Stokvis | zondag 27 juli 2003 @ 22:04 |
Mijn vriendin heeft een VW Kever 1200 uit 1964 en ze vroeg zich af wat de bandenspanning moet zijn? Ik heb al reeds wat inlichtingen gedaan bij wat kennisen en die zeiden; voor: 2,0 bar Voor de duidelijkheid, hij lijkt op deze auto (sorry heb geen dig camera) maar dan zonder de imperiaal. | |
M_M | zondag 27 juli 2003 @ 22:07 |
Staat dat niet in zo'n mooi tabelletje bij de Shell pomp stationnen? | |
Koen0s | zondag 27 juli 2003 @ 22:11 |
op de band zelf staat dat vaak.. en als je ff gaat googlen zul je ook wel het een en ander vinden ![]() | |
mdeen | maandag 28 juli 2003 @ 00:09 |
Het is vrij normaal dat achter meer druk is. Ook bij auto's waar de motor voor zit. Zijn het tubeless banden of nog banden met een binnenband? Voor banden met binnenband is dit aan de hoge kant. | |
Oosthoek | maandag 28 juli 2003 @ 00:15 |
Kijk eens op de wangen van je band! Daar staat meestal wel aangegeven wat het beste is. En 2.0 is denk ik niet te veel voor een tube-band. Ik rijd op de brommer rond met 2.0 voor en 2.5 achter. Als er minder in gaat heb ik toch een mooi probleem in de bochten. | |
PNG | maandag 28 juli 2003 @ 02:53 |
Onzin, ideale spanning is per auto verschillend. Band kan vaak wel meer aan, en anders heb je verkeerde band onder je auto liggen. Staat vaak als sticker in deurpost, binnenkant tankdop of dashboardkastje (en is bij oudere auto of respray vaak verdwenen)... En 2.0 is altijd goed zeg maar als je het niet weet. http://www.hotrod.nl/PDF/afstelgegevens.pdf En als ik ze tegenkom zal ik het morgen ff vragen aan de buren, die hebben er 3 + een T2 bus en hebben vast wel een tabel onbelast/belast liggen. | |
HPoi | maandag 28 juli 2003 @ 13:48 |
quote:Ik heb zelf een kever 1300 uit 1972 en in de orginele handleiding (ja, die heb ik!) en andere boekjes over kevers staat: Voor: 1,3 bar Achter: 1,9 bar (geldt voor de 1200, 1300 en 1500 types volgens het boekje) en dat is dan voor radiaalbanden (tubeless) (de spanningen zijn trouwens voor "koude" banden he) Oh ja, dat de auto naar achter leunt en de achterbanden dus meer plat gedrukt worden dan de voorbanden is bij een kever normaal. (kijk maar eens bij kevermeetings, dan zie je dat alle kevers dat hebben) En je kan voorin natuurlijk een zandzak leggen voor een betere wegligging bij hogere snelheden. (vanaf zo'n 100km/h) [Dit bericht is gewijzigd door HPoi op 28-07-2003 13:57] | |
mdeen | maandag 28 juli 2003 @ 13:53 |
quote:Nee! Op de wang van de band staat het MAXIMUM wat die band mag hebben, niet wat de aanbevolen spanning is onder de bepaalde auto. De aanbevolen spanning hangt namelijk van het gebruik af. Lichte auto's hebben in het algemeen een lagere spanning dan zwaardere auto's. Daarbij scheelt de spanning voor en achter nogal. Meestal is voor 0,5 bar minder dan achter (als je kijkt naar de maximum aanbevolen spanningen) | |
Stokvis | maandag 28 juli 2003 @ 16:11 |
Ik bel net met een volkswagen dealer (Van Tilburg-Bastianen B.V.) en die vertelde me dat ik er voor en achter 2,1 bar op moeten zetten. Ik zal vanavond eerst eens heel de auto overhoop gaan halen om te kijken of er wat vermeld staat over de juiste spanning. | |
HPoi | maandag 28 juli 2003 @ 17:20 |
quote:Dat klopt zeker niet! Bel anders eens Keverland uit Pijnacker Tel: 015-3698044 www.keverland.com Of Oldtimer Parts uit Etten-leur Tel: 076-5036043 www.oldtimerparts.nl (dit zijn twee voorbeelden van garage- bedrijven die zich alleen met klassieke VW's bezighouden en ook apk etc, verzorgen) | |
mdeen | maandag 28 juli 2003 @ 22:37 |
Kijk ook eens op http://www.vwkever.info/phpbb2/index.php . Dit is een forum voor Kevers, misschien dat ze daar het antwoord weten. |