Sommigen voorspellen dat de dance-periode het eindstadium van de muzikale ontwikkeling is - wat vaak ook met het Aquarius-tijdperk geassocieerd wordt. Of staat ons niet onafzienbare tijd een geheel nieuwe genre te wachten? Daar ben ik dus benieuwd naar.
Zo ja, wat zou dit kunnen zijn en hoe zou dit klinken?
[Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 26-07-2003 20:31]
quote:Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen of te voorspellen. Maar misschien zijn er diep in de underground al tendensen waarneembaar waar ik nog geen weet van heb
Op zaterdag 26 juli 2003 16:34 schreef teknomist het volgende:Zo ja, wat zou dit kunnen zijn en hoe zou dit klinken?
quote:Zijn veel genres niet ontstaan niet door nieuwe muziekinstrumenten maar meer door een nieuwe manier van spelen, akkoorden, schema's e.d.?
Op zaterdag 26 juli 2003 16:37 schreef MSXUser het volgende:
Nieuwe generaties instrumenten zullen waarschijnlijk ook nieuw muziekgenres introduceren. Vooral op het gebied van elektronische muziek zal er nog heel wat gaan veranderen, omdat de mogelijkheden daarin zeer groot zijn. Verder ligt het natuurlijk ook aan wat de nieuwe generatie componisten gaat doen
quote:Dat natuurlijk ook en dat geldt zeker voor de housescene. De basis voor die muziek ligt nog steeds in hele oude, analoge synths van 20 of 30 jaar oud. Al het nieuwe spul is daar ook op gebaseerd. Daarnaast heeft de westerse toonladder ook z'n beperkingen.
Op zaterdag 26 juli 2003 16:42 schreef teknomist het volgende:
Zijn veel genres niet ontstaan niet door nieuwe muziekinstrumenten maar meer door een nieuwe manier van spelen, akkoorden, schema's e.d.?
quote:Heb me dat ook al afgevraagd, vergeet trouwens Acidjazz niet
Sinds de geboorte van de house en de breakbeat/drum 'n bass hebben geen nieuwe muziekgenres hun intrede gedaan. Sindsdien hebben alleen nieuwe subgenres (speedgarage, hardstyle, ragga) het licht gezien.
quote:Dit lijkt mij esotherische humbug
Sommige voorspellen dat de dance-periode het eindstadium van de muzikale ontwikkeling is - wat vaak ook met het Aquarius-tijdperk geassocieerd wordt. Of staat ons niet onafzienbare tijd een geheel nieuwe genre te wachten? Daar ben ik dus benieuwd naar.
Maar is grunge er niet een?
* Pietverdriet is trouwens een grote fan van de enorm vette foute Duitse schlagers uit de jaren 70
quote:Grunge was niet een nieuw genre op zich zelf; acidjazz of jazzdance is een twijfelgeval. House en techno en jungle daarentegen wel.
Op zaterdag 26 juli 2003 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Heb me dat ook al afgevraagd, vergeet trouwens Acidjazz niet
[..]Dit lijkt mij esotherische humbug
Maar is grunge er niet een?
* teknomist is trouwens een grote fan van de enorm vette foute Duitse schlagers uit de jaren 70
Die esotherische ~ bevalt mij ook niet, maar het wordt wel vaak geopperd.
quote:Salsagabber
Op zaterdag 26 juli 2003 17:00 schreef Da_Ripper het volgende:
nieuwe stijlen - negerpunk
somaal pop
Edit: Maar dat zijn varianten en samensmeltingen en geen nieuwe genres op zich
what the heck is somaal pop?
quote:Wat wordt er nou onder 'negerpunk' verstaan, het zal wel anders zijn dan de naam doet vermoeden.
Op zaterdag 26 juli 2003 17:00 schreef Da_Ripper het volgende:
nieuwe stijlen - negerpunk
somaal pop
quote:dat weet geen mens; Negerpunk?
Op zaterdag 26 juli 2003 17:05 schreef Jassie het volgende:[..]
Wat wordt er nou onder 'negerpunk' verstaan, het zal wel anders zijn dan de naam doet vermoeden.
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 26-07-2003 17:15]
quote:Het eerste house nummer stamt al uit de jaren 70 en Softspace van Softmachine (midden jaren 70) kan wat mij betreft wel gezien worden als basis van de techno/trance die je nu op grote feesten hoort.
Op zaterdag 26 juli 2003 16:42 schreef teknomist het volgende:[..]
Zijn veel genres niet ontstaan niet door nieuwe muziekinstrumenten maar meer door een nieuwe manier van spelen, akkoorden, schema's e.d.?
In het begin was dat 4/4 house natuurlijk erg nieuw en doordat iedereen er mee aan de slag ging ontwikkelde zich dat steeds verder. Nu klinkt het jaren 80 en begin jaren 90 werk allemaal erg simpel. Ik denk dat electronische muziek pas eind jaren 90 echt volwassen is geworden.
Wat de nieuwe trend zou moeten zijn weet ik niet, ik volg zo'n beetje alle genres wel maar ik ben nog niet iets tegengekomen wat én vernieuwend is én voor een complete "revolutie" kan zorgen. IDM is wel vrij nieuw, maar het is erg experimenteel en niet echt dansbaar. Qua Drum 'n Bass heb ik nog maar 2 nummers in de top 40 gezien (puretone en girls aloud). Veel te ingewikkeld voor artiesten als Jan Wayne en Boozywoozy
quote:En terecht, zo hoort het ook
Op zaterdag 26 juli 2003 17:15 schreef Beathoven het volgende:
IDM is wel vrij nieuw, maar het is erg experimenteel en niet echt dansbaar.
quote:Girls aloud DnB??
Qua Drum 'n Bass heb ik nog maar 2 nummers in de top 40 gezien (puretone en girls aloud). Veel te ingewikkeld voor artiesten als Jan Wayne en Boozywoozy
quote:Gelukkig heeft de arabische muziek ook kwartnoten
Op zaterdag 26 juli 2003 16:53 schreef MSXUser het volgende:[..]
Dat natuurlijk ook en dat geldt zeker voor de housescene. De basis voor die muziek ligt nog steeds in hele oude, analoge synths van 20 of 30 jaar oud. Al het nieuwe spul is daar ook op gebaseerd. Daarnaast heeft de westerse toonladder ook z'n beperkingen.
quote:Triphop?
Op zaterdag 26 juli 2003 16:37 schreef teknomist het volgende:[..]
Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen of te voorspellen. Maar misschien zijn er diep in de underground al tendensen waarneembaar waar ik nog geen weet van heb
quote:nou niet bepaald diep in de underground
Op zaterdag 26 juli 2003 17:31 schreef theofiel172 het volgende:[..]
Triphop?
quote:En al antiek bijna
Op zaterdag 26 juli 2003 17:34 schreef HAL9000S het volgende:[..]
nou niet bepaald diep in de underground
quote:Klopt, alleen vind ik dat arabesque gejammer ook niet alles
Op zaterdag 26 juli 2003 17:30 schreef TIC het volgende:
Gelukkig heeft de arabische muziek ook kwartnoten
quote:Sorry hoor...
Op zaterdag 26 juli 2003 17:35 schreef Grayburn het volgende:[..]
En al antiek bijna
.
quote:"sound of the underground" was eigenlijk meer jungle, veel te melodieus voor DnB.
Girls aloud DnB?? Vergeet Decoder trouwens niet met z'n Kosheen...maar hetzelfde verhaal; DnB wordt steeds commercieler en groter, maar uiteindelijk is het niet toegankelijk genoeg voor het grote publiek godzijdank
Zelf ben ik heel pessimistisch op dit vlak, maar ergens ook wel weer erg benieuwd naar wat de toekomst na dance zal brengen.
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 17:31 schreef theofiel172 het volgende:[..]
Triphop?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |