En ben je sneller weg bij het stoplicht als je met spinnende banden wegtrekt, of juist niet omdat je minder grip krijgt?
Just curious
BTW, het gaat niet om een benzinemotor maar om een turbodiesel
quote:Wat denk je zelf
Op maandag 21 juli 2003 10:17 schreef thumper het volgende:
En ben je sneller weg bij het stoplicht als je met spinnende banden wegtrekt, of juist niet omdat je minder grip krijgt?
quote:Turbodiesels zijn
Op maandag 21 juli 2003 10:17 schreef thumper het volgende:
Dus: wat is de beste schakelmethode om zo snel mogelijk op te trekken?
Moet ik dat doen rond het maximale koppel, of rond het punt waarop ik de meeste PK's ter beschikking heb, of op een ander punt?En ben je sneller weg bij het stoplicht als je met spinnende banden wegtrekt, of juist niet omdat je minder grip krijgt?
Just curious
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.BTW, het gaat niet om een benzinemotor maar om een turbodiesel
Gewoon lekker in zijn toeren jagen en een beetje vlot schakelen.
quote:heheh juist mijn civic vti vind het pas lekker bij 8000 toertjes. hehehehe
Op maandag 21 juli 2003 10:21 schreef heijx het volgende:
1. Bandenspin is nooit snel, je moet zorgen dat je tegen de grenzen van je grip aan zit.
2. Doorhalen in principe tot toerental van maximaal vermogen, daarna voel je de acceleratie ook minder worden.
Vuistregel voor benzinemotoren is 5500~6000 toeren, uitzonderingen als VTEC motoren daargelaten en 4000 toeren voor diesels.
Als je een turbomotor hebt, wil het nog wel es helpen om de turbo van tevoren al op druk te brengen.
quote:Dat maakt het verhaal ietsjes anders dan met benzinemotoren. Een goede (moderne) dieselmotor heeft geen koppelkromme, maar een enorm plateau waar zo ongeveer al het koppel beschikbaar is. Als je zorgt dat je bij het opschakelen iig weer in de toerentallen valt waar het maximum koppel is zit je goed. Probeer daarnaast zo veel mogelijk toeren te draaien, dus als je een plateau hebt van 1800-4200 toeren, schakelen bij 4200 toeren.
Op maandag 21 juli 2003 10:17 schreef thumper het volgende:
BTW, het gaat niet om een benzinemotor maar om een turbodiesel
Stel dat je een plateau hebt van 2500-3500 toeren, en bij het opschakelen val je terug tot 2000 toeren, schakel dan weer op bij zo ongeveer 4000 toeren zodat je weer vol koppel tot je beschikking hebt.
Dit is allemaal omdat je dan zeker weet dat je de turbo vol gebruikt.
En wat betreft de spinnende banden, als ik de traction control inschakel, dan heb ik juist het gevoel dat ik vrij langzaam wegrij, tov het wegrijden zonder TC (waarbij ik dus m'n banden laat slijten op het asfalt)
Ligt dit aan een TC die wat zuinigjes is afgesteld, of moet ik de TC eigenlijk alleen aanhebben als het regent e.d.?
quote:Heldere uitleg! Bedankt!
Op maandag 21 juli 2003 10:25 schreef mvt het volgende:[..]
Dat maakt het verhaal ietsjes anders dan met benzinemotoren. Een goede (moderne) dieselmotor heeft geen koppelkromme, maar een enorm plateau waar zo ongeveer al het koppel beschikbaar is. Als je zorgt dat je bij het opschakelen iig weer in de toerentallen valt waar het maximum koppel is zit je goed. Probeer daarnaast zo veel mogelijk toeren te draaien, dus als je een plateau hebt van 1800-4200 toeren, schakelen bij 4200 toeren.
Stel dat je een plateau hebt van 2500-3500 toeren, en bij het opschakelen val je terug tot 2000 toeren, schakel dan weer op bij zo ongeveer 4000 toeren zodat je weer vol koppel tot je beschikking hebt.
Dit is allemaal omdat je dan zeker weet dat je de turbo vol gebruikt.
De meest snelle manier is, zoals ook al geantwoord:
Optrekken met net-geen spinnende wielen.
Bij het schakelen moet je er voor zorgen dat wanneer je in de volgende versnelling terecht komt, precies in je maximale koppel zit.
Voorbeeld:
Ik had een Ibiza Cupra uit '97 (2 liter 16v 150 pk) Niet zo'n heel snelle, maar toch leuk.
Het maximale koppel lag tussen de 4000 en de 6700 toeren...
Als ik ervoor zorgde dat ik na het schakelen rond de 4000 toeren uitkwam, haalde ik het meest uit de 150 pk, tijdens een sprint.
(Het leuke van benzinemotoren t.o.v. dieselmotoren is het relatief hoge toerental. Lekker op 6500 toeren in zijn 3 een snelle bocht door... echt kicken !!!. Daarintegen is het rijden in een diesel maar saai. Maar ik moet toegeven dat de diesels wel lekker snel weg zijn tegenwoordig, met die vracht aan koppel op een laag toerental...)
mvg
Jereon
quote:Ik vroeg ook niet echt om een toerental of snelheid, maar meer een techniek danwel vuistregel
Op maandag 21 juli 2003 10:32 schreef Jereon het volgende:
Hoe kun je nou, op een vraag als deze, antwoorden met een toerental of snelheid... Dat is immers bij elke auto weer anders, ongeacht de motor techniek...De meest snelle manier is, zoals ook al geantwoord:
Optrekken met net-geen spinnende wielen.Bij het schakelen moet je er voor zorgen dat wanneer je in de volgende versnelling terecht komt, precies in je maximale koppel zit.
Voorbeeld:
Ik had een Ibiza Cupra uit '97 (2 liter 16v 150 pk) Niet zo'n heel snelle, maar toch leuk.Het maximale koppel lag tussen de 4000 en de 6700 toeren...
Als ik ervoor zorgde dat ik na het schakelen rond de 4000 toeren uitkwam, haalde ik het meest uit de 150 pk, tijdens een sprint.(Het leuke van benzinemotoren t.o.v. dieselmotoren is het relatief hoge toerental. Lekker op 6500 toeren in zijn 3 een snelle bocht door... echt kicken !!!. Daarintegen is het rijden in een diesel maar saai. Maar ik moet toegeven dat de diesels wel lekker snel weg zijn tegenwoordig, met die vracht aan koppel op een laag toerental...)
mvg
Jereon
Dus als ik even resumeer: na het schakelen moet ik rond het toerental voor het maximale koppel terecht komen.
Klinkt ook wel logisch eigenlijk, want op dat punt breng je de meeste kracht over op de wielen....
quote:Diesel turbines komen er veel eerder dan dat in. Meestal rond de 1500. Op druk brengen doe je door voor je wegtrekt even gas te geven in zijn vrij.
Op maandag 21 juli 2003 10:26 schreef thumper het volgende:
Ok, maximaal vermogen dus.... Dat ligt voor mijn motortje rond de 4000 toeren
De turbo op druk brengen, hoe doe je dat? Voor zover ik weet schakelt mijn turbo pas in rond 3200 toeren (tis een diesel)
quote:Als je alleen op de herrie afgaat misschien.
Op maandag 21 juli 2003 10:32 schreef Jereon het volgende:
(Het leuke van benzinemotoren t.o.v. dieselmotoren is het relatief hoge toerental. Lekker op 6500 toeren in zijn 3 een snelle bocht door... echt kicken !!!. Daarintegen is het rijden in een diesel maar saai. Maar ik moet toegeven dat de diesels wel lekker snel weg zijn tegenwoordig, met die vracht aan koppel op een laag toerental...)
quote:is heel goed ja, maar dan moet je em wel uitbreiden zodat ie een snellere controle doet
Op maandag 21 juli 2003 10:47 schreef thumper het volgende:
Niemand die toevallig weet of een ingeschakelde traction control behulpzaam is bij het als een speer wegtrekken?
quote:TC zorgt er alleen voor dat je wielen zodra ze doorspinnen minder power krijgen/afremmen zodat ze weer grip krijgen. Zonder TC wegrijden, maar dan met zo'n beleid dat je wielen net aan niet doorslippen is het snelste, maar moeilijk om te doen.
Op maandag 21 juli 2003 10:47 schreef thumper het volgende:
Niemand die toevallig weet of een ingeschakelde traction control behulpzaam is bij het als een speer wegtrekken?
quote:Dit was ook niet op jou gericht, maar op mensen die antwoorden met:
Op maandag 21 juli 2003 10:36 schreef thumper het volgende:[..]
Ik vroeg ook niet echt om een toerental of snelheid, maar meer een techniek danwel vuistregel
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
...
quote:Neemt u mij niet kwalijk, ik dacht zelf al te zeggen dat de diesels tegenwoordig wel lekker rap zijn bij laag toerental...
Op maandag 21 juli 2003 10:53 schreef heijx het volgende:....
Als je alleen op de herrie afgaat misschien.
En diesels saai? Dat was vroeger misschien. Nu kan je met een TDi de grootste lol beleven aan stoplichten en op Alpenpassen. Inhalen vanuit krappe hairpins is het meest spectaculair, als je met je TDi wel power in zijn twee hebt en je voorligger niet.om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Maar dat neemt niet weg dat bij het bochtenspel een constant koppel over een groot toerenbereik sensationeler is dan een variabel koppel op laag toerental...
Maar de discussie benzine versus diesel is hier een beetje off-topic en elders al tot betreurens toe aan de orde geweest, dus laten we het hierbij laten...
Vanuit stilstand:
Toeren brengen naar max. koppel,
Dan zo snel mogelijk, maar met zo weinig mogelijk wielspin (door middel van slippend maar redelijk snel laten opkomen van de koppeling en spelen met het gaspedaal... deze moeten in een soort balans zijn),
Doortrekken tot het rode gebied en schakelen.
Je kan oefenen met GranTurismo3 (hoe gek 't ook klinkt). Heel simpel: probeer het simpelste rijbewijs Goud te halen. Dan moet je wel anders optrekken.
Je kan ook oefenen door een Tesla G-Tech PRo te kopen (apparaatje dat d.m.v. G-krachten in de auto meet hoeveel PK (op de wielen), hoe snel (0-100 km/h en 0-400 meter), etc. etc.)
Dan kun je pas echt kijken wat voor jouw auto de snelste manier is. Ik kan iedereen die z'n auto tuned deze gadget aanraden... scheelt massa's geld qua rollerbank. Hier verkopen ze het (onder andere) www.totalcarconcept.com en hier vind je info: http://www.gtechpro.com
Ik heb ergens gelezen dat 20% wielspin het snelst is. (Beetje vaag ja)
Ben je ook wat sneller als je tijdens het schakelen gewoon je gaspedaal ingedrukt houdt, ipv deze loslaten en weer indrukken als ie in de volgende versnelling zit?
En als je echt wilt gaan sprinten tegen andere mensen enzo, lijkt het mij ook een goede tip om met een redelijk lege tank te rijden, scheelt je zo weer zo'n 40 kilo
Beter is wat iemand anders ook al aangaf: toerental zodanig houden dat je met een minimum aan wielspin kan vertrekken en je toeren toch zo dicht mogelijk tegen het maximum aan liggen.
Voor mijn Tigra ligt het maximale koppel rond de 4000. Omdat ik over het algemeen ondanks snel schakelen toch snel 2000 toeren verlies trek ik dus tot de 6000 door om in de volgende versnelling onmiddellijk op het maximale koppel te zitten. Bij stoplichtsprintjes rev ik de motor naar 2000-2500 toeren (1500-2000 bij nat wegdek). In z'n 1 zit ik dan onmiddellijk aan de 4000 toeren (50-60 km/u).
Het spijtige is dat ik met de huidige motor net geen 100 kan aantikken in z'n 2
Traction control is trouwens nadelig voor je spring omdat je vermogen beperkt wordt. Het is goed voor beginners en bij nat wegdek maar anders vertraagt het alleen maar. Tenzij je 350 PK of meer op de weg moet brengen
Als je bv met een C20XE GSI echt vol weg wilt: 4000 rpm, koppeling los, driftend weg, zo snel mogelijk naar de 2, maar niet onder de 4000 rpm belanden, dus die marge houden voor je schakelt, en vol door in zijn 2 tot de 6000/6500 en 3. Simpelweg omdat je dat toerental moet hebben. Is maar voorbeeld. En zet bij een sprint de ETC maar uit, anders heb je er alleen maar last van alssie in het begin van je run gaat tegenwerken. VTECs bv idem. Zo snel mogelijk in zijn 2 belanden en zorgen dat je zo snel mogelijk op je toeren komt, laat
Met bv die TDItjes bv ligt max koppel veel lager, daarom wil je daarmee ook niet al te driftend weg. Dus ligt aan auto zelf in dit geval wat de ideale run is. In general: 8 klapperts zijn beter onderin, 16 klapperts moeten het van hun toeren hebben. Dus dat bepaald ook waar je schakelt.
Oh ja, afgedraaid vliegwiel, 20 pk extra, forget it mafkees. Wel sneller optrekken, en sneller afzakken, wordttie wat zenuwachtiger van. Fijn voor de stoplichten, wat minder fijn op de snelweg.
Maar je kunt vanuit de motor die er in de auto ligt bepalen waar die optimaal presteerd, en je kunt het vanuit de banden kijken en dan is het idd "net tegen driften aan".
Alleen de combinatie ligt tussenin. Ligt dus aan auto !
quote:Ja dan ben je heel snel..... aan een nieuwe auto toe.
Op maandag 21 juli 2003 13:35 schreef smash789 het volgende:
Ben je ook wat sneller als je tijdens het schakelen gewoon je gaspedaal ingedrukt houdt, ipv deze loslaten en weer indrukken als ie in de volgende versnelling zit?
quote:Maar wel de snelste manier (als je heel snel kunt schakelen). Je bak moet dat wel aankunnen, ergo: een bak van een auto die gebouwd is op sportief rijden.
Op maandag 21 juli 2003 14:09 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
Ja dan ben je heel snel..... aan een nieuwe auto toe.
Wat wel waar is, is om te zorgen dat je met schakelen terugvalt rond de toeren waarbij het meeste KOPPEL (=trekkracht in Newtonmeter) vrijkomt.
Ligt aan je motor+bakverhouding waar dit is.
Schakelen met je gas ingedrukt kan, maar schiet niet op, omdat je hem over z'n toeren jaagt, waardoor hij weer moet terugvallen tot z'n oorspronkelijk toerental en is ook nog eens slecht voor je auto.
Succes
quote:Is de vraag hoe je zo snel mogelijk optrekt of hoe je optrekt dat 't goed is voor je auto? Ontopic dus: Als je het gaspedaal (niet helemaal) ingedrukt houdt tijdens het schakelen pakt je koppeling van hoog op dus bij het opkomen van de koppeling moet de auto versnellen om op het tempo van de koppelingsplaten te komen. Laat je je gas los gebeurd hetzelfde maar dan vertragend. Net zo min als je bij het schakelen je toerental helemaal laat terugvallen naar stationair moet je ook niet volgas schakelen... gewoon met beleid.
Op maandag 21 juli 2003 14:54 schreef Inc_J het volgende:
knipSchakelen met je gas ingedrukt kan, maar schiet niet op, omdat je hem over z'n toeren jaagt, waardoor hij weer moet terugvallen tot z'n oorspronkelijk toerental en is ook nog eens slecht voor je auto.
Succes
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Nogmaals: koop een Tesla G-tech Pro en je weet alles. (http://www.gtechpro.com)
offtopic: je koppeling(splaten) gaan minder lang mee, maar das een keuze
quote:Het is de kunst om met zoveel mogelijk toeren, met zo weinig mogelijk wielspin weg te trekken. De toeren zijn bij een atmosferische auto nodig om in het gebied te komen waar de motor trekkracht genoeg heeft voor een snelle start en bij een Turbo motor iets minder, maar nog steeds om de turbo op gang te hebben.
Op maandag 21 juli 2003 10:17 schreef thumper het volgende:
Dus: wat is de beste schakelmethode om zo snel mogelijk op te trekken?
Moet ik dat doen rond het maximale koppel, of rond het punt waarop ik de meeste PK's ter beschikking heb, of op een ander punt?En ben je sneller weg bij het stoplicht als je met spinnende banden wegtrekt, of juist niet omdat je minder grip krijgt?
Just curious
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.BTW, het gaat niet om een benzinemotor maar om een turbodiesel
Vervolgens trekt men door in toeren tot net voor het maximale aantal toeren, daar waar de meeste pk's zitten. Dan schakeld met zo snel mogelijk over en herhaald dit in iedere versnelling.
Vergeet niet op tijd te remmen
quote:Het makkelijkste is imo met een shiftlight en bijbehorende torenteller. op die manier kun jij instellen bij welk toerental je moet schakelen. En kun je al je aandacht op de weg vestigen. Het toerental stel je in op het moment dat hij het grootste koppel heeft. en dat is bij elke auto verschillend.
Op maandag 21 juli 2003 10:17 schreef thumper het volgende:
Dus: wat is de beste schakelmethode om zo snel mogelijk op te trekken?
Moet ik dat doen rond het maximale koppel, of rond het punt waarop ik de meeste PK's ter beschikking heb, of op een ander punt?En ben je sneller weg bij het stoplicht als je met spinnende banden wegtrekt, of juist niet omdat je minder grip krijgt?
Just curious
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.BTW, het gaat niet om een benzinemotor maar om een turbodiesel
Je moet dus niet met slippende banden wegtrekken want dan heb je idd geen grip. je moet er net iets voor zitten. en dat weet je alleen als je je auto door en door kent en precies weet wat hij doet.
succes
quote:Leuke auto... maar wie heeft je dat sprookje van pk-winst met een lichter vliegwiel wijsgemaakt???
Op maandag 21 juli 2003 10:24 schreef _GdR_ het volgende:
heheh juist mijn civic vti vind het pas lekker bij 8000 toertjes. hehehehe
deze maand lichter vliegwiel dr opom deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.+/- 20 pk xtraJa toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Een lichter vliegwiel lievert echt totaal 0.0pk vermogenswinst op. Het enige wat het doet is dat de motor sneller reageert op je gaspedaal omdat er niet meer zo'n zwaar vliegwiel op snelheid gebracht hoeft te worden, kortom een motor die nerveuzer wordt maar wel beter aan het gas hangt.
quote:Je moet toch juist een klein beetje wielspin hebben om te zorgen dat als de koppeling aangrijpt je op het ideale toerental blijft, en niet heel ver terug zakt??
Op maandag 21 juli 2003 22:34 schreef jacco het volgende:[..]
Het makkelijkste is imo met een shiftlight en bijbehorende torenteller. op die manier kun jij instellen bij welk toerental je moet schakelen. En kun je al je aandacht op de weg vestigen. Het toerental stel je in op het moment dat hij het grootste koppel heeft. en dat is bij elke auto verschillend.
Je moet dus niet met slippende banden wegtrekken want dan heb je idd geen grip. je moet er net iets voor zitten. en dat weet je alleen als je je auto door en door kent en precies weet wat hij doet.
succes
quote:Je moet er net iets voor zitten. Maar dus niet volledig in de spin zitten want dan verlies je.
Op dinsdag 22 juli 2003 14:00 schreef Xtreem het volgende:[..]
Je moet toch juist een klein beetje wielspin hebben om te zorgen dat als de koppeling aangrijpt je op het ideale toerental blijft, en niet heel ver terug zakt??
quote:ja, niet volledig spinnen, dat snap ik... maar hoe hou je de toeren optimaal dan?
Op dinsdag 22 juli 2003 14:22 schreef jacco het volgende:[..]
Je moet er net iets voor zitten. Maar dus niet volledig in de spin zitten want dan verlies je.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop