Opnieuw Amerikaan gedood in Irak:
quote:(NOS TeleTekst)
In Irak is opnieuw een Amerikaan gedood bij een aanslag met een granaat. Een andere militair raakte gewond.In de afgelopen 24 uur zijn al 5 Amerikanen in Irak gedood bij aanslagen in de 'Soennitische driehoek',een streek met veel aanhangers van Saddam Hoessein. Het verzet tegen de Amerikanen lijkt na de dood van de zonen van Saddam niet te zijn afgenomen zoals de Amerikaanse legerleiding had gehoopt.
quote:Over het algemeen zijn de Irakezen de Amerikanen liever kwijt dan rijk, maar het is maar een klein groepje dat verantwoordelijk is voor de aanslagen en het gewapend verzet.
Op zondag 27 juli 2003 13:06 schreef Ype het volgende:
Ik vraag me af of het zoals de VS beweert, inderdaad door een kleine groep extremisten wordt gedaan, of dat de Irakezen over het algemeen niet bepaald blij zijn met de aanwezigheid van Amerikaanse troepen. Beetje raar dat je nooit gewone Irakezen op het nieuws hoort/ziet (ik niet tenminste).
quote:Ik heb een exvriendin uit Irak (Koerdisch) en die is daar nu op vakantie. Ik zal haar even totaal uithoren als ze weer terug is over hoe het daar gaat. Dan hoor ik het tenminste eens van een bron die ik zeker kan geloven.
Op zondag 27 juli 2003 13:13 schreef Sidekick het volgende:[..]
Over het algemeen zijn de Irakezen de Amerikanen liever kwijt dan rijk, maar het is maar een klein groepje dat verantwoordelijk is voor de aanslagen en het gewapend verzet.
quote:Nou ja, de VS voedt het verzet doordat zij de bevolking niet verzorgt zoals de bezetter conform de conventie van Genève hoort te doen.
Op zondag 27 juli 2003 13:06 schreef Ype het volgende:
Ik vraag me af of het zoals de VS beweert, inderdaad door een kleine groep extremisten wordt gedaan, of dat de Irakezen over het algemeen niet bepaald blij zijn met de aanwezigheid van Amerikaanse troepen. Beetje raar dat je nooit gewone Irakezen op het nieuws hoort/ziet (ik niet tenminste).
quote:De Koerden zijn (nog) blij met de amerikanen.
Op zondag 27 juli 2003 13:15 schreef Ype het volgende:[..]
Ik heb een exvriendin uit Irak (Koerdisch) en die is daar nu op vakantie. Ik zal haar even totaal uithoren als ze weer terug is over hoe het daar gaat. Dan hoor ik het tenminste eens van een bron die ik zeker kan geloven.
Maar de koerden zijn zwaar in de minderheid in Irak.
Dus is niet maatgevend voor Irak.
quote:Ik denk dat de Koerden het meest blij zijn met de aanwezigheid van de Amerikanen.
Op zondag 27 juli 2003 13:15 schreef Ype het volgende:[..]
Ik heb een exvriendin uit Irak (Koerdisch) en die is daar nu op vakantie. Ik zal haar even totaal uithoren als ze weer terug is over hoe het daar gaat. Dan hoor ik het tenminste eens van een bron die ik zeker kan geloven.
quote:Ik ken de geschiedenis opzich. Maar ik neem aan dat nu er "vrijheid van meningsuiting" is daar, dat ze wel het een en ander zal vernemen. Trouwens, zo blij zullen koerden toch ook niet zijn met Amerikanen lijkt me, aangezien ze na de vorige golfoorlog in de steek werden gelaten
Op zondag 27 juli 2003 13:16 schreef Nyrem het volgende:[..]
De Koerden zijn (nog) blij met de amerikanen hoor.
Maar de koerden zijn zwaar in de minderheid in Irak.
Dus is niet maatgevend voor Irak.
quote:Dat waren voornamelijk de Sji'ieten.
Op zondag 27 juli 2003 13:18 schreef Ype het volgende:[..]
Ik ken de geschiedenis opzich. Maar ik neem aan dat nu er "vrijheid van meningsuiting" is daar, dat ze wel het een en ander zal vernemen. Trouwens, zo blij zullen koerden toch ook niet zijn met Amerikanen lijkt me, aangezien ze na de vorige golfoorlog in de steek werden gelaten
quote:En daarom waren er zoveel Koerden, die dankzij de VS in opstand waren gekomen omdat aan hun verteld was dat de VS Irak zou ontdoen van Saddam en dat ze dus niks te vrezen hadden, vermoord na de golfoorlog?
Op zondag 27 juli 2003 13:23 schreef schatje het volgende:[..]
Dat waren voornamelijk de Sji'ieten.
quote:en duidelijk ook geen benul wat "metafoor" inhoud
Op zondag 27 juli 2003 12:36 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Das knap, aangezien ik geen creditcard heb.
quote:Oke, ik neem het direct van je aan.
Op zondag 27 juli 2003 13:25 schreef Ype het volgende:[..]
En daarom waren er zoveel Koerden, die dankzij de VS in opstand waren gekomen omdat aan hun verteld was dat de VS Irak zou ontdoen van Saddam en dat ze dus niks te vrezen hadden, vermoord na de golfoorlog?
.
quote:Ook dat is maar betrekkelijk, omdat de VS er nl. ook veel is aan gelegen om bevriend te blijven met Turkije. Dat land moet nl. al sinds jaar en dag als buffer dienen tussen europa en het midden oosten. Dit is het grootste probleem voor de VS: Overal de politieagent spelen, maar ondertussen verzeild raken in locale kwesties die niet zomaar op te lossen zijn.
Op zondag 27 juli 2003 13:16 schreef Nyrem het volgende:[..]
De Koerden zijn (nog) blij met de amerikanen.
quote:Volgens wie is dat precies het geval?
Op zondag 27 juli 2003 13:13 schreef Sidekick het volgende:
maar het is maar een klein groepje dat verantwoordelijk is voor de aanslagen en het gewapend verzet.
quote:Er zijn vaak genoeg demonstraties die vlekkeloos velopen en zonder geweld.
Op zondag 27 juli 2003 19:02 schreef thoth het volgende:[..]
Volgens wie is dat precies het geval?
quote:Hoe "klein" dat groepje is valt nog maar te bezien. En hoeveel groepen er zijn is ook niet duidelijk.
Op zondag 27 juli 2003 13:13 schreef Sidekick het volgende:[..]
Over het algemeen zijn de Irakezen de Amerikanen liever kwijt dan rijk, maar het is maar een klein groepje dat verantwoordelijk is voor de aanslagen en het gewapend verzet.
Een deel is afkomstig uit de restanten van het oude regime, maar er zijn ook mensen uit Afganistan, Pakistan, Saudi-Arabië, Syrië, Libanon etc. naar Irak gekomen en hoever die georganiseerd zijn of samenwerken is totaal niet bekend.
Dat dit doorgaat is wel logisch want het is gewoon prijsschieten op de Amerikanen voor hun, waar anders krijgen momenteel ze zo'n mooie kans?
En dan heeft Saddam net voor de invasie alle gevangenissen open gezet, waarin zich o.a. nog een mooie verzameling extremisten bevond. Met een kist Kalashnikovs bij elke uitgang.
quote:Zou die man nu echt ook zo populair geweest zijn in Irak, gezien zijn werkgever etc.
Weekblad met naam al-Sahhaf
Irak heeft er een nieuw weekblad bij. Zaterdag verscheen de eerste al-Sahhaf, genoemd naar de minister van Informatie onder het regime van Saddam Hussein. Mohammed Saeed al-Sahhaf werd de risee van de oorlog in Irak doordat hij in zijn toespraken bleef ontkennen dat de coalitietroepen aan de winnende hand waren.Hij ontkende nog dat Bagdad was gevallen, terwijl op de achtergrond de Amerikaanse troepen en tanks in de stad waren te horen. De ex-minister woont nu met zijn gezin in de Verenigde Arabische Emiraten.
"Ik wilde een naam die de lezers zou aanspreken. De naam al-Sahhaf heeft indruk gemaakt in de media", zei hoofdredacteur Moayed Neemat Abdel Razzak. Sahhaf lijkt ook op 'sahhafi', het Arabische woord voor journalist. Al-Sahhaf is de 161e titel in de pers die in Irak verschijnt sinds de val van president Saddam Hussein op 9 april.
Ook opvallend, de 161e nieuwe titel, sinds de val.
Dat is op zich wel een goed iets.
Haar gezicht is getekend door littekens, haar haar vies en samengeklit als een vogelnest. De Iraakse Aisa Latif zit in een instituut voor geestelijk gestoorden, omdat zij epileptisch is en haar familie niet voor haar wil zorgen. Toen het regime van Saddam Hussein op 9 april viel, hielden plunderaars huis in het instituut in het Al-Rashadziekenhuis.
De deuren van het ziekenhuis werden temidden van de chaos van de plunderingen opengezet en Latif liep samen met andere patiënten de straat op, onwetend van de anarchie die er was losgebarsten. De 24-jarige Latif werd verkracht. Toen ze uiteindelijk terugkeerde naar het instituut was ze zwanger.
Het verhaal van Latif illustreert de angst die veel Iraakse vrouwen in zijn greep heeft, die hen binnenhoudt en weghoudt van hun werk en hun leven. De Iraakse politie is inmiddels weer actief en werkt samen met de Amerikanen om de orde te herstellen, maar de vrouwen blijven bang om op straat te worden aangevallen.
In de straten van Bagdad, op markten en bazaars krioelt het van de mannen van alle leeftijden: ze schaffen generators en koelkasten aan, lezen de krant, of staan in de rij voor brandstof. Er zijn weinig vrouwen te bekennen, zelfs nog minder dan voor de oorlog.
Vrouwen die wel hun huis uitkomen werken korter en worden door chauffeurs die zij kennen gebracht en opgehaald. Ze nemen liever geen taxi. De situatie is verwarrend en onrustig, ik word er verdrietig en boos van, zegt Layla Tariq, een huisvrouw. Het is niet het Bagdad dat ik ken.
Sabreen Shafi en haar twee nichtjes gaan niet meer naar school omdat ze geen begeleiders hebben. Er is geen beveiliging en geen regering, dus we kunnen geen stappen ondernemen tegen mensen die ons proberen aan te vallen, verklaart ze.
Studente Manal Jabbar voelde zich pas weer veilig genoeg om naar de universiteit te gaan toen er Amerikaanse soldaten bij het gebouw werden geposteerd. We kunnen niet alleen naar buiten door het gebrek aan veiligheid. Hier kunnen we weer komen omdat we de chauffeur kennen en de Amerikanen in de buurt zijn, zegt Jabbar, terwijl ze tussen de colleges door een ijsje eet.
Het Al-Rashadziekenhuis wordt tegenwoordig bewaakt door gewapende jongemannen. Volgens de directeur van het instituut, Ameer Heelo, zijn die daar geposteerd door de Amerikanen. Vóór de val van Saddam Hussein zaten er 1.500 patiënten. Tijdens de plunderingen vluchtten honderden van hen de straat op. Nu zijn er nog 650 patiënten.
Vijf vrouwen die de straat op waren gegaan en later terugkeerden waren verkracht, vertelt een zuster. Een achtergebleven patiënte werd door plunderaars in het gebouw zelf verkracht. De directeur zegt dat hij de plunderaars heeft gesmeekt het instituut en de patiënten met rust te laten. Hij beweert ten stelligste dat geen van de patiënten is aangevallen, maar geeft ook toe dat hij nooit heeft gecheckt of iedereen ongedeerd was gebleven. Hij runt het instituut sinds april 2000 en acht zichzelf niet verantwoordelijk voor eventueel leed dat de patiënten is toegebracht. Hij deed gewoon zijn werk in opdracht van het oude regime. Als er in mijn huis wordt ingebroken ga ik ook niet kijken of alles goed gaat met mijn zoon, benadrukt hij. Iedereen kan voor zichzelf zorgen.
[Copyright 2003, Novum Nieuws / Associated Press]
(www.nieuws.nl)
quote:
BAGDAD (ANP) - Twee patrouillerende Amerikaanse militairen zijn maandag het slachtoffer geworden van een aanslag met een granaat in het centrum van de hoofdstad Bagdad. Volgens ooggetuigen gooide een man vanaf een viaduct een granaat op de auto van de militairen.Beide inzittenden zijn waarschijnlijk om het leven gekomen, maar een woordvoerder van de Amerikaanse strijdkrachten wilde dat niet bevestigen.
quote:Ik had ook vaag zoiets opgevangen uit het nieuws dat een gedeelte van het "verzet" tegen de amerikanen, geen orginele irakezen zouden zijn, en gesteund zou worden uit andere landen.
Op maandag 28 juli 2003 02:35 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Hoe "klein" dat groepje is valt nog maar te bezien. En hoeveel groepen er zijn is ook niet duidelijk.
Een deel is afkomstig uit de restanten van het oude regime, maar er zijn ook mensen uit Afganistan, Pakistan, Saudi-Arabië, Syrië, Libanon etc. naar Irak gekomen en hoever die georganiseerd zijn of samenwerken is totaal niet bekend.
Dat dit doorgaat is wel logisch want het is gewoon prijsschieten op de Amerikanen voor hun, waar anders krijgen momenteel ze zo'n mooie kans?
Toen ik het hoorde vroeg ik me meteen af, welke landen nu weer als schuldige moeten gaan dienen om een volgende amerikaanse aanval te rechtvaardigen.
quote:Het schijnt dat het oplappen van de broers Hussein voor nogal wat woede heeft gezorgd (ook bij de tegenstanders van SH). Was een special over onlangs ik meen op CNN.
Op zondag 27 juli 2003 13:16 schreef schatje het volgende:Nou ja, de VS voedt het verzet doordat zij de bevolking niet verzorgt zoals de bezetter conform de conventie van Genève hoort te doen.
quote:Waarom ook bij de tegenstanders van Saddam?
Op maandag 28 juli 2003 19:26 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Het schijnt dat het oplappen van de broers Hussein voor nogal wat woede heeft gezorgd (ook bij de tegenstanders van SH).
quote:Omdat het daar (alsmede in vele andere landen) not done is om met overledenen (welke doodsoorzaak ook) te gaan rommelen (ongeachte wie het betreft).
Op maandag 28 juli 2003 19:30 schreef Gil-galad het volgende:Waarom ook bij de tegenstanders van Saddam?
quote:Het is toch een moslimgebruik de dode drie dagen later te begraven? Althans, zoiets dacht ik.
Op maandag 28 juli 2003 19:42 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ookal zouden velen blij zijn met de dood van de twee broers, het feit dat ze hen niet op nog dezelfde dag hebben begraven maar ze tentoon hebben gesteld voor reporters en het met mastiek bewerken wordt als onacceptabel gezien, zelfs wanneer het de felste tegenstanders van hen betreft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |