abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12621492
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 01:12 schreef Sir_Mj het volgende:

[..]

Thanx... Ga er binnenkort dan ook maar mee aan de slag, eerst toch ff die vieze-slechte-goedkope BDO proberen .
Als ik dus maar goede instrumenten, GBL en NoAH heb kan er dus weinig mis gaan (zolang je je koppie er maar bij houdt natuurlijk). Dan moet deze scheikunde leek het dus nog wel lukken.

Succes, en doe wel voorzichtig.
pi_12637928
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 01:12 schreef Sir_Mj het volgende:

[..]

Thanx... Ga er binnenkort dan ook maar mee aan de slag, eerst toch ff die vieze-slechte-goedkope BDO proberen .
Als ik dus maar goede instrumenten, GBL en NoAH heb...

GBL, NaOH, gedistileerd water, pyrex glazen pan/pot o.i.d., Ph papiertjes en een lepel (niet van hout of plastic!) is alles wat je nodig hebt.
Vervolgens moet je de verhouding GBL : NaOH weten, deze afmeten en met alkaar laten reageren.
Pas op: gooi niet meteen alle NaOH bij de GBL, doe dit beetje bij beetje!!!!
evt. heb je nog wat azijn o.i.d. nodig om de Ph te regelen, maar doe het liever met GBL.
quote:
...kan er dus weinig mis gaan (zolang je je koppie er maar bij houdt natuurlijk). Dan moet deze scheikunde leek het dus nog wel lukken.
De eerste paar keer gaat er meestal wel iets mis, na een paar keer oefenen gaat het bijna iedere keer meteen goed.
Zo lang de Ph neutraal is en er zitten geen verontreinigingen in is het bruikbaar.

De eerste keer je eigen brouwsel testen is trouwens altijd wel spannend.

[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Gonzo op 22-08-2003 19:00]

We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 18:56:10 #228
65099 guerillart
upload yr icon to guerillart
pi_12637994
drink ze!
*upload je [b]usericon/webicon/avatar[/b] naar [url=http://www.guerillart.nl/view.php][b]GUERILLART[/b][/url] en maak jezelf onsterfelijk! 60x60px max 12kb gif jpeg of png images only! Guerillart verzamelt deze icons voor een tentoonstelling! DOE MEE !
pi_12641818
Tips voor een geslaagd resultaat..

Het gedestilleerd water moet je rustig aan in kleine beetjes toevoegen opdat de reactie goed op gang kan komen. Het gedestilleerd water dient ook om de opgelost stoffen tijdens het verhitten opgelost te houden.

Het mengsel kun je verhitten tot 100 graden Celsius. Het beste is natuurlijk als je hiervoor een geschikte thermometer gebruikt, maar hoeft niet perse. De NaOH rustig toevoegen, want dit kan afhankelijk van de temperatuur behoorlijk gaan pruttelen. Het is in ieder geval wel goed als het behoorlijk gaat pruttelen, dus dan weet je gelijk hoeveel je het goedje ongeveer mag verhitten.

Op het oog kun je niet echt zien of alles gereageerd heeft, want de NaOH lost ook gewoon op in water. Bedenk dus van tevoren dat 120 ml GBL reageert met 63 gram NaOH! De oplossing na reactie nog 1/2 uurtje zachtjes laten pruttelen, onder af en toe toevoegen van kleine beetjes gedestilleerd water.

Vervolgens de pH checken. Is deze te hoog dan een beetje GBL of azijn- of citroenzuur toevoegen tot de pH neutraal is (pH 7,5). Het is heel belangrijk dat de pH neutraal is, want dat is een indicatie voor hoe zuiver je eindresultaat is wat betreft GHB. Als hij niet neutraal is, geen ramp, maar voeg dan wel ff wat zuur toe tot ie wel neutraal is, of tenminste onder de 9, dat is een stuk gezonder voor je maag. Een te lage pH zal je niet gauw meemaken, maar dat zou betekenen dat je wat meer NaOH nodig hebt om te neutraliseren (opnieuw verhitten om alles goed te laten reageren).

Pas op het laatst de rest van het gedestilleerd water toevoegen zodat je in totaal op ongeveer 500 ml zit.

De oplossing laten afkoelen en overbrengen in een schone glazen fles. Een plastic flesje is voor de afgekoelde oplossing ook geen probleem.

Om de sterkte te testen begin je het beste met een dosering van 1/2 tot 2/3 eetlepel, mede afhankelijk van hoe ervaren je bent in het gebruik van GHB. Voor mij als 'ervaren' gebruiker ligt een normale dosering meestal tussen 2/3 en 3/4 eetlepel, maar soms is 1/2 eetlepel al genoeg en soms heb ik een hele nodig voor hetzelfde effect. Dit is iets wat je na een tijdje vanzelf aan kunt voelen en heeft te maken heeft met een aantal externe factoren die van invloed zijn op het effect.

Tot slot een advies dat ik een ieder op het hart wil drukken.
GHB is - mits bij verantwoord gebruik - een wonderlijk aangenaam en gezond goedje zoals je o.a. in dit topic hebt kunnen vernemen. Het is echter niet moeilijk om er misbruik van te maken, dus als je anderen introduceert met GHB, zorg er dan absoluut voor dat ze goed geinformeerd zijn en weten hoe ze op een prettige en verantwoorde manier gebruik kunnen maken van dit spul!! Dit voorkomt een hoop onnodige zorgen en problemen van zowel gebruiker als eventuele omstanders en helpt de GHB weer in een beter licht te brengen!!

Enjoy!!!

[Dit bericht is gewijzigd door Escaflowne op 22-08-2003 21:42]

pi_12642580
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 18:53 schreef Dr_Gonzo het volgende:

[..]

GBL, NaOH, gedistileerd water, pyrex glazen pan/pot o.i.d., Ph papiertjes en een lepel (niet van hout of plastic!) is alles wat je nodig hebt.

[..]

Gedistileerd water..? Is gewoon kraanwater (evt. gekookt) niet goed genoeg..? In Groningen hebben we schoon water... Moet het water kokend zijn als je het erbij gooit?
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 21:21 schreef Escaflowne het volgende:
Tips voor een geslaagd resultaat..

[Heel mooi verhaal]

Thanx, maar dat is wel iets anders dan op deze site staat: http://www.khemical.com/chemistry.html. Hier gooien ze er pas op het laatst water bij (of begrijp ik het niet goed?). En zij gooien er ook gewooon 1 liter (iets minder 990ml) bij (zal waarschijnlijk alleen de sterkte van de GHB bepalen).
pi_12643435
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 21:48 schreef Sir_Mj het volgende:
Gedistileerd water..? Is gewoon kraanwater (evt. gekookt) niet goed genoeg..? In Groningen hebben we schoon water... Moet het water kokend zijn als je het erbij gooit?
In gedestilleerd water zitten niet ook nog eens allemaal vrije ionen e.d. die zich in het reactieproces kunnen mengen. Ionen in oplossing zijn nl. per definitie positief of negatief geladen en kunnen dus interfereren met de reactie (een zuur-base ractie is mede gebaseerd op + en - ladingen).

Bovendien is gedestilleerd zo zuiver als wat, dus kun je het lang bewaren zonder dat het slecht wordt voor consumptie!

Je kunt een fles gedestilleerd water gewoon kopen bij een bouwmarkt of bij sommige tankstations en je hoeft het niet te verhitten voor je het toevoegt.

quote:
Thanx, maar dat is wel iets anders dan op deze site staat: http://www.khemical.com/chemistry.html. Hier gooien ze er pas op het laatst water bij (of begrijp ik het niet goed?). En zij gooien er ook gewooon 1 liter (iets minder 990ml) bij (zal waarschijnlijk alleen de sterkte van de GHB bepalen).
Ja, dat viel me ook op. Ik weet niet waarom ze het daar tot 990 ml aanvullen, maar het lijkt me wel een beetje veel.. Ik baseer me dus op de eigen ervaring dat ik met een eindvolume van 500ml wel goed zit en prima kan doseren.

Wat het toevoegen van het water betreft. Dat staat niet zo uitvoerig beschreven op die site van khemical.com, maar de achterliggende gedachte is dat door toevoeging van een beetje water de NaOH korrels goed oplossen. Bij dit oplossen komt weer extra warmte vrij(!) en dit bevordert weer een vlotte reactie met de GBL!

Er staat in het recept ook niets over dat je het een tijdje moet laten pruttelen, in sommige andere recepten wel meen ik mij te herinneren (maar is alweer een tijdje geleden dat ik me daarin verdiept heb). Het is i.m.o. niet echt nodig, maar als je het een tijdje laat pruttelen weet je iig zeker dat alles wat potentieel kon reageren goed gereageerd heeft. Tijdens dit pruttelen zal wel wat water verdampen en om te voorkomen dat de actieve bestanddelen ook verdampen voeg je af en toe een beetje gedestilleerd water toe, zodat alles zo goed mogelijk opgelost blijft. Een deel van de actieve bestanddelen zal echter altijd wel verdampen, dus kijk er niet van op als er een eigenaardig luchtje boven het pruttelpotje gaat hangen

[Dit bericht is gewijzigd door Escaflowne op 22-08-2003 22:32]

pi_12644277
quote:

[..]

Het is echt beter als je demi-water gebruikt, dat is veel schoner.
Kraanwater bevat ook nog mineralen en andere goedjes die je beter niet in de GHB kan hebben.
Het komt vooral de zuiverheid en de houdbaarheid ten goede.
quote:
[..]

Het recept van Escaflowne is beter.
Het water moet al vanaf het begin erbij, dat voorkomt dat je GHB kristaliseerd of zelfs stolt.
Tevens helpt het de reactie op gang.
Als je NaOH aan de GBL toevoegd en dat verwarmd zal de reactie langzaam op gang komen (GBL kookt pas bij 206 graden C).
Als je water er aan toevoegd zal de NaOH reageren met het water.
Hier komt veel warmte bij vrij waardoor de reactie flink op gang komt.

Wat het verdunnen betreft.
Als ik GHB maak op basis van 125ml GBL dan houd ik ~250ml pure GHB over, dit vul ik aan met een gelijke hoeveelheid water.
Dit levert 500ml GHB op dat goed te doseren is.
2/3, 3/4 a 1 eetlepel is een goede dosering (afhankelijk van de lepel en externe omstandigheden).
Zou het niet verdunt zijn dan is de GHB zo sterk dat het moeilijker te doseren is.

pi_12651728
[quote]Op vrijdag 22 augustus 2003 22:24 schreef Escaflowne het volgende:

[..]
Je kunt een fles gedestilleerd water gewoon kopen bij een bouwmarkt of bij sommige tankstations en je hoeft het niet te verhitten voor je het toevoegt.
[..]

Of gewoon bij de Albert Heyn voor 75 cent

Ja, dat viel me ook op. Ik weet niet waarom ze het daar tot 990 ml aanvullen, maar het lijkt me wel een beetje veel.. Ik baseer me dus op de eigen ervaring dat ik met een eindvolume van 500ml wel goed zit en prima kan doseren.

Maakt ook eigenlijk niks uit hoeveel water je erbij gooit. Tis maar net hoe sterk je m wilt maken.
Zolang het totaal maar minimaal 250 ml is (gebaseerd op een reactie 125ml gbl) anders heb je kans dat het 1 klomp zout wordt zodra het is afgekoelt. Kun je er zoutsculpturen van gaan maken.

pi_12652950
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 11:08 schreef Gman2003 het volgende:
Zolang het totaal maar minimaal 250 ml is (gebaseerd op een reactie 125ml gbl) anders heb je kans dat het 1 klomp zout wordt zodra het is afgekoelt.
Ik raad toch zeker aan aan te vullen tot 500 ml, want dan kun je alles afmeten t.o.v. 1 eetlepel. 1/2 en 2/3 en max.1 eetlepel is makkelijk te doseren. 1/4 of 1/3 en max.1/2 eetlepel is toch lastiger en het blijft nu eenmaal een goedje waar de dosering nauw bij komt kijken, ook voor de 'ervaren' gebruiker, dus laat staan voor een 'beginner'!!
Een 'ervaren' gebruiker heeft er natuurlijk niet zo'n erge moeite mee als ie per ongeluk eens wat te veel heeft genomen, maar lekker is anders..
Wees dus mild met de doseringen, kleine beetjes (1/4 of 1/3lepel) bijtanken kan altijd nog!

btw. mocht het reactiemengsel een harde klomp worden, gewoon wat water toevoegen en verhitten, vervolgens roeren.

[Dit bericht is gewijzigd door Escaflowne op 23-08-2003 12:28]

pi_12653010
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 22:31 schreef Escaflowne het volgende:

[..]

Uhm.. nee, doorgekookt water is niet hetzelfde als gedestilleerd water hoor!

Als je water hebt doorgekookt blijven nl. nog steeds een hoop ionen in oplossing zitten en ook andere stofjes. Het doorkoken van water helpt wel om ziekteverwekkende stofjes te doden, maar gedestilleerd water is niets anders dan het destillaat van gekookt water, ofwel het pure verdampte water dat weer opgevangen is in een ander reservoir!

Gedestilleerd water is waar te koop??

edit: antwoord al gezien .

pi_12655463
Mooi. Mijn bestelling bij Alphalabs is net bezorgd geworden.
Zo te proeven is het ieder geval gbl wat erin zit
Benieuwd of die echt zo zuiver is als dr_gonzo beweert.
Ga er gelijk maar mee beginnen.
pi_12655535
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 14:39 schreef Gman2003 het volgende:
De dosis eerst maar laag houden, voor het geval dat .

Ik ben benieuwd in ieder geval .

pi_12655554
quote:
In welk land is dat bedrijf gevestigd en hoe lang duurde het voordat je de GBL in ontvangst mocht nemen??
pi_12656077
quote:
Laat ons maar weten hoe het gegaan is, ben wel benieuwd.
pi_12656114
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 14:44 schreef schatje het volgende:

[..]

In welk land is dat bedrijf gevestigd en hoe lang duurde het voordat je de GBL in ontvangst mocht nemen??

Ze zitten hier gewoon in Nederland. Moet ook wel want het was donderdag pas besteld.
Had ze nog gevraagd of het voor vandaag nog lukte en zo te zien hebben ze het gelijk per 'priority' post verstuurd.
Nou maar hopen dat hun produkt net zo goed is.
pi_12658174
En is er al resultaat??
pi_12660857
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 16:37 schreef schatje het volgende:
En is er al resultaat??
Misschien ligt hij nu wel in een heel diepe slaap
pi_12661875
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:41 schreef Dr_Gonzo het volgende:

[..]

Misschien ligt hij nu wel in een heel diepe slaap

Dan is het iig goeie shit!
pi_12661963
Is toch brutaal dat ie niet van zich laat horen.
pi_12662412
Kan niet lang meer duren, hij zal zo wel wakker worden!

(ervan uitgaand dat ie om een uur of 4 genomen heeft )

[Dit bericht is gewijzigd door Escaflowne op 23-08-2003 19:54]

pi_12662456
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 16:37 schreef schatje het volgende:
En is er al resultaat??
Sorry dat ik niet eerder kon antwoorden moest nog even weg tussendoor heeft ook nog een tijdje staan doorpruttelen hiero

Op de kwaliteit is niks aan te merken echt perfect.
Laatste tijd moest ik bij de mijne vaker een dosis citroensap erbij gooien voor het goedje op de goeie ph te laten komen. Met deze ging het gelukkig meteen goed. Blijkt wel dat ie zuiver is.

Heb er net wat van genomen en begin m al goed voelen moet ik zeggen.
Super bedankt voor de tip gonzo !

pi_12662591
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 19:53 schreef Gman2003 het volgende:

[..]

Sorry dat ik niet eerder kon antwoorden moest nog even weg tussendoor heeft ook nog een tijdje staan doorpruttelen hiero

Laatste tijd moest ik bij de mijne vaker een dosis citroensap erbij gooien voor het goedje op de goeie ph te laten komen. Met deze ging het gelukkig meteen goed. Blijkt wel dat ie zuiver is.

Niet teveel nemen hè??
pi_12662693
En weer een succes recept voor vele avondjes lekker mega-relaxed chillen!

(kater niet inbegrepen )

pi_12662790
Ik wil dat er een deel 2 komt .
pi_12663545
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 19:53 schreef Gman2003 het volgende:

[..]

Alleen het fijnste voor de patienten van Dr Gonzo
No problemo, enjoy!

Potverdomme al die posts over GHB... nu krijg ik zelf zin om wat te nemen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')