Nou lijkt mij de ouderwetse annuïteitenhypotheek eigenlijk de meest aantrekkelijke optie. Want het is waarschijnlijk dat mijn inkomen zal stijgen, jong & onschuldig als ik nu nog ben. En om dezelfde reden is het goed mogelijk dat ik over 5 à 10 jaar wil verhuizen. Een groter huis ofzo Met een annuïteitenhypotheek krijg ik dan het verschil tussen verkoopprijs en de resterende lening onbelast in handen.
Bovendien los ik mijn schuld af en groeit mijn eigen vermogen.
Maar waarom adviseren dan hypotheekadviseurs dan toch een spaarhypotheek aan starters?
[Dit bericht is gewijzigd door Great_Expectations op 21-07-2003 22:57]
quote:Daar verdienen ze het meest op. Als ik jou was en je wilt een annuïteitenhypotheek neem dan ook 25% aflossingsvrij (of meer)
Op maandag 21 juli 2003 22:11 schreef Great_Expectations het volgende:
Als jonge pas-afgestudeerd overweeg ik het kopen van een woning. (Liever zou ik huren, maar d'r zijn nauwelijks huurwoningen te vinden.)Nou lijkt mij de ouderwetse annuïteitenhypotheek eigenlijk de meest aantrekkelijke optie. Want het is waarschijnlijk dat mijn inkomen zal stijgen, jong & onschuldig als ik nu nog ben.
En om dezelfde reden is het goed mogelijk dat ik over 5 à 10 jaar wil verhuizen. Een groter huis ofzo Met een annuïteitenhypotheek krijg ik dan het verschil tussen verkoopprijs en de resterende lening onbelast in handen.
Bovendien los ik mijn schuld af en groeit mijn eigen vermogen.
Maar waarom adviseren dan hypotheekadviseurs dan toch een spaarhypotheek aan starters?
quote:Dat durfde ik zelf niet aan, die aflossingsvrij. Ik heb namelijk zo'n naar idee dat de huizenprijzen langzaam zullen kelderen. Met zo'n aflossings-vrij ding ben je dan zwaar de klos als je gaat verhuizen. Dan heb je opeens een schuld. Nah...
Op maandag 21 juli 2003 22:18 schreef Razzmatazz het volgende:
Of gewoon een aflossingsvrije hypotheek, dan heb je de minste maandlasten terwijl je wat je over hebt mag aflossen tot een bepaald bedrag per jaar.
Ga gewoon eens naar een paar banken en vertel die banken vooral dat je ook met andere banken in gesprek bent.
Succes
quote:Er is niks mis met een aflossingsvrije hypotheek als je je maar bedenkt dat-ie inderdaad ook wel moet worden afgelost. Zorg bij zo'n hypotheek dat je zelf geld spaart of gewoon regelmatig wat aflost.
Dat durfde ik zelf niet aan, die aflossingsvrij.
Speel eens een beetje met Excel om wat scenario's door te rekenen. Kan erg verhelderend zijn.
quote:Nou, stel dat ik onder een tram loop of zo, dan wil een eventuele geliefde niet opzadelen met een hypotheek. Dus die overlijdensverzekering lijkt me niet zo vreemd.
Op maandag 21 juli 2003 22:20 schreef JeOma het volgende:
Op de lange termijn is deze het duurst. En wat belangrijk is: hoe verder weg in de tijd hoe minder rentevoordeel je hebt. Je moet bij deze hypotheek ook nog apart een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. (ik heb vorige maand -ook nog maar 2 jaar klaar met studie- een appartement gekocht en zo'n stupide overlijdensrisicoverzekering hoef ik echt niet)
En op de lange termijn is de annuïteitenhypotheek geloof ik niet het duurst. Eenmaal afgelost valt een eigen huis onder box 1, en is daarmee vrij van de heffing uit box 3. Terwijl bij een spaarhypotheek het groeiende saldo in de belaste box 3 valt.
Zo heb ik tenminste begrepen.
quote:Bij een annuïteitenhypotheek los je nou juist wel af. Dat is nou juist het hele idee. Wel aflossen.
Op maandag 21 juli 2003 22:17 schreef Leif_Erikson het volgende:[..]
Daar verdienen ze het meest op. Als ik jou was en je wilt een annuïteitenhypotheek neem dan ook 25% aflossingsvrij (of meer)
quote:Klopt, maar je belastingaftrek is bij de spaarhyp. optimaal, terwijl bij ann. hyp. deze afneemt in de loop van tijd. (Aflossing steeds meer, rente steeds minder). Dus netto ben je steeds duurder uit.
En op de lange termijn is de annuïteitenhypotheek geloof ik niet het duurst. Eenmaal afgelost valt een eigen huis onder box 1, en is daarmee vrij van de heffing uit box 3. Terwijl bij een spaarhypotheek het groeiende saldo in de belaste box 3 valt.
Bij een spaarhyp. kun je trouwens vaak een hoger bedrag lenen, ivm met de verplichte levensverz.
EDIT
Zeker wanneer je steeds meer gaat verdienen, telt de belastingaftrek zwaar!!!
En je hyp. van je woonhuis valt ALTIJD in box 1. Alleen de extra rente-inkomsten van je spaarhyp. belast je in box 3.
quote:kost dat niks ?
ivm met de verplichte levensverz
Renteaftrek !??!, eigenlijk een sigaar uit eigen doos.
quote:
Op maandag 21 juli 2003 22:43 schreef PietPrak het volgende:[..]
quote:Tuurlijk kost dat wat! Maar het kan voordeliger zijn ivm met de renteaftrek.
Op maandag 21 juli 2003 22:43 schreef PietPrak het volgende:[..]
kost dat niks ?
quote:Besparen is even belangrijk als verdienen.
quote:Dat is niet waar, een spaarhypotheek valt niet altijd in box 1, dat is alleen zo als het is aan te merken als kapitaalverzekering eigen woning.
Op maandag 21 juli 2003 22:36 schreef Tarantino het volgende:[..]
Klopt, maar je belastingaftrek is bij de spaarhyp. optimaal, terwijl bij ann. hyp. deze afneemt in de loop van tijd. (Aflossing steeds meer, rente steeds minder). Dus netto ben je steeds duurder uit.
Bij een spaarhyp. kun je trouwens vaak een hoger bedrag lenen, ivm met de verplichte levensverz.
EDIT
Zeker wanneer je steeds meer gaat verdienen, telt de belastingaftrek zwaar!!!En je hyp. van je woonhuis valt ALTIJD in box 1. Alleen de extra rente-inkomsten van je spaarhyp. belast je in box 3.
Bovendien vind ik het onverstandig om je te fixeren op belastingvoordelen, helemaal als het gaat om het kopen van een huis.
En voor mij het belangrijkste is dat een annuïteiten-hypotheek flexibeler is dan een spaarhypotheek, want dat is iets waar je ècht aan vast zit.
quote:Het is je eigen geld wat je weer terug krijgt. De enigste die profiteren van de rente-aftrek zijn de banken en verzekeraars. Mede door de rente-aftrek zijn de huizenprijzen op waanzinnige manier gestegen. Dus wie houdt wie voor de gek.
Rente-aftrek is een sigaar uit de doos van de fiscus. Die smaakt beter dan uit eigen doos volgens mij. Rente is aftrekbaar van je inkomen, wat wil zeggen dat JIJ minder belasting mag betalen.
quote:Een spaarhyp. is praktisch altijd een KEW. Maar je doet maar wat je zelf wil hoor.
Dat is niet waar, een spaarhypotheek valt niet altijd in box 1, dat is alleen zo als het is aan te merken als kapitaalverzekering eigen woning.
quote:
Op maandag 21 juli 2003 22:59 schreef PietPrak het volgende:[..]
De enigste die profiteren van de rente-aftrek zijn de banken en verzekeraars. Mede door de rente-aftrek zijn de huizenprijzen op waanzinnige manier gestegen. Dus wie houdt wie voor de gek.
[Dit bericht is gewijzigd door Tarantino op 21-07-2003 23:07]
quote:Ik heb ook niet echt regelrecht het idee dat je enig idee hebt waar je het over hebt.
Op maandag 21 juli 2003 22:59 schreef PietPrak het volgende:[..]
Het is je eigen geld wat je weer terug krijgt. De enigste die profiteren van de rente-aftrek zijn de banken en verzekeraars. Mede door de rente-aftrek zijn de huizenprijzen op waanzinnige manier gestegen. Dus wie houdt wie voor de gek.
Feit: je woont en werkt in Nederland dus je betaalt belasting. Dat geld ben je kwijt. Forever. Weg. Dus niet dat je dat zelf terugkrijgt ofzo. Dat gaat in de staatskas. Da's weg. Snap je 'm?
Feit: hypotheekrente mag je aftrekken van de belasting (in elk geval voor je 1e huis staat dat ook niet ter discussie of onder druk). Dat hoef je dus minder te betalen aan de fiscus. Dat scheelt jouw dus in je portemonnee. Netto. Da's winst. Snap je 'm?
Wat snap jij wat ik niet snap? Of is het andersom?
quote:Ik heb in dit topic nog geen reactie gelezen die op mij goed onderbouwd en deskundig overkomt.
Op maandag 21 juli 2003 23:10 schreef Tarantino het volgende:
Ik verbaas me altijd over hoe mensen kunnen blaten over onderwerpen waar ze geen kaas van hebben gegeten! Gewoon de buurman napraten ofzo.....??!??
Doordat de mensen meer hebben kunnen lenen en mede door de verschillende hypotheekvormen, hierbij hebben de mensen nog kunnen lenen, konden de mensen een hoger bedrag voor een huis neer tellen.
Wat je afgelopen 10 jaar heb gezien is dat mensen lukraak huizen zijn gaan kopen en elkaar gingen overbieden. Dit tot gevolg dat de prijzen gingen stijgen.
quote:Ha! En nou het wat minder gaat met de economie raken al die stomkoppen in de problemen, waardoor ze hun huis uit moeten en de huizenprijzen eindelijk gaan dalen.
Op maandag 21 juli 2003 23:32 schreef PietPrak het volgende:
Door de renteaftrek hebben mensen meer kunnen lenen. Waar verdient een bank o.a. haar geld aan. Juist door geld uit te lenen. Hoe meer, hoe beter. Een bank verdient minder aan mensen die aflossen.Doordat de mensen meer hebben kunnen lenen en mede door de verschillende hypotheekvormen, hierbij hebben de mensen nog kunnen lenen, konden de mensen een hoger bedrag voor een huis neer tellen.
Wat je afgelopen 10 jaar heb gezien is dat mensen lukraak huizen zijn gaan kopen en elkaar gingen overbieden. Dit tot gevolg dat de prijzen gingen stijgen.
Maar dat zal wel niet gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |