quote:quote me, waar zeg ik dat?
Op vrijdag 8 augustus 2003 14:49 schreef HeyFreak het volgende:
Parabola, was je er bij toen het gebeurde?Je zegt wel aldoor van ja die agent had een keus, maar hoe weet jij dat?
quote:babbeltje? Zie je mij dat ergens beweren? Of ook maar iets wat er in de buurt komt?
Als die gast die agent verrrast of als een bezetene op hem afkomt, dan moet die agent snel reageren, en zoals ik dit bericht lees heeft hij gelijk, aangezien die Marokkaan in dit geval op hem af komt met een mes. En ik zou dan ook niet denken dat hij een babbeltje met me zou willen maken als mij dat zou overkomen.
quote:nogmaals, quote me gerust. Maar als je me ook gewoon op mijn woord wilt geloven: nee, ik ga er niet van uit dat de agent moedwillig gemoord heeft.
Ik kan heel moeilijk geloven dat die agent die gast dood heeft geschoten met de bedoeling om hem puur te doden en niet uit zelfverdediging, maar ik krijg zo het idee dat jij er wel zo over denkt.
quote:Het valt je misschien niet op, maar ik maak geen ophef over de dood van de messentrekker. Ik maak ophef over de mensen die zo snel hun mening klaar hebben zonder dat ze iets van de feiten weten.
Als die agent wel geraakt was, had je dan ook zo'n ophef gemaakt? Of zou je dan zeggen "ja, risico's van het vak".
quote:100 % mee eens en het tegendeel heb ik ook nergens beweerd.
Die Marokaan was in deze situatie fout, tenminste, zoals ik het bericht lees. Een mes van 20 cm gebruik je om iemand zwaar te verwonden of zelfs te vermoorden, dus die agent (is ook een mens, vergeet dat niet) denkt, ik heb ook een vrouw en kinderen en ik wil niet het loodje leggen door zo'n halve gare die met een mes op me afkomt.
quote:Ik zal het je nog sterker vertellen. Ik ga ervan uit dat de agent dat laatste zelfs niet gedacht heeft. Als dat wel zo is, zou er iets goed mis zijn met zijn functioneren en daar ga ik niet van uit. Ik vind wel dat dat goed uitgezocht moet worden. In ons land heeft de Staat een geweldsmonopolie en we moeten er altijd voor zorgen dat daar niet te lichtvaardig mee omgesprongen wordt.
Ik vind het gedrag van de agent, nogmaals, zoals ik het bericht lees, totaal niet vreemd en ik denk dat ik precies zo zou reageren. Als het hij of ik zou zijn die het loodje moet leggen, dan denk ik ook van "jij gaat eraan makker"
quote:Inderdaad. En de omstanders ook niet. zo'n kogel kan lelijk afketsen
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:16 schreef NightH4wk het volgende:
Gelukkig zijn de agenten niet gewond geraakt.
quote:Dat is geen feit, maar de lezing van de politie. Ik wil dat niet totaal in twijfel trekken, maar de lezing van de vriendin is in ieder geval anders...
Feit 2: Man komt op agent af met een mes.
quote:En nogmaals, ik wil zeker niet meteen met een beschuldigende vinger naar de politieman wijzen. Maar ik heb begrip voor de reacties van de buurt en de familie van de overledene, en ik vind het optreden van Cohen, de politie-commissaris en overigens ook de politie (die bewust besloot niet met harde hand het oproer uiteen te jagen, maar koel op een afstand bleef waardoor waarschijnlijk erger werd voorkomen) prima.
Schiet-incident Mercatorplein / 'Die agent was zo breed als een kast'Ze was er bij, woensdagavond, toen haar vriend Dries in eethuis Warung Swietie in de Amsterdamse Baarsjes door een agent werd doodgeschoten. Oum Koltsoum El Menssi (33) wil graag haar verhaal doen.
