Ik kan onwijs veel boodschappen mee en er worden nu zelfs speciaal brede kassa's voor me geopend omdat ik niet in de normale rij pas.
quote:Dan ga ik al die negatieve verhalen weerleggen met een positief verhaal!!
Op woensdag 12 november 2003 20:50 schreef jessie het volgende:
Over de dubbele wagens.
Wij hebben er ook 1 aangeschaft. Bo loopt wel veel, maar de terugweg is toch meestal te ver
De x adventure heb ik veel rotdingen over gehoort en bij eenkennis ook gezien
Voordelen die ik direct zie zijn:
De getrapte zit, nr 2 die hoger dan 1 zit.
Alles aan luifel is demontabel.
Geweldige voetenzak, die zelfs bij min 15 voldoet.
Grote ruimte voor boodschappen door getrapte zit.
Zwenkwielen voor die vast te zetten zijn.
Duwstang in 2 hoogtes.
Zeer compact opvouwbaar.
Tafeltje voor voorste zit.
Makkelijk te bedienen rem *minder makkelijk vrij te zetten*
Nadeel:
Voelt niet stevig aan *maar is dit zeker wel!!!*
Rechtuit stabiliteit is niet goed bij vrije zwenkwielen
Alleen geschikt voor 1 kind die kan zitten en één voor lig of zit.
Stuurt wat zwaar bij zware belasting *1x13kg kind, 1x11kg kind en 10 kg groente en fruit*
Voor ons is hij echt ideaal en ik zou hem zonder blikken of aanraden aan andere gezinnen.
Die dikke beer past nog maar net met schaap in deze bak.
-edit- foto deed het niet meer, klote vernieuwde picserver
[Dit bericht is gewijzigd door moussy op 30-12-2003 17:41]
Ben blij dat we nog een echte Riemersma uit 1958 hebben...
wij vonden deze wagen verreweg de beste, en gebruiken hem nu 7 maanden naar volle tevredenheid....
[Dit bericht is gewijzigd door Deviator op 31-12-2003 14:29]
quote:Het nadeel van klassieke wagens is de wendbaarheid in winkels, het meenemen in de auto, het lopen in bos en op het strand..
Op dinsdag 30 december 2003 17:32 schreef Daffodil31LE het volgende:
Wat is er mis met een klassieke kinderwagen? Ik vind die driewieler-invalidenwagentjes er juist verschrikkelijk uitzien...Ben blij dat we nog een echte Riemersma uit 1958 hebben...
Trouwens, ik zou mijn kinderen nooit in zo'n bak in de auto leggen. Als er wat gebeurt lanceer je je kind door de auto(ramen) heen
Bovendien zit de bak in de gordel.
Een maxicosi is ook erg slecht voor de rug als je lange ritten moet maken...
quote:nope, helaas is er niets bepaald voor kids onder de 2 jaar en moet je dat op eigen verantwoordelijkheid regelen (stond ook in dit topic Kind op de bijrijdersstoel)
Op woensdag 31 december 2003 15:53 schreef melonovy het volgende:
Persoonlijk vind ik veiligheid belangrijker dan comfort, onze reisjes waren niet langer dan 75 minuten en hebben we tot het minimum beperkt in het begin.
Ik heb een kinderwagen gehad waarvan de bak ook als reiswieg gebruikt kon worden, met keurmerk erbij, maar we zagen het echt niet zitten, hoe veilig we ook altijd rijden. De maxicosie zagen we wat beter 'zitten'.
Die bak die jij voor Frodo gebruikt is al tientallen jaren oud en helemaal niet meer van deze tijd en voldoet ook niet aan de veiligheidsnormen die daarvoor tegenwoordig gelden. In Nederland kun je er zelfs een boete voor krijgen als ze je er op betrappen (als ik me niet vergis). Ik raad het je ook af, maar je moet natuurlijk doen en laten wat jij denkt dat verstandig is.
Ik had heel erg graag een klassieke wagen gewild, maar die wagens waren niet wendbaar genoeg vanuit de rolstoel en daarnaast te groot in gebruik. Onze huidige kinderwagen kon met moeite het huis in als ie niet ingeklapt was en uit elkaar, zo'n klassieke neemt nog meer uimte in. Daarnaast had het noooooooit in de auto gepast, nu konden we in het begin ook alleen maar de buggy mee nemen (rolstoelen nemen helaas extreem veel ruimte in, ondanks dat we een opvouw uit elkaar sloop geval hebben)
quote:Wat maakt het uit of een kinderwagen-bak niet meer van deze tijd is? Het moet veilig zijn, ja, dat ben ik met je eens, Mijn kinderen hebben altijd in zo'n bak gelegen met speciale riemen vastgezet. Ik heb nooit gehoord dat er veiligheidsvoorschriften zijn voor het vervoeren van een kinderwagenbak behalve dan dat de bak goed vast moest zitten; maar ik loop natuurlijk ook wat achter
Op woensdag 31 december 2003 15:53 schreef melonovy het volgende:
Die bak die jij voor Frodo gebruikt is al tientallen jaren oud en helemaal niet meer van deze tijd en voldoet ook niet aan de veiligheidsnormen die daarvoor tegenwoordig gelden. In Nederland kun je er zelfs een boete voor krijgen als ze je er op betrappen (als ik me niet vergis). Ik raad het je ook af, maar je moet natuurlijk doen en laten wat jij denkt dat verstandig is.
In geval van twijfel zijn er vast wel instanties te vinden die je hierbij kunnen helpen.
quote:Dat maakt ook helemaal niet uit, ik ben absoluut niet tegen het model, ik vind ze namelijk erg tof, waar het mij om ging was dat de veiligheidsnormen van zo'n wagen en bak niet meer van deze tijd zijn, met name als je er mee gaat autorijden.
Op woensdag 31 december 2003 16:06 schreef just me het volgende:[..]
Wat maakt het uit of een kinderwagen-bak niet meer van deze tijd is?
Ik heb nog even gezocht op het net over regelgeving e.d. over het vervoer van kinderen, maar zoals Knor al schreef is hervoor niets geregeld, je moet zelf zorg dragen voor de veiligheid voor kinderen onder de 2 jaar.
Nu herinner ik mij het gesprek dat ik had met mijn kraamverzorgster en zij vertelde me dus over het (on)veilig vervoeren van kinderen en gaf me de wijze raad om dit met de maxicosie te doen. Maar ze vertelde dus ook dat je verplicht bent om je kind te vervoeren met de maxicosie, dat kan ik nergens terug vinden.
Ieder moet dus zijn of haar eigen verantwoordelijkheden hier in nemen.
Wat staat er in de wet over het vervoeren van kinderen in de auto?
De wet zegt niets over het vervoeren van kinderen achterin de auto, alleen iets over het vervoeren voorin de auto.
Kortgezegd staat hierover in de wet:
1. Een bestuurder en de naast hem gezeten passagier moeten gebruik maken van de beschikbare autogordel. Is de passagier jonger dan 12 jaar en korter dan 1.50m, dan moet gebruik gemaakt worden van een kinderbeveiligingsmiddel voorzien van een keurmerk.
2. Als dit kinderbeveiligingsmiddel niet aanwezig is, dan moeten passagiers van 3 tot 12 jaar die korter zijn dan 1.50m gebruik maken van de beschikbare autogordel. Passagiers van 0 tot 3 jaar hoeven geen beveiligingsmiddel te gebruiken.
3. Bestuurders en passagiers die korter zijn dan 1.50m en die gebruik moeten maken van de autogordel, mogen een driepuntsgordel gebruiken als heupgordel.
Met het oog op de veiligheid adviseren wij om een kind altijd achterin de auto te vervoeren in een goedgekeurd autokinderstoeltje dat vastgezet wordt met een driepuntsgordel.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoe zit dat nou precies met de nieuwe wetgeving over autokinderzitjes?
Wanneer (verwachting is 2005)
Nu de raad van de Europese Unie de ontwerp-richtlijn een politiek akkoord heeft bereikt, komt deze wet in het vooruitzicht. Nadat de tekst is bijgewerkt, zal tijdens een komende zitting een gemeenschappelijk standpunt worden aangenomen, dat vervolgens aan het Europees Parlement zal worden toegezonden voor tweede lezing in het kader van de medebeslissingsprocedure. Als alles volgens planning loopt, moeten de lidstaten de inhoud uiterlijk in 2005 (na drie jaar) in hun nationale wetgeving hebben opgenomen. Nederland denkt niet zo lang nodig te hebben en zal deze regels eerder willen invoeren.
Wat (de inhoud)
De ontwerp-wet stelt verplicht dat kinderen tot een lengte van 1,35 m in een kinderzitje worden vervoerd.
Een deugdelijk kinderzitje moet goedgekeurd zijn volgens de laatste veiligheidseisen: ECE 44/03.
Het wordt verboden om kinderen te vervoeren in een naar achteren gericht kinderzitje op een passagierszitplaats met een voorairbag, tenzij de airbag is uitgeschakeld.
Bij vervoer in bussen wordt het verplicht dat passagiers de aanwezige veiligheidssystemen (gordels en eventueel zitjes) gebruiken. Er mogen nationaal uitzonderingen worden gemaakt voor plaatselijk vervoer (met name schoolbussen); dan mogen er kinderen worden vervoerd zonder gebruik van veiligheidssystemen. Dit laatste vindt Consument en Veiligheid ongewenst.
Uitzonderingen en kanttekeningen
Auto's (en autostoeltjes) zijn vaak niet berekend op het vervoeren van meer dan 2 of 3 kinderen. Dit kan problemen opleveren voor grote gezinnen. Daarvoor is een uitzondering in de wet opgenomen. Alle uitzonderingen mogen overigens maar 6 jaar gelden.
In de wet wordt een uitzondering gemaakt voor 'incidenteel vervoer' over korte afstanden door een ander persoon dan de ouders. De chauffeur moet wel over evenveel kinderbeveiligingssystemen beschikken als het aantal kinderen dat hij gewoonlijk vervoert. Consument en Veiligheid vindt het belangrijk dat kinderen voor alle korte ritjes in kinderzitjes worden vervoerd. (ook dit is een tijdelijke vrijstelling)
Ook vervoer met taxi's mag door de lidstaten worden uitgezonderd. Er zijn praktische en begrijpelijke redenen om taxi's niet allemaal met kinderzitjes uit te rusten. Uit het oogpunt van veiligheid zouden kinderen ook in taxi's echter bij voorkeur in een kinderzitje moeten worden vervoerd.
Commentaar Consument en Veiligheid
De nieuwe wet is een stap in de goede richting, echter het vervoeren van kinderen in auto's zonder gordel is zeer onveilig en zou daarom verboden moeten worden. In de nieuwe wet zijn nog teveel uitzonderingen waardoor het nog steeds mogelijk is om kinderen onveilig te vervoeren.
Boven een lengte van 1,35 m zal geen kinderzitje verplicht worden. Eerst was er sprake van een leeftijdsgrens van 12 jaar. Het invoeren van een lengtegrens van 1,35 m is in de praktijk een verlaging tot ongeveer 8,5 jaar. Dat zou betekenen dat er voor grotere kinderen alleen een gordel-draagplicht is (als er gordels aanwezig zijn). Er is onderzoek gepland om na te gaan wat de beste beveiligingsmiddelen zijn voor kinderen tussen 1,35 en 1,5 m.
(bron: http://www.veiligheid.nl/csi/websiteveiligheid.nsf/wwwThemaContent?readform&vragen&th=kinderveiligheid&ond=vervoer consument en veiligheid)
ik weet dat er ook voorschriften van de politie bestaan en volgens mij had ik die hier ook nog ergens rondzwerven (hebben volgens mij ooit in de Prénatal-catalogus gestaan)
Het is dan ook erg belangrijk dat een kind goed wordt vervoerd in de auto. Het vervoeren van een kind tot twaalf jaar in een autostoeltje én op de achterbank is het meest veilig. Download hier een factsheet met meer informatie over de bestaande en nieuwe wetgeving met betrekking tot autostoeltjes. Hieronder staat in het kort hoe je je kind volgens de huidige wet moet vervoeren in de auto:
Voorin:
Is je kind jonger dan twaalf jaar, dan is een autostoeltje verplicht.
Achterin:
Als je kind jonger dan drie jaar is, dan is een autostoeltje verplicht indien deze aanwezig is. Wanneer er geen autostoeltje aanwezig is, maar wel een gordel, dan is er geen draagplicht.
Is je kind tussen drie en twaalf jaar, dan is een autostoeltje verplicht, indien aanwezig. Wanneer er geen autostoeltje aanwezig is, maar wel een gordel, dan is er wel draagplicht.
Vervoer een kind in ieder geval nooit op schoot. Het is onmogelijk om een kind dat op schoot zit vast te houden bij een botsing.
(bron: www.veiligheid.nl bij Veilig vervoer/In de auto/Autozitjes)
Wij hebben voor Indy een Koelstra model 2002 gekocht. Voor 300 euro waren we klaar: kinderwagen, kinderwagenbak, voetenzak, regen scherm, buggy. We hebben ook nog gekeken naar de Quinny en de Mutsy, maar we vonden dat we met die modellen te weinig waar voor het vele geld kregen. De Koelstra is ons erg goed bevallen!!!
Toen Indy 6 maanden was hebben we er nog een MacLaren buggy bijgekocht omdat die goed op de fiets mee te nemen is en veel minder plaats inneemt dan een normale kinderwagen/buggy. Ook de MacLaren is een echte aanrader!
Nadeel van beide vind ik alleen dat er geen kiddyboard achter te plaatsen is, waardoor we nu dus noodgedwongen op zoek moeten naar een duowagen.
Voor zover ik weet, is er een type wagenbak dat goedgekeurd is (dat zal dus die zijn waar Melonovy het over had, maar daarin ligt de baby vast als ik het goed begrepen heb.
De veiligste manier om een baby te vervoeren is in een goedgekeurd kinderzitje, tegen de rijrichting in, en bij voorkeur op de achterbank.
quote:Je zegt, met name als je er mee gaat autorijden, maar waarom zou de wagen niet veilig genoeg zijn als je hem niet mee zou nemen in de auto? In principe verschilt ie niet van de moderne bakken. Een bak is een bak, zolang er geen matrasje van uchtuch jaar oud in ligt (van bv. zeegras of zo) is er toch niets aan de hand?
Op donderdag 1 januari 2004 16:07 schreef melonovy het volgende:
Dat maakt ook helemaal niet uit, ik ben absoluut niet tegen het model, ik vind ze namelijk erg tof, waar het mij om ging was dat de veiligheidsnormen van zo'n wagen en bak niet meer van deze tijd zijn, met name als je er mee gaat autorijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |