Hier is een typisch plaatje van hem, hangend, waarschijnlijk ook een beetje neuriënd achter een piano.
Het is een rare man. Een beetje een zonderling figuur in de omgang met anderen, maar een geweldig pianist. Zijn vertolkingen van Bach zijn legendarisch. Misschien ook wel zo bekend geworden door het zonderling zijn. Als je goed luistert naart sommige van zijn opnames hoor je hem op de achtergrond meezingen.
Er moet natuurlijk nog een cliché opmerking in dit topic over het onmetelijk goed zijn van deze man, laat ik dus besluiten met een verbastering van het naar mijn idee rare spreekwoord: "Alsof er een engeltje op je tong piest." Nu heb ik persoonlijk liever niet dat er in mijn mond gezeken wordt en al helemaal niet door zo'n gevleugeld monster, maar het is nu eenmaal niet anders.
Glenn Gould, alsof er een engeltje in je oor pist.
Een aanrader is de Glenn Gould collectie verschenen op Sony.
Te herkennen aan de volgende covers:"
Na een tijdje weet je waar ze komen en dan is het op een of andere manier net alsof het erbij hoort.
glenn gould is idd een fascinerende man, op de manier hoe hij bach speelt maar vooral ook door zijn typische gedrag, en hoewel hij in mijn pianist top 3 staat vind ik dat niet alles even geslaagd is....
sommige stukken neemt hij VEEL te snel en andere dingen weer te langzaam..soms volgt hij ook heel de partituur niet qua tempi
kheb hier ook een dvd liggen van zijn goldberg variaties en de laatste paar noten van die aria op het laatst zijn echt prachtig...hoe die man daar zo zit alleen achter die piano, hoofd gebogen
maargoed
quote:Hehe, hoewel ik persoonlijk in de meeste gevallen ook z'n purist ben, maak ik voor piano-uitvoeringen van de werken van Bach graag een uitzondering, mits ze goed zijn.
Op donderdag 31 juli 2003 18:44 schreef Toet het volgende:
De meeste van dat soort Bach-werken waar hij bekend om is hoor ik toch liever op klavecimbel, maar dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit van de persoon die achter het instrument zit. Ik heb niet zo heel veel van Gould gehoord, paar sampletjes maar, maar het klonk wel ok
quote:Stoer, wat voor dvd is dat? Wist niet dat er dvd's van hem waren eigenlijk... heb wel ooit een soort biografische docufilm gezien over hem, maar dat is al heel lang geleden en heb geen idee meer hoe die heet.
Op donderdag 31 juli 2003 20:46 schreef Cmaj7 het volgende:
kheb hier ook een dvd liggen van zijn goldberg variaties en de laatste paar noten van die aria op het laatst zijn echt prachtig...hoe die man daar zo zit alleen achter die piano, hoofd gebogen![]()
quote:de dvd is van bach's Goldberg variaties en is uitgegeven bij sony classical...je kan hem overal wel vinden voor weinig
Op zondag 3 augustus 2003 13:44 schreef Seborik het volgende:Stoer, wat voor dvd is dat? Wist niet dat er dvd's van hem waren eigenlijk... heb wel ooit een soort biografische docufilm gezien over hem, maar dat is al heel lang geleden en heb geen idee meer hoe die heet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |