quote:Sandalwood, Kollywood, Toolywood, Bollywood. Je zou haast vergeten dat er zoiets als Hollywood bestaat. Bewijst maar weer hoe levendig de Indiase filmindustrie wel niet is.
Op donderdag 8 januari 2004 21:29 schreef Bhaarath het volgende:
Voor een gedeelte lijken Kannada-films (Sandalwood)wat op Hindi-films.
Misschien zijn ze wat minder commercieel. Alleen de Tamil-filmindustrie (Kollywood) kan evenaren met Hindi (Bollywood). Telugu (Tollywood) komt er ook dicht bij. Sommige jaren worden er meer Tamil dan Hindi films gemaakt. En Tamilfilms zijn echt goed (Priyanmalai, Minnale, Alao Payuthai, Muthu om er een paar te noemen)
Asha Bhosle en M. Rafi zingen niet in Kannada films. Zij kennen geen Kannada.
Hier kun je Kannada filmsongs luisteren. Zo maar willekeurig de M.
http://www.musicindiaonline.com/music/l/YY00000C
quote:Volgens mij heb ik in een ver verleden die film ook wel gezien. Is dat ook niet met een gozer die niet op een bepaalde elektrische gitaar wil spelen omdat z'n (?) dood was gegaan toen die op die gitaar speelde?
Op donderdag 8 januari 2004 21:09 schreef 78589 het volgende:
Is "I am a disco danser" oid ook een hindoestaanse film?Keek ik vroeg altijd bij speciale gelegenheden. Vind er nu geen zak aan, maar op de een of andere manier vonden we dat altijd een mooie film.
![]()
quote:Klinkt bekend. Vroeger keken we thuis ook veel '80-films, dus veel met AB. Verstond er ook niet zo veel van, maar meestal hoef je het niet te verstaan om het te kunnen volgen. Waarschijnlijk zijn die films daarom ook zo populair in bijv. Arabische landen.
Op donderdag 8 januari 2004 20:40 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ik heb als kind redelijk wat films van hem gezien, Sholay,Khoon Pasina, Ram Balram, etc.. Ik vond ze toen schitterend. Ik verstond er niets van,maar het melodramatische acteren was een taal op zich die ik wel verstond. Als ik er even niet uitkwam, het niet kon volgen dan vroeg ik aan mijn ouders wat er precies gezegd werd,zodat ik weer verder kon genieten van de film.
De liedjes, de beelden van India, de kleding, kortom de Indiase cultuur werd mij op die manier bijgebracht ook al woonde ik in Nederland. Die Bollywoodfilms op video zijn volgens mij de belangrijkste cultuurbronnen geweest voor veel Hindoestaanse jongeren en nu nog steeds. Ik verbaas me er nog over dat wanneer ik jonge Hindoestaanse leerlingen tegenkom in mijn werkveld (onderwijs) dat ze plaatjes van Hindoestaanse sterren in hun agenda hebben, of luisteren naar Indiase muziek. In mijn pubertijd was het op een gegeven moment 'not done' om daar mee bezig te zijn. Integreren moesten we, ook al kenden we het woord niet, maar zijn zoals de autochtone Nederlandse jeugd en er voor zorgen niet voor "koelie"uitgemaakt te worden.
Amitabh Bachchan, Dharmendra, Rekha, etc.. soms lijken het namen uit een ver verleden, maar een verleden die me gevormd heeft als het gaat om gevoel voor beeld,muziek, dans, film.Voorbeelden van Indiase filmklassiekers:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Ook in mijn puberteit ongeveer ben ik gestopt met het kijken van Hindi-films. Niet omdat ik zonodig wilde integreren, maar omdat ik er niks meer aan vond. Altijd weer diezelfde verhaallijnen. Thuis werd er ook niet meer gekeken omdat er geen goede videotheek in de buurt was. Mijn interesse werd weer opgewekt na het zien van Lagaan. Dat was tenminste weer een fris, origineel verhaal (alhoewel ik niks van cricket snap).
Nu kijk ik wat vaker Hindi-films, maar wel films die er een beetje uitspringen. Ik heb nog steeds een hekel aan de standaardverhalen. Verder probeer ik ook een beetje op te letten dat je niet te veel de maffia steunt met het kijken van die films. Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet dat een veroordeeld terrorist als Sanjay Dutt nog in films kan spelen, die films kijk ik dan ook niet.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 08-01-2004 21:50]
quote:En dan is er nog Malluwood, Malayalam films.
Op donderdag 8 januari 2004 21:36 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Sandalwood, Kollywood, Toolywood, Bollywood. Je zou haast vergeten dat er zoiets als Hollywood bestaat. Bewijst maar weer hoe levendig de Indiase filmindustrie wel niet is.
quote:Ik had laatst wel "Gangaajal" gezien, Hindi-film met Ajay Devgan. Daar werd ook een beetje Bhojpuri gesproken. Ze zeiden bijvoorbeeld "ka" ipv. "kya" en ...wa.
Op donderdag 8 januari 2004 21:57 schreef Bhaarath het volgende:[..]
(...)
Weet je dat er ook films in het Bhojpuri zijn? Het Bhojpuri is ongeveer hetzelfde als het Surinaams Hindi.
Goede film ook trouwens, vrij serieus en realistisch.
In India zochten we nog naar Bhojpuri-muziek, maar dat was niet echt te vinden. Waarschijnlijk is dat in Mumbai en Delhi niet echt te vinden, maar hadden we in Varanasi moeten kijken.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 08-01-2004 22:10]
quote:Ik denk dat ik binnenkort maar eens een Bollywood ' Golden-Oldie' ga bekijken, want deze film ken ik niet,terwijl meerdere posters het al gezien hebben. Op richting videotheek.
Volgens mij heb ik in een ver verleden die film ook wel gezien. Is dat ook niet met een gozer die niet op een bepaalde elektrische gitaar wil spelen omdat z'n (?) dood was gegaan toen die op die gitaar speelde?
quote:Wij konden in Gelderland zelfs bij sommige Turkse winkels Hindi-films huren. Ik vond dat zo vreemd. Vonden zij onze films leuk? Begrepen zij het eigelijk wel? Later had ik inderdaad door dat de Turkse kijkers natuurlijk ook keken naar die films zoals ik dat als kind ook deed (het melodramatische acteren "lezen").
Verstond er ook niet zo veel van, maar meestal hoef je het niet te verstaan om het te kunnen volgen. Waarschijnlijk zijn die films daarom ook zo populair in bijv. Arabische landen.
quote:Begrijp precies wat je bedoelt met de verhaallijnen. Familie wordt uit elkaar gereten door één of andere misdaad en later komen de familieleden elkaar weer tegen en gaat er iemand dood op het einde. Broers die elkaar na 20 jaar weer tegenkomen en wraak nemen op de schurk die hen de misère in heeft gebracht.
Ook in mijn puberteit ongeveer ben ik gestopt met het kijken van Hindi-films. Niet omdat ik zonodig wilde integreren, maar omdat ik er niks meer aan vond. Altijd weer diezelfde verhaallijnen. Thuis werd er ook niet meer gekeken omdat er geen goede videotheek in de buurt was. Mijn interesse werd weer opgewekt na het zien van Lagaan. Dat was tenminste weer een fris, origineel verhaal (alhoewel ik niks van cricket snap).
Lagaan moet ik nog steeds zien. Ik heb er veel moois over gehoord.
quote:Hier weet ik niets van. Maffia en Bollywood? Sjeses, heb dus veel gemist de afgelopen 15 jaar!
Verder probeer ik ook een beetje op te letten dat je niet te veel de maffia steunt met het kijken van die films. Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet dat een veroordeeld terrorist als Sanjay Dutt nog in films kan spelen, die films kijk ik dan ook niet.
quote:Ik denk dat er leukere Golden Oldies zijn dan die film eigenlijk. Tenminste, toen boeide die film me in ieder geval niet (geloof ik).
Op donderdag 8 januari 2004 22:06 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een Bollywood ' Golden-Oldie' ga bekijken, want deze film ken ik niet,terwijl meerdere posters het al gezien hebben. Op richting videotheek.
quote:Inderdaad, ook in Turkije luisteren ze Indiaase muziek bijvoorbeeld. We zaten gewoon ergens in een restaurant/terras waar gewone moderne Turkse muziek te horen was tot plotseling een liedje van Daler Mehndi (bijnaam: "King of Bhangra", sinds kort onder verdenking van mensensmokkel) langskwam.
Wij konden in Gelderland zelfs bij sommige Turkse winkels Hindi-films huren. Ik vond dat zo vreemd. Vonden zij onze films leuk? Begrepen zij het eigelijk wel? Later had ik inderdaad door dat de Turkse kijkers natuurlijk ook keken naar die films zoals ik dat als kind ook deed (het melodramatische acteren "lezen").
Tijdens het programma "Zomergasten (VPRO)" had Hafid Bouzza (schrijver) het over films die hem hadden beïnvloed en daar hoorden de Hindi-films ook bij. In Marokko keken ze ook naar naar Bollywoodfilms.
quote:En als er geen meisje in het verhaal past gooi je die er ook willekeurig in... Als je nog niet genoeg liedjes hebt verzin je ook nog wat onlogische plekken ervoor etc.
Begrijp precies wat je bedoelt met de verhaallijnen. Familie wordt uit elkaar gereten door één of andere misdaad en later komen de familieleden elkaar weer tegen en gaat er iemand dood op het einde. Broers die elkaar na 20 jaar weer tegenkomen en wraak nemen op de schurk die hen de misère in heeft gebracht.
quote:Volgens mij is het niet iets van de afgelopen 15 jaar, maar 't is inderdaad vrij bekend.
Hier weet ik niets van. Maffia en Bollywood? Sjeses, heb dus veel gemist de afgelopen 15 jaar!
Geld voor financiëring van films wordt vaak verzorgd door de maffia. Op die manier kunnen zij geld witwassen en houden zij invloed op films.
Verder "helpen" ze voor geld mensen uit de filmwereld. Als een acteur bijvoorbeeld elke dag te laat op de set arriveert belt de regisseur zo'n maffiafiguur op en vraagt of hij die acteur even tot de orde wil roepen. Die acteur krijgt dan een dreigtelefoontje van een maffiabaas.
Er zijn al een aantal moorden en moordpogingen geweest op bekende filmfiguren (bijv. Rakesh Roshan) omdat ze weigerden mee te werken met de maffia. De meesten werken daarom waarschijnlijk wel mee. De figuren die meewerken worden dan weer "geholpen" door de maffia. Ze helpen dan acteurs aan rollen, regisseurs aan bepaalde acteurs enz.
In 1993 pleegde de moslimmaffia van Mumbai samen met de Pakistaanse inlichtingendienst een serie vrijwel simultane bomaanslagen in Mumbai (toen Bombay) waarbij 300 doden vielen. Sanjay Dutt zou wapens voor hun hebben gehouden. Er zijn ook telefoontaps bekend waarop Sanjay Dutt erg amicaal praat met 1 van die maffialeiders. Die maffialeiders waren overigens na de aanslagen gevlucht naar Pakistan waar ze nog steeds verblijven.
Nu even een mailtje sturen naar Nova naar aanleiding van hun onzinreportage van daarnet.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 08-01-2004 22:57]
Maarrrrr, we zijn dus in de zomervakantie naar Mauritius geweest (dat is een eiland met FRANS
sprekende hindoestanen) en daar heb ik dus "Devdas" in de bioscoop gezien. Wat een supergoede film! ![]()
Laatst nog Baghban gezien, ook wel leuk maar een beetje té overdreven af en toe. ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door RJhammer op 08-01-2004 23:05]
quote:Het moet niet gekker worden met die Hindoestanen.
Op donderdag 8 januari 2004 22:59 schreef RJhammer het volgende:Maarrrrr, we zijn dus in de zomervakantie naar Mauritius geweest (dat is een eiland met FRANS
sprekende hindoestanen)
Mijn Franse grammatica was vroeger vrij goed,maar zodra ik een mondje Frans moest spreken viel ik door de mand, verschrikkelijk gewoon.
Ik dacht altijd dat het wel iets sociaal-genetisch was of zo, maar als er een eiland bestaat waar Hindoestanen Frans spreken dan ga ik ernstig twijfelen aan mezelf.
quote:Ik heb haar gezien. Maar wat dat nou met zingen te maken had...? Amita is geen echte zanger, is meer acteur. Maar haar vader liet het zo overkomen dat hij een grote zanger is en zij daarom een kans had.
Op woensdag 7 januari 2004 23:28 schreef SKMbeat het volgende:
Ik zag vandaag trouwens bij Idols een kandidate, wiens vriend/vader/coach (?) beweerde dat zij een nichtje was van Amitabh Bachchan. Voor de leken, Amitabh Bachchan is een van van de grootste filmsterren van India, al zo' 30 jaar,een soort van Indiase Harrison Ford.Zou dat kunnen dat ie een Nederlands achternichtje heeft, heeft Amitabh Nederlandse familieleden? Vindt het wel interessant als dat zo is.
De kandidate was trouwens waardeloos.
quote:Ach ja, alle beetjes helpen dacht de vader. Jammer dat die doos nou gelinkt wordt met Amitabh. Vond het toch lachen, kijk je naar Idols, wordt zijn naam ineens genoemd.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:22 schreef Asha het volgende:[..]
Ik heb haar gezien. Maar wat dat nou met zingen te maken had...? Amita is geen echte zanger, is meer acteur. Maar haar vader liet het zo overkomen dat hij een grote zanger is en zij daarom een kans had.
quote:Ik verwacht ook niet dat veel Hindoestanen zich in deze branche zullen bevinden. Inderdaad, een universitaire opleiding brengt meer in het laadje en vooral meer aanzien. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen meisje met een keyboard heb gezien.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:32 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ach ja, alle beetjes helpen dacht de vader. Jammer dat die doos nou gelinkt wordt met Amitabh. Vond het toch lachen, kijk je naar Idols, wordt zijn naam ineens genoemd.
Er doen trouwens weinig Hindoestanen mee aan Idols, maar dat was te verwachten. Ik vind het jammer dat de meeste Hindoestanen en met name de ouders de popcultuur niet serieus nemen. Concentreer je je maar liever op je studie, wordt dokter of advocaat kregen wij vroeger te horen, maar ja, ik heb gelukkig niet goed geluisterd.
Was dat ene meisje dat op dat keyboardje haar toonladders aan het oefenen was een Hindoestaanse? Komt er eindelijk een Hindoestaan dan krijgen we er zo één voorgeschoteld.
quote:Er zijn een aantal films die afwijken van de standaard Bollywoodfilms. Het zijn ook minder bekende acteurs/actrices die zich vooral daarmee bezighouden. Maar deze films zijn zeker de moeite waard om te kijken. Om een paar te noemen: Lajja (een echte vrouwenfilm)
Op vrijdag 9 januari 2004 14:28 schreef klnvntrbyt het volgende:
Lagaan is een van de weinige films die ik helemaal gezien heb... (op de zang/dans na). Ik ben blij dat er tegenwoordig DVD is, waarbij je de zang/dans kunt skippen, want dat vind ik echt oersaai.
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 09-01-2004 14:54]
quote:Jaaaah, oh my god! Het doet gewoon pijn aan mijn ogen.Uit, weg.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:38 schreef Merina het volgende:
Je bedoelt haar?
Even zonder dollen, wat een mens, sjeses, geen goede ambassadrice voor de ingeburgerde Hindoestaanse Nederlander.
quote:Ja, we zitten overal! Watch your back!
Op vrijdag 9 januari 2004 15:00 schreef Hellrazor het volgende:
*Meld zich ffnooit gedacht dat er zo veel hindoestanen op FOK! zitten
quote:Laten we de mede Fokkers wat inzicht geven hoe Hindoestaanse gemeenschap er nu voor staat in Nederland.
Op zaterdag 19 juli 2003 05:25 schreef BAZZA het volgende:
Hindoestanen zijn wel leuke mensen, ken alleen maar hindoes uit Suriname dus heb geen idee of die wel helemaal authentiek zijn hoor
Hoe belangrijk is religie in jullie gemeenschap en is er ook sprake van "ontkerking"?
Om te beginnen met de vragen van Bazza:
Religie is zeker belangrijk, ik denk dat dat één van de belangrijkste elementen is wat hindoestanen definieert.
Echter, als je de hindoestaanse jeugd van nu onder de loep neemt dan kan je merken dat ze het met hun religie minder nauw nemen. De meeste zullen zich wel hindoe noemen, maar als je vraagt naar de achterliggende gronden dan zal je geen uitgebreid antwoord ontvangen. Ik heb het idee dat velen het eigenlijk niet zo goed weten.
Je kan in die zin wel spreken over ontkerking of secularisatie. Velen spreken of verstaan zelfs de taal niet eens (ik ook niet
). Eigenlijk gaan we de richting op van de Indo's. Je kan het ook zien als verwestering of assimilatie, denk ik. Zelf gebruik ik ook nog wel eens de term urbanisatie
, referend aan het feit dat ik sommige hindoestanen niet meer van zwarten kan onderscheiden. (whiggers, thijs bosma
)
goed nieuws voor de integratie-politici dus... ![]()
dit is mijn perspectief, ben benieuwd hoe de anderen dit zien. En hoe zien andere fokkers hindoestanen in Nederland?
[Dit bericht is gewijzigd door Linz op 09-01-2004 15:15]
quote:ik ken er nog twee die hier actief zijn, ze moeten zich nog melden.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:07 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ja, we zitten overal! Watch your back!
quote:Het valt mij ook op dat de Hindoestaanse jongeren weinig tot niks van het geloof afweten. Ik heb mij mijzelf in verdiept, kom ik achter dat een aantal neven en nichten van mij zich ook, naarmate ze ouder worden, in de religie gaan verdiepen.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:09 schreef Linz het volgende:[..]
Laten we de mede Fokkers wat inzicht geven hoe Hindoestaanse gemeenschap er nu voor staat in Nederland.
Om te beginnen met de vragen van Bazza:
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 09-01-2004 15:38]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |