abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12065535
Hoi,

Ik heb sinds twee weken een nieuwe mountainbike en aangezien ik vrij sportief ben, wil ik lekker fietsen. Nou ben ik ook een echte natuurliefhebber en dat valt goed te combineren. Ik ben vorige week een dagje wezen biken in het Robbenoordbos vlakbij Den Over, heerlijk!
Nu ben ik sinds een maandje ofzo ook erg geinteresseerd in roofvogels die in Nederland voorkomen. Ik heb er al een aantal boeken over gelezen en in het bos kwam ik dus 4 vogels tegen.
Ik was vrij "off-road" en ben tot 3x toe een vrij forse (spanwijdte ruim 1meter) vogel tegen gekomen. Vrij donkerbruin, met een soort rode gloed. Ik zag de vogel steeds van achteren: hij vloog van mij af.
Nu dacht ik zelf aan een buizerd, maar hij was wel erg donker en neigde dus behoorlijk naar rood. Iemand andere ideeën? Misschien een zeer forse havik?
Verder zag ik nog een buizerd circelen boven 't bos: aan zijn geluid te horen was het zeker een buizerd.

Hebben anderen hier ook ervaringen met roofvogels in Nederland? Wat heb je gezien, en waar? Misschien weet je nog leuke plekken waar je je er een heel aantal kunt tegenkomen?
Is het iemand weleens gelukt om ze op een foto vast te leggen? Ze zijn vrij schuw en snel namelijk.

Ik ben benieuwd!

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

maandag 28 juli 2003 @ 13:25:14 #2
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_12065695
Ik zie ze altijd langs de snelweg op paaltjes zitten, die paaltjes zijn dan onderdeel van een hek om een weiland
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
De laatste keer was toen ik van hilversum naar eindhoven reed (vraag me niet bij welke plaats het was...)
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
pi_12065768
Voor onderweg kan je zo'n kleine gids kopen, kan je meteen opzoeken wat het is enzo
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Enneh, hier is ook veel informatie te vinden:
Roofvogels in NL

maandag 28 juli 2003 @ 13:28:43 #4
25671 GraPghaST
Man met het Glimmend Voorhoofd
pi_12065777
quote:
Op maandag 28 juli 2003 13:18 schreef deBlauweBaret het volgende:
Hoi,

Ik heb sinds twee weken een nieuwe mountainbike en aangezien ik vrij sportief ben, wil ik lekker fietsen. Nou ben ik ook een echte natuurliefhebber en dat valt goed te combineren. Ik ben vorige week een dagje wezen biken in het Robbenoordbos vlakbij Den Over, heerlijk!

...

Ik ben benieuwd!

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Buizerds komen de afgelopen jaren erg veel voor in Nederland, en zijn zeer variabel. Ik heb zelf hele lichte exemplaren, met wel meer dan 75% wit gezien, tot bijna helemaal donkerbruin. Hoe je de grotere vogels in het algemeen een beetje kan herkennen in de vlucht: Buizerd vliegt in een ondiepe "V", Kiekendieven in een diepe "V" en Wespendieven bijvoorbeeld houden het horizontaal tot zelfs iets naar beneden gebogen. Let echter wel op bij geluid: Wespendief maakt ongeveer hetzelfde geluid, maar dan een slag hoger! Rode en Zwarte Wouwen haal je er makkelijk uit, maar die zie je niet zoveel, meer in de trektijden, voorjaar doet het altijd erg goed. Visarenden doen het ook best wel in de trekttijd, let in het voorjaar maar eens op bij grotere plassen of meren, redelijke kans dat (mócht je er een tijdje staan) er eentje vroeg of laat overkomt. (Bijv het Renbaanveld in de Waterleidingduinden bij Zandvoort of de Starrevaart onder Leiden, maar de Oostvaardersplassen, Lauwersmeer en Zeeland zijn ook prima plekken) Zeearend doet het echt alleen in de winter wat, dat zijn vooral Juvenielen die bij grote vogelconcentraties rondhangen, zoals Zeeland, OVP enzo, er zitten er altijd wel een paar elke winter in NL. En de valkjes, da's redelijk makkelijk te doen. Torenvalk en Boomvalk verschillen zóveel van elkaar, geen probleem. Slechtvalk wordt zeer weinig gezien, maar mócht je er een zien gaan dan weet je het ook wel zeker. Ook weer, let in het voorjaar goed op de valkjes! Je kan er zo opeens een Roodpootvalk uittrekken.. Er zijn leuke gidsen voor, die speciaal gaan over roofvogels in Nederland.

Succes!!

[edit]
Dit is natuurlijk geen compleet overzicht van álle soorten, maar zo iets leuks wat er in me opkwam
[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door GraPghaST op 28-07-2003 13:29]

Zelfs Christus aan het kruis had het beter dan ik thuis..
  maandag 28 juli 2003 @ 13:29:32 #5
62182 Georges
That's the shit
pi_12065799
Haviken zijn voor zover ik weet de grootste roofvogels in Nederland, het kan natuurlijk ook een exotische vogel geweest zijn.
Ik heb wel eens gehoord dat er soms bepaalde giersoorten neerstrijken in Nederland.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
  maandag 28 juli 2003 @ 13:32:34 #6
25671 GraPghaST
pi_12065882
quote:
Op maandag 28 juli 2003 13:29 schreef Georges het volgende:
Haviken zijn voor zover ik weet de grootste roofvogels in Nederland, het kan natuurlijk ook een exotische vogel geweest zijn.
Ik heb wel eens gehoord dat er soms bepaalde giersoorten neerstrijken in Nederland.
Klopt, de laatste jaren zijn er, vooraldoor extreem warme periodes over heel Europa, nogal eens wat zuid-europese gieren beland hier. Een groep van 13 Vale Gieren bij Voorhout, nu laatst dus die drie die dat ooievaarsdorp hebben aangepakt.. briljant! Maar jah, ze houden het niet lang vol hier. Aas is iets wat we in West europa niet willen hebben rondslingeren.. Maar echt een geweldige vogel..
pi_12066011
Ik kom die roofvogels zelfs dicht bij huis tegen (en ik woon nog wel in de stad!). Bij ons in de buurt (utrecht) heb ik wel eens een buizerd gezien!

Als je goed oplet, zitten die roofvogels ook op lantaarnpalen bij de snelweg. Zo heb ik in de avond van A'dam naar Utrecht een paar havikken en een valk gezien.

Wij hebben ooit eens het boekje "vogels in Europa" gekocht. Daar kan je die vogels in terugvinden. Ook erg handig voor de wat kleinere vogeltjes die je tijdens het mountainbiken kan tegenkomen

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

maandag 28 juli 2003 @ 13:40:03 #8
25671 GraPghaST
pi_12066079
Voor het ongeoefende oog is het verschil tussen Havik en Buizerd best pittig hoor. Havik is actieve vogeljager, terwijl Buizerd vaker langs de weg op een paaltje gezien wordt. Havik doet dat niet. Maar wel leuk! En Torenvalkjes zitten inderdaad wat meer op Lantaarnpalen en hogere borden.
pi_12066434
Leuke reacties!

Langs de snelweg herken ik inderdaad Torenvalken en Buizerds. Overigens is de buizerd wel een grotere vogel dan de havik, wanneer we van volwassen vogels uitgaan.
Het herkennen lukt me op plaatjes en foto's wel, maar wanneer je zoals tijdens het fietsen vogels tegenkomt, dan gaat het zo verdomd snel dat het behoorlijk lastig is om ze te herkennen. Ik weet niet goed hoe ik dat moet trainen, zal wel oefenen zijn: veel doen.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Dat Vogels in Europa boekje heb ik ook, staat inderdaad veel in, maar zoals al wordt gezegd, doordat sommige vogels zo vreselijk verschillen in kleur, en dan soms ook nog eens per geslacht, wordt het voor de beginner (jaja!

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
) aardig lastig om ze goed en snel te herkennen.

Ik ga binnenkort een weekje kamperen met mijn vriendin in Friesland, iemand daar nog speciale plekjes waarvan je zegt, daar moet je eens een kijkje nemen?

pi_12069971
Als ik in de trein zit zie ik echt heel erg vaak buizerds langs het spoor op hekjes zitten, echt mooie vogels!

Ook wel leuk om te vertellen: Wij hebben een voliere met valkparkieten in de tuin, niet een extreem grote voliere maar groot genoeg.
Vorig jaar in de herfst waren ineens al onze valkparkieten in paniek, wij zaten binnen en we hoorden ze 'krijsen'. Dus wij kijken naar buiten om erachter te komen wat er aan de hand is, hangt er een buizerd op z'n dooie gemak voor aan de voliere naar de valkparkieten te kijken..

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

pi_12143000
havik = in bos
sperwer = in bos en struweel
torenvalk = open velden
buizerd op vlakte, weilanden
aan vleugels is te zien wat hun jachtgronden zijn, buizerd heeft ronde vleugels, havik en sperwer spitse vleugels. Buizerd is niet op grond van kleur te herkennen, ze varieren van wit tot zwart, van egaal tot lichte buik donkere rug

havik < buizerd
zeearend grootst NL roofvogel
visarend eennagrootste roofvogel
vale gier (dwaal gast) grootste aaseter

Als ut gratis is, belandt t in mijn maag
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 11:18:15 #12
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_12158721
quote:
Op maandag 28 juli 2003 13:28 schreef GraPghaST het volgende:
Buizerds komen de afgelopen jaren erg veel voor in Nederland, en zijn zeer variabel.
Afgelopen jaren? De buizerd komt al heel lang voor in NL. Vanaf dat ik klein was vanaf 1984 heb ik ze genoeg gespot.
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 11:19:40 #13
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_12158751
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 16:02 schreef 0nn0 het volgende:
havik = in bos
sperwer = in bos en struweel
torenvalk = open velden
buizerd op vlakte, weilanden
havik < buizerd
zeearend grootst NL roofvogel
visarend eennagrootste roofvogel
vale gier (dwaal gast) grootste aaseter
havik en zeearend hier nog nooit gezien. Ik heb ook hier wel diverse uilen gezien. Een wittige uil en ook nog een donkere. Weet niet hoe ze precies heten.
pi_12159080
quote:
Afgelopen jaren? De buizerd komt al heel lang voor in NL.
Hij zegt dat je ze de laatste jaren heel veel ziet. En dat is ook zo, ze zijn veel minder zeldzaam dan vroeger. In de jaren 70-80 zag je langs de weg af en toe eens een torenvalk en heel soms een buizerd. Tegenwoordig zie je ze overal, het is echt opvallend hoeveel roofvogels er tegenwoordig rondvliegen. Laatst nog een sperwer een duif uit de lucht zien slaan, heel spectaculair.

Dat roofvogels vroeger zo zeldzaam waren, kwam doordat er toen veel meer landbouwgif werd gebruikt. Die kwam in de muizen en insecten terecht, die door roofvogels gegeten worden, zodat ze dodelijke concentraties gif in hun lijf kregen.

vrijdag 1 augustus 2003 @ 17:38:13 #15
52536 Natrix
Voor de Drommel !
pi_12167603
misschien was het een rode wouw , die lijkt wel een klein beetje op de buizerd en is behoorlijk groot. Prachtvogel in ieder geval.
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 17:43:46 #16
30759 Huitzilopochtli
FASCIST AGAINST RACISM
pi_12167687
Bij mij hier in de tuin zitten een groot roofvogelnest, maar wat voor roofvogels zou ik niet weten. We hebben ook 2 kerkuilen in de duiventoren zitten, vreemd genoeg.
Groetjes,

Sweder

[b]OFF THE BEATEN PATH I REIGN[/b]In the beaten slut I came
pi_12321098
Hmm, ben terug van mijn weekje vakantie.
Heb een stuk of 9 buizerds gezien, zeer mooi. Verder 1 wespendief in vlucht en een havik horen schreeuwen in het bos. Was allemaal in het bos bij Appelscha. Voor mij een leuke ervaring want hier in de stad zie ik ze nooit: helaas ook geen verdwaalde torenvalk of sperwer
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ach ja: dat houdt het spannend.
pi_12324186
wat ook vet is is 's avonds net na zonsondergang in het bos lopen, hoor je regelmatig uilen roepen, errug sfeervol
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
pi_15318854
klein kickje

Had een paar vraagjes over roofvogels etc...
Ben sinds een jaartje ofzo helemaal dol van roofvogels... ik ga altijd hier in de polder kijken en dan kom ik veeeel torenvalkjes etc tegen af en toe een buizerdtje maar nooit echt iest speciaals ofzo...
Nu wil ik zondag ff een kijkje nemen met me camera bij de oostvaaders plassen want daar zitten geloof ik wel veel roofvogels....
Wat zijn nou meer mooie plaatsen in nederland waar beetje leuke beesten te zien zijn ?? Het gaat me dus om plekker waar ik ook goed kan fotograferen etc...

En wat voor vogels zijn erzoal in de oostvaardersplassen te zien ?

ps.
Hier ook ff snel 3 fotojtes van vanmiddag

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

pi_15368910
niemand liefhebber ?
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
  vrijdag 12 december 2003 @ 23:19:23 #21
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_15369595
Schitterend die foto's
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_15417561
vandaag nog 2 gemaakt in de oostvaadersplassen

enige idee wat voor de witte is ? ik dacht aan een ruigpoot buizerd.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

pi_15419167
Inderdaad prachtig, ga door! Dit soort foto's doet me wel verlangen naar een digitale spiegelreflex.. ik heb alleen een compactje zonder verwisselbare lenzen.

En ja, die witte is inderdaad een ruigpootbuizerd.

maandag 15 december 2003 @ 01:35:48 #24
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_15419522
Erg mooie foto's,

Dus die vogels die ik vanuit de trein zie paalzitten, zijn waarschijnlijk Buizerds? Vroeger toen ik nog veel door de polder moest fietsen, heeft er eens een witte kerkuil tientallen seconden, bijgelicht door mijn fietslamp, voor me uit gevlogen op max. 5 meter afstand.

Nature

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Feyenoord!!! * Barça
pi_15419897
quote:
Vroeger toen ik nog veel door de polder moest fietsen, heeft er eens een witte kerkuil tientallen seconden, bijgelicht door mijn fietslamp, voor me uit gevlogen op max. 5 meter afstand.
Magisch! Uilen zijn sowieso fascinerend als ze vliegen, want je hoort ze niet. Bij andere vogels hoor je bewust of onbewust altijd wat geluid, maar uilen vliegen letterlijk muisstil. Als er dan een vlak langs je komt heeft dat iets mystieks, alsof het verbeelding is.
Buizerds zie je vaak op palen zitten, ja. Op de foto onder de ruigpoot zie je een gewone buizerd in een boom zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop