abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11918764
Een nieuw topic, omdat koken en knutselen best verschillend is.

Pindakaas

Uit mijn hoofd, komend weekend ga ik het zelf weer eens proberen. Maandag weten jullie of ik het overleefd heb.
Wij maakten het altijd op de primitieve manier. Daarvoor gebruikte we platte stenen. Daartussen stampten we de pindas. Die heeft vast niet iedereen in huis, je kunt ook makkelijk wat anders gebruiken. Let wel goed op dat je materiaal zoekt, het mag niet kunnen breken. Hout is gevaarlijk ivm splinters. Je kunt stenen bakjes kopen met stenen stampers, dat wordt vaak in de Oosterse keuken gebruikt. Zoiets kan bijvoorbeeld. Het moet wel stevig zijn, want je moet flink slaan.

Nodig
-veel pelpindas
-zonnebloemolie
-zout
-roerstokje of lepeltje
-bakje
-platte, schone stenen of iets anders was stevig is
-een stapel servetten of een theedoek (als je één kind hebt)
-boterham

1.Pel de pelpindas. De rode vliesjes moeten er ook af.
2.Nu komt het moeilijste: het stampen. De pindas moeten heel klein worden, poeder of bijna poeder. Een paar stukjes kan wel, maar niet te veel. Je kunt dit doen tussen twee platte stenen. Voor de volksgezondheid kun je de pindas tussen servetten (of een theedoek) leggen. Deze moet je dan wel regelmatig vervangen. Doe maar een paar pindas tegelijk. Gebruik je een stenen bakje, dan heb je natuurlijk geen servetten nodig. En nu: stampen, slaan en meppen. Let wel op dat er geen vingertjes tussen komen.
3.Stamp tot je een bakje hebt.
4.Doe nu een beetje zout en slaolie door de pindas. Niet te veel, dan wordt het heel smerig.
5.Nu een boterham smeren en lekker eten. Smakelijk!

Nog wat duidelijker:

[Dit bericht is gewijzigd door YPPY op 21-07-2003 19:49]

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  maandag 21 juli 2003 @ 19:48:21 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_11918843
edit-verwijderd-edit

[Dit bericht is gewijzigd door Lois op 21-07-2003 19:52]

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_11918898
quote:
Op maandag 21 juli 2003 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:
verwijderd
hahahahaha

Dit is een serieus forum ja.....

[Dit bericht is gewijzigd door Lois op 21-07-2003 19:52]

maandag 21 juli 2003 @ 19:54:38 #4
45206 Pietverdriet
pi_11918967
een serieus forum, jaja
en dan verteld iemand hoe je pindakaas moet maken dmv platte stenen met zakdoeken...
Sure. heeeeel serieus
doet ie vast vaker.

Mijn tip, neem een keukenmachine, of koop het gewoon.
mijn kitchenaid heeft daar een prachtig hulpstuk voor.

maandag 21 juli 2003 @ 19:55:56 #5
45206 Pietverdriet
pi_11918998
Lieve lois, kan je mij vertellen waarom je het recept voor gebraden baby verwijdert???
  Jubileum moderator maandag 21 juli 2003 @ 19:56:00 #6
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_11918999
quote:
Op maandag 21 juli 2003 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:
een serieus forum, jaja
en dan verteld iemand hoe je pindakaas moet maken dmv platte stenen met zakdoeken...
Sure. heeeeel serieus
doet ie vast vaker.

Mijn tip: blijf dan gewoon uit topics waar je geen interesse voor hebt.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_11919008
Ga even in Onzin lopen janken svp, als je niks met dit subforum hebt.

Ontopic: Tnx YPPY, ik ga dit binnenkort eens proberen.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  Jubileum moderator maandag 21 juli 2003 @ 19:56:37 #8
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_11919014
quote:
Op maandag 21 juli 2003 19:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Lieve lois, kan je mij vertellen waarom je het recept voor gebraden baby verwijdert???
Omdat dit een serieus topic is in een serieus forum. Voor onzin ga je maar naar onzin.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_11919050
Ehm, kan je dan niet beter een hamer ofzo gebruiken als kinderen het ook moeten kunnen? Een hamer lijkt me dan wat makkelijker hanteerbaar dan een steen. Kindervingertjes kunnen helaas volgens mij onder beide nogal snel terecht komen.

Verder wel een leuk idee maar ikzelf lust niet echt pindakaas dus ik hoop ook dat je wat kunt maken (of bijhebt) wat de andere kinderen dan lusten. Anders is het natuurlijk ook zo sneu.

Iemand dood maken met een blije mus is nooit grappig...
pi_11919088
quote:
Op maandag 21 juli 2003 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:
een serieus forum, jaja
Sure. heeeeel serieus
doet ie vast vaker.

Wil jij kinderen met bv een staafmixer laten werken?!?! OMG, ik hoop dat jij snel bij de eerste hulp kunt zijn.
  maandag 21 juli 2003 @ 20:00:01 #11
1762 YPPY
Yppiaans
pi_11919094
Een hamer kan natuurlijk, maar wij deden de primitieve variant, dat paste beter bij de omgeving. Geen enkel kind van de 50 ofzo heeft op z'n vingers geslagen. Als je het even zegt, kijken ze wel goed uit.

Het is dus mijn werk geweest om pindakaas te maken.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_11919181
quote:
Op maandag 21 juli 2003 20:00 schreef YPPY het volgende:
Een hamer kan natuurlijk, maar wij deden de primitieve variant, dat paste beter bij de omgeving. Geen enkel kind van de 50 ofzo heeft op z'n vingers geslagen. Als je het even zegt, kijken ze wel goed uit.

Het is dus mijn werk geweest om pindakaas te maken.

Sorry, ik had over het woordje primitief heen gelezen. Dan passen stenen natuurlijk wel het beste erbij ja .

Veel plezier komend weekend!

maandag 21 juli 2003 @ 20:10:15 #13
45206 Pietverdriet
pi_11919302
quote:
Wil jij kinderen met bv een staafmixer laten werken?!?! OMG, ik hoop dat jij snel bij de eerste hulp kunt zijn.
Ik had het over een kitchenaid, niet over een staafmixer.
Ik zou geen pindakaas maken met kinderen, ik maak koekjes, pannekoeken, taart, mosselen, sardientjes, etc etc met kinderen, maw echt eten.
pi_11919331
Leuk topic.... maarre... er wordt nog niet veel gekookt eigenlijk....
  maandag 21 juli 2003 @ 20:13:32 #15
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_11919356
Wat leuk is om met kinderen te maken; pizza's

Kunnen ze -helpen met- het deeg bereiden, dingetjes snijden, kaas raspen, beleggen, en opeten natuurlijk Precies recept is hier niet voor; doe er gewoon op wat je lekker vindt!

Geluk is een richting, geen punt
pi_11919400
Is een ouderwetse stenen vijzel niet de oplossing ipv die platte stenen?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 21 juli 2003 @ 20:19:23 #17
1762 YPPY
Yppiaans
pi_11919490
quote:
Op maandag 21 juli 2003 20:15 schreef Lucille het volgende:
Is een ouderwetse stenen vijzel niet de oplossing ipv die platte stenen?
Die hadden we niet. We hebben met de kinderen die eerste stenen nog gezocht.
*OUD heilige*
pi_11919775
bij "koken met kinderen" denk ik niet alleen maar aan simpele receptjes die kinderen kunnen maken of superlekker vinden maar ook gewoon aan de allerdaagse dingen waarbij de kinderen kunnen helpen of evt recepten die aangepast zijn aan kinderen waardoor ze makkelijker te eten zijn of mee kunnen eten. Of zie ik de bedoeling van het topic verkeerd ??
  maandag 21 juli 2003 @ 20:38:20 #19
1762 YPPY
Yppiaans
pi_11919938
Dat is ook leuk knorretje. Als er maar kinderen mee doen, dan lijkt het me wel kunnen.

Zandkoekjes

Nodig:
- 200 gr zelfrijzend bakmeel
- 120 gr boter
- 80 gram witte basterd suiker
- eierdooier
- mespuntje zout
- oven
- bakpapier

1. Doe alles door elkaar tot je een bal hebt. Laat deze bal even liggen in de koelkast.
2.Maak vormpjes en leg die op bakpapier. Het deeg moet ongeveer net zo dik zijn als een pepernoot.
3.Ongeveer 12 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden C, afkoelen en klaar!

*OUD heilige*
pi_11920405
vingers met kromme tenen

* een hoeveelheid gehakt die je normaal ook koopt voor bv een spagehetti
* een hoeveelheid pasta of macaroni (kromme tenen) die je normaal ook kookt
* kruiden die je lekker vindt in gehakt (mag ook gewoon macaroni kruiden zijn of die van spagetti)
* ei
* paneermeel
* olie
* water
* en evt eigen toevoegingen

* De kruiden met wat olie, (als je wilt ketjap) en alle andere prut die je wil in een kom doen, gehakt erbij, ei erbij, paneermeel erbij, hutselen maar. Na het goed vermengen worstjes gaan draaien (dit zijn de vingers uit het gerecht) De worstjes door de paneermeel halen en bakken.

* de macaroni of de pasta koken volgens gebruiksaanwijzing.

* mocht er behoefte zijn aan champignons, uien, paprika etc kun je dit evt in een apart pannetje bakken voor als er kinderen mee eten die het misschien niet lusten

* sausje maken, kan heel simpel spagetti saus zijn bv. Wat je maar lekker vindt. Ik maak meestal een zoete en een wat pittige. (de zoete speciaal voor de kids)

alles in aparte schalen doen en opscheppen maar. Paar kromme tenen, wat vingers, beetje saus om te dippen etc etc. Voor kinderen die nog niet met bestek kunnen eten een uitkomst aangezien dit goed hanteerbaar is voor de kleine handjes (denk aan hoe snel ze een patatje of een broodkorstje al wel zelf kunnen eten) en ze het dus vrij goed zelf kunnen eten. Kind blij en ouders blij.

(kinderen kunnen natuurlijk ook al helpen bij de bereiding. Ik zet altijd een plastic schaal neer met water om de groente gesneden te kunnen wassen. Ik snijd het leg de stukjes op het aanrecht en alicia die op het aanrecht zit doet het in de schaal met water. Worstjes draaien kunnen ze natuurlijk als ze wat ouder worden, met alicia was dat nog geen succes en die heb ik dus aan het spelen gezet met wat ongekookte pasta en een plastic touwtje. (probeer de pasta er maar aan te rijgen, welke je trouwens later nog leuk kunt verven ook, armbandje, ketting, enkelbandje, etc)

(het heet eigenlijk totaal anders, maar het moeilijke woord leek hier heel erg op en werd al snel door de kids en mij vernoemd naar vingers met kromme tenen )

dinsdag 22 juli 2003 @ 13:18:35 #21
3542 Gia
User under construction
pi_11933793
Ik laat mijn kids weleens onder toezicht een eitje bakken, of inderdaad spaghetti of macaroni maken. Vinden ze leuk en is bovendien leerzaam. Ik vind eigenlijk wel dat ze dat met een jaar of 14 wel zelfstandig moeten kunnen. Mijn oudste is bijna 11, dus krijgt al kookles. (Af en toe, en als hij daar zin in heeft.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')