Sjeekie_Beekie | dinsdag 29 juli 2003 @ 12:32 |
Tijdens m'n rijlessen heb ik aangeleerd gekregen bij het oprijden van de uitvoegstrook meteen terug te schakelen naar z'n 4 en de auto op de motor te laten afremmen. Weet iemand waarom dit is, want volgens mij is het nergens voor nodig en makkelijker om gewoon te remmen indien nodig. Auto maakt meer toeren en daardoor is het brandstofverbruik hoger. Lijkt me niet echt goede redenen om terug te schakelen. Of hebben anderen dit niet aangeleerd gekregen Inmiddels heb ik al bijna een jaar m'n rijbewijs en daar ben ik heel blij mee. Zeker omdat het vriendje een toffe auto heeft [Opel Zafira] waar ik zelf een goed gevoel in heb tijdens het rijden. Stoel is in hoogte verstelbaar en ik zit er lekker hoog in, zodat ik tenmiste als ukkepuk ook nog wat zie op de weg. | |
Batsies | dinsdag 29 juli 2003 @ 12:36 |
Dat terugschakelen naar 4 weet ik niet waarom dit is op een uitvoegstrook, het is wel zo, dat je meer kracht uit je motor kan halen zodra je van 5 naar 4 gaat. Maar waarom dit zo geleerd is weet ik niet | |
Allantois | dinsdag 29 juli 2003 @ 12:37 |
quote:Niet waar. Als je gewoon terugschakelt en in hogere toeren komt maar geen gas geeft gebruikt je motor niet meer benzine. Het is denk ik om schrikreacties van mensen achter je te voorkomen, omdat die denken dat je plotseling op de rem trap. Daarbij komt dat het veeeeeel rustiger rijdt als je remt op de motor ipv op het laatste moment je rem intrapt. Het is ook beter voor je remmen (bv ook als je bergje af rijdt in de Alpen, dat vinden je remmen ook niet zo leuk) | |
NT-T.BartMan | dinsdag 29 juli 2003 @ 12:38 |
quote:Een auto die op de motor remt gebruikt geen/zeer weinig brandstof (de moderne auto's dus, met motormanagement). In dat opzicht is remmen op de motor gunstiger dan het gebruiken van je rempedaal. Ontkoppel daarom ook pas zo laat mogelijk als je aan het uitrijden bent! | |
ZsoundOfMetal | dinsdag 29 juli 2003 @ 12:43 |
Voordeel van terugschakelen is inderdaad dat je heel rustig snelheid vermindert en dat bij het remmen op de motor (injectiemotor) de brandstoftoevoer wordt afgesloten. Het rijdt dus superzuinig. Bovendien zit na de afslag meestal een bocht en het is beter om daarvoor vast in een lagere versnelling te zitten, zodat je na de bocht weer goed kunt optrekken (nix zo erg als in een te hoge versnelling door een bocht). Kijk ook eens op www.hetnieuwerijden.nl! | |
Najra | dinsdag 29 juli 2003 @ 12:47 |
quote:Hangt er maar van af hoe je het doet. Iemand die de bocht hoog in de toeren neemt omdat ie alleen op de motor wilt remmen rijdt toch niet echt rustig die bocht door. Dan erbij als het een lange uitvoegstrook is en je gaat al meteen op de motor remmen dan krijg je al snel dat er nog mensen ff nog voor willen kruipen. | |
Eyeopener | dinsdag 29 juli 2003 @ 13:33 |
Voordeel is idd het gelijdelijk afremmen, en ook vooral handig als je direct weer een andere snelweg oprijdt (meer kracht in de motor op hoge toeren). Verder moest ik van mijn rijinstructeur altijd wachten tot ik de uitvoegstrook overging in de afzonderlijke weg en dan pas terugschakelen... dit om achteropkomende auto's niet te laten schrikken van het snelheidafnemen. | |
FunnyName | dinsdag 29 juli 2003 @ 16:24 |
quote:Je hebt goed les gehad, weinig mensen leren tegenwoordig nog goed af te remmen op de motor ![]() Deze methode heeft een aantal voordelen: Opmerking1 Opmerking2 | |
Najra | dinsdag 29 juli 2003 @ 18:05 |
quote:Als je hoog in de toeren een bocht uitkomt dan wil ik niet weten hoe je die bocht gereden hebt (zal wel met piepende banden zijn). Sneller acceleren zal je zeker niet doen als je de bocht uit bent omdat je eerst moet schakelen en dan pas kan beginnen met invoegen ipv andersom. | |
FunnyName | donderdag 31 juli 2003 @ 00:14 |
quote:Geen idee waar staat dat ik beschrijf dat je zo de bocht uit moet komen ![]() | |
Djoekiemonster | donderdag 31 juli 2003 @ 00:16 |
VOlgens mij is het een kwestie van remmen en als je rond de 60-80 km/h rijd terug schakelen naar de 4e versnelling zodat je voldoende grip op je stuur houd in de bocht. | |
BarBaar | donderdag 31 juli 2003 @ 00:20 |
Nog eent opmerking die niet gemaakt is: Als je ontkoppelt ben je het 'gevoel met de weg kwijt'. MAW je hebt gewoon even wat minder controlle over je auto.. Dus daarom ook je koppeling erop houden.. En remmen komt ontzettend zenuwachtig over op je mede-wegvriendjes | |
#ANONIEM | donderdag 31 juli 2003 @ 00:28 |
Je remt gedeeltelijk op de motor af (al is het weinig in de 4de versnelling) dus je belast je remmen minder. Op een of andere manier hou je daardoor ook een beter gevoel met de weg als er een bocht komt. Ik herinner me nog dat ik vroeger rijles had in een Golfje (dat was in 1987) en die vloog zowat uit de bocht als je niet terugschakelde voor de bocht. | |
WorstKaas | dinsdag 5 augustus 2003 @ 16:26 |
Je kan beter je remblokken belasten dan elke keer terugschakelen en je versnellingsbak en koppeling belasten. Ik vervang liever mijn remblokjes. Ik laat mijn auto gewoon uitrijden op de uitvoegstrook, ben ook verwend met een diesel. | |
Kelfox | dinsdag 5 augustus 2003 @ 16:36 |
quote:Inderdaad... ik ben het met je eens, echter... als je in het buitenland rijdt in de heuvels, dan is het toch beter om toch ook veel met je moror af te remmen dan met je remmen.. Dan slijten ze echt snel, ik kan het weten ![]() | |
-Raikane- | dinsdag 5 augustus 2003 @ 20:53 |
Ik rem bijna altijd af met de moter dmv terug schakelen naar een lagere versnelling bij een uitrit. Vind ik een stuk fijner dan steeds op de rempedaal rammen. ![]() | |
Partyman | dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:01 |
quote:Hehe, weet niet wat jij hebt maar ik heb remschijven en geen blokken ![]() | |
Furby | dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:03 |
quote:En daar douw jij je voeten op als je wilt stoppen ofzo ![]() | |
Menyo | dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:08 |
Ik ben echt de enige die hier nog niet van gehoord heeft (terugschakelen op de uitvoegstrook). OK, in de alpen o.i.d. en in de bergen doe ik het wel, dan rem ik nauwelijks. Maar bij het uitvoegen blijft die Corsa gewoon in zijn 5 staan. Pas voor de bocht in zijn 4. Dus ik rem altijd eerst. Is me ook nooit geleerd, en zo lang heb ik dat papiertje nog niet. | |
Grayburn | dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:11 |
quote:Ja je bent de enige. Op de vrachtwagen heb ik zelfs een aparte motorrem, die zit er ook niet voor niks haha. Op de motor remmen is iig beter voor je auto, wat jij het best voor jezelf vind is jou zaak verder kan ik me niet mee gaan bemoeien ![]() | |
MSXUser | dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:19 |
Meestal rem ik ook af op de motor. Het rijdt een stuk prettiger en je motor kan er prima tegen (zolang je 'm maar niet te veel en te vaak in het rood laat schieten). Waar ik een hekel aan heb zijn die lui die direct op de uitvoegstrook op de rem staan te hengsten. | |
Grayburn | dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:20 |
quote:Of vlak ervoor ![]() | |
Bastard | dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:23 |
Ik ben juist gezakt om het terug schakelen zal ik je zeggen.. Omdat terug schakelen met die snelheid resulteert in stevig afremmen op de motor, en degene achterop ziet niet dat ik dan afrem. Levensgevaarlijke situatie was de term die werd gebruikt zelfs. Enfin, ik duw mijn voet langzaam op de rem en schakel terug, beide happy. | |
MSXUser | dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:23 |
quote:Inderdaad. Zo'n 100 meter voor de afslag al lekker 80 gaan rijden ![]() | |
DaMayan | dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:23 |
Ook nooit van gehoord tijdens rijlessen.... En nu rij ik voornamelijk in automaten dus zal er ook niet van komen. | |
troje | dinsdag 5 augustus 2003 @ 22:42 |
Mijn rijleraar zei altijd: "Ik vervang liever mijn remblokken dan mijn koppeling". Toch rem ik zoveel mogelijk op de motor af, het hoort er gewoon bij als je 'mooi' wilt rijden. | |
nikky | dinsdag 5 augustus 2003 @ 22:44 |
ik laat hem uitrollen ![]() en ga pas schakelen als het echt nodig is | |
Yakult | dinsdag 5 augustus 2003 @ 23:01 |
Brandstofverbruik maakt volgens mij niet veel uit. Of je nu in z'n 5 je gas loslaat of in z'n 4, hij zal slechts weinig meer verbruiken in het laatste geval. Maar ik schakel pas terug op het moment dat ik daadwerkelijk wil afremmen. En dat doe ik dan om, zoals eerder genoemd, met het juiste toerental de bocht uit te komen, maar ook om de remmen te ontlasten. Ik vraag me af of dit een zware aanslag is op koppeling en versnellingsbak, waarschijnlijk is optrekken zwaarder. Zeker met kleine auto's moet je je remmen ontlasten Ik trap ze wel in, ook om aan te geven dat ik vaart verminder. Kleine auto's hebben vaak geen geventileerde schijven, en die kunnen dan krom trekken. (Is bijvoorbeeld veel voorkomende Polo kwaal). Bovendien slijten je blokken onnodig. | |
gijsje79 | woensdag 6 augustus 2003 @ 01:21 |
Meestal een beetje uitrollen. Daarna terug schakelen naar z'n 3 of 4 rem erg weinig als ik uitvoeg. ![]() | |
febster | woensdag 6 augustus 2003 @ 01:45 |
*vinger opsteekt* Ik ben een newbee in het rijden enzo (heb 3 weken mijn rijbewijs) maar wat is in hemelsnaam remmen op de motor Gewoon terugschakelen naar zijn 4 en dan gewoon laten rollen..?? Nog een vraagje; ik reed vanmiddag op een provenciale weg 80 km is de limiet dus, en ik reed 60 om door te trekken naar de 80, en mijn moeder vroeg toen waarom ik de versnelling niet in zijn 5 zette omdat dat schijnbaar "normaal" is? Ik heb met rijlessen geleerd dat je alleen in zijn 5 schakelt als je op de snelweg rijd nadat je bent ingevoegd | |
gijsje79 | woensdag 6 augustus 2003 @ 09:47 |
quote:Als ik op een provenciale weg rijd waar je 80 mag en er zitten weinig bochten in zet ik hem in z'n 5, dan rijd ie namelijk zuiniger. In z'n 4 maakt ie dan teveel toeren. Maar als er veel bochten in zit dus flinke bochten doe ik het meestal in z'n 4 kan je makkelijker door de bochten. Rontonde doe je toch ook in z'n 2 i.p.v. z'n 3 want dat gaat anders een stuk moeilijker. ![]() | |
TUX2 | woensdag 6 augustus 2003 @ 12:53 |
quote:Precies, doe ik ook ![]() Met rijles reed/rolde ik ook door in z'n 5 tot aan de stoplichten en zette de bak op het moment van stilstaan in 1 keer van 5e versnelling naar de eerste. Was geen enkel probleem. Wel opletten natuurlijk als het stoplicht eerder op groen spring, dan moet je wel even terugschakelen. | |
rishi120 | woensdag 6 augustus 2003 @ 13:40 |
Omdat als je gaat remmen op een snelweg ern altijd mensen achter je zijn die opeens je remlichten zien en veeeel harder gaan remmen dan jij zo begint een kettingbotsing en je bespaar je remblokjes. rish! | |
WorstKaas | woensdag 6 augustus 2003 @ 14:13 |
quote:Je moet ook niet gaan remmen op de snelweg, maar pas op de uitrijstrook indien nodig. Als het goed is, heb je dit ook meegekregen op de rijlessen. | |
StefanP | woensdag 6 augustus 2003 @ 19:24 |
Ik maak er zelf een sport van om zo weining mogelijk 'echt' te remmen. Dit gaat inmiddels helemaal onbewust... Heeft als voordeel dat je véél meer gaat anticiperen (en dus veel veiliger rijdt)... probeer het maar eens! Let maar eens op je voorganger de volgende keer dat je rijdt, hoe vaak die op de rem gaat staan. Als je hetzelfde doet als ik, dan valt het je op hoe weinig je hem eigenlijk hoeft te volgen en ook op de rem te gaan staan. De meeste mensen remmen voor de meest onzinnige dingen. En je bespaart remblokjes....bovendien kun je als je terugschakelt (remmen op de motor, wat ik dus ook altijd doe) meteen weer optrekken als dat moet. Bovendien is het nog leuk ook, probeer het zelf maar eens! Enne, wel veilig natuurlijk | |
Xcalibur | woensdag 6 augustus 2003 @ 19:29 |
quote:idd... zeker als het een beetje druk wordt.... ik rem bijna nooit wat dat terugschakelen op een afrit betreft.... nog nooit van gehoord.. ik heb geleerd (2 jaar geleden) om em lekker in z'n 5 te laten staan, totdat je aan het eind van de afrit bent, gelijk terug naar z'n 2... | |
Fully | woensdag 6 augustus 2003 @ 19:38 |
quote:Ik heb ook geleerd om terug te schakelen (10 jaar geleden). Of ik dat doe hangt af van de afrit. Als die min of meer recht loopt laat ik em gewoon uitrollen. Alstie wat bochtig is gebruik ik meestal de 4. Zeker asl de afrit omhoog loopt. Remmen voor de afrit (dus nog op de hoofdrijbaan) doe ik nooit. Waar ik begin te remmen hangt van de afrit af. Zit er een bocht in, dan rem ik uiteraard een beetje, looptie recht dan rem ik pas aan het eind. En ik rij ook niet over de vluchtstrook op een afrit. Dat zie ik nogal es gebeuren als er een bocht naar rechts in zit. | |
slettehoea | woensdag 6 augustus 2003 @ 19:54 |
Gewoon volgas die afrit af, en de combinatie remmen/terugschakelen gebruiken indien nodig. Op de motor remmen en met heel erg licht met je rempedaal. Je rempedaal voorkomt dat de auto achter je niet in de gaten heeft dat je aan het afremmen bent. Hehe. Zo gaat dat. ![]() | |
kroegtijger | donderdag 7 augustus 2003 @ 09:11 |
quote: ![]() |