quote:bron: www.telegraaf.nl
Geheugen van vrouwen "piekt" eerder
AMSTERDAM - Mensen kunnen zich het meest herinneren van de periode tussen hun dertiende en achttiende jaar. Het geheugen van vrouwen "piekt" drie jaar eerder dan dat van mannen. Dat blijkt uit onderzoek van psychologen van de Universiteit van Amsterdam.Aan het onderzoek hebben via internet 2000 proefpersonen uit Nederland en de Verenigde Staten meegedaan. Zij kregen tien woorden voorgelegd en bij elk woord moesten zij de eerste persoonlijke herinnering omschrijven die hen te binnen schoot en aangeven van wanneer de herinnering dateerde. Aan de hand daarvan hebben de onderzoekers gekeken aan welke levensfase mensen de sterkste herinnering overhouden.
Vrouwen weten veel van de periode rond hun vijftiende jaar. Mannen herinneren zich meer van wat zich afspeelde rond hun achttiende. Er bleek niet alleen een verschil tussen mannen en vrouwen, maar ook tussen Amerikanen en Nederlanders. Bij Amerikanen blijkt de geheugenpiek twee jaar eerder te liggen dan bij Nederlanders. Een Nederlandse man kan zich veel herinneren van toen hij 18 en 19 was. Een Amerikaanse man weet veel van de tijd dat hij 17 en 18 was.
Bij vrouwen is dat 13 en 14 voor Amerikaansen en 15 en 16 voor Nederlandsen.
Zouden die verschillen komen door belangrijke gebeurtenissen ?
Vrouw misschien ongesteld rond 13-14 jaar ? Bij Amerikanen dat ze auto mogen rijd op hun 16e en bij NL mannen rond hun 18e omdat zij dan auto mogen rijden ?
quote:Hmmm ... dan zal ik wel niks belangrijk vinden, want bij mij is niks blijven hangen ...
Op maandag 28 juli 2003 17:00 schreef mad_dog123 het volgende:
wat een onzin zeg
who cares, bij iedereen blijven de belangrijkste dingen, of je wilt of niet, hangen
of bedoel je dat vrouwen eerder "pieken" maar mannen dus een groter potentieel hebben? Waarom zie je het eigenlijk als een race dan?
quote:zie ik het als een race ?
Op maandag 28 juli 2003 18:16 schreef The_Shining het volgende:
misschien omdat de meeste vrouwen kinderen kunnen krijgen?of bedoel je dat vrouwen eerder "pieken" maar mannen dus een groter potentieel hebben? Waarom zie je het eigenlijk als een race dan?
quote:dat weet ik niet ?
Op maandag 28 juli 2003 18:17 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
zie ik het als een race ?
waarom start je er dan een topic over?
quote:om een discussie te starten over het hoe en waarom van de waarnemingen zoals deze opgetekend zijn in de telegraaf van vandaag.
Op maandag 28 juli 2003 18:37 schreef The_Shining het volgende:[..]
dat weet ik niet ?
vroeg je het aan mij dan ?
waarom start je er dan een topic over?
Vrouwen worden gewoon wat eerder wakker
maar aan de andere kant kunnen mannen altijd dat onvolwassene behouden, dat kinderlijke
quote:
Op maandag 28 juli 2003 18:51 schreef The_Shining het volgende:
maar het is niet compleet. En het artikel geeft meteen een tegenstelling, want je kan een helemaal niet met een vrouw vergelijken!
Waarom niet ?
quote:En vallen weer eerder in slaap ?
Vrouwen worden gewoon wat eerder wakker
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |