abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11931383
Voor een ploegendienst waarin zowel 's ochtends, als 's middags, als 's nachts wordt gewerkt, geldt normaal extra toeslag voor de nachturen volgens de ARBOwet, zover mij bekend.

Hoe zit dat met een 3-wekelijkse ploegendienst (30 uur per week), waar je altijd doordeweeks en 1 of 2 weekenden moet werken en altijd 'sochtends of 's middags, of 's avonds (maar niet 's nachts)? Word je volgens de ARBOwet gewoon normaal betaald, in verhouding tot een 40-urige werkweek, of heb je recht op een extra beloning voor de avond- en weekenduren?

dinsdag 22 juli 2003 @ 12:29:35 #2
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_11932740
De beloning verschilt gewoon per bedrijf, voor een volcontinu-dienst waarbij er 365 dagen per jaar en 24 uur per dag bezetting van bijvoorbeeld een fabriek of in een ziekenhuis nodig is daar gelden bepaalde percentages per jaar voor.

Als het een 2 of 3 ploegen systeem is dan gelden er weer lagere percentages voor, maar als je maar voor tijdelijk een aantal weken avond en weekend-diensten draait zou het volgens mij onder het kopje overwerk moeten vallen, mogelijk met iets als verschoven diensten voor werken in de avonduren terwijl je normale werk overdag plaats vindt.

De beloning voor andere dan gewone kantoor-uren is overigens de laatste jaren iets wat zwaar onder druk staat in verband met de zogenaamde 24-uurs economie..

Kijken of je er zo iets van in je CAO kunt vinden?

Succes ermee en wees blij dat je niet ook nog eens nachtdiensten hoeft te draaien!

Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_11935004
Mijn vraag die speelt omdat ik momenteel een 9 tot 5 full-time baan heb en de kans groot is dat ik een andere interessante baan kan krijgen, maar die is maar voor 30 uur p/w verdeeld over een ploegendienst (waarbij ook weekenden en avonden). De enige indicatie die gegeven kon worden wat betreft het loon is dat die in verhouding zijn t.o.v. mijn huidige loon, dus dat zou dan neerkomen op ongeveer 3/4 van mijn huidige loon en dus zou ik erop achteruit gaan, wat niet de bedoeling was. Ik was er zelf vanuit gegaan dat ik wel een soort ploegentoeslag zou krijgen, maar dit hoeft dus niet?? of wel??
  dinsdag 22 juli 2003 @ 19:03:37 #4
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_11942901
Kan me voorstellen dat je als je minder gaat werken dat je minder gaat verdienen, maar kan me ook voorstellen dat je als je op tijden werkt buiten de normale kantoortijden dat je dit wel beloont wilt zien.
Bij mijn werkgever is er een 5 ploegendienst voor de volcontinu met daarin 28,5% toeslag, een 3 ploegendienst zit op 18% toeslag en een 2 ploegendienst nog op 12%.
De 3 ploegendienst is 40 uur per week met nachtdienst, de 2 ploegendienst ook 40 uur per week zonder nachtdienst.

Maar in andere takken van werk zoals de winkels worden heel veel uren niet meer extra beloond, niet voor in de avonduren en ook niet voor weekenduren.

Wat ik al zei, ligt heel erg aan de branche waarin dit werk is en wat daar voor afspraken in de CAO vastliggen.. Waarbij soms ook nog verschil tussen nieuwe en oudere werknemers wordt gemaakt.

Waar zouden we zijn zonder de "on"
  dinsdag 22 juli 2003 @ 20:34:14 #5
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_11944847
Voor dit soort dingen moet je niet bij de ARBO zijn, maar in je CAO. Lang niet in alle CAO's is er iets voor geregeld, hangt er ook vanaf tot hoe laat zo'n avonddienst dan duurt en of het in die sector normaal is om 's avonds diensten te draaien. Ik kreeg geloof ik vanaf 20 uur toeslag, en na 22 uur werd dat meer (zorg), in de weekenden weer andere percentages.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_14683149
Wie kan mij helpen om een offerte op te zetten !
Er moet iemand intern transport gaan uitvoeren van 06.00 tot 22.00
7 dagen per weer.

Waar moet ik op letten en belangrijk, hoeveel mensen heb ik nodig ? En wat zijn de voorwaarden ? ARBO ?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')