 17:06:42 #31
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_12338018
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 16:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Buiten dat de achterhoek geen hoofdstad heeft zou ik het er niet mee eens zijn als zutphen die titel zou krijgen!
Maar wat plaatjes waar je goed kan kijken naar vrijstaande optrekjes:
Keppel (Hoog of laag, maakt niet echt uit )
Langerak
Angerlo & Drempt
Daar woon je ook nog een beetje in de richting van de bewoonde wereld, als je veel verder gaat, richting dinxperlo, woon je wel echt buiten alle vorm van beschaving.
Verhuizen vanuit de randstad richting de achterhoek is goed .. mij is het iig heel goed bevallen Voornamelijk ook om de redenen die al genoemd zijn
Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
  zondag 10 augustus 2003 @ 17:24:42 #32
45206 Pietverdriet
pi_12338266
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 16:56 schreef Pauline het volgende:

[..]

Inwoner aantal van de gemeente Zutphen is 36792 en van de gemeente Doetinchem ongeveer 50000. Het staat ook op de gemeentesite. Maar goed, het maakt mij ook allemaal weinig uit, ik wil hier toch weg.

En?
Hoofdstad van Noordholland is Haarlem, en dat is ook niet de grootste stad van noordholland.
pi_12338336
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En?
Hoofdstad van Noordholland is Haarlem, en dat is ook niet de grootste stad van noordholland.

Ik bedoel dat er op de site staat dat Doetinchem het centrum van de Achterhoek is. Maar als jij graag wil dat het Zutphen is, prima hoor. Het zijn allebei rotplaatsjes, dus ach.
  zondag 10 augustus 2003 @ 18:30:30 #34
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_12339187
Ze zeggen wel eens "hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt", maar dat geldt wat mij betreft ook voor de Achterhoek. Ik denk dat het voor een vakantie wel lekker is wat de rust betreft, maar als je zoals mij de randstad en de grote stad gewend bent dan word je daar gillend gek, er gebeurt absoluut niks. Voor de eerste de beste "stad" zit je minstens een half uur in de auto, evenementen als concerten etc. zijn vrijwel altijd ver weg, de mensen leven vaak primitief en ouderwets (waar ik persoonlijk gek van zou worden), enz...
Ik zou het dus bij wellicht een ander wat rustiger plaatsje houden, tenzij je de drukte van de stad echt helemaal zat bent.
It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
  zondag 10 augustus 2003 @ 18:40:22 #35
45206 Pietverdriet
pi_12339363
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 18:30 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
de mensen leven vaak primitief en ouderwets (waar ik persoonlijk gek van zou worden), enz...
jaja
heb zoojuischt den stal uitgemescht en den bode naer het dorp gestuurt, nu ben ick aan het Wecken om voor den Winter oock nog ooft ende moezen te hebben.

Sure, ouderwets.
Je bedoelt dat de mensen er erg nuchter zijn en niet met iedere hype en trend meerennen?

zondag 10 augustus 2003 @ 19:04:58 #36
15257 janssen15
Veel is lekker, meer is beter.
pi_12339733
Jeetje, dit is een haast onvoorstelbare situatie die ik nog nooit heb meegemaakt: Winterswijk voor het eerst in de belangstelling, en nog wel op Fok!.

Ik woon al 17 jaar in Winterswijk, m'n hele leven dus, en ik ga na dit schooljaar studeren in A'dam. Eigenlijk het tegenovergestelde van jullie dus. Ik kan me goed voorstellen dat mensen die altijd in de Randstad hebben gewoond ook wel eens wat anders willen dan die chaos en drukte, en vooral de files . In de achterhoek hoef je je in ieder geval (nog niet) druk te maken hierover, want daar hebben we nog niet van gehoord.
Zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen te noemen die in vergelijking met het westen gewoon anders zijn.

In tegenstelling tot mij (ik zoek juist de stad op, ik zeg altijd dat we hier 'achterlopen' ) willen jullie dus juist het leven hier eens ervaren. Ten eerste is het leuk om te horen, want aan een reactie als "die boern in de Achterhoek ook altied" zijn we inmiddels meer gewend.

Toch heb je, helemaal vanuit mijn perspectief gezien, ook wel belangrijke cultuurverschillen dan in de stedelijke omgeving. Ik vind zelf, maar dat is persoonlijk, dat veel mensen hier wel hechten aan vasthoudendheid en in mijn optiek (maar ik ben per slot van rekening een 'jongere') ook op sommige punten niet echt vernieuwend en progressief zijn.

Verder zijn er natuurlijk ook hele leuke kanten te noemen. Ik vind zelf het centrum altijd nog erg gezellig (vooral het marktplein omgeven met voornamelijk restaurantjes (de beste is 'de Beukenhorst) en feitelijk 2 winkelstraten; de misterstraat en de wooldstraat. Om te wonen zijn er ook legio mogelijkheden; veel mensen (tegenwoordig ook steeds meer uit het westen) kiezen ervoor om buitenaf op een mooie boerderij te gaan wonen. Hier kom ik ook meteen op een ander punt waar Winterswijk om bekend (schijnt) te staan; de mooie buurtschappen (er zijn er een stuk of 8) waar je kunt wandelen of fietsen. Ook zoals iemand anders al zei ligt het een paar kilometer van de Duitse grens, en hiermee hebben we meteen ook een ander fenomeen: vooral op zaterdag is het erg gezellig in Winterswijk maar bovenal erg druk (veel van onze oosterburen kiezen er dan voor om zich even naar W'wijk te begeven).

Ook een mogelijk 'obstakel' is vanzelfsprekend het dialect dat hier nog steeds (vooral door bijna de hele oudere generatie) wordt gesproken. Verschilt natuurlijk ook sterk per gemeenschap (van de jeugd is verreweg niemand meer die 'plat' praat) en kan het je eigenlijk alleen nog in een buurtschap overkomen (de 'echte' traditionele boeren die buitenaf wonen dus) dat wanneer je weg kwijt bent je geen hemelse raad meer weet als iemand tegen je begint te praten.

Verder zijn er voor kinderen ook goede basisscholen (veel te veel voor deze plaats) en twee middelbare scholen. Uitgaansgelegenheden zijn naar mijn idee 'nog niet aangepast aan de huidige maatstaven van deze tijd' en vandaar dat ik mijn heil ook ga zoeken in A'dam. Wel hebben we een mooi theater en veel sporfaciliteiten (tennisbanen, zwembad, voetbalveld, mooie achteraf gelegen golfbaan, en noem maar op)
Hét winterswijkse feest () is het zogenaamde jaarlijks terugkerende 'Volksfeest' dat eind agustus plaatsvindt en waar iedere 'behoorlijke Winterswieker' uit z'n dak gaat of zich al dan niet 'volzuipt'. Hierbij hoort ook een bloemencorso en een kermis.

Nou, wat kan ik jullie nog meer vertellen als potentiële Winterswijker? Jullie waren er al een keer geweest, en vanzelfsprekend is dat altijd de beste beoordelingsbron. Het laatste waar jullie mogelijk behoefte zouden kunnen hebben is een overzicht van de verschillende wijken en 'soorten' huizen die er momenteel staan. Ook handig is misschien de adressen van wat makelaars die in Winterswijk zijn gevestigd:

http://www.roerdinkholder.nl
http://www.snelderzijlstra.nl
http://www.lammers-wellink.nl
http://www.enning.nl

Mochten jullie nog verdere informatie nodig hebben, of andere vragen die nog onbeantwoord zijn gebleven, stuur gerust een berichtje of vermeld even jullie e-mail.

"Spreiding van kennis, inkomen en macht wordt slechts nagestreefd door degenen die geen van deze drie bezitten."
  zondag 10 augustus 2003 @ 19:21:07 #37
Per sempre vita eterna
pi_12340009
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 18:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

jaja
heb zoojuischt den stal uitgemescht en den bode naer het dorp gestuurt, nu ben ick aan het Wecken om voor den Winter oock nog ooft ende moezen te hebben.

Sure, ouderwets.
Je bedoelt dat de mensen er erg nuchter zijn en niet met iedere hype en trend meerennen?

Als ze al over een hype of trend te weten komen, ik zeg niet dat de mensen daar alles missen, maar ze zijn natuurlijk niet helemaal tegelijkertijd op de hoogte van wat er allemaal gebeurt, in een drukke stad gaat dat nou eenmaal sneller. Ze zijn dus ook niet echt ouderwets in de zin dat ze in de middeleeuwen leven, maar ze leven daar vaak gewoon niet zoals de meeste mensen in de grote steden.
  zondag 10 augustus 2003 @ 19:32:48 #38
51804 Roa
Pizza Taco!
pi_12340320
Kheb familie in de achterhoek, Ulft om precies te zijn, ik kom er graag, maar ik moet er niet aan denken om er te wonen. Ik woon nu zelf in Katwijk, kustplaatst vlak bij Leiden, je bent zo in Leiden, Den Haag of A'dam, en dat is toch wel lekker.

Ik vind het gewoon té stil in Ulft. Hier in Katwijk word ik al gek op een zondag, tis hier retegelovig, en op zondag is het hier dus stil. Ik denk dat je langzaam gek word als je de randstad gewend bent. Er zijn ook rustigere plekken binnen de randstad hoor, zoals Katwijk. Hangt ook wel weer van de wijk af, maar goed. Het is een ideaal gebied om in op te groeien, maar als je wat ouder word, nee, is mij te stil.

nofi jegens mensen uit de achterhoek, ik weet nl dat ze echt niet achterlopen ofzo, maar dat ze idd gewoon nuchterder zijn.

\edit

quote:
maar ze leven daar vaak gewoon niet zoals de meeste mensen in de grote steden.
Dat is alleen maar normaal, en om het nu meteen een beter leven te noemen in de stad dan op het platte land Ik denk dat mensen die in grote steden wonen een stuk kortzichtiger zijn dan mensen uit wat kleinere plaatsen. Je hoeft nl nergens heen, alles is in je stad, dus je ziet ook geen fuck van andere plaatsen.
Ik lul hier slap uit m'n nek omdat m'n telefoonrekening anders zo hoog wordt.
  zondag 10 augustus 2003 @ 19:39:36 #39
45206 Pietverdriet
pi_12340521
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 19:21 schreef ForeverEternalFreak het volgende:

[..]

maar ze leven daar vaak gewoon niet zoals de meeste mensen in de grote steden.

en your point is?
Dus je wou eigenlijk zeggen dat een dorp geen grote stad is?
Jeee
wat ben JIJ een genie
pi_12340542
quote:

[..]

Als ze al over een hype of trend te weten komen, ik zeg niet dat de mensen daar alles missen, maar ze zijn natuurlijk niet helemaal tegelijkertijd op de hoogte van wat er allemaal gebeurt, in een drukke stad gaat dat nou eenmaal sneller. Ze zijn dus ook niet echt ouderwets in de zin dat ze in de middeleeuwen leven, maar ze leven daar vaak gewoon niet zoals de meeste mensen in de grote steden.

Jeetje, wat voor beeld heb jij van de Achterhoek? Denk je werkelijk dat in 2003 anderhalfuur afstand nog uitmaakt in verschil van leven? In dat geval kan ik je vertellen dat je behoorlijk achterloopt.
Het is waar dat er hier een stuk minder is te beleven, maar om nou te zeggen dat de manier van leven anders is, is klinklare onzin.
  zondag 10 augustus 2003 @ 20:20:51 #41
54281 hallodagg
Lekker peuzelen
pi_12341699
zie hieronder

[Dit bericht is gewijzigd door hallodagg op 10-08-2003 20:25]

Die zoute stokjes...
  zondag 10 augustus 2003 @ 20:24:22 #42
54281 hallodagg
Lekker peuzelen
pi_12341761
Jij bent behoorlijk saai voor je leeftijd(je bent n jaartje ouder dan ik). Veel famillie van mij woont daar en vindt het daar saai dus komen ze naar Rotterdam(woon ik) toe(niet wonen) waar tenminste wat te beleven valt en waar je lekker uit kan gaan en sh*t. Ik heb die winkelstraten in dordt gezien en de bioscopen.....kunnen ze nog kleiner?? Ende enigste discotheek die nog wel lau is is scanners....maja als dordt je al te veel wordt zou k inderdaad maar verhuizen en vooral nooit naar R'dam komen. Hier is het egt een turken-marokkanen-antillianen paleis!

i don't c your point dude!
[/quote]

Die zoute stokjes...
  maandag 11 augustus 2003 @ 10:44:21 #43
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_12351396
Ik denk dat de mensen in de Achterhoek een stuk minder agressief en gefrustreerd zijn dan de mensen in Holland en Utrecht. Ik denk wel dat jullie weten waarom (zoals de topicstarter).

Aan de andere kant merk ik dat een hoop mensen uit de Achterhoek net een vreemd idee hebben van de "Randstadters". "Ja, jullie denken altijd dat jullie beter zijn dan wij!" en dat soort dingen. Ik kom uit Rotterdam en echt nooit denken wij überhaupt aan de Achterhoek. Net zo goed dat maar weinig mensen zichzelf Randstadters noemen.
Wat is dat voor een vreemd complex?

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 11 augustus 2003 @ 10:49:09 #44
Per sempre vita eterna
pi_12351489
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

en your point is?

Dat jij kennelijk ook niet inziet dat mensen daar gewoon vaak primitiever leven dan hier, ook in hun manier van leven, maar dat is lastig uit te leggen aan iemand die naar mijn idee geen stad gewend is.
Verder begrijp ik niet waarom je je zo aangevallen voelt, als jij je lekker voelt in de weilanden of bossen en ik in de stad, dan is het toch goed?
  maandag 11 augustus 2003 @ 10:52:47 #45
45206 Pietverdriet
pi_12351550
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 10:49 schreef ForeverEternalFreak het volgende:

[..]

Dat jij kennelijk ook niet inziet dat mensen daar gewoon vaak primitiever leven dan hier, ook in hun manier van leven, maar dat is lastig uitleggen aan iemand die naar mijn idee geen stad gewend is.

LOL
Nee,.
Ik denk dat jij geen idee hebt en vol vooroordelen zit.
Y
pi_12351593
quote:

[..]

Nederland is echt ook zoooo groot dat trends er jaren over doen om van west naar oost te komen.
  maandag 11 augustus 2003 @ 11:01:08 #47
Per sempre vita eterna
pi_12351713
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 10:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

LOL
Nee,.
Ik denk dat jij geen idee hebt en vol vooroordelen zit.
Y

En jij bent dan kennelijk je stof kwijt, met die posts van 2 zinnen?
Sorry hoor, maar als je vind dat ik geen gelijk heb, zou je je in ieder geval nader kunnen verklaren, met dit soort dingen kan ik natuurlijk niks.
  maandag 11 augustus 2003 @ 11:01:27 #48
Per sempre vita eterna
pi_12351724
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 10:55 schreef Ultrawuft het volgende:

[..]

Nederland is echt ook zoooo groot dat trends er jaren over doen om van west naar oost te komen.

Misschien leuk om eens een keer te lezen wat er staat?
Weer zo iemand die niet toe wil geven dat men daar anders leeft.
pi_12352751
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 11:01 schreef ForeverEternalFreak het volgende:

[..]

Hoezo anders?????????????

Ik woon hier in Enschede en ik leef gewoon normaal hoor, het zijn hier geen wilde primitieven ozfo.

En ik heb ook op de veluwe gewoond en dat viel ook heel erg mee.

pi_12352841
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 11:01 schreef ForeverEternalFreak het volgende:

Ik kom van oorsprong ook zelf uit de achterhoek, mijn vriend ook, en we willen TZT zeker terug... minder agressie, wat meer rust, je weet daadwerkelijk wie er naast je woont, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Tsja, het is maar net wat je onder primitief verstaat. Je hebt inderdaad wat minder uitgaansgelegenheden, maar wat is nu een uurtje rijden naar Arnhem waar al veel meer te doen is?
Zelf zou ik nooit van mijn leven in de randstad willen wonen, maar ieder het zijne.
Als je erover denkt om naar de achterhoek te verhuizen, hartstikke leuk, maar... ga niet in een te klein dorp (minder dan 1500 mensen)wonen, want dan blijf je voor de rest van je leven 'import'. En ja, dat is echt zo. Soms heb je in die dorpen van die enorme clans, iedereen is familie van elkaar, zijn met elkaar opgegroeid, etc. Als je daar als buitenstaander in komt kan het lastig worden, vooral omdat je het dialect ook niet verstaat. Verder is mijn ervaring met dat dorp ook dat ze behoorlijk bang zijn voor buitenstaanders. Als je in de grotere plaatsen komt als Doetinchem, Winterswijk, etc is dat al een stuk minder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')