quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 02:02 schreef scanman01 het volgende:Ik heb vanavond 'Anne Frank: The whole Story' gezien en de drang om iets te bezoeken groeit nog steeds. Ik heb nu een aantal keuzes. Zijn er mensen die ervaring hebben met bezoekjes aan:
Bergen-Belsen
Westerbork
Anne Frank huis
En zo ja, hoe was het?
Het ligt er denk ik een beetje aan wat je "zoekt".
Als je geconfronteerd wil worden met de aller zwartste kant van de mensheid, dan kom je denk ik niet om Auschwitz heen. Bergen-Belsen ken ik niet, en Westerbork is van een totaal andere orde dan Auschwitz natuurlijk.
Het achterhuis is iets heel anders dan een kamp. Als je net het dagboek of de film hebt gezien, is het wel interessant om er heen te gaan denk ik, maar meer ook niet.
In Aushwitz I is trouwens ook een Nederlandstalige tentoonstelling waarin het lot van de Nederlandse joden wordt weergegeven. Wat vooral "mooi" naar voren komt, is hoe er heel geleidelijk een situatie ontstond waarin het normaal werd gevonden dat bepaalde mensen met een ster moesten rondlopen en minder rechten hadden. Ieder voor zich.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."