AMSTERDAM - Ze wil niet dat Dries wordt afgeschilderd als crimineel. ,,Wat ik het ergste vind'', zegt ze toonloos, ,,is dat ik niet naast hem ben gaan zitten toen hij daar lag te sterven. Ik dacht dat die agent in de lucht had geschoten, of in Dries zijn voet. Ik dacht dat Dries zo weer op een stoel zou gaan zitten. Ik zat alleen maar in shock te kijken.''
,,Hoe het gegaan is'', zegt El Menssi kalm haar woorden zoekend. ,,We waren aan het eten. Dries was eerder klaar met eten dan ik. Toen ging hij gokken, aan de gokkast. Achter ons zaten vier mannen aan tafel. Een paar van die jongens staarden naar mij Een van hen vroeg: 'Waar kom je vandaan'. Daar kon Dries niet tegen. Hij stelde voor om naar huis te gaan. Tegen een van die jongens zei hij: 'Je mag kijken, maar niet zoals jij doet. En je hoeft haar zeker niets te vragen.'
Toen stond die Arabier op, hij was veel groter dan Dries, en gaf hem een kopstoot. Dries bloedde heftig en viel bijna achterover. Iedereen schreeuwde: 'Ga het buiten uitvechten'. Maar Dries vond eerst dat hij er niet uit hoefde, want híj was tenslotte degene die was geslagen. 'Dan wil ik in elk geval even mijn pakje sigaretten van de gokkast pakken', zei hij. Intussen was 112 gebeld, de agenten waren heel snel binnen. Zij raakten in gesprek met twee van die vier mannen. Die zaten Dries al gauw zwart te maken. Zeiden dat hij dronken was, dat hij wel vaker ruzie zocht.
Ik zat achter, Dries kwam binnen. Hij had zo'n klein mes bij zich, misschien twintig centimeter. Hij richtte het mes op de jongen die hem had geslagen. Dus niet op de agent.
De politieman die in het midden van de zaak stond, naast de jongens, was zo lang als een beer en zo breed als een kast. Die hou je niet tegen, als hij je tegen de grond zou slaan. Hij ziet Dries met dat mes, pakt zijn pistool en schiet gelijk. Ik hoorde één schot. Daarna bleef ik in shock zitten, was helemaal mezelf niet meer.
Ik dacht dat de agent in de lucht had geschoten, of in Dries zijn schouder of zo. De agent knielde niet bij hem om het bloeden tegen te houden. De EHBO kwam binnen. Dries knipperde twee, drie keer met zijn ogen en weg was hij.
De groep jongens ging, nadat Dries zo op de grond lag, gewoon door met roken en eten. Pas toen de lijkschouwer zei, dat ze net zo goed konden opstaan omdat het waarschijnlijk toch niet meer gezellig eten was, gingen ze weg. Straks, na deze herdenking, gaat iedereen naar huis, door met zijn eigen leven. Maar mijn vriendje is er niet meer.''
De Amsterdamse persofficier Dop Kruimel van het OM kan niet ingaan op de details die El Menssi vertelt. ,,Het onderzoek van de rijksrecherche loopt nog. We hopen dat zij zo snel mogelijk duidelijkheid hebben over de precieze toedracht. Uit de voorlopige bevindingen weet ik alleen dat de man met een mes op de agenten is af gekomen. De politieman in kwestie heeft zich daardoor zo bedreigd gevoeld, dat hij zich genoodzaakt zag zijn wapen te trekken. Of dat gerechtvaardigd is, weten we pas na de uitkomst van dit onderzoek, daar kan ik niet op vooruit lopen.''
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1060320318141.html
In het verleden is regelmatig gebleken dat volkswoede tot grote vernielingen kan leiden, of die volkswoede nu wel of niet terecht is. Oosterparkrellen in Groningen, Bouleij-rellen in Den Bosch, de Binnenhofrellen op 6 mei 2002. Er hoeft trouwens niet eens volkswoede aan ten grondslag te liggen, zie bijvoorbeeld hooligansrellen op de Coolsingel of op het Leidseplein.
Zoals een bekend politicus ooit zei, als je met elkaar in een land woont, moet je het samen rooien. Aan onnodige polarisatie heeft niemand iets.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 08-08-2003 15:45]
quote:Dubbel prijs.
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:18 schreef Parabola het volgende:[..]
Inderdaad. En de omstanders ook niet. zo'n kogel kan lelijk afketsen
De agent knielde niet bij hem om het bloeden tegen te houden
waar is, is het wel kwalijk. Al weet ik niet of agenten de plicht hebben om dat te doen.
Maar dat die agent nogal breed was, vind ik een lulargument. En ik zou niet al te veel waarde hechten aan het getuigenis van een vrouw die naar eigen zeggen in shock was.
quote:Kan wel kwalijk zijn maar het is een beetje tegen je natuurlijke reactie in. Iemand komt met een mes op je af met de intentie om je te moorden of minimaal zwaar te mishandelen. Als jij hem dan neerschiet dan is je eerste reactie niet om hem daarna te gaan helpen.
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:23 schreef SportsIllustrated het volgende:
Als ditDe agent knielde niet bij hem om het bloeden tegen te houden
waar is, is het wel kwalijk. Al weet ik niet of agenten de plicht hebben om dat te doen.
Maar dat die agent nogal breed was, vind ik een lulargument. En ik zou niet al te veel waarde hechten aan het getuigenis van een vrouw die naar eigen zeggen in shock was.
quote:Kozzmic, bij deze het verzoek een samenvatting van dat Trouw-artikel op de FP te laten plaatsen. 't Is je misschien al opgevallen dat bij de eerdere berichten 99% zijn/haar mening al klaarheeft. Een beetje tegengas kan geen kwaad.
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:19 schreef Kozzmic het volgende:
[..] Dat is geen feit, maar de lezing van de politie. Ik wil dat niet totaal in twijfel trekken, maar de lezing van de vriendin is in ieder geval anders... [..]
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1060320318141.html
quote:Nee klopt, maar hij heeft een wat betere opleiding voor zulke dingen gehad dan ik.
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:28 schreef UnleashMitch het volgende:[..]
Kan wel kwalijk zijn maar het is een beetje tegen je natuurlijke reactie in. Iemand komt met een mes op je af met de intentie om je te moorden of minimaal zwaar te mishandelen. Als jij hem dan neerschiet dan is je eerste reactie niet om hem daarna te gaan helpen.
quote:een politie agent is geen arts of verpleegkundige
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:23 schreef SportsIllustrated het volgende:
Als ditDe agent knielde niet bij hem om het bloeden tegen te houden
20 cm....maar....
Moet niet veel gekker worden. Een mes van 20 cm. is schijnbaar normaal.....
De strijd over wie gelijk heeft zal toch niet snel uit de wereld zijn. Dat de een een ander verhaal heeft dan de ander viel te verwachten. Laten we afwachten wat de resultaten van het onderzoek zijn...
quote:Dat dacht ik wel.Bij nader inzien heb ik ook nog nooit gehoord dat de politie zich liefdevol over zo'n type ontfermd had.
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:36 schreef Re het volgende:[..]
een politie agent is geen arts of verpleegkundige
quote:Het feit dat je iemand neerschiet in het bijzijn van andere (onschuldige) mensen vind ik alleen al een kwalijke zaak. Voor het overige oordeel ik niet in deze situatie. Ik ken de persoon Dries niet en ik was er niet bij. Triest vind ik het hele gebeuren wel en wel voor beide kanten.
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:28 schreef UnleashMitch het volgende:[..]
Kan wel kwalijk zijn maar het is een beetje tegen je natuurlijke reactie in. Iemand komt met een mes op je af met de intentie om je te moorden of minimaal zwaar te mishandelen. Als jij hem dan neerschiet dan is je eerste reactie niet om hem daarna te gaan helpen.
quote:een aardappelschilmesje is ook al 15 cm... moet niet gekker worden
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:37 schreef Mickey98 het volgende:
quote: Hij had zo'n klein mes bij zich, misschien twintig centimeter.20 cm....maar....
Moet niet veel gekker worden. Een mes van 20 cm. is schijnbaar normaal.....
De strijd over wie gelijk heeft zal toch niet snel uit de wereld zijn. Dat de een een ander verhaal heeft dan de ander viel te verwachten. Laten we afwachten wat de resultaten van het onderzoek zijn...
quote:maar heeft wel een EHBO diploma, en moet dus eerste hulp verlenen...
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:36 schreef Re het volgende:[..]
een politie agent is geen arts of verpleegkundige
quote:Meestal word alleen dat ijzeren ding ermee bedoelt.
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:40 schreef Re het volgende:[..]
een aardappelschilmesje is ook al 15 cm... moet niet gekker worden
quote:Sorry, ik heb geen enkele bemoeienis met de FP. Behalve dat ik er als user zou mogen posten en submitten.
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:30 schreef Philosocles het volgende:[..]
Kozzmic, bij deze het verzoek een samenvatting van dat Trouw-artikel op de FP te laten plaatsen. 't Is je misschien al opgevallen dat bij de eerdere berichten 99% zijn/haar mening al klaarheeft. Een beetje tegengas kan geen kwaad.
Ik wil overigens niet zeggen dat de vriendin van de verdachte gelijk heeft. Maar haar lezing is al weer anders dan die van de politie (hoewel ze natuurlijk bevooroordeeld is). Dries kwam dreigend het café binnen, maar zoals het in het artikel staat was er nog geen direct levensgevaar voor wie dan ook, en schoot de agent wel erg snel.
De breedte van de agent, en het feit dat hij de gewonde niet geholpen heeft doet overigens m.i. niet echt ter zake, wellicht was hij ook in een shock.
quote:Niet waar. Als jezelf in gevaar brengt, hoef je geen EHBO te verlenen.
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:41 schreef BloX het volgende:[..]
maar heeft wel een EHBO diploma, en moet dus eerste hulp verlenen...
quote:Het zou voor die onschuldige mensen beter zijn als ze jou zagen creperen door toedoen van een liefhebber der vendetta?
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:40 schreef BwennieBren het volgende:[..]
Het feit dat je iemand neerschiet in het bijzijn van andere (onschuldige) mensen vind ik alleen al een kwalijke zaak.
quote:vaak ondersteunend werk ja maar geen slagaderlijke bloedingen proberen te behandelen. Wel zijn ze natuurlijk verplicht om assistentie te vragen
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:41 schreef BloX het volgende:[..]
maar heeft wel een EHBO diploma, en moet dus eerste hulp verlenen...
quote:Dat zou dus onderdeel van het onderzoek moeten zijn (en zal het ook wel zijn): was de situatie na het lossen van het schot zodanig dat de agent(en) geen eerste hulp konden bieden zonder zichzelf in gevaar te brengen?
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:42 schreef BwennieBren het volgende:[..]
Niet waar. Als jezelf in gevaar brengt, hoef je geen EHBO te verlenen.
quote:Je zal er maar zitten eten met je lieve zoontje of dochtertje en zo'n verdwaalde kogel doorboort zijn/haar hoofd, dan ben je toch mooi in de aap gelogeerd, nietwaar?
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:42 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Het zou voor die onschuldige mensen beter zijn als ze jou zagen creperen door toedoen van een liefhebber der vendetta?
quote:Ook dat gaat veel te ver. Een aardappelschilmesje kan ook dodelijk zijn. Vechten doe je zowieso niet, maar ik kan het af en toe wel begrijpen waarom het gebeurd. Maar een mes meenemen, dan vraag je er gewoom zelf om.
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:40 schreef Re het volgende:[..]
een aardappelschilmesje is ook al 15 cm... moet niet gekker worden
quote:Ja, maar blijkbaar was meneer een erg goed schutter, dus voor verdwaalde kogels hoefde men niet te vrezen.
Op vrijdag 8 augustus 2003 15:45 schreef BwennieBren het volgende:[..]
Je zal er maar zitten eten met je lieve zoontje of dochtertje en zo'n verdwaalde kogel doorboort zijn/haar hoofd, dan ben je toch mooi in de aap gelogeerd, nietwaar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |