Nu zal dat moeilijk gaan, maar vroeger waren het bestuurders en hadden ze niet alleen maar zo'n cermoniele rol.
Verder over prins en koning: dit kan ook gewoon hetzelfde zijn, aangezien de prins letterlijk de eerste is. Immers: Quod principi placuit legis habet vigorem slaat op alle vorsten.
quote:De familie van de Koning word aangesproken als prins(es) dat klopt in dit geval niet echt want de Koning is de eerste en de prinse(se)n komen op de 2de plaats. Mischien is later de betekenis gewijzigd. Maar goed in bijvoorbeeld Lichtenstein is de prins wel de eerste maar daar spreek je de familie leden zeer waarschijnlijk niet met prins(es) aan.
Op maandag 28 juli 2003 15:37 schreef SportsIllustrated het volgende:
Verder over prins en koning: dit kan ook gewoon hetzelfde zijn, aangezien de prins letterlijk de eerste is. Immers: Quod principi placuit legis habet vigorem slaat op alle vorsten.
Vroeger hadden in Nederland de Nassau's de Titel ''Prins van Oranje'' in handen. Prins willem I (willem de zwijger) heeft de titel van Rene van chalon gekregen maar de Familie-leden van Prins Willem 1 noemde je geen prins dat is pas gebeurt toen Koning Willem 1 werd gekroont als Koning der Nederlanden.
Orange is een Graafschap in Frankrijk dat ooit in handen was van een graaf die toestemming aan de Duitse Keizer Frederik Barbarossa 1 vroeg om het tot een Prinsendom te benoemen met daarbij de titel ''Prins van Oranje'' hij kreeg toestemming en zo werd het kleine plaatsje (van nog geen 300km2) een Prinsendom met een Prins aan het hoofd. deze titel is naar verscheidene Familie's gegaan en is uiteindelijk bij de Nasau's terecht gekomen. Het volledige lijstje:
d'Orange (+-800-1189) eerst een graafschap, later een Prinsendom
Huis van Baux (1189-1393)
Huis van Chalon (1393-1544)
Nassau (1544-heden)
Of ons koningshuis nog invloed heeft op het kleine plaatsje in Frankrijk weet ik niet.
quote:Keizer komt toch van de Romeinen af? Is volgens mij ook van voor de tijd van de adel. Keizer is ook het allerhoogste.
Op maandag 28 juli 2003 15:05 schreef KoningsCobra het volgende:
Wat ik wel veel lees is dat de Familie van de Keizer, Koning of (Groot-)Hertog allemaal met prins(es) worden aangesproken. Waarom hebben de (Groot-)Hertogen vroeger in Europa nooit hun naam veranderd in Keizer (dat is toch een hogere adel) en hun famillie's worden toch hetzelfde aangesproken.Nu zal dat moeilijk gaan, maar vroeger waren het bestuurders en hadden ze niet alleen maar zo'n cermoniele rol.
quote:Een Koning(in) heeft als aanspreektitel: Majesteit.
Op maandag 28 juli 2003 16:33 schreef KoningsCobra het volgende:De familie van de Koning word aangesproken als prins(es) dat klopt in dit geval niet echt want de Koning is de eerste en de prinse(se)n komen op de 2de plaats.
quote:Liechtenstein
Mischien is later de betekenis gewijzigd. Maar goed in bijvoorbeeld Lichtenstein is de prins wel de eerste maar daar spreek je de familie leden zeer waarschijnlijk niet met prins(es) aan.
Dat geldt ook voor het Prinsdom Monaco. Caroline en Stéphanie zijn prinsessen en Albert is en Prins.
quote:De Romeinen hadden toch ook een aristocratie?
Op maandag 28 juli 2003 17:14 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Keizer komt toch van de Romeinen af? Is volgens mij ook van voor de tijd van de adel. Keizer is ook het allerhoogste.
quote:Ja dat is wel zo maar niet met de titels die ze nu hebben.
Op maandag 28 juli 2003 19:41 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
De Romeinen hadden toch ook een aristocratie?
quote:Ach so.
Op maandag 28 juli 2003 20:12 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Ja dat is wel zo maar niet met de titels die ze nu hebben.
Verder vind ik het wel leuk. Het heeft wel iets. Sentiment uit vroeger tijden. Mijn oma is kasteelvrouwe, dat klinkt ook wel interessant.
quote:De romeinse adel heet de patriciërs. de patriciërs werden gevormd door de Gentes. Gentes waren de 76 adelijke families die van eenzelfde stamvader
Op maandag 28 juli 2003 19:41 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
De Romeinen hadden toch ook een aristocratie?
quote:kasteelvrouwe is toch geen adelijke titel? een ieder met een kasteel heet toch automatisch kasteelheer, vrouwe? ik ken namelijk iemand ie kasteelvrouwe is maar niet van adel.
Op maandag 28 juli 2003 20:17 schreef ramses het volgende:
Ik heb met een jongen verkering gehad en zijn vader was baron.
Ik heb wel nog adellijke familie, maar das in duitsland.Verder vind ik het wel leuk. Het heeft wel iets. Sentiment uit vroeger tijden. Mijn oma is kasteelvrouwe, dat klinkt ook wel interessant.
quote:Dat zeg ik toch ook niet? Maar 't klinkt wel interessant
Op maandag 28 juli 2003 20:49 schreef _The_General_ het volgende:[..]
kasteelvrouwe is toch geen adelijke titel? een ieder met een kasteel heet toch automatisch kasteelheer, vrouwe? ik ken namelijk iemand ie kasteelvrouwe is maar niet van adel.
quote:Nee klopt, zei je ook nie, maar ik dacht dat jij dat dacht
Op maandag 28 juli 2003 20:50 schreef ramses het volgende:[..]
Dat zeg ik toch ook niet? Maar 't klinkt wel interessant
quote:Ha ha, dat zou best kunnen.
Op maandag 28 juli 2003 20:54 schreef _The_General_ het volgende:[..]
Nee klopt, zei je ook nie, maar ik dacht dat jij dat dacht
klinkt inderdaad erg intressant. hier in de buurt ligt nog een kasteeltje waarin 4 appartementen zijn gemaakt, mijn vader heeft er ooit eentje willen huren. vraag me af of je je dan 1/4 kasteelheer mag noemen
Dat klinkt natuurlijk nog interessanter: 'ik ben 1/4 kasteelheer'
quote:keizer komt inderdaad van de romeinen af.
Op maandag 28 juli 2003 17:14 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Keizer komt toch van de Romeinen af? Is volgens mij ook van voor de tijd van de adel. Keizer is ook het allerhoogste.
Het woord "keizer" is afgeleid van de naam Caesar. (De C werd door de Romeinen oorspronkelijk als K uitgesproken). De keizer was een titel voor een dictator, een alleen heerser.
De opvolging was erg slecht geregeld en keizers stierven dan ook geregeld door moorden en staatsgrepen.
quote:Dit deed je niet zomaar. Alleen de paus kan een koning tot keizer zalven.
Op maandag 28 juli 2003 15:05 schreef KoningsCobra het volgende:
Waarom hebben de (Groot-)Hertogen vroeger in Europa nooit hun naam veranderd in Keizer (dat is toch een hogere adel)
quote:Klopt ja al was het wel zo dat de huidige keizer zijn opvolger kon aanwijzen. Die kon iemand bepaalde titels geven. Augustus was een titel en Caesar volgens mij ook.
Op maandag 28 juli 2003 21:02 schreef _The_General_ het volgende:[..]
keizer komt inderdaad van de romeinen af.
Het woord "keizer" is afgeleid van de naam Caesar. (De C werd door de Romeinen oorspronkelijk als K uitgesproken). De keizer was een titel voor een dictator, een alleen heerser.
De opvolging was erg slecht geregeld en keizers stierven dan ook geregeld door moorden en staatsgrepen.
quote:Inderdaad, Karel de Grote liet zich rond 800 tot keizer benoemen door de paus.
Op maandag 28 juli 2003 21:06 schreef _The_General_ het volgende:[..]
Dit deed je niet zomaar. Alleen de paus kan een koning tot keizer zalven.
quote:Is dat wel zo?
Op maandag 28 juli 2003 21:06 schreef _The_General_ het volgende:
Dit deed je niet zomaar. Alleen de paus kan een koning tot keizer zalven.
quote:En ook Napoleon kwam op het idee de paus om te kopen en verder te regeren als keizer.
Op maandag 28 juli 2003 23:46 schreef dazzle123 het volgende:
Inderdaad, Karel de Grote liet zich rond 800 tot keizer benoemen door de paus.
In Japan is er nog steeds een keizer. Maar is hij benoemd door de Paus??? En worden de nieuwe keizers nog steeds door hem benoemd? Zijn er nog meer landen met een Keizer?
quote:
Op maandag 28 juli 2003 21:02 schreef _The_General_ het volgende:
quote:Dan zal de keizer wel vaak familie als opvolger hebben benoemd. Maar is het nu (bijvoorbeeld in Japan) wel erfelijk?
Op maandag 28 juli 2003 23:43 schreef dazzle123 het volgende:
Klopt ja al was het wel zo dat de huidige keizer zijn opvolger kon aanwijzen. Die kon iemand bepaalde titels geven. Augustus was een titel en Caesar volgens mij ook.
Is een keizer een adellijke Titel?
quote:Misschien hebben ze in de tijd van de adel de titel keizer tot een adellijke titel benoemd. Ik heb hier thuis een encyclopedie waar in de adellijke titels van Nederland, België en Luxemburg staan, dit zijn dezelfde als de topicstarter (_The_General_) zei. Daar staat keizer dus niet tussen, maar ja, dit is ook maar het lijstje van Nederland, België en Luxemburg. Misschien komt de titel in anderen landen nog wel voor in de adelstand.
Op maandag 28 juli 2003 17:14 schreef dazzle123 het volgende:
quote:
Is dat wel zo?
De eerste Keizer was de Romeinse Keizer Augustus.
klopt maar ik ging in op deze vraag:
Waarom hebben de (Groot-)Hertogen vroeger in Europa nooit hun naam veranderd in Keizer (dat is toch een hogere adel)
en in die tijd was het zalven door de paus al gebruikelijk.
quote:
In Japan is er nog steeds een keizer. Maar is hij benoemd door de Paus??? En worden de nieuwe keizers nog steeds door hem benoemd? Zijn er nog meer landen met een Keizer?
De japanse keizer is niet benoemd door de paus, ze hangen daar in japan ook een heel ander geloof aan . Nieuwe keizers worden niet meer erkend door het vaticaan.
(Idi amin heeft zichzelf tot keizer uitgeroepen overigens.)
quote:
Dan zal de keizer wel vaak familie als opvolger hebben benoemd. Maar is het nu (bijvoorbeeld in Japan) wel erfelijk?
in japan is het inderdaad overerfelijk via bloedbanden. De keizer kan het dus niet zelf bepalen wie zijn opvolger word, dit was in de romeinse tijd wel mogelijk.
quote:
Is een keizer een adellijke Titel?
Binnen de hoge adel bestaan verschillende rangen.
De hoogste is dat van Keizer, waarmee tot 1806 de Rooms Duits Keizer werd bedoeld http://home.concepts.nl/~franstml/vorst.htm
quote:verkeerd gelezen, ik somde op dat Augustes, Karel en Napoleon gezalft waren en vroeg me af of alle keizers gezalft werden.
Op dinsdag 29 juli 2003 01:58 schreef _The_General_ het volgende:
klopt maar ik ging in op deze vraag:Waarom hebben de (Groot-)Hertogen vroeger in Europa nooit hun naam veranderd in Keizer (dat is toch een hogere adel)
En voor de rest BEDANKT!!!!!!!
quote:Was het niet zo dat een Groothertogdom (zoals Luxemburg) een 'tijdelijke' souvereiniteit had en bestond/bestaat bij de gratie van mannelijke erfopvolgers. Luxemburg zou in het geval van geen mannelijke erfopvolging, terugvallen aan Nederland. (Lijkt me trouwens anno 21e eeuw niet meer opportuun).
Op dinsdag 29 juli 2003 01:58 schreef _The_General_ het volgende:
]Op dinsdag 29 juli 2003 01:42 schreef KoningsCobra het volgende:
[..]
klopt maar ik ging in op deze vraag:Waarom hebben de (Groot-)Hertogen vroeger in Europa nooit hun naam veranderd in Keizer (dat is toch een hogere adel)
...
Het uitsterf-beleid houdt in de praktijk in dat er geen mensen meer in de adelstand mogen worden verheven. Aangezien het alleen via de mannelijke lijn overerfelijk is neemt zo langzaamaan de adel in grootte af. Sommige mannen kunnen/willen/krijgen geen kinderen en soms sterft dus zo een hele lijn uit. Grappig is trouwens dat de adel, over het algemeen niet het meest progressieve deel der natie, al een paar jaar actief pleit voor het gelijktrekken van de rechten van de vrouw op dit vlak zodat het ook via vrouwelijke lijn overerfelijk is. De Nederlandse overheid, al tientallen jaren zeer actief op het gebied van het gelijktrekken van rechten wil nou juist aan dit verzoek geen gehoor geven.
quote:Koning willem 3 was wel Hertog van Luxemburg maar toen hij stierf waren zijn 3 zonen kinderloos gestorven en had hij alleen nog maar een dochter zij werd Koningin Wilhelmina van Nederland, maar de Oranjes waren nu in mannelijke lijn uitgestorven. volgens een verbond uit 1783 had een andere tak van de Nassau's nu recht op de troon van Luxemburg en dat is dus ook gebeurt.
Op dinsdag 29 juli 2003 02:23 schreef sooty het volgende:[..]
Was het niet zo dat een Groothertogdom (zoals Luxemburg) een 'tijdelijke' souvereiniteit had en bestond/bestaat bij de gratie van mannelijke erfopvolgers. Luxemburg zou in het geval van geen mannelijke erfopvolging, terugvallen aan Nederland. (Lijkt me trouwens anno 21e eeuw niet meer opportuun).
voor een volledige beschrijving van het verbond:
http://members.home.nl/pushkar/wetenswaardigheden.html#lux
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |