quote:Het is een stap terug die ik in ieder geval niet bereid ben te maken.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:00 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Dat staat keurig in de openingspost.
Anti-abortus, anti-condoom, geen homo-huwelijken en geen vrouwen als priester in de kerk.
Jammer inderdaad, maar als dat de enige nadelen zijn? Ja, gráág! Liever dát dan meer Soedan-achtige landen!
quote:Kijk, je kunt best lezen. En dat kan je uiteraard best samenvatten als terug naar de middeleeuwen.
Anti-abortus, anti-condoom, geen homo-huwelijken en geen vrouwen als priester in de kerk.
quote:Je overdrijft nogal. Het is geen vooruitgang, geen progressie in die zin van het woord maar je moet niet vergeten hoe belangrijk de gemeenschapszin en de verbondenheid kan zijn. Het is jammer dat het er vaak dogmatisch aan toe gaat, daardoor ontstaat weer veel nieuwe ellende, maar de hele Afrikaanse cultuur is al niet erg progressief als het om ethische kwesties gaat.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:02 schreef Vibromass het volgende:Kijk, je kunt best lezen. En dat kan je uiteraard best samenvatten als terug naar de middeleeuwen.
quote:We hebben 't dan ook over landen in Afrika bijvoorbeeld. Waar het nu een grote teringzooi is.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:02 schreef wijsneus het volgende:Het is een stap terug die ik in ieder geval niet bereid ben te maken.
quote:Het vervelende is dat die invloed dus niet beperkt blijft tot dergelijke landen.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:06 schreef DennisMoore het volgende:[..]
We hebben 't dan ook over landen in Afrika bijvoorbeeld. Waar het nu een grote teringzooi is.
quote:
De eerste aanzetten zijn al zichtbaar. De anglicaanse bisschop in Engeland die onlangs een homoseksueel tot hulpbisschop wilde benoemen, werd fel geattaqueerd door de eveneens anglicaanse aartsbisschop van Nigeria. Gevolg: de benoeming ging niet door. En de rooms-katholieke bisschop van Breda die condoomgebruik wil inzetten in de strijd tegen aids noemde, vindt de collega van Gabarone (Botswana) op zijn weg. Voorbeelden die laten zien dat de kerkelijke tegenstellingen tussen Noord en Zuid zich verscherpen.
quote:Ach, ze hebben alleen invloed op de centraal gestuurde RoomsKatholieke kerk. En zodra de Westerse katholieken dat té ver vinden gaan, komt er vanzelf een tegenbeweging, of desnoods een kerksplitsing. Boeit niet zo dus.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:10 schreef Vibromass het volgende:Het vervelende is dat die invloed dus niet beperkt blijft tot dergelijke landen.
quote:Mogen de joden hier nog wel blijven wonen?
Jammer inderdaad, maar als dat de enige nadelen zijn? Ja, gráág! Liever dát dan meer Soedan-achtige landen!
quote:Ksssht, ga eens weg naar de Frontpage ofzo. Da's meer jouw niveau blijkbaar.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:23 schreef ghettoman het volgende:Mogen de joden hier nog wel blijven wonen?
quote:Evangelische stromingen in NL zijn helemaal niet anti-vrouw, anti-condoom, anti-seks.
Op vrijdag 25 juli 2003 22:57 schreef SCH het volgende:Ik ben iets minder optimistisch over die dogmatische opvattingen over vrouwen, seksualiteit en emancipatie - het richt grote schade aan op het gebied van AIDS. Misschien dat het bijdraait maar dat vraag ik me af, deze dogmatische opvattingen zijn onderdeel van deze geloofsstroming, de evangelicalen in ons land denken in grote lijnen hetzelfde.
En bovendien verwacht ik van een 'christelijke regering' (als zoiets bestaat) in Afrika méér qua AIDS-voorlichting, dan van een atheïstische regering. De eerste heeft namelijk 'zieltjes te winnen'.
quote:Er wordt toch duidelijk ook over de anglicaanse kerk gesproken en over vergelijkbare ontwikkelingen in protestantse kringen. En de kerksplitsingen die we in het verleden gezien hebben zijn nou ook niet bepaald dusdanig vreedzaam verlopen dat ik daar zo luchtig tegenaan kijk als jij.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:18 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Ach, ze hebben alleen invloed op de centraal gestuurde RoomsKatholieke kerk. En zodra de Westerse katholieken dat té ver vinden gaan, komt er vanzelf een tegenbeweging, of desnoods een kerksplitsing. Boeit niet zo dus.
quote:Anglicaanse kerk is een soort van zelfde structuur. Daar geldt dus hetzelfde voor. Zodra de christenen in Engeland het te conservatief vinden worden, komt er wel een tegenbeweging. Verdere protestantse kerken zijn veel minder centraal gestuurd en hiërarchisch opgebouwd, en hebben dus nauwelijks 'last' van meningen van Afrikaanse christelijke leiders.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:36 schreef Vibromass het volgende:Er wordt toch duidelijk ook over de anglicaanse kerk gesproken en over vergelijkbare ontwikkelingen in protestantse kringen. En de kerksplitsingen die we in het verleden gezien hebben zijn nou ook niet bepaald dusdanig vreedzaam verlopen dat ik daar zo luchtig tegenaan kijk als jij.
En wanneer je met niet-vreedzame kerksplitsingen nu verwijst naar zaken van eeuwen geleden, dan ben je weer wat wereldvreemd en onrealistisch bezig.
quote:Ik zie niet helemaal hoe je tot die verwachting komt, gezien de weinig pragmatische kijk op anticonceptie die veel christenen handhaven. Ik vrees dat mensen vertellen dat ze niet ongehuwd mogen vrijen minder invloed zal hebben op de verspreiding van AIDS dan voorlichting over condooms.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:30 schreef DennisMoore het volgende:
En bovendien verwacht ik van een 'christelijke regering' (als zoiets bestaat) in Afrika méér qua AIDS-voorlichting, dan van een atheïstische regering. De eerste heeft namelijk 'zieltjes te winnen'.
En wat betreft het zieltjes winnen hebben we qua geboortebeperking ook minder te verwachten van christelijke invloeden dan van zo'n 'atheïstische regering' (wat ik me daarbij dan ook zou moeten voorstellen).
quote:Ik denk dat je daar zelf beter naar toe kunt met je gebrekkige kennis.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:25 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Ksssht, ga eens weg naar de Frontpage ofzo. Da's meer jouw niveau blijkbaar.
Grappig om te weten dat in Soedan ook abortussen nauwelijks zijn toegestaan, homo's lager zijn dan varkens, en condooms worden tegengewerkt.
Landen als Soedan en Iran zijn de trouwste bondgenoten van het vaticaan bij vergaderingen van de VNbetreffende onderwerpen als vrouwenrechten en mensenrechten voor seksuele minderheden.
Dus vooral verrechtsen dat geloof zitten we binnenkort met nog meer van dat soort "achterlopende" landen.
quote:Dat kun je wel vergeten, daar doen ze echt niet meer dan in het westen.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:30 schreef DennisMoore het volgende:En bovendien verwacht ik van een 'christelijke regering' (als zoiets bestaat) in Afrika méér qua AIDS-voorlichting, dan van een atheïstische regering. De eerste heeft namelijk 'zieltjes te winnen'.
En een atheistische regering heeft minstens zoveel zieltjes te winnen als christelijke regeringen.
quote:Want heden ten dage zijn katholieke en protestantse leefgemeenschappen immers altijd heel goed in vreedzame coëxistentie.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:45 schreef DennisMoore het volgende:
En wanneer je met niet-vreedzame kerksplitsingen nu verwijst naar zaken van eeuwen geleden, dan ben je weer wat wereldvreemd en onrealistisch bezig.
Je merkt het nu trouwens ook in de Nederlandse politiek: waar het CDA vroeger werd gezien als een partij in het midden, heeft het zich met name de laatste tijd definitief als een rechtse partij geprofileerd. Wanneer komt de progressieve vleugel van die partij nou eindelijk eens in opstand, dat zou ik weleens willen weten.
quote:En wat heb je een onrealistisch beeld van 'veel christenen'.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:46 schreef Vibromass het volgende:Ik zie niet helemaal hoe je tot die verwachting komt, gezien de weinig pragmatische kijk op anticonceptie die veel christenen handhaven. Ik vrees dat mensen vertellen dat ze niet ongehuwd mogen vrijen minder invloed zal hebben op de verspreiding van AIDS dan voorlichting over condooms.
quote:Nee hoor.
En wat betreft het zieltjes winnen hebben we qua geboortebeperking ook minder te verwachten van christelijke invloeden dan van zo'n 'atheïstische regering' (wat ik me daarbij dan ook zou moeten voorstellen).
quote:Wanneer jij de huidige praktijken in Soedan serieus probeert te vergelijken met die in een 'christelijk land' in Afrika, dan ben je, om een mooi eufemisme te gebruiken, bijzonder slecht geïnformeerd. En is ook met jou discussie niet echt mogelijk.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:46 schreef ghettoman het volgende:Grappig om te weten dat in Soedan ook abortussen nauwelijks zijn toegestaan, homo's lager zijn dan varkens, en condooms worden tegengewerkt.
quote:Aan komen zetten met het Noord-Ierse conflict is wel bijzonder simplistisch... Verdiep je eens in de achtergronden daarvan.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:49 schreef Vibromass het volgende:Want heden ten dage zijn katholieke en protestantse leefgemeenschappen immers altijd heel goed in vreedzame coëxistentie.
quote:Jammer genoeg beperk je je tot een weinig inhoudelijke bijdrage. Misschien kan je beter ingaan op hetgeen wat ik geschreven heb dan op de veronderstellingen over de schrijver die bij jezelf leven.
Op zaterdag 26 juli 2003 00:17 schreef DennisMoore het volgende:
En wat heb je een onrealistisch beeld van 'veel christenen'..
Jij denkt meteen weer aan wat ouderwetse zwartekousen-kerkjes...
Tja, met iemand die in zulke karikaturen denkt, is het moeilijk discussiëren.
Het is opmerkelijk dat je naar aanleiding van mijn schrijven over de mening van veel christenen aangaande anticonceptie spreekt van een onrealistisch beeld, in een topic over een stuk wat juist in het bijzonder gaat over de conservatieve opvattingen van vele christenen - en waar nota bene het standpunt over condoomgebruik als voorbeeld wordt aangehaald! Ik heb geen idee waarom je hier komt aanzeulen met je zwartekousen-kerkjes.
quote:Je kunt ook gewoon niks schrijven, dan zeg je evenveel.
Nee hoor.
quote:Welja, na dom, karikatuur, wereldvreemd, onrealistisch kan simplisme er ook nog wel bij. Heb je nog meer badinerende opmerkingen in voorraad om de discussie te ontwijken?
Op zaterdag 26 juli 2003 00:22 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Aan komen zetten met het Noord-Ierse conflict is wel bijzonder simplistisch... Verdiep je eens in de achtergronden daarvan.
.
Leg liever eens een keer uit wát er dan niet zou kloppen, in plaats van de gemeenplaatsen waar je vandaag bij houdt.
quote:Nee maar het dragen van zwarte kousen en hoedjes is niet noodzakelijk om er dogmatische principes op na te houden. Het grootste deel van de evangelische groeperingen is zeer behoudend als het gaat om ethische kwesties, om seksualiteit en om de positie van de vrouw. Het komt allemaal wat blijer over maar de basis is echt zeer behoudend. Seks voor het huwelijk en homoseksualiteit zijn bijvoorbeeld uit den boze.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:30 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Evangelische stromingen in NL zijn helemaal niet anti-vrouw, anti-condoom, anti-seks.
Ze dragen geen 'zwarte kousen'.
quote:Dat kan ik niet volgen. Christenen zijn nog veel strikter tegen het condoom dan anderen. Maar an sich is dat een totaal Afrikaans probleem en niet zozeer een godsdienstig probleem.
Het anti-beleid van veel christen beperkt zicht niet tot abortus, euthanasie of het homo-huwelijk, het gaat veel verder. Je kunt het heel goed vergelijken met een orthodoxe moslim of een ander bekrompen manier van geloven.
Heel fijn dat jij christen bent, maar durf eens echte kritiek te geven op je mede gelovigen.
quote:Ik weet niet of DM christen is, ik zou mezelf niet zo noemen maar ben wel redelijk thuis in dat wereldje en mijn ervaring is dat jouw definitie van de gemiddelde christen nogal kort door de bocht gaat. Het is een levende en bewegende kerk met veel individuen die echt wel hun eigen afwegingen kunnen maken.
Op zaterdag 26 juli 2003 01:27 schreef drenth het volgende:
Allemaal leuk en aardig DennisMoore, maar de gemiddelde christen moet niks hebben van homo's (of lesbiennes), in het openbaar althans. En dan bedoel ik niet de christen die met kerst naar de kerk gaat, maar de echt belijdende christen.Het anti-beleid van veel christen beperkt zicht niet tot abortus, euthanasie of het homo-huwelijk, het gaat veel verder. Je kunt het heel goed vergelijken met een orthodoxe moslim of een ander bekrompen manier van geloven.
Heel fijn dat jij christen bent, maar durf eens echte kritiek te geven op je mede gelovigen.
De katholieke kerk is nogal strak in haar dogma's van bovenaf maar de gemiddelde katholiek is dat zeker niet. En de protestantse kerken hebben voor het grootste deel een nogal vrijzinnige opvatting over bijvoorbeeld homoseksualiteit en andere ethische kwesties.
En vergeet niet dat de kerken een belangrijke rol spelen in maatschappelijke vraagstukken rond oorlog en vrede, armoede en het asielbeleid.
Neem eens een kijkje in het forum hier, seksualiteit, daar lees je behoorlijk veel mensen die condooms niet willen gebruiken, niet vanwege hun religieuze achtergrond, maar vanwege tal van andere redenen.
En daar ligt het verschil. Een Christelijke samenleving... een echt Christelijke samenleving, zal niet snel SOA's overdragen van persoon op persoon door seksueel contact. Gezien monogamie de enige manier is van seksuele belevenis, en dat men ook nog eens moet wachten tot na het huwelijk, is de kans op verspreiding een stuk kleiner geworden.
Bloedtransfusies mogen niet eens volgens de echte fundamentalisten, en het bloed dat in ziekenhuizen is word altijd getest... dat staat los van welk geloof dan ook, dus via transfusies zal het ook niet kunnen gebeuren dat AIDS word verspreid...
dan blijft over drugs... die zijn ook verboden binnen de katholieke kerk en het christelijke geloof. Net als tattoeages.
Dus die laster campagne tegen de Christelijke kerk mag op dat gebied wel wat dimmen. De mongolen die hier hun hoofd zover in hun aars hebben zitten dat ze de komende tien jaar geen zonlicht meer zien, zouden er goed aan doen om het loskoppelen eens te initieren.
En dan hebben we nog de rebelse puber die denkt dat de pre-christelijke geloven zo geweldig goed waren en zonder fouten... ben blij dat ze zijn afgeschaft, of we zouden vandaag de dag nog in lemen hutjes zitten en de maan aanbidden en zouden we nog bang zijn van stenen en zouden we nog heilig geloven in trollen, kabouters, elven en andere beestjes die je in Disney-films kunt zien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |