abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11803413
Dank allemaal dat jullie ook ff meed8ten
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

pi_11803611
Dus eigenlijk komt er een klein takje naar beneden waar de aarde op reageerd. Die stuurt dan een hoofdlading naar boven. Zo is het toch?
  woensdag 16 juli 2003 @ 10:41:21 #28
16801 Orkaantje
I aM an Evil MotherFucker
pi_11803636
what goes down must first go up
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Liefde is het eerste sprookje wat eindigt met er was eens
  woensdag 16 juli 2003 @ 21:16:08 #29
52063 hooiberg
okeej, fotos binnekort op site
pi_11819608
=edit=
Je kunt beter een berin tegenkomen, beroofd van haar jongen,
dan een dwaas, beroofd van zijn verstand!
pi_11845029
TYPEN BLIKSEMS.
Bij de beschreven blikseminslag ontstond de opwaarts gerichte hoofdontlading na een benedenwaartse voorontlading uit een negatief geladen wolkenbasis. Dit is slechts een vaak voorkomend voorbeeld uit een serie varianten.

De meest voorkomende bliksem is de 'WOLKONTLADING', een bliksem die niet de grond bereikt. Met name als de wolkenbasis hoog is, zoals in de tropen, of in ons land op hete zomerdagen, vinden de meeste ontladingen in de wolken plaats. Soms is dit binnen één wolk, soms tussen verschillende wolken. De zo gevormde bliksems kunnen soms wel 100 km lang zijn. Overigens zijn de blikseminslagen voor de mens belangrijker en bovendien gemakkelijker van dichtbij te onderzoeken.

Ook bij de INSLAGEN zijn varianten mogelijk op het geschetste verloop. Om te beginnen hoeft de ladingsverdeling in de wolk niet zo te zijn dat zich een negatieve lading boven het aardoppervlak bevindt. Als de wolkentop bijvoorbeeld door de wind wegdrijft ten opzichte van de basis, kan ook een positieve lading min of meer vrij boven de grond optreden en zich naar de aarde ontladen. Dit pleegt vooral bij koud weer te gebeuren, in ons land dus vooral in herfst en winter. Deze voorkeur is niet onaannemelijk, omdat zich dan het -10 à -20 grd.C niveau met positieve lading op hoogten van slechts 2 à 3 km bevindt en niet op 4 à 6 km zoals in de zomer. Uiteraard transporteren deze ontladingen elektronen omhoog, zodat de stroomrichting naar de aarde gericht is. Men noemt dit POSITIEVE ontladingen in tegenstelling met de meer gebruikelijke NEGATIEVE. Kenmerkend voor positieve onladingen is voorts de afwezigheid van meervoudige ontladingen. Dit houdt misschien verband met de mate waarin elektronen uit het aardoppervlak kunnen worden vrijgemaakt.

Een tweede belangrijk aspect, waarin blikseminslagen onderling verschillen heeft met het aardoppervlak te maken. Indien de onweersbui over bergen of hoge torens trekt, dan kan de veldsterkte boven de top van die objecten zo hoog oplopen dat de voorontlading daar begint. Het komt er dan eigenlijk op neer dat de vangontlading tot in de wolken reikt. Op foto's zijn deze bliksems gemakkelijk te herkennen aan de bovenwaartse vertakkingen. Hoge torens versnellen dus eigenlijk het natuurlijke ontladingsproces: de bliksem wordt al uitgelokt voordat de spanningsverschillen in de wolk zelf er aanleiding toe geven. Dergelijke bliksems zijn dan ook minder hevig dan natuurlijke bliksems boven egaal terrein.

Bliksems met bij de grond startende voorontlading komen zowel bij positieve als negatieve wolken voor, zodat we in totaal - gelet op ladingsverdeling en beginpunt - 4 typen bliksems kunnen onderscheiden. Dit onderscheid is nuttig omdat deze typen nogal verschillende effecten hebben. Zo zijn positieve bliksems doorgaans gevaarlijker dan negatieve en in de wolk startende bliksems gevaarlijker dan die welke op een toren beginnen.

Vier typen blikseminslagen:
negatief neerwaarts, negatief opwaarts, positief neerwaarts, positief opwaarts.

BRONhttp://www.knmi.nl/voorl/nader/blihtm.htm#pa3

<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_11845240
De bliksem slaat uit en niet in
dat wist ik al toen ik nog heel klein was.
psssst...tietjes kijken? klik [url=http://www.kleinetietjes.tk]hier[/url]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop