Alleen deze kwark bevat .. jawel, houd je hart vast.. RECHTS DRAAIEND MELKZUUUR !!!!
maar wat is rechtsdraaiend melkzuur?
en een nog betere vraag, hoe weet je dat het rechtsdraaiend melkzuur is, hoe weet je dat het er echt in zit en dat het niet stiekem toch wat links draaiend melkzuur bevat ... of erger nog ... melkzuur dat helemaal niet draait.
enlight me..
Er bestaat dan dus ook een linksdraaiende variant op dit melkzuur die in het lichaam anders wordt geaccepteerd dan de rechtsdraaiende variant. Enzymen herkennen vaak maar 1 variant van het betreffende goedje.
laat maar, ik dacht me iets vaags te herinneren van scheikunde maar dat klopt waarschijnlijk niet
quote:hehe deze is echt vet
Op dinsdag 22 juli 2003 00:59 schreef Rider_on_the_storm het volgende:
Melkzuur wat een tijd GroenLinks gestemd heeft, maar nu geneigd is LPF te stemmen.
quote:deze is een stuk minder grappig, maar nu weet ik tenminste wat ik heb gegeten
Rechtsdraaiend melkzuur betekend dat de stof optisch actief is, dwz dat hij de trillingsrichting van gepolariseerd licht kan veranderen. Deze afwijking kan naar links of naar rechts zijn, vandaar de term "rechtsdraaiend melkzuur"
Er bestaat dan dus ook een linksdraaiende variant op dit melkzuur die in het lichaam anders wordt geaccepteerd dan de rechtsdraaiende variant. Enzymen herkennen vaak maar 1 variant van het betreffende goedje.
Er is een apparaat waarvan ik uiteraard de naam niet meer weet, de 'optiekmeter' ofzo, waarmee je vloeistoffen kan analyseren. Je stuurt licht door de vloeistof heen, en bekijkt wat ermee gebeurt.
*Plak hier het stuk van Doogie *
quote:Nee dat had te maken met
Op dinsdag 22 juli 2003 01:12 schreef Skinkie het volgende:
was het niet zo dat het magnetisch veld van de aarde er voor zorde dat het boven de envenaar rechts en onder de evenaar links draaide ofzodat dacht ik nog te weten van bio...
quote:jah precies
Op dinsdag 22 juli 2003 01:22 schreef dabadbass het volgende:[..]
Nee dat had te maken met
in welke richting het water in de gootsteen verdwijnt linksom dus (denk ik)
Want het heeft geloof ik absoluut geen meer waarde.
quote:Het geeft een reden voor een topic?
Op dinsdag 22 juli 2003 01:27 schreef kless het volgende:
ik vraag me af waarom dat op de verpakking stond.Want het heeft geloof ik absoluut geen meer waarde.
[Dit bericht is gewijzigd door Caipirinhia op 22-07-2003 01:30]
quote:Nee, de TS heeft het over de draaing van gepolariseerd licht door bepaalde molekulen, in dit geval melkzuur. (=een scheikundig verschijnsel)
Op dinsdag 22 juli 2003 01:23 schreef Skinkie het volgende:[..]
jah precies
maar waar de topicstarter het over heeft is dus de afbuiging van het licht in een vloeistof
Afbuiging van licht wat door een vloeistof gaat, heeft te maken met de brekingsindices van de stoffen. Het licht 'knakt' en gaat onder een hoekje verder zo ongeveer.(=natuurkundig verschijnsel)
quote:Ah! Topicstarter was uit op humoristische reacties!
Op dinsdag 22 juli 2003 01:06 schreef GWD het volgende:[..]
hehe deze is echt vet
[..]deze is een stuk minder grappig, maar nu weet ik tenminste wat ik heb gegeten
Afhankelijk van hoe een molecuul van een stof gebouwd is, zijn er meerdere varianten (of geen) van dat molecuul/stof.
Een manier om die te scheiden is door gebruik te maken van optische isomerie. Dat gaat als volgt (hoop ik ) :
Aan een kant van de installatie staat een apparaat wat een lichtbundel uitzendt. Dat gaat door een filter, die alle stralen in de bundel 'parallel' laat lopen, dus verticaal bijvoorbeeld.
Vevolgens gaan die lichtbundels door het melkzuur en daarna weer door eenzelfde filter die ze parallel laat lopen.
Dan vallen ze op een scherm oid. Ze lopen dan dus weer parallel maar niet meer verticaal.
Ze zijn bijvoorbeeld 30 graden naar, jawel, links of rechts gedraaid.
Dus zo bepaal je of die stof waar je het licht doorheen hebt laten vallen de links- of rechtsdraaiende variant is.
[Dit bericht is gewijzigd door Fixxxer op 22-07-2003 01:50]
quote:dat draaien in welke richting is TOEVAL
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op dinsdag 22 juli 2003 01:12 schreef Skinkie het volgende:
was het niet zo dat het magnetisch veld van de aarde er voor zorde dat het boven de envenaar rechts en onder de evenaar links draaide ofzo dat dacht ik nog te weten van bio...
--------------------------------------------------------------------------------Nee dat had te maken met
in welke richting het water in de gootsteen verdwijnt linksom dus (denk ik )
quote:Vind ik nou ook
Op dinsdag 22 juli 2003 01:27 schreef kless het volgende:
ik vraag me af waarom dat op de verpakking stond.Want het heeft geloof ik absoluut geen meer waarde.
als het te eten is is het goed en je kan nog eens bij je vrienden opscheppen dat je rechtsdraaiend melkzuur hebt gegeten
Dit resulteert in dat het molecuul over het algemeen dezelfde eigenschappen behoudt, alleen enzymen kunnen de moleculen nu beter, (of juist minder goed) verwerken doordat de optische activiteit verschilt. Je kan het zien als een isomeer; zelfde atomen alleen anders gestructureerd tot molecuul.
Het schijnt gezonder te zijn.... maar dat zeggen alle fabrikanten tegenwoordig. En het klinkt leuk.
[Dit bericht is gewijzigd door howietje op 22-07-2003 08:49]
quote:[offtopic]
Op dinsdag 22 juli 2003 01:22 schreef dabadbass het volgende:[..]
Nee dat had te maken met
in welke richting het water in de gootsteen verdwijnt linksom dus (denk ik)
Ik vind het wel lekker hoor, verder.
quote:Het kan wel degelijk heel veel uitmaken, maar misschien niet bij melkzuur. De problemen van het medicijn Softenon werden veroorzaakt door een van de twee isomeren. Eentje was prima werkzaam, terwijl de andere allerlei afwijkingen gaf. Tegenwoordig worden de isomeren van Softenon heel nauwkeurig gescheiden en wordt het medicijn gewoon weer voorgeschreven.
Op dinsdag 22 juli 2003 13:04 schreef Stereotomy het volgende:
Wat doogie zegt is helemaal waar, echter in de wetenschap is men er nog niet helemaal uit of sommige receptorsites in het menselijk lichaam ook daadwerkelijk geschikter zijn voor een bepaalde type conformatie.... vandaar dus dat we er nog niet massaal aan zijn, maar dat fabrikanten hun spul voor een selekte groep gelovigen richten.
quote:bull, 't wordt op een andere manier geproduceerd waardoor er geen racemisch mengsel meer ontstaan, optische isomeren zijn namelijk niet van elkaar te scheiden aangezien iedere vorm van scheiding berust op fysische verschillen, en die hebben spiegelbeeldisomeren niet...
Op dinsdag 22 juli 2003 14:02 schreef Hinotori het volgende:[..]
Het kan wel degelijk heel veel uitmaken, maar misschien niet bij melkzuur. De problemen van het medicijn Softenon werden veroorzaakt door een van de twee isomeren. Eentje was prima werkzaam, terwijl de andere allerlei afwijkingen gaf. Tegenwoordig worden de isomeren van Softenon heel nauwkeurig gescheiden en wordt het medicijn gewoon weer voorgeschreven.
quote:]
Op dinsdag 22 juli 2003 01:06 schreef Tagnar het volgende:
Wat Doogie zegt is uiteraard waar, maar totale nonsens voor de meeste mensenEr is een apparaat waarvan ik uiteraard de naam niet meer weet, de 'optiekmeter' ofzo, waarmee je vloeistoffen kan analyseren. Je stuurt licht door de vloeistof heen, en bekijkt wat ermee gebeurt.
*Plak hier het stuk van Doogie
*
een polarimeter heet dat..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |