abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11979359
Hallo,

Volgende maand willen wij graag Auswitz bezoeken, maar kunnen online winig tot geen info vinden. Graag zouden we b.v. de openingstijden weten.

Wie o wie kan ons helpen?

B.v.d

[Dit bericht is gewijzigd door bianca en michael op 24-07-2003 09:36]

En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
pi_11979397
Misschien kun je dan beter bellen?!
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_11979421
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_11979436
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 09:27 schreef teknomist het volgende:
Misschien kun je dan beter bellen?!
Ja, goed idee, dank je. Even mijn Pools opvijzelen...
pi_11979449
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 09:29 schreef pro_jeex het volgende:
http://www.auschwitz-muzeum.oswiecim.pl/
Mijn dank is groot.
  donderdag 24 juli 2003 @ 09:30:48 #6
30307 Disher
Sors Salutis
pi_11979450
ik kan me dus totaal niet voorstellen dat er weinig over auswitch te vinden is op internet.
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
pi_11979457
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 09:30 schreef Disher het volgende:
ik kan me dus totaal niet voorstellen dat er weinig over auswitch te vinden is op internet.
Als je het goed schrijft vind je veel meer

Auschwitz

A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_11979477
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 09:30 schreef Disher het volgende:
Dat is dus de reden, als je het niet goed schrijft...
pi_11979516
Misschien wil een modje mijn domme schrijffout in de titel even wijzigen? Makkelijk voor de volgende die op het forum iets zoekt..?

B.v.d..

pi_11979912
Titel aangepast.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_11982833
Begin september gingen we al een weekje naar Berlijn, nu hebben we besloten dat we een paar dagen daarvoor naar polen rijden om naar Auswitz/Birkenau te bezoeken.

Iemand hier eerder geweest? Ervaringen?

En, is er, behalve het waarschijnlijk zéér indrukwekkende kampen bezoek, nog iets wat we zeker moeten zien/eten/doen nu we toch in Polen zijn?

pi_11982923
Krakow?

Kben er nog niet geweest, maar als ik naar Polen zou gaan zou die stad zonder twijfel bovenaan het lijstje staan.

donderdag 24 juli 2003 @ 12:42:09 #13
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_11982971
Ik ben er geweest en het was erg indrukwekkend. Niet eens het kamp zelf, want dat is grotendeels vernield, maar meer het idee wat er zich daar afgespeeld heeft. Gruwelijk.

Als je tochn in de buurt ben, zou ik naar Krakow gaan. Is echt een mooie oude stad met een geweldig centrum. Een oude koningsstad!

pi_11983132
Dank k-man en Frenkie, als ik vanavond terug ben van mijn werk ga ik zeker even kijken of het aan te reizen is!
pi_11983375
Ik heb geen ervaring met het bezoeken van Auschwitz, maar wel met Dachau. Dat was enorm indrukwekkend.
pi_11986572
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 13:02 schreef Lucille het volgende:
Ik heb geen ervaring met het bezoeken van Auschwitz, maar wel met Dachau. Dat was enorm indrukwekkend.
Wat was zo indrukwekkend? Vertel eens wat over het bezoek (mits dat in dit topic mag)
  donderdag 24 juli 2003 @ 14:56:52 #17
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_11986609
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 14:55 schreef pro_jeex het volgende:
Wat was zo indrukwekkend? Vertel eens wat over het bezoek (mits dat in dit topic mag)
Dat moet je meemaken. Dat is niet uit te leggen..
pi_11986695
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 14:56 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Dat moet je meemaken. Dat is niet uit te leggen..

Ik ben in Westerbork geweest
pi_11988927
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 14:59 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Ik ben in Westerbork geweest

Daar ben ik verscheidene keren geweest. Maar daar is niet zo veel te zien. Het monument maakt je wel ff stil, maar er is niets meer over van het oorspronkelijke kamp.

In Dachau zijn de originele gebouwen deels aanwezig, de houten barakken zijn compleet herbouwd, inclusief interieur. De wachttorens staan er nog, de omheining.
Ook de verbrandingsovens en de gaskamers zijn er nog. Dat is het verschil met Westerbork. Komt dus ook omdat Westerbork een doorvoerkamp en niet een vernietiginskamp.

Dachau is dus veel meer confronterend. Je staat in de ruimte waar mensen letterlijk zijn vergast, waar mensen gemarteld zijn (ophanging aan de balken bij de ovens), de ovens liggen er bij alsof nog kortgeleden daar de lichamen in lagen. Het is dus niet alsof je naar een film kijkt of er een boek over leest, je staat er niet op afstand van te kijken (wat al erg genoeg is), je bent midden op de plek des onheils.

En het feit dat het kamp precies aan de rand van het dorp ligt, niet weggestopt in de bossen (zoals bij Westerbork) heeft het ook een hele wrange bijsmaak. De veelgehoorde term 'Wir wussten es nicht', klopt op deze plek van geen kanten. Het hele dorp had uitzicht op het kamp, de schoorstenen die 24 uur per dag rookten waren gewoon zichtbaar, de lucht van de verbranding was in het dorp te ruiken, de plaatselijke middenstand profiteerde volop.

Ik was er in mijn eentje, op een troosteloze regenachtige dag. Ik kende de achtergronden, heb familieleden in kampen gehad, heb familie verloren in de oorlog en zwaar beschadigd teruggekregen door de oorlog. En ik had een leeftijd die oud genoeg was om de gruwelen precies in de juiste context te kunnen plaatsen. Maar op het moment dat je daar bent wordt je even stil. Stil en treurig. Met de regen op de achtergrond. Kil en verlaten. 'Arbeit macht frei' staat er cynisch op de ijzeren poort. Ik krijg er nog tranen in mijn ogen van als ik dit opschrijf ...

pi_11989452
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 16:10 schreef Lucille het volgende:

[..]

Daar ben ik verscheidene keren geweest. Maar daar is niet zo veel te zien. Het monument maakt je wel ff stil, maar er is niets meer over van het oorspronkelijke kamp.
-knip ivm lengte-

Ik moet heel eerlijk bekenen en dan moet je niet boos worden, maar Westerbork maakte geen indruk op me. Toen ik daar was, zag ik een paar wandjes en die waren ook nog nep ook. Ik zag wel dat spoor en dergelijke en van die stenen met davidssterren, maar echt het gevoel van een doodskamp had ik niet, er was heel weinig te zien. Misschien was dat het probleem ook wel, dat er niets meer over is, ik weet het niet.
  donderdag 24 juli 2003 @ 16:31:40 #21
44906 merino
World of Sleepers
pi_11989625
ben er zelf in mei dit jaar geweest.
Vond Auschwitz I niet zo bijzonder, raakte me niet erg diep (was nog enigzins 'luxe' kamp en alle barakken waren veranderd in museums). De martelkamers in het SS gebouw waren wel iets wat je nooit maar dan ook nooit meer vergeet...

Auschwitz II (het grote, 'echte' kamp) was iets waar ikzelf ontzettend van schrok. De omvang, de kleine mensonterende slaapbarakken, de treinbaan en de grote gasfabrieken in de verte zijn dingen die ik nooit meer zal vergeten...

I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_11993315
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 16:10 schreef Lucille het volgende:
Nee, alle barakken zijn afgebroken om te voorkomen dat de Molukkers er terugkwamen, maar de woning van de kampcommandant staat er toch nog?
pi_12090479
Dit kreeg ik op mijn e-mail van Ingrid, waarvoor mijn hartelijke dank!

Hoi Bianca
Ik las je topic over auschwitz op Fok, aangezien ik daar niet kan posten
omdat een van mijn kinderen zich al registreerde met mijn mail-adres
beantwoord ik je hier dan maar.

We zijn net terrug van onze vakantie in Polen, maandag zijn we naar
Auschwitz geweest.
We kwamen er aan om 11 uur en konden gelijk met een engelse gids mee, De
rondleiding duurt ruim 3 uur en de film een kwartier. Ik raad je aan eerst
de film te bekijken.
Bij een temperatuur van 38 graden heb ik al de tijd met kippenvel gelopen.
Je moet er geweest zijn om te kunnen begrijpen hoe indrukwekkend het is. Wat
me het meest heeft aangegrepen is de gaskamer waar de nagel krassen van de
mensen in doodsnood nog in de muren gegrift staan. Een groep joodse kinderen
stonden te huilen en probeerde de muren te omhelzen ook ik hield mijn tranen
niet binnen.
De haren kamer, de verbranding ovens, de vele bezittingen van de
overledenen..... het is niet te begrijpen dat jij daar nu loopt waar
duizenden en duizenden mensen vermoord zijn.
Het is niet uit te leggen het gevoel wat je daar bekruipt de angst, de pijn,
het verdriet was haast tastbaar.
In Birkenau volgde mijn ogen de plek waar de trein aan kwam en waar de
mensen gesorteerd werden op wel of niet dood gaan, kinderen onder de 16
werden al gelijk vergast behalve als Mengele er wat mee kon expirimenteren
vooral op tweelingen had hij het voorzien. de toiletgebouwen de barakken met
daar naast de uitkijk posten .... Alles heeft diepe indruk op me gemaakt.
Ook onze 2 meiden van 17 jaar hielden hun kwebbelende monden heel de verdere
dag dicht. Wat me opviel was dat er onzettend veel jeugd was en dat schijnt
altijd zo te zijn.

Nog even je andere vraag: ............ Krakow moet inderdaad erg mooi zijn
helaas zijn wij na 7 keer Polen daar nog nooit aan toe gekomen. Ga ook een
dag naar wat afgelegen dorpjes, geniet van de natuur en de vriendelijke
bevolking. Een ding is zeker Polen is veel mooier als de meeste mensen
denken.

Ik wens je alvast een prettig verblijf in Polen en hoop dat als je tijd hebt
me even wilt mailen over je ervaringen daar.
MVG Ingrid

Ps Je mag mn stukje wel op Fok plaatsen als je wil want zoals ik al
vertelde ik kan er niet posten

pi_12092096
ik ben een jaar geleden in polen geweest en ben toen ook naar auschwitz geweest. omdat het met school was was alles geregeld dus daar weet ik niets van. maar wij hadden een engels sprekende gids en die was zeer vriendelijk en had er geen problemen mee om vragen te beandwoorden of over somige dingen meer te vertellen top gids dus.

ondanks dat we met een vrij drukke groep waren was iedereen onder de indruk. vooral de kamers met haar, potten en pannen, kleding etc. maakten op mij erg veel indruk (vooral de vritrine met baby/kinder kleertjes bezorgde rillingen zeker als je zoals ik een zusje van toen net 4 thuis hebt zitten)

ook de cellen/martel kamers en de bij behorende verhalen maakten erg veel indruk.

daarna naar auschwitz II geweest (moet wel met de bus/ auto geen idee hoe dat werkt als je een normale rondleiding hebt) daar zijn we vrij kort geweest en heb ik dus niet veel van gezien. maar vooral de verschrikelijk grote oppervlakte en de paar barakken die er nog staan maken diepe indruk. (de wc barraken )

maar ondanks alles is het echt een aanrader om er een keer naar toe te gaan. en als krakow is een geweldige stad echt een aanrader gezellige terasjes veel dingen te zien eigenlijk gewoon een heerlijke stad om in rond te wandelen en lekker toerist te spelen.

en voor de mannen: poolse vrouwen zijn om van te kwijlen

eten!!!
  dinsdag 29 juli 2003 @ 15:46:17 #25
62394 Parallel_Lives
Wat kijk jij nou weer?
pi_12093203
quote:
en voor de mannen: poolse vrouwen zijn om van te kwijlen
das waar.

Maar auschwitz is helemaal vernietigd geweest. En toen weer opnieuw opgebouwd. Maar ik kan wel begrijpen dat het indrukwekkend is.

Signature :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')