abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12032064
Sinds de geboorte van de house en de breakbeat/drum 'n bass hebben geen nieuwe muziekgenres hun intrede gedaan. Sindsdien hebben alleen nieuwe subgenres (speedgarage, hardstyle, ragga) het licht gezien.

Sommigen voorspellen dat de dance-periode het eindstadium van de muzikale ontwikkeling is - wat vaak ook met het Aquarius-tijdperk geassocieerd wordt. Of staat ons niet onafzienbare tijd een geheel nieuwe genre te wachten? Daar ben ik dus benieuwd naar.

Zo ja, wat zou dit kunnen zijn en hoe zou dit klinken?

[Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 26-07-2003 20:31]

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_12032093
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 16:34 schreef teknomist het volgende:

Zo ja, wat zou dit kunnen zijn en hoe zou dit klinken?

Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen of te voorspellen. Maar misschien zijn er diep in de underground al tendensen waarneembaar waar ik nog geen weet van heb
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zaterdag 26 juli 2003 @ 16:37:20 #3
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12032098
Nieuwe generaties instrumenten zullen waarschijnlijk ook nieuw muziekgenres introduceren. Vooral op het gebied van elektronische muziek zal er nog heel wat gaan veranderen, omdat de mogelijkheden daarin zeer groot zijn. Verder ligt het natuurlijk ook aan wat de nieuwe generatie componisten gaat doen
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_12032195
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 16:37 schreef MSXUser het volgende:
Nieuwe generaties instrumenten zullen waarschijnlijk ook nieuw muziekgenres introduceren. Vooral op het gebied van elektronische muziek zal er nog heel wat gaan veranderen, omdat de mogelijkheden daarin zeer groot zijn. Verder ligt het natuurlijk ook aan wat de nieuwe generatie componisten gaat doen
Zijn veel genres niet ontstaan niet door nieuwe muziekinstrumenten maar meer door een nieuwe manier van spelen, akkoorden, schema's e.d.?
  zaterdag 26 juli 2003 @ 16:53:13 #5
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12032406
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 16:42 schreef teknomist het volgende:
Zijn veel genres niet ontstaan niet door nieuwe muziekinstrumenten maar meer door een nieuwe manier van spelen, akkoorden, schema's e.d.?
Dat natuurlijk ook en dat geldt zeker voor de housescene. De basis voor die muziek ligt nog steeds in hele oude, analoge synths van 20 of 30 jaar oud. Al het nieuwe spul is daar ook op gebaseerd. Daarnaast heeft de westerse toonladder ook z'n beperkingen.
  zaterdag 26 juli 2003 @ 16:53:51 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_12032419
quote:
Sinds de geboorte van de house en de breakbeat/drum 'n bass hebben geen nieuwe muziekgenres hun intrede gedaan. Sindsdien hebben alleen nieuwe subgenres (speedgarage, hardstyle, ragga) het licht gezien.
Heb me dat ook al afgevraagd, vergeet trouwens Acidjazz niet
quote:
Sommige voorspellen dat de dance-periode het eindstadium van de muzikale ontwikkeling is - wat vaak ook met het Aquarius-tijdperk geassocieerd wordt. Of staat ons niet onafzienbare tijd een geheel nieuwe genre te wachten? Daar ben ik dus benieuwd naar.
Dit lijkt mij esotherische humbug

Maar is grunge er niet een?
* Pietverdriet is trouwens een grote fan van de enorm vette foute Duitse schlagers uit de jaren 70

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_12032495
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb me dat ook al afgevraagd, vergeet trouwens Acidjazz niet
[..]

Dit lijkt mij esotherische humbug

Maar is grunge er niet een?
* teknomist is trouwens een grote fan van de enorm vette foute Duitse schlagers uit de jaren 70

Grunge was niet een nieuw genre op zich zelf; acidjazz of jazzdance is een twijfelgeval. House en techno en jungle daarentegen wel.

Die esotherische ~ bevalt mij ook niet, maar het wordt wel vaak geopperd.

zaterdag 26 juli 2003 @ 17:00:01 #8
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_12032545
nieuwe stijlen - negerpunk
somaal pop
Wat je vindt, ...
pi_12032580
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 17:00 schreef Da_Ripper het volgende:
somaal pop
Salsagabber

Edit: Maar dat zijn varianten en samensmeltingen en geen nieuwe genres op zich

what the heck is somaal pop?

pi_12032631
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 17:00 schreef Da_Ripper het volgende:
somaal pop
Wat wordt er nou onder 'negerpunk' verstaan, het zal wel anders zijn dan de naam doet vermoeden.
Blackball, the new disease!
pi_12032641
Probleem is dat we nu inmiddels zoveel "hokjes" gecreërd hebben dat elke nieuwe stroming al snel binnen 1 of meerdere oudere stromingen valt en dus niet als stroming op zich gezien kan worden. Zodra men de beat een kwart op of af draait verzinnen we alweer een nieuw "hokje" ervoor.
If consequences dictate my course of action I should play GOD and shoot you myself.[br] I'm very tired of waiting. I should kick you,beat you, fuck you, and then shoot you in your fucking head.
  zaterdag 26 juli 2003 @ 17:12:45 #12
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_12032779
Het lijkt me sterk dat er nog ooit een nieuw genre in de dance scene komt, slechts nog andere substromingen. Nummers zonder vierkwartsmaat of enig structuur die alle muziekwetten breken of zelfs hun eigen muziekwetten creeren zijn al geen uitzondering meer in de IDM. En als er iets nieuws komt zal dat toch onder de IDM stroming gaan vallen omdat het experimenteel is.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  zaterdag 26 juli 2003 @ 17:13:32 #13
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_12032798
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 17:05 schreef Jassie het volgende:

[..]

Wat wordt er nou onder 'negerpunk' verstaan, het zal wel anders zijn dan de naam doet vermoeden.

dat weet geen mens; Negerpunk?

[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 26-07-2003 17:15]

Cop killer
Kill them, cop killer
pi_12032831
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 16:42 schreef teknomist het volgende:

[..]

Het eerste house nummer stamt al uit de jaren 70 en Softspace van Softmachine (midden jaren 70) kan wat mij betreft wel gezien worden als basis van de techno/trance die je nu op grote feesten hoort.

In het begin was dat 4/4 house natuurlijk erg nieuw en doordat iedereen er mee aan de slag ging ontwikkelde zich dat steeds verder. Nu klinkt het jaren 80 en begin jaren 90 werk allemaal erg simpel. Ik denk dat electronische muziek pas eind jaren 90 echt volwassen is geworden.

Wat de nieuwe trend zou moeten zijn weet ik niet, ik volg zo'n beetje alle genres wel maar ik ben nog niet iets tegengekomen wat én vernieuwend is én voor een complete "revolutie" kan zorgen. IDM is wel vrij nieuw, maar het is erg experimenteel en niet echt dansbaar. Qua Drum 'n Bass heb ik nog maar 2 nummers in de top 40 gezien (puretone en girls aloud). Veel te ingewikkeld voor artiesten als Jan Wayne en Boozywoozy

zaterdag 26 juli 2003 @ 17:19:25 #15
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_12032880
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 17:15 schreef Beathoven het volgende:
IDM is wel vrij nieuw, maar het is erg experimenteel en niet echt dansbaar.
En terecht, zo hoort het ook Ik moet er niet aan denken dat ik de nieuwe autechre bij de FRS kan halen, of Gantz Graf op the box te zien krijg
quote:
Qua Drum 'n Bass heb ik nog maar 2 nummers in de top 40 gezien (puretone en girls aloud). Veel te ingewikkeld voor artiesten als Jan Wayne en Boozywoozy
Girls aloud DnB?? Vergeet Decoder trouwens niet met z'n Kosheen...maar hetzelfde verhaal; DnB wordt steeds commercieler en groter, maar uiteindelijk is het niet toegankelijk genoeg voor het grote publiek godzijdank
Cop killer
Kill them, cop killer
  zaterdag 26 juli 2003 @ 17:30:14 #16
52684 TIC
Drank de Buffel komt later
pi_12033033
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 16:53 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Dat natuurlijk ook en dat geldt zeker voor de housescene. De basis voor die muziek ligt nog steeds in hele oude, analoge synths van 20 of 30 jaar oud. Al het nieuwe spul is daar ook op gebaseerd. Daarnaast heeft de westerse toonladder ook z'n beperkingen.

Gelukkig heeft de arabische muziek ook kwartnoten
Ik zeg maar zo ik zeg maar niks dan zeg ik al veel te veel.
www.hetknakkertje.nl
pi_12033056
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 16:37 schreef teknomist het volgende:

[..]

Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen of te voorspellen. Maar misschien zijn er diep in de underground al tendensen waarneembaar waar ik nog geen weet van heb

Triphop?
  zaterdag 26 juli 2003 @ 17:34:03 #18
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_12033082
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 17:31 schreef theofiel172 het volgende:

[..]

Triphop?

nou niet bepaald diep in de underground
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_12033100
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 17:34 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

nou niet bepaald diep in de underground

En al antiek bijna .
If consequences dictate my course of action I should play GOD and shoot you myself.[br] I'm very tired of waiting. I should kick you,beat you, fuck you, and then shoot you in your fucking head.
  zaterdag 26 juli 2003 @ 17:46:28 #20
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12033248
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 17:30 schreef TIC het volgende:
Gelukkig heeft de arabische muziek ook kwartnoten
Klopt, alleen vind ik dat arabesque gejammer ook niet alles
  zaterdag 26 juli 2003 @ 17:57:45 #21
42555 Tomek
Take on the world!
pi_12033405
ik denk dat we op een gegeven moment weer terug gaan que stijl, terug in de tijd zeg maar. dat zie je in de punk al wel, veel bands beginnen weer te klinken als de vroegere eerste bands. maar ik weet niet of dit bij andere stijlen ook zo is. ik denk alleen wel dat het generatieverschil op een gegeven moment weer zo groot is dat de oude muziek weer helemaal in komt.

pi_12033496
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 17:35 schreef Grayburn het volgende:

[..]

En al antiek bijna .

Sorry hoor...
pi_12033955
quote:
Girls aloud DnB?? Vergeet Decoder trouwens niet met z'n Kosheen...maar hetzelfde verhaal; DnB wordt steeds commercieler en groter, maar uiteindelijk is het niet toegankelijk genoeg voor het grote publiek godzijdank
"sound of the underground" was eigenlijk meer jungle, veel te melodieus voor DnB.
pi_12034338
Of je wilt of niet de laatste jaren stond veel in het teken van de recycling - waar ik overigens niks op tegen heb. Ook hebben we de extreemste grenzen van de muziek allang ontdekt. Het gaat mij niet of er een nieuwe dance-variant nog komt. Het gaat mij meer of er nog nieuwe muzieksoorten uitgevonden worden en wat hieraan ten grondslag ligt of zal liggen.

Zelf ben ik heel pessimistisch op dit vlak, maar ergens ook wel weer erg benieuwd naar wat de toekomst na dance zal brengen.

pi_12034351
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 17:31 schreef theofiel172 het volgende:

[..]

Triphop?

Triphop is een allang ontwikkelde en volwassen geworden muziekstroming.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')