ik heb een website ontwikkeld om proportionele Venn diagrammen mee te maken: http://www.venndiagram.tk (wel ff SVG plugin installeren).
Het proportionele (elke circel en elke overlap is even groot als het getal dat het vertegenwoordigt) ontbreekt in elk programma dat ik ken dat Venn diagrammen kan tekenen, zoals Excel en zelfs statistische programma's. Dus het is echt nieuw!!
Er is alleen een probleem met de drie-cirkel overlap: zou iemand me kunnen vertellen of het altijd mogelijk is om deze ook proportioneel te tekenen, gegeven dat de cirkels echte cirkels moeten zijn en niet ovaal? Momenteel zijn de drie twee-cirkel overlappen allemaal goed, maar dit maakt de drie-cirkel overlap nog niet noodzakelijk proportioneel...
Bedankt,
Tim Hulsen.
Gr. Joep
Verder kan je
A = r2cos-1((d2+r2-R2)/2dr)+R2cos-1((d2+R2-r2)/2dR) -1/2sqrt((-d+r+R)(d+r-R)(d-r+R)(d+r+R)).
met Mathematica of TeX een stuk mooier neerzetten.
Wat ik met proportioneel bedoel, is dat elke cirkel even groot is als het getal dat het vertegenwoordigt: een verzameling van 400 wordt weergegeven als een cirkel met oppervlakte 400, een verzameling van 200 heeft een oppervlakte van 200, enz. Als de overlap tussen twee cirkels 50 is, is de oppervlakte van die overlap dus ook 50 in de output, etc.
Vergelijk met bijvoorbeeld venndiagram.com, waar je alleen de teksten in de cirkels kunt aanpassen. Elke cirkel is daar even groot, terwijl de ene verzameling misschien 100 is en de andere wel 500.
Ik snap het proportioneel nog steeds niet; de groote van de doorsnede A \cup B is proportioneel met de grootte van A of B, en de vraag is of dat ook voor A \cup B \cup C is?
quote:Elk van de verzamelingen heeft 2 elementen, elke doorsnede van 2 verzamelingen heeft 1 element. Volgens mij is het niet mogelijk 3 even grote cirkels zo te tekenen dat elk tweetal elkaar voor de helft overlapt en er geen overlapping is voor alle 3 de cirkels.
Op vrijdag 8 augustus 2003 12:18 schreef thabit het volgende:
Tegenvoorbeeld: A={1,2}, B={2,3}, C={3,1}. Elk tweetal heeft een niet-lege doorsnede, terwijl de doorsnede van alle 3 leeg is.
quote:Ja, dat bedoel ik geloof ik ja.
Op vrijdag 8 augustus 2003 12:33 schreef kresjur het volgende:
de groote van de doorsnede A \cup B is proportioneel met de grootte van A of B, en de vraag is of dat ook voor A \cup B \cup C is?
Ben maar een domme bioloog hoor
[Dit bericht is gewijzigd door thulsen op 08-08-2003 13:11]
quote:Dat dacht ik ook al ja. Toch kom ik op internet wel bronnen tegen die zeggen dat je een Venn diagram van n cirkels in n-1 dimensies zou moeten kunnen weergeven.
Op vrijdag 8 augustus 2003 12:40 schreef thabit het volgende:[..]
Elk van de verzamelingen heeft 2 elementen, elke doorsnede van 2 verzamelingen heeft 1 element. Volgens mij is het niet mogelijk 3 even grote cirkels zo te tekenen dat elk tweetal elkaar voor de helft overlapt en er geen overlapping is voor alle 3 de cirkels.
quote:Cup B cup C, nou ik begin wiskunde direct leuker te vinden
Op vrijdag 8 augustus 2003 12:33 schreef kresjur het volgende:
Het gaat niet om generieke sets, maar om dergelijke cirkeltjes.Ik snap het proportioneel nog steeds niet; de groote van de doorsnede A \cup B is proportioneel met de grootte van A of B, en de vraag is of dat ook voor A \cup B \cup C is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |