quote:Voldoende gesparteld
Op maandag 13 oktober 2003 12:12 schreef JeroenH het volgende:[..]
Sja, ik moet hier oppassen want zoals gezegd zijn objectieven niet helemaal mijn terrein, maar volgens mij kun je als vuistregel aannemen dat de USM en L objectieven van Canon qua absolute beeldkwaliteit het beste zijn (maar daar is, zeker bij de L-serie, de prijs dan ook naar).
Echter, voor een amateurfotograaf voldoet een goed Tamron of Sigma objectief ook prima. Maar ook bij deze objectieven zijn er prijs- en dus kwaliteitsklassen. Voor meer informatie hou ik hieronder ruimte open voor een post van Ouwesok of fotoloog, die kunnen je op dit gebied overladen met informatie
(kom op jongens! laat mij eens niet zo spartelen!)
.
In principe zou je inderdaad van Canon het beste objectief moeten scoren, hetgeen niet wil zeggen dat de anderen onbruikbare lenzen maken.
Je kunt het ook anders bekijken.Hoe dan Ouwesok Zowel Canon als Sigma hebben meerdere series lenzen. Een voordeelreeks en een luxe-serie.
Nou kun je de betere Sigma's kopen voor een prijs die weinig afwijkt van de budgetlenzen van Canon. De kwaliteit van Sigma ligt doorgaans tussen Canon-budget en Canon-luxe in, oftewel allemaal.
De situatie met Tamron ken ik niet zo, maar daar zal het ongetwijfeld niet veel anders zijn.
Kan je d'r wat mee .
Ik zou als tweede objectief bij een 300D een 70-210 nemen. Die geeft door het CCD-formaat van de 300D het effect van meer dan 300mm op een normale kleinbeeldcam en is in tegenstelling tot een 300mm wél uit de hand te gebruiken
Kwalitatief zal een 70-210 beter zijn omdat de optische constructie eenvoudiger is, en het concept inmiddels helemaal uitgerijpt. Door het kleinere zoombereik heb je meer lichtsterkte en dus een mooier zoekerbeeld en doorgaans ook een snellere AF.
quote:Sony maakt op zich goede camera's, met een goed objectief, een goed accu-systeem en ze zijn vaak makkelijk te bedienen.
Op maandag 13 oktober 2003 16:01 schreef _Bunny_ het volgende:
Nu ik dan
Ik wou even vragen wat jullie vinden van de nieuwe sony dsc-v1.
Ik hoor er goede dingen over en de specs spreken mij wel aan. Ik heb nooit slechte ervaringen gehad met sony en er komen altijd mooie foto's uit. Dus wat zeggen jullie ervan?
Ik struikel echter altijd toch weer over de kleurenweergave. "Lego-kleuren" noem ik het maar. Vergelijk maar eens de foto's uit een Sony met bv. een Nikon of een Canon, je zult zien dat bij de Sony de kleuren overdreven fel zijn, bij de Canon/Nikon is het veel meer werkelijkheidsgetrouw.
Maar het is ook een kwestie van smaak, vergelijk zelf de foto's, hou de camera vast in de winkel en als hij bevalt, koop hem. Je zult er verder een goede camera aan hebben.
quote:bedankt sok!
Op maandag 13 oktober 2003 16:15 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Voldoende gesparteld
In principe zou je inderdaad van Canon het beste objectief moeten scoren, hetgeen niet wil zeggen dat de anderen onbruikbare lenzen maken.
Je kunt het ook anders bekijken.Hoe dan Ouwesok
Zowel Canon als Sigma hebben meerdere series lenzen. Een voordeelreeks en een luxe-serie.
Nou kun je de betere Sigma's kopen voor een prijs die weinig afwijkt van de budgetlenzen van Canon. De kwaliteit van Sigma ligt doorgaans tussen Canon-budget en Canon-luxe in, oftewelallemaal.
De situatie met Tamron ken ik niet zo, maar daar zal het ongetwijfeld niet veel anders zijn.
Kan je d'r wat mee
.
Ik zou als tweede objectief bij een 300D een 70-210 nemen. Die geeft door het CCD-formaat van de 300D het effect van meer dan 300mm op een normale kleinbeeldcam en is in tegenstelling tot een 300mm wél uit de hand te gebruiken
Kwalitatief zal een 70-210 beter zijn omdat de optische constructie eenvoudiger is, en het concept inmiddels helemaal uitgerijpt. Door het kleinere zoombereik heb je meer lichtsterkte en dus een mooier zoekerbeeld en doorgaans ook een snellere AF.
ps. iemand die toevallig een foto/voorbeeld wat gemaakt is met een 300mm? Of een overzicht lang elkaar met bv foto 1 met 28, foto 2 met 50, etc.
Is een loodzwaar stuk optiek, dat alleen nut heeft wanneer je voornamelijk aan die 500mm-kant werkt (en over een stevig statief beschikt)
Een beter alternatief is de 2,8/70-200 APO-en-nog-wat-toevoegingen. Uiterst fraai stukje glaswerk
Bij Tamron begint het leven ook vanaf 70mm
Bij Tokina (had je niet genoemd maar ik voel me zo vrij...) is het al niet veel anders.
Het stuk overlap kun je indien gewenst ondervangen met een relatief goedkope 35-70 zoom
quote:http://www.sigma-benelux.nl/
Op maandag 13 oktober 2003 22:19 schreef NiXz het volgende:
linkje van die sigma lenzen misschien??
google wil nie echt
quote:Euro 1541.10
Op maandag 13 oktober 2003 20:37 schreef Ouwesok het volgende:Een beter alternatief is de 2,8/70-200 APO-en-nog-wat-toevoegingen.
quote:Sorry
Op maandag 13 oktober 2003 22:52 schreef NiXz het volgende:[..]
Euro 1541.10
Kheb maar 300 euro te besteden...
Weet het goed gemaakt, bij kamera-express hebben ze in dat prijssegment nog een heel sjeik lensje liggen. Ik citeer
sigma 70-300/4.0-5.6 apo m sup caf ¤ 279,00 incl. BTW
Tikkie minder lichtsterk, maar wel gelijk die 300mm en nog een APO ook en dat merk je...
Ik heb er eens eentje een weekendje te leen gehad samen met een Nikon F4, en ik was er dik over te spreken.
Om dat gat tussen 55 en 70 te dichten zou je nog een tweedehandse standaardzoom voor kleinbeeld(35-70) kunnen invoegen. Kijk echter eerst of je dat gat echt wel moet afdichten, misschien voel je na een tijdje werken die behoefte niet meer.
quote:caf/saf/maf/naf/paf wat betekent dat allemaal (zijn de variaties van die lens) Ben beetje nieuwsgierig
Op maandag 13 oktober 2003 23:13 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Sorry
Weet het goed gemaakt, bij kamera-express hebben ze in dat prijssegment nog een heel sjeik lensje liggen. Ik citeer
sigma 70-300/4.0-5.6 apo m sup caf ¤ 279,00 incl. BTW
Tikkie minder lichtsterk, maar wel gelijk die 300mm en nog een APO ook en dat merk je...
Wat houdt APO precies in? Auto.... ??
Minder lichtsterk houdt dus gewoon in dat je een groter diafragma of belichting moet gebruiken en dus meer kans hebt op onscherpte?
Deze lens is dus op 300mm ook nog goed zonder statief te doen?
ben beetje beginneling in al die termen
APO staat voor Apochromatisch, een correctie meestal door gebruik van speciale glassoorten met een lage dispersie, die maakt dat voor alle kleuren het brandpunt even lang is.Niet onthouden dit, word je een ouwe sok van
Je merkt deze correctie vooral bij brandpunten langer dan 200mm en het geeft een fraaiere scherpte dan een niet-apo
Minder lichtsterkte....je hebt het zelf al min of meer beantwoord. Qua onscherpte treedt hier de universele Wet van Behoud van Ellende in werking. Meer lichtsterkte is grotere bruikbare opening (kleiner getalletje) maar betekent ook een veel zwaardere lens (kans op eh...bewegingsonscherpte en rugklachten )
Blijft als voordeel van een lichtsterke zoomlens over dat je een mooier zoekerbeeld hebt, een kortere scherptediepte en een mogelijk iets trefzekerder AF. Of dat een faktor 3 in de prijs waard is voor één stopje winst (minder nog, van 3,5 naar 2,8) is aan U.
Driehonderd millimeter is in principe vast te houden bij veel licht en een rappe film (lees:hoge ISO-instelling), maar beter gaat de boel dan op statief, of die driehonderd nou een vastbrandpunt is of het eindje van een zoomlens.
Daan
Ik wil voor mijn verjaardag een digitale camera vragen van +/- ¤200,- (nou maar hopen dat ze dat niet te duur vinden ). Aangezien ik heb gezien dat Alternate goedkoop is als het om digicams gaat, en mijn pappie daar weleens komt ga ik maar van Alternate prijzen uit.
Daar gekomen heb ik mijn keuze beperkt tot drie camera's, in volgorde van goedkoop naar duur zijn dat de: Fuji Finepix a205s (¤162,-), de Minolta DiMAGE E223 (¤189,-) en de Canon Powershot A60 (¤219,-).
Ik wil eigenlijk een camera om mee te spelen, dus gewoon kiekjes schieten. Maar ik wil toch ook wel een beetje kwaliteits foto's kunnen maken, een beetje mooie foto's maken gewoon.
Nou was ik al tot de conclusie gekomen dat als mijn ouders de A60 willen geven, ik natuurlijk die neem. Maar ik kan me ook goed indenken dat ze zeggen "ja hallo, zo veel geld voor af en toe wat fototjes schieten ".
Dus dan ga ik twijfelen tussen de Fuji FinePix A205s en de Minolta DiMAGE E223, een prijsverschil van ¤18,-. Mijn gevoel zegt dat de Minolta de beste is, maar volgens mij kan je niet echt op mij vertrouwen qua gevoel over digicams . Bijkomend voordeel van de Fuji is dat deze standaard 16 mb geheugen heeft, en de Minolta maar 8mb. Voor beide kost 32 mb geheugen +/- ¤20,-, maar dat terzijde.
Op LetsGoDigital heb ik de Minolta en de Fuji al vergeleken, maar om nou te zeggen dat ik verschillen zie waarvan ik besluit de ene te kiezen ipv de andere zie ik niet echt. Komt ook omdat ik niet echt veel verstand heb van al die technische zooi (ISO, diafragma groothoek etc.). Ik zie wel dat de Minolta foto's van maximaal 2048x1536 maakt, in tegenstelling tot de 1600x1200 van Fuji, en de Minolta heeft een lagere (macro) scherpstel-afstand.
Volgens mij is de Minolta net een tikkie beter, en is het die ¤18,- wel waard. Maar ik weet het allemaal niet zeker, en ik weet nou ook weer niet hoeveel last je in de praktijk hebt van de Fuji minpunten.
Dus, als iemand mij kan helpen, heel graag .
quote:Als het op die ¤ 19 hangt kan ik alleen maar sterk aanraden om die zelf bij te leggen, de A60 is echt stukken beter dan die andere twee.
Op donderdag 16 oktober 2003 23:34 schreef TC03 het volgende:
Daar gekomen heb ik mijn keuze beperkt tot drie camera's, in volgorde van goedkoop naar duur zijn dat de: Fuji Finepix a205s (¤162,-), de Minolta DiMAGE E223 (¤189,-) en de Canon Powershot A60 (¤219,-).
Hou er echter wel rekening mee (dit geldt voor alledrie de door jou genoemde camera's) dat je er met de aanschafprijs nog niet bent. Je hebt het volgende nodig:
- een set goede oplaadbare penlites (minimaal 2000mAh) + oplader. ± ¤ 20 - 50
- een groter geheugenkaartje (bv. 64 of 128 MB) ± ¤ 20 - 40
Denk dus nog eens na over die grens van ¤ 200, eigenlijk is dat net te weinig om een kwaliteitscamera te kopen.
Wat betreft die andere camera's: de FujiFilm is een leuke, simpele no-nonsense camera, met de Minolta heb ik verder weinig ervaring. Hou er rekening mee dat de instelmogelijkheden van deze beide camera's beperkt zijn. Daar zul je in het begin weinig van merken, maar ik geef je op een briefje dat je op een gegeven moment meer wilt met je camera, en dan biedt de A60 gewoon meer doorgroeimogelijkheden.
Daarbij maakt de A60 ook nog gebruik van Compact Flash geheugenkaartjes, deze zijn nog altijd een stuk goedkoper dan de xD- en SD-kaartjes waar de beide andere camera's gebruik van maken.
Ik ga hier niet alle voordelen van de A60 opsommen, lees dit topic eens goed door:
Het Canon Powershot A60/A70 topic, deel 3
en je zult snappen waarom de Axx-serie camera's van Canon zo mateloos populair is.
Résumé: als je de financiën vrij kunt maken, koop de A60. Lukt dat niet, dan moet je een keus maken tussen de beide andere camera's, maar daar ik de Minolta niet ken kan ik je daar niet mee helpen.
Kan iemand mij een beetje verder helpen.
Ik sta op het punt een digi aan te schaffen, loop al enkele weken te twijfelen tussen een G3 en Fuji F602Z., heb al talloze reviews gelezen maar ben er nog steeds niet uit.
Heb ook steeds nog vragen over de zoeker van de G3, is het echt zo storend??,schijnbaar zit die lens in weg of zoiets en word dat nog erger wanneer er een lens opgezet word?? Ook las ik iets over dat wanneer je in de zoeker iets focust dat de afbeelding dan meer rechts komt.
Sorry voor de misschien wat domme vragen maar ben een echte nieuweling op dit gebied
O ja ik vind dieren fotograferen ook erg leuk, moet ik dan ook rekening houden met die schutterlag ofzoiets??
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.
greetz Freek
quote:De keuze.
Op vrijdag 17 oktober 2003 10:44 schreef Freek_K het volgende:
Hallo,Kan iemand mij een beetje verder helpen.
Ik sta op het punt een digi aan te schaffen, loop al enkele weken te twijfelen tussen een G3 en Fuji F602Z., heb al talloze reviews gelezen maar ben er nog steeds niet uit.
greetz Freek
Een camera moet je liggen , en dat moet je voor een groot deel in je keuze mee laten wegen. Voorbeeldje: Minolta reflexen komen doorgaans goed uit testen en reviews en ik twijfel niet aan de geleverde kwaliteit. Steeds wanneer ik een Minolta uitprobeer krijg ik ruzie met het ding, omdat ie niet voor mijn handen gemaakt lijkt. Canon aan de andere kant ligt me bijzonder goed. Nikon en Pentax zitten er ergens tussenin. en ik fotografeer doorgaans met Yashica/Contax, die schijnbaar opgericht zijn met Ouwesok in het achterhoofd
De enige manier om erachter te komen wát je nou precies moet kiezen is gewoon naar een winkel te gaan en met de gegadigden spelen, dan komt de winnaar er vanzelf uit.
Als je echt een G3 wilt kom je eerst met een ander probleem te zitten, namelijk om hem te vinden. Misschien zijn er nog adressen die hem op voorraad hebben, maar de camera verdween kort na de introduktie van de G5 vrij spontaan uit de schappen. Bij een lokale fotoboer zag ik nog een G3 in de etalage prijken Voor 50 EUR meer dan mijn G5
Over die lens in beeld.
Ja, je krijgt bij je kortste brandpunt een stukkie van de lensmontuur in beeld. Of het hinderlijk is is een persoonlijke kwestie, in mijn Yashica Electro35's zie je ook de lens in de zoeker en dat mocht niet verhinderen dat er zo'n 5.000.000 exemplaren van verkocht zijn gedurende zijn bestaan.
Met mijn G5 heb ik inmiddels de ervaring dat je hem wel ziet, maar dat je wanneer je er last van gaat krijgen gewoon je LCD uitklapt(Kijk, en dat kon nou met een Electro35 weer niet ) en daar mee verder zoekert. Die LCD gebruik je ook bij voorkeur wanneer je met voorzetlenzen werkt, vooral omdat dan je zoekerbegrenzing niet meer klopt.
Dat verhaal van die lens in beeld is wat mij betreft weer eens een voorbeeldje van iets dat ooit in een review verschenen is en sindsdien een eigen leven is gaan leiden. Vooral diegenen die geen Canon G hebben schijnen last van dat stukje lens te hebben, ik in elk geval niet.
Shutterlag
Je kunt een deel van je shutterlag overwinnen door goed met een tweetrapsontspanner te leren werken (kost met een digicam nog geen films ook). De kunst is om je cam eerst te laten scherpstellen en lichtmeten en die waarde vast te houden (vergt een vaste wijsvinger ). Vuur je je cam af vanuit die positie, dan staan alle waarden al vast en wordt je shutterlag tot een minimum gereduceerd (al blijf je altijd íets houden)
quote:Okay, bedankt. Maar een oplader heb ik iig al, net zoals 1600 mAh GP oplaadbare battertijen. Dat is te weinig, I know, maar van mijn verjaardagsgeld kan ik dan natuurlijk weer geheugen en 2000 mAh batterijen kopen
Op vrijdag 17 oktober 2003 09:10 schreef JeroenH het volgende:[..]
Als het op die ¤ 19 hangt kan ik alleen maar sterk aanraden om die zelf bij te leggen, de A60 is echt stukken beter dan die andere twee.
Hou er echter wel rekening mee (dit geldt voor alledrie de door jou genoemde camera's) dat je er met de aanschafprijs nog niet bent. Je hebt het volgende nodig:
- een set goede oplaadbare penlites (minimaal 2000mAh) + oplader. ± ¤ 20 - 50
- een groter geheugenkaartje (bv. 64 of 128 MB) ± ¤ 20 - 40Denk dus nog eens na over die grens van ¤ 200, eigenlijk is dat net te weinig om een kwaliteitscamera te kopen.
Wat betreft die andere camera's: de FujiFilm is een leuke, simpele no-nonsense camera, met de Minolta heb ik verder weinig ervaring. Hou er rekening mee dat de instelmogelijkheden van deze beide camera's beperkt zijn. Daar zul je in het begin weinig van merken, maar ik geef je op een briefje dat je op een gegeven moment meer wilt met je camera, en dan biedt de A60 gewoon meer doorgroeimogelijkheden.
Daarbij maakt de A60 ook nog gebruik van Compact Flash geheugenkaartjes, deze zijn nog altijd een stuk goedkoper dan de xD- en SD-kaartjes waar de beide andere camera's gebruik van maken.
Ik ga hier niet alle voordelen van de A60 opsommen, lees dit topic eens goed door:
Het Canon Powershot A60/A70 topic, deel 3
en je zult snappen waarom de Axx-serie camera's van Canon zo mateloos populair is.
Résumé: als je de financiën vrij kunt maken, koop de A60. Lukt dat niet, dan moet je een keus maken tussen de beide andere camera's, maar daar ik de Minolta niet ken kan ik je daar niet mee helpen.
Nouja, dan hoop ik maar dat er op 3 december een Canon Powershot A60 op mij ligt te wachten .
quote:Dan ga ik dat zeker eerst maar eens doen, maar zal niet gemakkelijk zijn een zaak te vinden waar ik beide zou kunnen proberen.
[b]Op vrijdag 17 oktober 2003 11:29 schreef Ouwesok het volgendeDe enige manier om erachter te komen wát je nou precies moet kiezen is gewoon naar een winkel te gaan en met de gegadigden spelen, dan komt de winnaar er vanzelf uit.
quote:Daar ben ik inmiddels achter, diverse zaken gebeld, maar overal krijg ik een
Als je echt een G3 wilt kom je eerst met een ander probleem te zitten, namelijk om hem te vinden. Misschien zijn er nog adressen die hem op voorraad hebben, maar de camera verdween kort na de introduktie van de G5 vrij spontaan uit de schappen. Bij een lokale fotoboer zag ik nog een G3 in de etalage prijken Voor 50 EUR meer dan mijn G5![]()
Maar in ieder geval bedankt voor je uitleg
Greetz Freek
Ik had zelf al gedacht aan de 300D alleen vind het niet leuk als ik niks zelf kan instellen.. en als geld dus geen probleem is wat is dan aanteraden. Of toch nog even wachten tot er wat nieuws uitkomt? Of een heel ander toestel?
quote:Dat kan.
Op zaterdag 18 oktober 2003 16:12 schreef NiXz het volgende:
Stel ik wil 2250,- euro uitgeven; dan kan ik een Canon D10 kopen met lensjes erbij, tasje, batterij, geheugenkaart.
quote:Niks in kan stellen?
Ik had zelf al gedacht aan de 300D alleen vind het niet leuk als ik niks zelf kan instellen..
quote:Heb je de specificaties van de camera's in de het prijssegment waar jij iets zoekt al eens goed vergeleken? Weet je wat de 300D, de 10D, en bijvoorbeeld e Nikon D100 allemaal wel en niet kunnen en hoe de beeldkwaliteit zich tegenover elkaar verhoudt? Heb je je eisen en wensen al eens precies op een rijtje gezet? Weet je al wat voor foto's je wilt gaan maken? Heb je al een idee wat voor accesoires je later misschien wel wilt (flitser, verticale handgreep, et.c)?
en als geld dus geen probleem is wat is dan aanteraden. Of toch nog even wachten tot er wat nieuws uitkomt? Of een heel ander toestel?
[Dit bericht is gewijzigd door Alfisti op 19-10-2003 22:27]
Die handleiding. slim ja ga ik nu gelijk even doen!
kan hem niet vinden heb heel die Canon site doorzocht (nl en europe) misschien een linkje waar ik het kan vinden?
[Dit bericht is gewijzigd door NiXz op 19-10-2003 22:52]
quote:Klinkt als een vestandige keus.
Op zondag 19 oktober 2003 22:46 schreef NiXz het volgende:
Naar goed vergelijken enzo denk ik toch de 300D en het geld wat de 10d duurder is uitgeven aan een betere lens.
quote:http://www.canoneos.com/digitalrebel/download/manual.pdf
Die handleiding. slim ja ga ik nu gelijk even doen!
kan hem niet vinden heb heel die Canon site doorzocht (nl en europe) misschien een linkje waar ik het kan vinden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |