quote:Gaat hem om de leerling of de leraar?
Op dinsdag 22 juli 2003 10:22 schreef Parabola het volgende:
We kunnen een nieuw topic maar beter vroom beginnen:
quote:Het gaat om meneer. Geen engelen en al helemaal geen moeders.
Op dinsdag 22 juli 2003 10:45 schreef Hole het volgende:[..]
Gaat hem om de leerling of de leraar?
quote://offtopic Ik baad mij in de grootsheid van uw taalbeheersing en vocabulaire heer PPL!
Op dinsdag 22 juli 2003 10:49 schreef PPL het volgende:
Is meneer ooit plaatsvervanger van de Here geweest in dit aardse tranendal ?
//ontopic Het aura van meneer geeft m.i. dat hij Heilig is?
quote:Dank u voor het compliment, maar het is mede door u veroorzaakt.
Op dinsdag 22 juli 2003 11:00 schreef Hole het volgende:[..]
//offtopic Ik baad mij in de grootsheid van uw taalbeheersing en vocabulaire heer PPL!
//ontopic Het aura van meneer geeft m.i. dat hij Heilig is?
Overigens denk ik samen met u dat de meneer inderdaad heilig is.
Vandaar dat ik het vermoeden heb dat hij wellicht eens een zeker ambt bekleedde in Rome.
Dat zou dan ook de verklaren waarom de meneer op de prent een boek toont aan een mevrouw die iets weg heeft van een kloosterlinge.
quote:Neen, heer PPL, zo hoog heeft meneer het in de kerkelijke rangorde niet weten te schoppen, althans niet bij leven en welzijn. Vierhonderd en één jaren na dat leven is meneer inderdaad heilig verklaard.
Op dinsdag 22 juli 2003 10:49 schreef PPL het volgende:
Is meneer ooit plaatsvervanger van de Here geweest in dit aardse tranendal ?
ps: overigens doet zijn late heiligverklaring vermoeden dat meneer's halo er later bijgeschilderd is.
Biographie
Né à Venise en 1920, mort à Darmstadt en 1973, il étudie la composition grâce à l'action de la princesse Edmond de Polignac : avec Bustini au Conservatoire de Rome, puis avec Gian-Francesco Malipiero à Venise, il suit également les cours de direction d'orchestre de Guarnieri à Sienne.
En 1948, il rencontre Hermann Scherchen qui l'oriente vers la technique dodécaphonique. Dès lors, il partage ses activités entre la composition, la direction et l'enseignement (Darmstadt, Milan, Salzbourg, Tanglewood).
En 1954, il participe à la création du studio de Phonologie de la RAI à Milan avec Luciano Berio. Présent à Darmstadt dès 1951, il s'y installe définitivement en 1963.
Dans un catalogue très fourni, retenons : le Concerto pour flûte et orchestre (1954) ; le Concerto pour piano et orchestre (1959-1960), où il mêle électronique et instruments traditionnels ; l'opéra Hyperion (1964) ; Quadrivium, pour orchestre (1969) Aura et Biogramma, pour orchestre (1972), Satyricon, opéra inachevé d'après Pétrone (1973).
De quelques années l'aîné de Pierre Boulez, Luciano Berio et Luigi Nono, qui fut son élève à Venise, il joua un rôle essentiel dans la naissance de l'avant-garde italienne après 1945. Chef d'une rare intelligence, son dévouement à d'autres compositeurs (de Monteverdi dont il a publié une réalisation de l'Orfeo, jusqu'à ses contemporains), a quelque peu nui à la diffusion de son oeuvre, qui n'a sans doute pas encore l'audience qu'elle mérite. Sa disparition a donné lieu à de nombreux hommages musicaux, en particulier de Franco Donatoni (Duo pour Bruno), Luciano Berio (Calmo) et Pierre Boulez (Rituel in memoriam Bruno Maderna).
En dan het nieuwe plaatje: meneer was een Franciscaan, zie ik dat goed?
quote:Ik weet dat niet zeker, maar ik denk het niet. Voorzover ik terug kon vinden, behoorde meneer niet tot een orde. Hij wilde jezuïet worden, maar hogere machten gaven hem daar niet genoeg tijd van leven voor.
Op dinsdag 22 juli 2003 11:08 schreef pyl het volgende:
En dan het nieuwe plaatje: meneer was een Franciscaan, zie ik dat goed?
quote:Meneer was niet bepaald goede vrienden met de Inquisitie ?
Op dinsdag 22 juli 2003 11:11 schreef Parabola het volgende:[..]
Ik weet dat niet zeker, maar ik denk het niet. Voorzover ik terug kon vinden, behoorde meneer niet tot een orde. Hij wilde jezuïet worden, maar hogere machten gaven hem daar niet genoeg tijd van leven voor.
quote:Dat is zonder meer correct, maar meneer is vrijgesproken en zijn dood staat dan ook los van zijn moeizame relatie met dit instituut.
Op dinsdag 22 juli 2003 11:12 schreef PPL het volgende:[..]
Meneer was niet bepaald goede vrienden met de Inquisitie ?
quote:Zo te zien wel.
Op dinsdag 22 juli 2003 11:11 schreef Parabola het volgende:
Voorzover ik terug kon vinden, behoorde meneer niet tot een orde.
quote:Dus we hebben hier niet van doen met een Middeleeuwer. Wat dan? Zestiende eeuw?
Hij wilde jezuïet worden, maar hogere machten gaven hem daar niet genoeg tijd van leven voor.
quote:Uw gevolgtrekking is merkwaardig. Met name het 'dus' verbaast mij. De uitkomst is echter correct, meneer leefde in de 16e eeuw.
Op dinsdag 22 juli 2003 11:14 schreef pyl het volgende:[..]
Zo te zien wel.
[..]Dus we hebben hier niet van doen met een Middeleeuwer. Wat dan? Zestiende eeuw?
quote:Meneer is niet in de ban geweest, zoals ik zei werd hij vrijgesproken. Hij heeft wel in, laten we zeggen, voorarrest gezeten:
Op dinsdag 22 juli 2003 11:23 schreef PPL het volgende:
Is meneer soms in de ban geweest wegens het poneren van stellingen die niet aansloten bij het Heilge Schrift ?
quote:
...vanwege een te streng gepredikte armoede zet de Inquisitie XXX gevangen. Officieel luidt het dat hij rigorisme predikt en verkondigt dat de rijken niet in de hemel kunnen komen. De aanklacht houdt geen stand,...
quote:Terug naar school, heer Parabola! De Orde der Jezuïeten is pas in de 16e eeuw opgericht, vandaar.
Op dinsdag 22 juli 2003 11:16 schreef Parabola het volgende:
Uw gevolgtrekking is merkwaardig. Met name het 'dus' verbaast mij.
Was meneer afkomstig uit de Lage Landen?
quote:*excuseert zich voor dit gebrek aan algemene vorming*
Op dinsdag 22 juli 2003 11:26 schreef pyl het volgende:[..]
Terug naar school, heer Parabola! De Orde der Jezuïeten is pas in de 16e eeuw opgericht, vandaar.
Was meneer afkomstig uit de Lage Landen?
Ik heb nu eenmaal niet op een katholieke school gezeten
en het is inderdaad Johannes van Avila heren, een close call, mag ik wel zeggen:
quote:Plaatje dan maar?
Johannes wordt geboren op een moment zoals ook wij dat kennen, de overgang van de ene naar de andere eeuw. Eind 1499 ziet Johannes in het Spaanse Almodovar del Campo het levenslicht. Zijn ouders zijn welgestelde joodse inwoners van de Zuid-Spaanse plaats.Geheel in overeenstemming met zijn vurig verlangen naar soberheid, geeft hij zijn niet onaanzienlijke erfenis weg aan de armen. Nu is hij helemaal klaar voor de missie naar Amerika, want daar wil hij het Evangelie gaan verkondigen. Maar de aartsbisschop van Avila steekt er een stokje voor. Zijn eigen Zuid-Spaanse geboortestreek heeft hem nodig; de meest zuidelijk gelegen provincie, Andalusië, was lange tijd door de Moren bezet geweest en is hard toe aan herevangelisatie.
Het duurt niet lang of Johannes is een bekend (s)preker in Andalusië. Grote menigten komen naar hem luisteren, en populair gezegd hele volksstammen tonen berouw, doen boete en bekeren zich tot het christendom. Zoals hij zelf verlangde naar soberheid, zo vurig trekt hij ten strijde tegen overdreven rijkdom, en tegen verval van zeden en moraal, zelfs in de hoogte kringen.
Dit wordt de Spaanse Inquisitie iets te gortig, en niet vanwege ketterij maar vanwege een te streng gepredikte armoede zet de Inquisitie Johannes gevangen. Officieel luidt het dat hij rigorisme predikt en verkondigt dat de rijken niet in de hemel kunnen komen. De aanklacht houdt geen stand, en wanneer Johannes vrijkomt, is zijn populariteit naar ongekende hoogte gestegen. Zijn reputatie als een van Spanjes grootste 'apostelen' is gevestigd.
Johannes voelt zich sterk aangetrokken tot de jezuïeten, maar mag het niet meemaken dat hij tot de orde wordt toegelaten. Nadat hij in zijn laatste vijftien levensjaren door ziekte is geplaagd, sterft de 'apostel van Andalusië' in 1569, bijna zeventig jaar oud. Uit respect en medeleven krijgt hij zijn laatste rustplaats in de jezuïetenkerk in Montilla.
Paus Leo XIII verklaart hem in 1894 zalig. Het duurt dan nog tot 1970, vierhonderd jaar na zijn dood, dat paus Paulus VI hem heilig verklaart en hem daarbij een voorbeeld noemt voor moderne priesters die aan een identiteitscrisis lijden.
naamdag: 10 mei
quote:GRAAG!
Op dinsdag 22 juli 2003 11:31 schreef Parabola het volgende:Plaatje dan maar?
quote:(Tussen haakjes: de complimenten voor uw beheersing van de Nederlandse taal waren - uiteraard - verdiend, heer PPL; een en ander geeft mij echter reden te meer u hier te wijzen op een ernstig feilen: het is toch echt DE Heilige Schrift.)
Op dinsdag 22 juli 2003 11:23 schreef PPL het volgende:
Is meneer soms in de ban geweest wegens het poneren van stellingen die niet aansloten bij het Heilge Schrift ?
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 11:35 schreef pyl het volgende:[..]
(Tussen haakjes: de complimenten voor uw beheersing van de Nederlandse taal waren - uiteraard - verdiend, heer PPL; een en ander geeft mij echter reden te meer u hier te wijzen op een ernstig feilen: het is toch echt DE Heilige Schrift.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |