quote:Hoofdstad van de achterhoek is Zutphen
Op zaterdag 9 augustus 2003 15:51 schreef Pauline het volgende:
Ik woon in Doetinchem, 'de hoofdstad van de Achterhoek'. Maar ik hoop zo spoedig mogelijk naar Nijmegen te kunnen verhuizen. Er is in de Achterhoek wat mij betreft echt te weinig te doen, al is de omgeving mooi. Huizenprijzen zijn hier wel beter dan in de Randstad.
Zelf vind ik wat Achterhoek betreft Doetinchem toch de meest gangbare plaats.
quote:Oh, is dat sinds vandaag opeens veranderd?
Op zondag 10 augustus 2003 16:46 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Hoofdstad van de achterhoek is Zutphen
quote:De achterhoek was altijd al bij zutphen, gaat terug op de graven van Zutphen
Op zondag 10 augustus 2003 16:49 schreef Pauline het volgende:[..]
Oh, is dat sinds vandaag opeens veranderd?
quote:Inwoner aantal van de gemeente Zutphen is 36792 en van de gemeente Doetinchem ongeveer 50000. Het staat ook op de gemeentesite. Maar goed, het maakt mij ook allemaal weinig uit, ik wil hier toch weg.
Op zondag 10 augustus 2003 16:51 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
De achterhoek was altijd al bij zutphen, gaat terug op de graven van Zutphen
quote:Buiten dat de achterhoek geen hoofdstad heeft zou ik het er niet mee eens zijn als zutphen die titel zou krijgen!
Op zondag 10 augustus 2003 16:46 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Hoofdstad van de achterhoek is Zutphen
quote:En?
Op zondag 10 augustus 2003 16:56 schreef Pauline het volgende:[..]
Inwoner aantal van de gemeente Zutphen is 36792 en van de gemeente Doetinchem ongeveer 50000. Het staat ook op de gemeentesite. Maar goed, het maakt mij ook allemaal weinig uit, ik wil hier toch weg.
quote:Ik bedoel dat er op de site staat dat Doetinchem het centrum van de Achterhoek is. Maar als jij graag wil dat het Zutphen is, prima hoor. Het zijn allebei rotplaatsjes, dus ach.
Op zondag 10 augustus 2003 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
En?
Hoofdstad van Noordholland is Haarlem, en dat is ook niet de grootste stad van noordholland.
quote:jaja
Op zondag 10 augustus 2003 18:30 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
de mensen leven vaak primitief en ouderwets (waar ik persoonlijk gek van zou worden), enz...
Sure, ouderwets.
Je bedoelt dat de mensen er erg nuchter zijn en niet met iedere hype en trend meerennen?
Ik woon al 17 jaar in Winterswijk, m'n hele leven dus, en ik ga na dit schooljaar studeren in A'dam. Eigenlijk het tegenovergestelde van jullie dus. Ik kan me goed voorstellen dat mensen die altijd in de Randstad hebben gewoond ook wel eens wat anders willen dan die chaos en drukte, en vooral de files . In de achterhoek hoef je je in ieder geval (nog niet) druk te maken hierover, want daar hebben we nog niet van gehoord.
Zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen te noemen die in vergelijking met het westen gewoon anders zijn.
In tegenstelling tot mij (ik zoek juist de stad op, ik zeg altijd dat we hier 'achterlopen' ) willen jullie dus juist het leven hier eens ervaren. Ten eerste is het leuk om te horen, want aan een reactie als "die boern in de Achterhoek ook altied" zijn we inmiddels meer gewend.
Toch heb je, helemaal vanuit mijn perspectief gezien, ook wel belangrijke cultuurverschillen dan in de stedelijke omgeving. Ik vind zelf, maar dat is persoonlijk, dat veel mensen hier wel hechten aan vasthoudendheid en in mijn optiek (maar ik ben per slot van rekening een 'jongere') ook op sommige punten niet echt vernieuwend en progressief zijn.
Verder zijn er natuurlijk ook hele leuke kanten te noemen. Ik vind zelf het centrum altijd nog erg gezellig (vooral het marktplein omgeven met voornamelijk restaurantjes (de beste is 'de Beukenhorst) en feitelijk 2 winkelstraten; de misterstraat en de wooldstraat. Om te wonen zijn er ook legio mogelijkheden; veel mensen (tegenwoordig ook steeds meer uit het westen) kiezen ervoor om buitenaf op een mooie boerderij te gaan wonen. Hier kom ik ook meteen op een ander punt waar Winterswijk om bekend (schijnt) te staan; de mooie buurtschappen (er zijn er een stuk of 8) waar je kunt wandelen of fietsen. Ook zoals iemand anders al zei ligt het een paar kilometer van de Duitse grens, en hiermee hebben we meteen ook een ander fenomeen: vooral op zaterdag is het erg gezellig in Winterswijk maar bovenal erg druk (veel van onze oosterburen kiezen er dan voor om zich even naar W'wijk te begeven).
Ook een mogelijk 'obstakel' is vanzelfsprekend het dialect dat hier nog steeds (vooral door bijna de hele oudere generatie) wordt gesproken. Verschilt natuurlijk ook sterk per gemeenschap (van de jeugd is verreweg niemand meer die 'plat' praat) en kan het je eigenlijk alleen nog in een buurtschap overkomen (de 'echte' traditionele boeren die buitenaf wonen dus) dat wanneer je weg kwijt bent je geen hemelse raad meer weet als iemand tegen je begint te praten.
Verder zijn er voor kinderen ook goede basisscholen (veel te veel voor deze plaats) en twee middelbare scholen. Uitgaansgelegenheden zijn naar mijn idee 'nog niet aangepast aan de huidige maatstaven van deze tijd' en vandaar dat ik mijn heil ook ga zoeken in A'dam. Wel hebben we een mooi theater en veel sporfaciliteiten (tennisbanen, zwembad, voetbalveld, mooie achteraf gelegen golfbaan, en noem maar op)
Hét winterswijkse feest () is het zogenaamde jaarlijks terugkerende 'Volksfeest' dat eind agustus plaatsvindt en waar iedere 'behoorlijke Winterswieker' uit z'n dak gaat of zich al dan niet 'volzuipt'. Hierbij hoort ook een bloemencorso en een kermis.
Nou, wat kan ik jullie nog meer vertellen als potentiële Winterswijker? Jullie waren er al een keer geweest, en vanzelfsprekend is dat altijd de beste beoordelingsbron. Het laatste waar jullie mogelijk behoefte zouden kunnen hebben is een overzicht van de verschillende wijken en 'soorten' huizen die er momenteel staan. Ook handig is misschien de adressen van wat makelaars die in Winterswijk zijn gevestigd:
http://www.roerdinkholder.nl
http://www.snelderzijlstra.nl
http://www.lammers-wellink.nl
http://www.enning.nl
Mochten jullie nog verdere informatie nodig hebben, of andere vragen die nog onbeantwoord zijn gebleven, stuur gerust een berichtje of vermeld even jullie e-mail.
quote:Als ze al over een hype of trend te weten komen, ik zeg niet dat de mensen daar alles missen, maar ze zijn natuurlijk niet helemaal tegelijkertijd op de hoogte van wat er allemaal gebeurt, in een drukke stad gaat dat nou eenmaal sneller. Ze zijn dus ook niet echt ouderwets in de zin dat ze in de middeleeuwen leven, maar ze leven daar vaak gewoon niet zoals de meeste mensen in de grote steden.
Op zondag 10 augustus 2003 18:40 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
jaja
heb zoojuischt den stal uitgemescht en den bode naer het dorp gestuurt, nu ben ick aan het Wecken om voor den Winter oock nog ooft ende moezen te hebben.Sure, ouderwets.
Je bedoelt dat de mensen er erg nuchter zijn en niet met iedere hype en trend meerennen?
Ik vind het gewoon té stil in Ulft. Hier in Katwijk word ik al gek op een zondag, tis hier retegelovig, en op zondag is het hier dus stil. Ik denk dat je langzaam gek word als je de randstad gewend bent. Er zijn ook rustigere plekken binnen de randstad hoor, zoals Katwijk. Hangt ook wel weer van de wijk af, maar goed. Het is een ideaal gebied om in op te groeien, maar als je wat ouder word, nee, is mij te stil.
nofi jegens mensen uit de achterhoek, ik weet nl dat ze echt niet achterlopen ofzo, maar dat ze idd gewoon nuchterder zijn.
\edit
quote:Dat is alleen maar normaal, en om het nu meteen een beter leven te noemen in de stad dan op het platte land
maar ze leven daar vaak gewoon niet zoals de meeste mensen in de grote steden.
quote:en your point is?
Op zondag 10 augustus 2003 19:21 schreef ForeverEternalFreak het volgende:[..]
maar ze leven daar vaak gewoon niet zoals de meeste mensen in de grote steden.
quote:Jeetje, wat voor beeld heb jij van de Achterhoek? Denk je werkelijk dat in 2003 anderhalfuur afstand nog uitmaakt in verschil van leven? In dat geval kan ik je vertellen dat je behoorlijk achterloopt.
Als ze al over een hype of trend te weten komen, ik zeg niet dat de mensen daar alles missen, maar ze zijn natuurlijk niet helemaal tegelijkertijd op de hoogte van wat er allemaal gebeurt, in een drukke stad gaat dat nou eenmaal sneller. Ze zijn dus ook niet echt ouderwets in de zin dat ze in de middeleeuwen leven, maar ze leven daar vaak gewoon niet zoals de meeste mensen in de grote steden.
i don't c your point dude!
[/quote]
Aan de andere kant merk ik dat een hoop mensen uit de Achterhoek net een vreemd idee hebben van de "Randstadters". "Ja, jullie denken altijd dat jullie beter zijn dan wij!" en dat soort dingen. Ik kom uit Rotterdam en echt nooit denken wij überhaupt aan de Achterhoek. Net zo goed dat maar weinig mensen zichzelf Randstadters noemen.
Wat is dat voor een vreemd complex?
quote:Dat jij kennelijk ook niet inziet dat mensen daar gewoon vaak primitiever leven dan hier, ook in hun manier van leven, maar dat is lastig uit te leggen aan iemand die naar mijn idee geen stad gewend is.
Op zondag 10 augustus 2003 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
en your point is?
quote:LOL
Op maandag 11 augustus 2003 10:49 schreef ForeverEternalFreak het volgende:[..]
Dat jij kennelijk ook niet inziet dat mensen daar gewoon vaak primitiever leven dan hier, ook in hun manier van leven, maar dat is lastig uitleggen aan iemand die naar mijn idee geen stad gewend is.
quote:Nederland is echt ook zoooo groot dat trends er jaren over doen om van west naar oost te komen.
Als ze al over een hype of trend te weten komen, ik zeg niet dat de mensen daar alles missen, maar ze zijn natuurlijk niet helemaal tegelijkertijd op de hoogte van wat er allemaal gebeurt, in een drukke stad gaat dat nou eenmaal sneller. Ze zijn dus ook niet echt ouderwets in de zin dat ze in de middeleeuwen leven, maar ze leven daar vaak gewoon niet zoals de meeste mensen in de grote steden.
quote:En jij bent dan kennelijk je stof kwijt, met die posts van 2 zinnen?
Op maandag 11 augustus 2003 10:52 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
LOL
Nee,.
Ik denk dat jij geen idee hebt en vol vooroordelen zit.
Y
quote:Misschien leuk om eens een keer te lezen wat er staat?
Op maandag 11 augustus 2003 10:55 schreef Ultrawuft het volgende:[..]
Nederland is echt ook zoooo groot dat trends er jaren over doen om van west naar oost te komen.
quote:Hoezo anders?????????????
Op maandag 11 augustus 2003 11:01 schreef ForeverEternalFreak het volgende:[..]
Misschien leuk om eens een keer te lezen wat er staat?
Weer zo iemand die niet toe wil geven dat men daar anders leeft.
Ik woon hier in Enschede en ik leef gewoon normaal hoor, het zijn hier geen wilde primitieven ozfo.
En ik heb ook op de veluwe gewoond en dat viel ook heel erg mee.
quote:Ik kom van oorsprong ook zelf uit de achterhoek, mijn vriend ook, en we willen TZT zeker terug... minder agressie, wat meer rust, je weet daadwerkelijk wie er naast je woont, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Op maandag 11 augustus 2003 11:01 schreef ForeverEternalFreak het volgende:Misschien leuk om eens een keer te lezen wat er staat?
Weer zo iemand die niet toe wil geven dat men daar anders leeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |