abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12275687
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 11:28 schreef Manono het volgende:

[..]

Mensen die op een moment supreme niet opzettelijk een dodelijk punt kunnen missen zouden geen pistool mogen dragen.

Tuurlijk. Je hebt ook echt tijd om rustig aan te leggen en te mikken in een snackbar/eetcafe.

En dan nog. Dan schiet je iemands knie aan barrels, en vervolgens breekt-ie z'n nek bij het neervallen.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  donderdag 7 augustus 2003 @ 11:49:30 #227
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_12275895
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 11:40 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Tuurlijk. Je hebt ook echt tijd om rustig aan te leggen en te mikken in een snackbar/eetcafe.

.....

Precies , ik woon om de hoek van het mercatorplein en dat surinaamse eethuisje (warung sweetie) is vrij klein er zit meestal wel wat volk .

M.a.w. die agent heeft correct gehandeld , jammer van die dode , maar eigen schuld , moet je maar niet zo dom zijn om op agent af te stormen met een mes.

* Enchanter vindt dat de agent een lintje verdient

Ik ben inmiddels overleden
  donderdag 7 augustus 2003 @ 11:54:14 #228
30961 Knaller
knalt er op los
pi_12275991
Het is snel schieten of een mes tussen je ribben... kan de agent dus wel begrijpen.
"A single rose can be my garden, a single friend my world."
pi_12276074
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 11:49 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Precies , ik woon om de hoek van het mercatorplein en dat surinaamse eethuisje (warung sweetie) is vrij klein er zit meestal wel wat volk .

M.a.w. die agent heeft correct gehandeld , jammer van die dode , maar eigen schuld , moet je maar niet zo dom zijn om op agent af te stormen met een mes.

Hoe weet je dat die agent correct gehandeld heeft? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar je neemt maar simpelweg aan dat het zo is. Het zou kunnen dat ie het (naar omstandigheden) goed geddaan heeft, maar voor hetzelfde geld heeft ie het helemaal verkeerd gedaan. Er zijn hier nogal wat mensen die erg makkelijk over het einde van een mensenleven heen stappen. Ook voor de agent zelf lijkt het me trouwens goed als het onderzoek er komt. Als ik in the line of duty iemand dood zou knallen, zou ik heel graag heel zeker willen weten dat het niet aan mijzelf lag. Anders gaat het toch knagen.
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 7 augustus 2003 @ 12:00:47 #230
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_12276125
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 09:57 schreef Parabola het volgende:

[..]

Redeneer eens niet zo kortzichtig. De man is omgekomen door een politiekogel. Dat kan een situatie zijn die niet te voorkomen is, maar dat moet wel grondig bekeken worden. Gelukkig is in NL dit soort zaken altijd aanleiding tot nader onderzoek.

Jep als ik met 220 uit de bocht vlieg en jammerlijk verongeluk kan het ook komen door een defect aan de auto. Onderzoek of de auto ook eventuele mankementen had is dan ook zeer terecht. Wellicht is de fabrikant verantwoordelijk.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_12276145
quote:

[..]

Ik woon zelf ook om de hoek van het Mercatorplein en Warung Sweetie is inderdaad erg klein en heel smal. Je hebt er zeg maar niet veel uitwijkmogelijkheden...

Maar ze hebben er zeker de lekkerste roti van heel Amsterdam!

pi_12276160
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 12:00 schreef Rica het volgende:

[..]

Jep als ik met 220 uit de bocht vlieg en jammerlijk verongeluk kan het ook komen door een defect aan de auto. Onderzoek of de auto ook eventuele mankementen had is dan ook zeer terecht. Wellicht is de fabrikant verantwoordelijk.

Als je de rest van mijn posts gelezen had, hda je deze misplaatste vergelijking ongetwijfeld niet gemaakt.
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 7 augustus 2003 @ 12:05:25 #233
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_12276209
Wat een gelul hier.

Boef doet stoer met met naar agent.
Agent ziet zich genoodzaakt om te schieten.
Ik kan me voorstellen dat als er iemand met een mes op je afstormt dat je dan niet op de knie schiet maar op een dodelijk punt. Waarschijnlijk de borststreek. Nog netjes trouwens, ik had tussen z'n ogen gemikt.
Boef gaat dood.
Jammer voor de boef dat is het risico dat hij nam.

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_12276224
quote:

[..]

Nog wat gemerkt van rellen gisteren? Of viel dat uiteindelijk wel mee?
pi_12276230
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 12:00 schreef Rica het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal hetzelfde. jaren geleden heeft een agent bijvoorbeeld een huisvrouw doodgeschoten die een beetje hysterisch was en die met een aardappelschilmesje stond te zwaaien. Toen was er sprake van onevenredig geweld, terwijl dat in eerste instantie net zo werd gepresenteerd.

Daarmee zeg ik dus niet dat ik niet begrijp dat je gewoon schiet als bijvoorbeeld een idioot met een samuraizwaard op je af komt gerend. Alleen het gebeurt vaker dat agenten met een kanon op een mug schieten, bij gebrek aan juiste trainingen in bijvoorbeeld het inschatten en omgaan met situaties en het omgaan met het dienstwapen. Ik zeg niet dat dat in dit geval zo is, maar wel dat het zo kan zijn en dat het een vaker voorkomend probleem is waar ook de politie zich van bewust is.

Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  donderdag 7 augustus 2003 @ 12:07:26 #236
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_12276251
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 12:03 schreef Parabola het volgende:

[..]

Als je de rest van mijn posts gelezen had, hda je deze misplaatste vergelijking ongetwijfeld niet gemaakt.

Ja duh! Niemand hier was erbij dus kunnen we ook moeilijk precies over de situatie oordelen enz. enz. enz.

Enige info die we hebben is dat er iemand met een mes op agenten afkwam en een agent geschoten toen heeft.

Mag een agent schieten als hij bedreigd wordt door iemand met een mes? Ja dat mag. Punt.

Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_12276345
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 12:07 schreef Rica het volgende:

Mag een agent schieten als hij bedreigd wordt door iemand met een mes? Ja dat mag. Punt.

Dat vind ik dus niet. Bedreiging met een mes is het ook als iemand gewoon klaarstaat te dreigen met een zwiters zakmes in zijn handen. Maar ook als iemand met een gigantisch zwaard op je hoofdgericht een seconde van je verwijderd is. Dat zijn heel verschillende gevallen die heel verschillende vorman van aanpak vereisen. En zolang nog niet duidelijk is hoe dit geval in elkaar stak, ga ik nog niet lopen juichen over die agent. Ik ben van mening dat elke dode die voorkomen had kunnen worden er een te veel is. Waarmee ik dus niet zeg dat het in dit geval per se anders had gekund. Dat weet ik namelijk niet.
pi_12276397
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 12:07 schreef Rica het volgende:

[..]

Ja duh! Niemand hier was erbij dus kunnen we ook moeilijk precies over de situatie oordelen enz. enz. enz.

Enige info die we hebben is dat er iemand met een mes op agenten afkwam en een agent geschoten toen heeft.

Precies wat ik bedoel. Je leest slecht. Ik heb nergens gezegd dat dat niet mag. Kom nog maar eens terug als je gelezen hebt.

[Dit bericht is gewijzigd door Parabola op 07-08-2003 12:13]

Slaapt winter
en zomer
pi_12276405
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 12:02 schreef Stiemie het volgende:

[..]

Ik woon zelf ook om de hoek van het Mercatorplein en Warung Sweetie is inderdaad erg klein en heel smal. Je hebt er zeg maar niet veel uitwijkmogelijkheden...

Maar ze hebben er zeker de lekkerste roti van heel Amsterdam!

Ach ZO klein is het er ook weer niet, je kunt er rondjes lopen als je wilt. En ja ze hebben idd lekkere roti.

Een pistool mag je alleen bij noodweer trekken veronderstel ik. Noodweer vindt meestal niet plaats op een ideale plek met veel uitwijkmogelijkheden en een redelijke tegenstander.

Ik zeg niet dat ik persoonlijk niet kan begrijpen dat een agent schiet, maar wel dat ik het kwalijk vind dat hij iemand DOODschiet. Een agent MOET gewoon iemand kunnen uitschakelen zonder 'm te vermoorden. KLAAR!

Kan net zo goed zelf bij de politie kan gaan want blijkbaar mag iedere sufkut een pistool dragen.

Jusqu'ici tout va bien...
pi_12276514
Ho ho, ik bedoelde niet dat ik het goed vind dat de agent de man heeft doodgeschoten. Ik boedoelde alleen dat het er vaak erg druk is en dat het niet zo groot is. Dat het voor die agent dus misschien niet zo eenvoudig was om dekking te zoeken om vervolgens een minder schadelijk schot te kunnen lossen.

Ik keur het absoluut niet goed hoor dat de politie mensen neer schiet, maar zoals we hierboven al eerder konden zien staan: niemand hier weet de precieze toedracht.

pi_12276578
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 12:11 schreef Ripley het volgende:
Dat weet ik namelijk niet.
Die agent wist waarschijnlijk ook niet wat de toekomst hem brengen zou, en nam het zekere voor het onzekere. Hij beschermde omstanders, collega's en niet in de laatste plaats zichzelf.
Better safe than sorry.

Wat me trouwens bijzonder irriteert, is dat de actie die de dader heeft ondernomen niet zo spannend wordt gevonden in deze discussie. Wat die agent heeft geflikt, da's pas interessant.
Dodelijke slachtoffers zijn achteraf altijd te voorkomen.

pi_12276642
quote:
Agent schiet Marokkaan dood

AMSTERDAM - Een Marokkaanse man is gisteravond in een eethuis aan het Mercatorplein in Amsterdam door een agent in zijn borst geschoten en kort daarna overleden. De agent voelde zich bedreigd toen hij met een collega een vechtpartij wilde beëindigen en de man hen met een mes bedreigde. Op het Mercatorplein keerden jongens uit de buurt zich daarna tegen de politie.

Het incident gebeurde even voor zeven uur in het Javaanse eethuis Warung Swietie aan het plein in De Baarsjes. Leo van Ham, vriend van het slachtoffer: ''We zaten op het terras een biertje te drinken. Toen zijn vriendin kwam, zijn ze naar binnen gegaan om wat te eten. Daar kreeg hij ruzie. Hij kwam met een bloedend gezicht weer naar buiten en ging naar huis om een mes te halen. Gewoon een keukenmesje, misschien twintig centimeter lang.''

Toen hij terugkwam, waren de twee agenten al gearriveerd. Binnen loste een van hen een schot. Van Ham: ''Ik stond op het terras en het schot kwam door het raam naar buiten, ter hoogte van mijn nek. Als ik vijftien centimeter verderop had gestaan, was ik er ook niet meer geweest.''

Volgens de politie is het slachtoffer 33, de leeftijd die in het paspoort staat. Buurtbewoners echter spraken vanochtend van een jongere leeftijd: negentien. Volgens de politie viel de man een van de agenten aan nadat hij meerdere sommaties had genegeerd om het mes neer te gooien. Hij werd 'in het bovenlichaam getroffen'. Reanimatie van het slachtoffer mocht niet baten. Het eethuis werd direct afgezet voor de rijksrecherche, die onderzoekt of de agent terecht heeft geschoten en waarom hij de man in het bovenlichaam raakte.

Later op de avond verzamelde njongeren uit de buurt zich op het plein, waar de politie masaal aanwezig was. Er werd met stenen gegoooid. Twee jongens werden gearresteerd. Toen het slachtoffer enkele uren na het fatale schot naar buiten werd gedragen, zongen aanwezigen een afscheidsliedje. Vanmorgen verzamelden zich ook weer tientallen belangstellenden, die af en aan liepen op het plein. In het kogelgat in het raam zijn twee bloemen gestopt. In de vensterbank brandde een waxinelichtje.

http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1060233787524.html

pi_12276725
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 12:21 schreef What het volgende:

[..]
...
Wat me trouwens bijzonder irriteert, is dat de actie die de dader heeft ondernomen niet zo spannend wordt gevonden in deze discussie. Wat die agent heeft geflikt, da's pas interessant.
...

Waarom irriteert je dat? Over het een is iedereen het wel eens (kan niet), over het ander zijn de meningen verdeeld. Dat is dus spannender.
Slaapt winter
en zomer
pi_12276956
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 10:37 schreef Parabola het volgende:

[..]

Wat er kortzichtig aan is, is dat jij de doodgeschoten man de dader noemt. Natuurlijk keur ik het niet goed dat iemand met een mes op iemand anders afstormt. Maar een agent is opgeleid om daar mee om te gaan. Als dan blijkt dat hij er niet in slaagt om dat op de juiste manier te doen, is dat aanleiding voor onderzoek. Hoe je het ook wendt of keert, er is iemand dood door een politiekogel. Je mag de omstandigheden meenemen in de beoordeling daarvan, maar het is kortzichtig om te zeggen dat dit geen politiegeweld is.

Klopt er moet onderzoek komen. Maar ik vind het woord 'geweld' zo overdreven. Deze man heeft zijn werk gedaan. En inderdaad, totdat het onderzoek geweest is kan je niet zeggen of de 'steker' de dader of slachtoffer is en of de agent de 'dader' of 'slachtoffer' is. Ik vind dus ook, dat we nog niet kunnen spreken over politiegeweld, omdat met deze uitdrukking de zwaarte bij de agent komt te liggen. Dat vind ik kortzichtig
pi_12276999
Het mes was maar 20 cm lang, gewoon een keukenmesje.. en gelukkig niet met voorbedachte rade meegenomen of zo..het lag op tafel..thuis dan, hij moest het even gaan halen, that's all.

Opsluiten die agent, dat is toch helemaal niet bedreigend, zeg, dat had hij met gewoon praten moeten oplossen.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_12277037
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 12:23 schreef Kozzmic het volgende:
* en ging naar huis om een mes te halen.
** nadat hij meerdere sommaties had genegeerd om het mes neer te gooien.
*** Volgens de politie viel de man een van de agenten aan
* Fout 1
** Fout 2
*** Fout 3

You're out!

pi_12277044
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 11:07 schreef Ripley het volgende:

[..]

Helemaal niet.

Ten eerste weet ik en ook jij helemaal niet of de situatie zo urgent was als jij hier beschrijft.

Ten tweede denk ik er juist niet licht over en vind ik daarom dat agenten uitstekend getraind moeten zijn voor dit soort situaties. En dta is dus duidelijk niet het geval, als je de incidenten van de laatste paar jaar naast elkaar zet.

Je kan helemaal niet zeggen of dit duidelijk het geval is. Je vergelijkt nieuwsberichten met elkaar en daar trek je de conclusie uit dat agenten niet getraind zijn. Maar hoe weet jij welke agent wel getraind is en niet. Hoevaak staat de gemiddelde agent in de schietzaal. Welke agent traint hoevaak. Etc Etc.

Allemaal factoren die meespelen, voordat je kan oordelen of agenten goed getraind zijn of niet. En ja, er zijn er die de nodige training nog nodig hebben. Maar er zijn er ook zat, die wel gedegen kunnen schieten. Dus ik vind het overdreven om alle agenten maar te bestempelen als wezens die niet bekwaam met hun handwapen om kunnen gaan.

pi_12277052
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 12:38 schreef What het volgende:

[..]

* Fout 1
** Fout 2
*** Fout 3

You're out!

(Fijne vriend trouwens, die hem niet tegenhield hoewel de bedoelingen bekend waren.)
pi_12277118
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 12:38 schreef LKP het volgende:

[..]

Je kan helemaal niet zeggen of dit duidelijk het geval is. Je vergelijkt nieuwsberichten met elkaar en daar trek je de conclusie uit dat agenten niet getraind zijn. Maar hoe weet jij welke agent wel getraind is en niet. Hoevaak staat de gemiddelde agent in de schietzaal. Welke agent traint hoevaak. Etc Etc.

Allemaal factoren die meespelen, voordat je kan oordelen of agenten goed getraind zijn of niet. En ja, er zijn er die de nodige training nog nodig hebben. Maar er zijn er ook zat, die wel gedegen kunnen schieten. Dus ik vind het overdreven om alle agenten maar te bestempelen als wezens die niet bekwaam met hun handwapen om kunnen gaan.

Dat doe ik ook helemaal niet. Er zijn ongetwijfeld zat competente agenten.

Alleen is er dus uit officieel onderzoek gebleken dat een groot deel van de Nederlandse agenten onvoldoende getraind is in het gebruik van hun dienstwapen.

pi_12277159
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 11:28 schreef Manono het volgende:

[..]

Mensen die op een moment supreme niet opzettelijk een dodelijk punt kunnen missen zouden geen pistool mogen dragen.

Dan wordt het tijd voor Terminators als ordehandhavers. Tot die tijd zullen dit soort dingen gebeuren. En waarom, omdat het mensen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')