abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11989464
Mijn linker oog is binnen 1,5 jaar van -1,50(lenzen) naar +1,00(bril) gegaan. Ik snap hier zelf niets van.Me rechter oog is hetzelfde gebleven.

Er zit wel verschil in de sterkte voor lenzen of een bril maar van min naar plus snap ik niet.

Wie kan mij helpen.

† In Memoriam † donderdag 24 juli 2003 @ 16:28:40 #2
47213 ArmaniMania
pi_11989514
Dan zul je toch echt naar een opticien moeten gaan
pi_11989631
Second opinion aanvragen om te kijken of dit echt wel zo is.
Ik denk dat je huidige opticien namelijk een foutje heeft gemaakt.
Als je oog zo erg is veranderd dan moet je dat zelf ook heel erg goed merken.
pi_11989760
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 16:31 schreef Constant het volgende:
Second opinion aanvragen om te kijken of dit echt wel zo is.
Ik denk dat je huidige opticien namelijk een foutje heeft gemaakt.
Als je oog zo erg is veranderd dan moet je dat zelf ook heel erg goed merken.
Ik heb twee maal computermeting gehad, en twee normale metingen. Ik merk het zelf ook goed dat het veranderd is dus aan de meting twijfel ik niet. Alleen ik vraag me af hoe zoiets kan, van min naar plus ineens.

Anders moet ik maar es contact opnemen met huisarts voor een doorverwijzing naar de oogarts.

pi_11999144
Is die computermeting ook nagemeten met glaasjes voor je ogen?
Dus is er gekeken wat je daadwerkelijk zag met die nieuwe sterkte?
Ik vind van min naar plus ook een nogal vreemde verandering eerlijk gezegd...
Als je ouder wordt dan krijg je wel dat je voor lezen wat plus sterkte nodig hebt, maar ik neem aan dat je nog niet boven de 40 bent...
Wat ook nog zou kunnen is dat je oude sterkte niet helemaal klopte... Dat het misschien teveel min was.
Het is namelijk zo dat als je min glaasjes voor je oog houdt je dat vrij makkelijk (tot een bepaalde sterkte) kan "bijsturen".

Ik weet niet wat voor een lenzen je hebt, hard of zacht.
Maar het is ook altijd wel slim om je lenzen voor een oogmeting een tijdje uit te hebben. Vooral als je harde lenzen hebt.

Misschien is het slim om het nog eens ergens anders na te laten meten. Ik weet niet waar je nu geweest bent, maar misschien is het slim om een optiekzaak te zoeken waar ze in elk geval de sterkte ook nog eens met glaasjes nabepalen en niet alleen afgaan op wat de computer zegt!

Als het alleen om de sterkte gaat heeft het weinig zin om naar een oogarts te gaan, deze meten haast nooit meer zelf de sterkte maar dit gebeurd vaak door een toa of optometrist.

In elk geval succes ermee!

Groetjes Nijna

Mama van 2 lieve meiden :)
  vrijdag 25 juli 2003 @ 08:52:30 #6
24672 Ghettobob
Get rich, or die trying
pi_12003550
bij harde lenzen kan je cornea vervorming krijgen waardooor je bril sterkte verandert, als je een maandje geen lenzen in hebt gehad kun je een betrouwbare oogmeting gaan doen...als je hard hebt zou ik (zeker voor een dubbeldrager) overstappen op zachte lenzen, in tegenstelling tot wat sommige (oudbollige) oogartsen denken zijn die beter dan harde en voor bijna alle afwijkingen zijn er tegenwoordig zachte lenzen.
Remind yourself: Nobody's build like you, you designed yourself...
pi_12005817
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 16:27 schreef Anton88 het volgende:
Mijn linker oog is binnen 1,5 jaar van -1,50(lenzen) naar +1,00(bril) gegaan. Ik snap hier zelf niets van.Me rechter oog is hetzelfde gebleven.

Er zit wel verschil in de sterkte voor lenzen of een bril maar van min naar plus snap ik niet.

Wie kan mij helpen.

Heb je zachte lenzen? Zoja, dan snap ik het (denk ik) wel:
bij mijn metingen was ik plotseling van -4.25 naar -3.00 gegaan. De opti vertrouwde het niet en gaf me (gratis) een maandlens -3.25 mee. Na twee weken nogmaals gemeten en we kwamen op -3.75 uit. Deze scherpte is zonder lens gecontroleerd en is echt perfect (kan de verkeerdborden lezen op ruim 300 meter afstand)
De reden is waarschijnlijk het dubbel zien (soort dubbelglas-effect) tijdens de meting.

Als je harde lenzen hebt, dan vervormen die je oogbolling, waardoor de meting fout kan gaan.

Wat ook nog kan: een verkeerde oogdruk (zal wel al gemeten zijn!) waardoor de vorm van je oog verandert.

Als laatste is het nog mogelijk dat je eigen lens moeite krijgt met het 'terugveren', waardoor je leesproblemen krijgt. Maar volgens mij blijf je dan ook die -1.50 houden.

Kortom: genoeg mogelijkheden, alleen de goede opti kan dat controleren.

vrijdag 25 juli 2003 @ 11:29:57 #8
57724 WattaFakka
Het was fijn...
pi_12005849
Wat zei de opticien ervan?
... hier geweest te zijn!!!!
pi_12019466
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 08:52 schreef Ghettobob het volgende:
als je hard hebt zou ik (zeker voor een dubbeldrager) overstappen op zachte lenzen, in tegenstelling tot wat sommige (oudbollige) oogartsen denken zijn die beter dan harde en voor bijna alle afwijkingen zijn er tegenwoordig zachte lenzen.
Zachte lenzen beter dan harde???
Ik denk dat het tegenwoordig niet zoveel meer uitmaakt hoor. De lenzen worden steeds beter.
Sommige sterktes kunnen nog steeds beter met harde lenzen gecorrigeerd worden.
Wel is het zo dat zachte lenzen comfortabeler zitten.
Vroeger zeiden ze dat harde lenzen beter waren omdat zachte lenzen sneller vervuilden en daardoor vaker oogontstekingen enzo gaven (volgens mij).
Maar als je er zorgvuldig mee omgaat (goed schoonmaken dus en gewoon elke dag schone vloeistof!) dan zijn zachte lenzen ook prima.

Maare TS, ben je al voor een second opinion bij een opticien ofzo geweest?

vrijdag 25 juli 2003 @ 21:04:08 #10
24672 Ghettobob
Get rich, or die trying
pi_12020750
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 20:12 schreef Nijna het volgende:

[..]

Zachte lenzen beter dan harde???
Ik denk dat het tegenwoordig niet zoveel meer uitmaakt hoor. De lenzen worden steeds beter.
Sommige sterktes kunnen nog steeds beter met harde lenzen gecorrigeerd worden.
Wel is het zo dat zachte lenzen comfortabeler zitten.
Vroeger zeiden ze dat harde lenzen beter waren omdat zachte lenzen sneller vervuilden en daardoor vaker oogontstekingen enzo gaven (volgens mij).
Maar als je er zorgvuldig mee omgaat (goed schoonmaken dus en gewoon elke dag schone vloeistof!) dan zijn zachte lenzen ook prima.

Maare TS, ben je al voor een second opinion bij een opticien ofzo geweest?

je hebt gelijk als je kijkt naar hoe het een oogafwijking corrigeert dat het weinig uitmaakt, maar als een lens comfortabeler is , geen cornea vervorming geeft met dezelfde prestaties dan vind ik een zachte "beter"

het huis opticiens (havelaer geloof ik) in enkhuizen zal je goed kunnen helpen.

Remind yourself: Nobody's build like you, you designed yourself...
  zaterdag 26 juli 2003 @ 09:06:52 #11
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12026823
Gebruik je medicijnen?
Dat is in ieder geval wel van invloed op je sterkte.
  zondag 27 juli 2003 @ 01:31:38 #12
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_12040692
TS, als je van -1 naar +1 gaat is niet vreemder dan als je van -4 naar -2 gaat. Vreemd en eng, maar niet op die manier.

Ik snap ook niet hoe het komt, zou idd ff 2nd opinion aanvragen. En als je erachter bent hoe het komt, vertel het me, ik zou ook wel eens iets van die -6 lenzen af willen

Confidence through competence
pi_12040879
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 09:06 schreef stuifzand het volgende:
Gebruik je medicijnen?
Dat is in ieder geval wel van invloed op je sterkte.
Kan het zijn dat door invloed van medicijnen je zicht achteruit gaat? Ik slik sinds een paar jaar een medicijn tegen migraine en sindsdien heb ik een grotere "afwijking" gekregen.
pi_12041371
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 16:27 schreef Anton88 het volgende:

Wie kan mij helpen.

Hoe oud ben je eigenlijk? Tot je 20ste zijn je ogen nog in de groei en kunnen de sterkte veranderen. 1,5 is niet eens zo veel. Echter kan het ook zijn dat je bv een suikergehalte in je bloed niet goed is. Waardoor je gezicht vermogen veranderd is.

Gewoon naar een oogarts stappen als je het niet vertrouwd. Kan nooit geen kwaad.

Mijn log op [url]http://www.brillie.org[/url]
pi_12044217
Ik gebruik één medicijn voor mijn hooikoorts.Aerius is de naam daarvan.
Maar ik ga zeker voor een second opinion naar een andere opticien. Het was trouwens bij Pearle, en zover ik weet is de computermeting met glaasjes nagekeken, en daar kwam uit dat die twee metingen niet klopten. Komende week ga ik dus voor een nieuwe meting!
  zondag 27 juli 2003 @ 12:55:12 #16
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_12044366
Heb je last van een cylindrische afwijking van je oog (met andere woorden: is de bolling links-rechts anders dan boven-onder)?

Ik heb dit vrij sterk. De sterkte van de ooglens en de sterkte van de cylindrische afwijking houden elkaar in evenwicht. Als mijn oogsterkte verbetert (recentelijk van -7,25 naar -6,75) dan verslechtert de cylinder (van 0,75 naar 1,25). Opgeteld is het echter om het even (-8 dus).

zondag 27 juli 2003 @ 13:08:05 #17
1234 HiZ
Istanbullu
pi_12044528
En laat jezelf ook even testen voor suikerziekte.
pi_12044843
quote:
Op zondag 27 juli 2003 13:08 schreef HiZ het volgende:
En laat jezelf ook even testen voor suikerziekte.
Heb ik mezelf binnen een jaar al twee keer voor laten testen ivm trillen en flauw gevoel maar geen suikerziekte uit de test gekomen.
pi_12068109
quote:
Op zondag 27 juli 2003 12:43 schreef Anton88 het volgende:
Ik gebruik één medicijn voor mijn hooikoorts.Aerius is de naam daarvan.
Maar ik ga zeker voor een second opinion naar een andere opticien. Het was trouwens bij Pearle, en zover ik weet is de computermeting met glaasjes nagekeken, en daar kwam uit dat die twee metingen niet klopten. Komende week ga ik dus voor een nieuwe meting!
Ga je voor die nieuwe meting weer naar Pearl???
Sorry hoor, maar ik zou toch echt naar een echte opticien gaan en dan bedoel ik niet een keten (al valt "Het huis" geloof ik wel mee...)
Een computermeting alleen is niet altijd even betrouwbaar.
En het is sowieso belangrijk dat ze je ff naar de letterkaart ofzo laten kijken om te zien wat je daadwerklijk ziet!!!
Maar goed.
pi_12068247
quote:
Op zondag 27 juli 2003 12:55 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Als mijn oogsterkte verbetert (recentelijk van -7,25 naar -6,75) dan verslechtert de cylinder (van 0,75 naar 1,25). Opgeteld is het echter om het even (-8 dus).
Je kunt je cylinder sterkte niet zomaar optellen bij je andere sterkte...

Als de bolling van je oog overal (horizontaal en verticaal) (ongeveer) gelijk is... dan heb je een bril of lenzen met bijvoorbeeld -1 (sferische sterkte).
Als de bolling in de ene richting meer is dan in de andere, dan heb je een cylinder nodig, wat inhoudt dat je oog in de ene richting meer of minder sterkte nodig heeft dan in de ander.
Als je sterkte af of toe neemt is het niet per definitie zo dat je cylinder ook veranderd...

Je kan de sferische sterkte en de cylinder niet gewoon maar bij elkaar optellen, net als dat je geen appels en peren kan optellen...

Maar goed, dit is volgens mij een beetje offtopic en misschien wordt t ook wel alleen maar hardstikke vaag zo.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')