Je moet je tong omhoog doen, maar je gehemelte niet aanraken. En dan het puntje laten trillen. Dan krijg je een rrrrrrrrrr.
Succes!
Zeg een paar keer de 't'. Met je tong tegen het midden/voorkant van je gehemelte.
Probeer daarna t.t.t.trrrrrrrrrrrrrrrrrr, met je tong op dezelfde plaats te houden
.
(ik ben gezegend met een belgische ondertoon in de familie .
Als ik die korte rollende r zeg, haal ik mijn tong over het punt waar je gehemelte begint, net achter je tanden .
RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
quote:Misschien een audio tutorial nodig?
Op zondag 20 juli 2003 16:50 schreef Scandalous het volgende:
Ik zit hier echt als een debiel al jullie R tips te proberen
quote:Onwijs!
Op zondag 20 juli 2003 15:31 schreef Jane het volgende:
Als van oorsprong Amsterdamse heb ik er ook moeite mee, maar ik heb ooit van de dochter van een logopediste begrepen dat je het kunt oefenen door vaak en snel 'beduin, bedootje' achter elkaar te zeggen.
Na een tijdje zou het dan moeten klinken als 'bruin broodje', met een rollende rrrr.Succes!
quote:Nee, maar ik doe mijn best.
Op zondag 20 juli 2003 16:50 schreef mat_herben het volgende:
en kan je het al?
quote:Ja die aan de achterkant is zonder tong volgensmij en die kan ik met veel moeite nog wel een beetje, alleen ik wil die met de tong leren
Op zondag 20 juli 2003 16:48 schreef Dr_Flash het volgende:
er zijn 2 varianten: eentje met een trilling tegen de voorkant en met de achterkant van het verhemelte. Maar t klinkt iig als
RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
quote:
De rollende R rolt uit de mond, als ware het een zeer rap uitgespuwde onbehaarde rups. U moet zich voorstellen dat de markante klank van de rollende R wordt veroorzaakt door het puntje van de tong dat klappert tegen het voorste deel van het gehemelte, als de twee klapwiekende vleugels van een koninginnepage op een balkon.
quote:
De gestreelde R wordt de mond uit gebraakt, maar wel op zeer subtiele wijze. Deze uitspraak van de R lijkt op die van de algemene Engelstalige R, maar wordt minder behoudend uitgesproken. De klank van de gestreelde R is eerder te vergelijken met een gedempte combinatie van de Nederlandse letters J en H.
quote:
De spinnende R wordt bijeengegorgeld, meestal zonder consumptie. Ze klinkt als een poes die 's winters bij haardvuur in haar mandje van de warmte geniet en spint. Het verschil zit in de passie waarmee de poes spint en het totale gebrek daaraan van de gebruiker van de strelende R.
quote:Aaaaaaai Scandy
Op zondag 20 juli 2003 16:50 schreef Scandalous het volgende:
Ik zit hier echt als een debiel al jullie R tips te proberen
quote:
Op zondag 20 juli 2003 17:29 schreef Dr_Flash het volgende:[..]
Aaaaaaai Scandy
Ik probeer al 31 jaar die rollende R onder de knie te krijgen, maar heb alle hoop opgegeven.
Ik kan het gewoon niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |