abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 29 juli 2000 @ 17:06:39 #1
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_282964
Is er een toekomst voor Drum 'n Bass?

Die vraag rees gisteren, tijdens een bezoek aan de platenzaak, eens te meer. Het is niet de eerste keer....

Ik heb geen flauw idee of er hier (behalve Drum 'n Bass Psycholist ) liefhebbers zijn van dnb trouwens, maar dat zien we vanzelf.

Toen ik in 1995 Goldie, en daarna Metalheadz kreeg te horen wist ik werkelijk niet wat ik hoorde. Ik was baffled. Die muziek ging tot op het bot, was krachtig, gestileerd, onmogelijk gedetailleerd, en (bij atmosferische dnb) zweverig. Ik was meteen verkocht.

In het begin luisterde ik, naast het vernieuwende geluid van de heren Metalheadz (en dan met name Ed Rush, Optical, J. Majik, Peshay, Dillinja en Source Direct, die na Metalheadz 1 Goldie ook ruimschoots voorbij streefden met hun muziek), veel naar atmosferische drum 'n bass. Je moest toen op een gegeven moment al wel het kaf van het koren scheiden, maar er zaten pareltjes tussen, echte klassiekers. Ik noem Valley of the Shadows bijvoorbeeld.

Metalheadz deed het na Metalheadz 2 als groep iets rustiger aan. Het was voor velen tijd voor een soloplaat. J. Majik deed dat zeer verdienstelijk met Slow Motion.

Drum 'n Bass liet met de komst van het Metalheadz collectief het atmosferische al een beetje los.
Ed Rush & Optical ontpopten zich als ongekende studio-detaillisten, met een perfectionistische. Elk geluidje was over nagedacht, leek het wel. Met een serie grimmige, maar o zo fantastische 12"s(voornamelijk op Virus Records) kwamen ze met het album Wormhole. Op dat moment kwam niemand daar boven uit.

Source Direct pakte de zaken nog duisterder aan met Excorcise the Demons. Wederom een sublieme plaat. De verzamelaar Planet V was ook erg lekker.

En toen?

Toen verloor Bogus het een beetje, wellicht. Matrix, het broertje van Optical kwam met Sleepwalk, een album dat me veel te weinig deed boeien. Ik waardeer zijn meer minimalistische aanpak, maar dan houdt het ook op.

DE sensatie volgens de bladen dit jaar was Ram Trilogy's Molten Beats.

Snap ik het dan niet meer?

Ik heb 10+ dingen daarna beluisterd, nieuwe dingen van nieuwe artiesten, maar het kan me niet echt meer bekoren. Waar is de geest?

Ik vind het namelijk totaal niet vernieuwend, origineel. Het is 'wel aardig' maar dat is bij lange na niet goed genoeg.

Zijn er onontdekte pareltjes waarvan ik geen weet heb? Of is drum 'n bass langzaam stervende?

Cultuuroptimisten, convince me!!

Destroy all dreamers with doubts and depression...
pi_282971
Je verhaal over D&B lijkt sprekend op de manier waarop ik met die muziek in aanraking kwam. Maar ik mis nog wel wat namen in je verhaal.
Breakbeat Era was errug goed en in oktober (geloof ik) komt de nieuwe Reprazent uit. Dat lijkt me wel iets om naar uit te kijken. Goldie is ook bezig met nieuw werk.
De laatste van Bad Company is ook goed alleen is dat dus, net als RAM-Trilogy het betere beukwerk.
Verder moet je maar eens werk van Photek luisteren; Modus Operandi ('97) is echt een wereldplaat

Maar ik ben inderdaad met je eens dat er weer eens een frisse wind moet gaan waaien in D&B-land.

[Dit bericht is gewijzigd door MuadDib op 29-07-2000 17:29]

In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_282978
Maak je niet druk, dit soort stadia doorgaat elke kleinere muziekstroming. Het zal nooit meer worden zoals vroeger, maar het zal er ook niet slechter op worden.

Jou smaak veranderd, de smaak van de andere mensen die er mee bezig zijn. Zeker in kleine subcultuurtjes met een beperkt aantal mensen is dat een beetje een issue. Maar dat maakt het juist zo gaaf.

pi_283013
Drum & Bass is in de loop der jaren veranderd, in het begin leunde deze muzieksoort nogal op breakbeat en jungle, tegenwoordig wordt met Drum & Bass meer de jump-up en tech-step bedoeld.
De onlogisch lijkende ritmes zijn vervangen door minimalistische techno-achtige beats, eerst werd van Drum & Bass beweerd dat het niet dansbaar zou zijn door te ingewikkelde breakbeats, tegenwoordig is deze muziek toegankelijker voor een breder danspubliek.
De commercie begint nu ook greep te krijgen op de Drum & Bass, artiesten die al jaren D & B maken hebben nu meer tijd en geld om aan hun produkties te besteden, die producties zijn daardoor ook beter uitgewerkt.
Een voorbeeld hiervan is Ram Trilogy - Molton beats

Voor mij persoonlijk is het album van Bad Company ofwel )E|3( (die naamsverandering is te danken aan de al eerder bestaande rock-formatie bad company) - Inside the Machine, een toonbeeld van Drum & Bass anno 2000 met diepe basslijnen, bijna machinale beats.
Hun eigen site vindt je:
www.bcrecordings.com/
Meer van dit soort werk vindt je op de verzamel-cd van Dieselboy - System upgrade 2000, met allemaal bekende namen in dezelfde stijl van nu.
Een ander verzamelaar in deze stijl is 21st Century Drum And Bass - Mixed by Decoder. Erg vet, maar inderdaad het betere beukwerk.

Andere stijl varianten vindt je bijvoorbeeld op het album van Dom & Roland - Industry, dit is meer industrial D & B.

Een goed voorbeeld van Jump-up D & B is Aphrodite en zijn stal opererend onder de naam urban takeover, luister eens naar de verzamelaar g.l.o.b.a.l. takeover van dit label.
Ook Aphrodite zelf heeft een hoop albums op zijn naam staan, veelal op dansvloer gerichte jump-up.
Bekijk ook eens zijn site, die is mooi in flash gemaakt:
www.urbantakeover.co.uk/

De meest uitgebreide site (die ik heb kunnen vinden) met alle mogelijke info over D & B is DRUM & BASS ARENA:
www.breakbeat.co.uk/
hier is van alles te vinden, history, mixes, dubplates, singles en live uitzendingen.

Kortom, Drum & Bass groeit nog steeds, leeft volop en veranderd constant.
Dansmuziek is plat, maar ja, de dansvloer is ook plat.

[Dit bericht is gewijzigd door ALTER-EGO op 29-07-2000 18:42]

Freestyle
pi_283065
Tuurlijk is er toekomst voor D&B. HEt hoeft alleen niet altijd populair te zijn. Als het in de undergroundscene blijft is het toch ook koel.

* slakkie denkt er weer aan dat ie ff het schema van DV moet uitprinten..

Anyway, as I was talking. Was vorig jaar op DV en die D&B tent was heerlijk vol.
Zolang er een publiek voor is zal het blijven bestaan, underground of mainstream maar het heeft toekomst!

  zaterdag 29 juli 2000 @ 20:28:27 #6
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_283070
quote:
Op 29 juli 2000 19:55 schreef slakkie het volgende:
Tuurlijk is er toekomst voor D&B. HEt hoeft alleen niet altijd populair te zijn. Als het in de undergroundscene blijft is het toch ook koel.


Dat bedoel ik dus ook.

Reprazent was leuk (dooddoener?) maar ik kan er niet van genieten. En Breakbeat Era al helemaal niet. Ik vind het oppervlakkig klinken. Dat kan wel niet zo zijn, maar ik vind van wel

MuadDib, tuurlijk, stom, Photek vergeten. Hoe kan ik dat nou vergeten??

Alter-Ego, bedankt voor je mooie bijdrage. Decoder is bijvoorbeeld iemand die ik wel kan waarderen. Aphrodite is gewoon not my thing.
Ben trouwens geabonneerd op D&B Arena

Bad Company zal ik volgende week halen, ben toch wel erg benieuwd.

Heb de Metalheadz Metal Box op staan, jammie! To shape the future

Anyway, bedankt voor de tips. En het doet me goed dat er hier mensen zijn die zich er nog intensief mee bezig houden.

[Dit bericht is gewijzigd door bogus op 29-07-2000 20:30]

Destroy all dreamers with doubts and depression...
pi_283085
Hmmja .. dat D&B is wel hard, gestileerd en minimaal .. maar wel saai na verloop van tijd .. das de reden dat ik de laatste tijd andere dingen luister: Kruder & Dorfmeister zijn gaaf en Talvin Singh.
Mjah .. koop de laatste tijd eigenlijk niet zo heel veel meer .. maar NiN is geniaal en van hem komt toch zelden een nieuwe uit

owjah, kent iemand hier 'Shocking Hobby' van Speedy J? is dat nog muziek ?

  zaterdag 29 juli 2000 @ 21:24:56 #8
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_283089
quote:
Op 29 juli 2000 21:11 schreef kermy het volgende:
Hmmja .. dat D&B is wel hard, gestileerd en minimaal .. maar wel saai na verloop van tijd .. das de reden dat ik de laatste tijd andere dingen luister: Kruder & Dorfmeister zijn gaaf en Talvin Singh.
Mjah .. koop de laatste tijd eigenlijk niet zo heel veel meer .. maar NiN is geniaal en van hem komt toch zelden een nieuwe uit

owjah, kent iemand hier 'Shocking Hobby' van Speedy J? is dat nog muziek ?


Tuurlijk, Speedy en NIN en K&D zijn erg goed hoor, maar ik wil ze nu niet meteen als zijnde D&B categoriseren.

Wat jij wil...

Destroy all dreamers with doubts and depression...
pi_283103
Deed ik dat dan ?
Ik zei dat ik D&B nogal saai begon te vinden om naar te luisteren op mn kamertje .. Er is gewoon te weinig relaxte jazz uitgekomen zoals mute van matrix ...

NiN - industrial
K&D - triphop met uitstapjes
Speedy J - herrie

  maandag 31 juli 2000 @ 08:06:16 #10
3512 Chase
Beetje vage kleur
pi_284270
Er is zeker wel toekomst voor D&B! Mag het hopen zeg! Wat ook al gezegd werd, D&B is nu al wat dansbaarder en voor een breder publiek toegankelijk. Niet dat ik zit te wachten op een enorme D&B hype, maar wat meer bekendheid kan op zich geen kwaad. Het feit dat een plaat zoals 'Hide U' van Kosheen door Radio3 als megahit werd gekozen een week of wat geleden, vind ik alleen maar goed. Is een redelijk 'lichte' en toegankelijke D&B plaat, goed voor het grote publiek.

Ik probeer zelf de D&B dj uit te hangen in mijn slaapkamer en daarvoor ga ik toch met enige regelmaat sjoppen voor nieuwe plakjes vinyl. En mijn beleving is dat er iig nog genoeg uitkomt. OK, niet alles is even lekker en denderend, maar er is wel genoeg om mee door te komen.

En even wat tipjes:
Out Patients - een wat rustiger verzamelaartje met D&B invloeden, aantal lekkere tracks.
Full Cycle presents Through The Eyes - Rete gave tracks van Roni Size, Die, Krust en Surge.
Verder nog de nieuwe Ed Rush & Optical - Alles van deze heren wordt waarschijnlijk zeldzaam, want waarschijnlijk dat de Optical helft ermee moet stoppen vanwege gehoorproblemen...

Ik weet alleen niet of de laatst genoemde op cd te krijgen is, aangezien ik alles op vinyl koop. Through The Eyes is iig op cd en volgens mij Out Patients ook.

[Dit bericht is gewijzigd door Chase op 31-07-2000 08:15]

  maandag 31 juli 2000 @ 10:15:23 #11
4864 Jaapieo
Why do we think we know
pi_284352
Mensen mensen jullie vergeten de man van sfeervolle jungle

Ltj Bukem

Wat een muziek maakt deze man
heeeeeeeerlijk.

Probeer als je hem kan vinden dan het album mixmag live van ltj bukem
1 lange track super vet

Das de man van de jungle vind ik

"And now there is merely silence, silence, silence, saying all we did not know."William Rose Benet
  maandag 6 augustus 2001 @ 22:58:45 #12
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_1351562
Jah we zijn onderhand toch wel een jaartje verder, dus misschien tijd voor een nieuwe visie op de toekomst van Drum and BAss.

Er is ongeloofelijk veel verandert in de tussentijd: De opkomst van de meer melodieuze drum and bass [ook in de donkere tak], de commerciele uistapjes van decoder & substance [kosheen] en natuurlijk nog meer dingen die wat minder belangrijk zijn.

Ik durf te zeggen dat WERELDWIJD gezien, Drum And Bass op een nieuw hoogtepunt zit. De muziek is meer divers dan ook, en de nageboorte [2step] doet het ook niet slecht. Er zijn nu echt 2 verschillende soorten producers... Ed Rush + Optical types die echt gelikte en vernieuwende producties maken, en je hebt producers zoals Total Science en Ink die wat meer naar de hardcore jungle neigen [zoals het in 94 was]. Verder maakt het label metalheadz een comeback met prachtige releases van Marcus Intalex, Rufige Kru en Total Science..

kortom het kan niet beter!

your thoughts plz

[b]@RemiLehmann[/b]
pi_1351682
(Ed Rush & Optical) The Creeps (2001) was weer goed maar niet echt een luisteralbum.

(Matrix) Sleepwalk (2000) (toen alweer?) was ook erg goed vond ik.

(Bad Company) Digital Nation (2001) overtreft Inside the Machine wat mij betreft.

(A Guy Called Gerald) Essence (2000), goeie plaat... weer eens wat anders dan de hardcore jungle maar niet zo goed als zijn 1e meesterwerk (wat te verwachten was). Toch een stuk hoger niveau dan de meeste dnb.

(Goldie) Die moet dit jaar met een nieuw album komen, ik geloof dat de naam Goldie weggegooid is en dat ie verder gaat onder "Rufige Kru". 'Beachdrifta' en 'Stormtroopa' zijn erg geile nummers

(Roni Size) Reprazent's 2e album, In The Mode (2001) vond ik best kut.

(Photek) Solaris (2000?) is een lekker album, meer house dan jungle (toch met een erg lekkere junglekraker erop (Infinity)) en ik heb gehoord dat Photek alweer druk drums aan het programmeren is (ouderwetse Photek dus). Goed voorbeeld van een producer die ballen heeft, dat mag ik wel (zie een stukje verder op)

(Total Science), Advance (2001) mag ik ook graag naar luisteren. Lekkere harde complexere jungle.

Ik zit eigenlijk ook met smart te wachten op een nieuw 4hero album, die twee ventjes kunnen erg mooie dingen doen.

Drum&bass zit nu vast in dat hardnekkige hardcore jungle-genre, daar moet 't eens vanaf. De oude springerige complexere jungle van 4/5 jaar geleden wordt nauwelijks meer gemaakt (misschien wel maar dan weet ik er niet van af, op MovingShadow zitten erg leuke artiesten maar daar komen niet gauw albums vandaan).

Maar dood? Nope.
Men moet alleen wat meer nieuwe dingen proberen.

[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 06-08-2001 23:33]

  dinsdag 7 augustus 2001 @ 00:40:24 #14
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_1352063
Ik weet er geen hol vanaf, maar ik vind het meeste wat Dom & Roland maakt leuk...laatst Wormhole van Ed Rush & Optical gedowned, ook wel leuk

Heb een cd van Aphrodite in de kast staan, en wat van meneer Size...meneer Size word toch steeds minder vinnik, Newforms was gaaf, Breakbeat Era iets minder, In the Mode mwoaaa

Ik zal eens kijken of ik nog meer leuks vinden kan

Nicht ärgern, nur wundern!
  dinsdag 7 augustus 2001 @ 00:52:11 #15
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_1352153
* Hooghoudt heeft net Ed Rush & Optical - The Creeps compleet

* Hooghoudt gaat luisteren

Nicht ärgern, nur wundern!
  dinsdag 7 augustus 2001 @ 01:10:26 #16
1358 Xhorder
He's back...
pi_1352281
Is Squarepusher ook DnB? Nee he? Of wel? If so.. dan vind ik dat hele interessante muziek van dit moment
... na vijf jaar
  dinsdag 7 augustus 2001 @ 11:41:11 #17
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_1354008
Kennik niet...

Ik vond Wormhole leuker trouwens.

Nicht ärgern, nur wundern!
pi_1354028
Blijkbaar vind iedereen roni size toch erg goed. Ik vind eig. alles van roni nogal tegenvallen (t's wel evrnieuwend zo nu en dan)
Wat ik mis is een nieuwe adam f cd, circles was toch wel megarelaxed.
Verder zijn er genoeg nieuwe (onbekende) namen die leuke dingen maken. Klute, decoder, lysergic, etc Omni trio is ook erg lekker voor degenen die van meer spacy getinte(ala orbital) DnB houden. Verder ben ik de laatste tijd even niet zo up to date. Voor het echte DnB gevoel moet je volgens mij toch eens naar wat feesten in engeland (wil ik ook btw!)
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 7 augustus 2001 @ 15:17:14 #19
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_1356392
quote:
Op dinsdag 07 augustus 2001 01:10 schreef Xhorder het volgende:
Is Squarepusher ook DnB? Nee he? Of wel? If so.. dan vind ik dat hele interessante muziek van dit moment
Squarepusher maakt een beetje van die vanallesineen muziek

beetje breaks. beetje digital hardcore. beetje jungle..

is wel dope.. valt onder dezelfde noemer als aphex twin..

[b]@RemiLehmann[/b]
  dinsdag 7 augustus 2001 @ 15:18:12 #20
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_1356401
quote:
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:42 schreef kamagurka het volgende:
Blijkbaar vind iedereen roni size toch erg goed. Ik vind eig. alles van roni nogal tegenvallen (t's wel evrnieuwend zo nu en dan)
Wat ik mis is een nieuwe adam f cd, circles was toch wel megarelaxed.
Verder zijn er genoeg nieuwe (onbekende) namen die leuke dingen maken. Klute, decoder, lysergic, etc Omni trio is ook erg lekker voor degenen die van meer spacy getinte(ala orbital) DnB houden. Verder ben ik de laatste tijd even niet zo up to date. Voor het echte DnB gevoel moet je volgens mij toch eens naar wat feesten in engeland (wil ik ook btw!)
Adam F. ruled inderdaad, helemaal vergeten, lekker Jazzy
Nicht ärgern, nur wundern!
  dinsdag 7 augustus 2001 @ 15:22:22 #21
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_1356437
quote:
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:42 schreef kamagurka het volgende:Voor het echte DnB gevoel moet je volgens mij toch eens naar wat feesten in engeland (wil ik ook btw!)
Hoeft niet hoor, ga maar eens naar de RETOX avonden in club more [af en toe op zondag]. Of naar Doornroosje in Nijmegen, meestal vette line-up en goede sfeer.

wil je naar engeland, dan moet je naar fabric gaan joh. Dikke line-ups daar, en het beste geluidssysteem van europa [met een subwoofer in de vloer ]

Kosten vallen nogal eens mee, in het laagseizoen heb je een retourtje london voor90fl met de bus..

donderdagnacht vertrekken.. vrijdagmiddag in london, vrijdagnacht in fabric, zaterdagochtend weer in de bus...

[b]@RemiLehmann[/b]
pi_1356495
quote:
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:22 schreef reem het volgende:

[..]

Hoeft niet hoor, ga maar eens naar de RETOX avonden in club more [af en toe op zondag]. Of naar Doornroosje in Nijmegen, meestal vette line-up en goede sfeer.

wil je naar engeland, dan moet je naar fabric gaan joh. Dikke line-ups daar, en het beste geluidssysteem van europa [met een subwoofer in de vloer ]

Kosten vallen nogal eens mee, in het laagseizoen heb je een retourtje london voor90fl met de bus..

donderdagnacht vertrekken.. vrijdagmiddag in london, vrijdagnacht in fabric, zaterdagochtend weer in de bus...


RETOX, club more,.. where? tell me more

Dat over engeland gaan we zeker eens doen (ik en companen dan)!! Je hebt daar idd veel erg brute clubs, die helemaal voor DnB gaan (en veel undergroundshit ook, die je hier haast nooit ergens hoort)

Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 7 augustus 2001 @ 15:39:31 #23
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_1356604
Yoh, RETOX is er elke eerste zondag van de maand in club more [rozengracht ... amsterdam www.expectmore.nl],

02 september bijvoorbeeld 2300-0400 [30fl 18+]

Total Science [DOPE!]
Nubian [beste NL DJ]
en meerdere

maar bijvoorbeeld in 013 ook heel vaak dnb

08 september [2300-0345] [10fl 18+]
DJ PRESSURE + SHAKE N BREAK
15 september [2300-0345] [10fl 18+]
MARCUS INTALEX [UK}
22 september [2300-0345] [10fl 18+]
J MAJIK [UK}
06 october [2300-0345] [10fl 18+]
DJ STORM [METALHEADZ UK}
13 october [2300-0345] [10fl 18+]
REDZONE

dusseh, ook in eigen land is het vaak feest..

[b]@RemiLehmann[/b]
pi_1356920
quote:
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:39 schreef reem het volgende:
Yoh, RETOX is er elke eerste zondag van de maand in club more [rozengracht ... amsterdam
Fanx, ga ik zeker naartoe b'kort!
quote:
DJ STORM [METALHEADZ UK}
13 october [2300-0345] [10fl 18+]

dusseh, ook in eigen land is het vaak feest..


Storm is cool (een lekker vrouwtje) oldschool! Jammer dat haar collega kemistry wijlen is, was dat een overdosis ofzoiets (of aids)..?

Maar iig wel trek in dat concertje. J-Majik ook oldschool en ook erg goed trouwens.

Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 7 augustus 2001 @ 20:33:03 #25
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_1359112
Joh.. STORM is dus 6 OKTOBER..

kan wel ff kaartjes regelen via presale.. is 11.50 geloof ik..

[b]@RemiLehmann[/b]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')