lucht is geladen is dat dan positief of negatief ?
aarde postitie of negatief geladen?
ps: only wetenschappelijk onderbouwde reacties aub.
genoeg wetenschappenlijk
quote:dat is slechts het zichtbare. There's more than meets the eye. Beneden naar boven geloof ik.
Op dinsdag 15 juli 2003 21:38 schreef Slarioux het volgende:
Boven naar beneden. Waarom? Kijk de vele 100en filmpjes van bliksemschichten eens online.
Nou kijk ik discovery meestal in niet al te heldere toestand, en klinkt dit verhaal nogal onlogisch eigenlijk
hmmm anyway, ik heb het geprobeerd
Sjongejonge, ooit een 9 voor m'n Natuurkunde op 't gym, en nu zo'n ballen-antwoord, 't gaat verbazend goed vooruit.....
quote:volgens mij ook zo namelijk, ook s een x gezien
Van beneden naar boven meen ik eens tijdens een documentaire gezien te hebben.
quote:hoe kan t dank bliksemmen terwijl er geen wolk te zien is ? ? ?
Doordat regen & hagelstenen hele tijd tegen elkaar aanbotsen (in de lucht) komt het dat de wolken geladen worden. Daardoor komt er een flits, die naar beneden gaat (maar wel het hoogste punt, van de negatief geladen aarde).
Voor 'ons' is het logisch dat 'de elektrische stroom' van + naar - gaat (buiten de bron om).
de elektronenstroom gaat echter van - naar +, en ik geloof dat een bliksem ook van beneden naar boven gaat.
quote:Volgens mij wordt je gestalkt door iemand met een flitser op zn camera.
Op dinsdag 15 juli 2003 21:42 schreef GC het volgende:[..]
volgens mij ook zo namelijk, ook s een x gezien
[..]hoe kan t dank bliksemmen terwijl er geen wolk te zien is ? ? ?
quote:Hier sluit ik me bij aan. Eerst zoekt de geladen wolk een pad van boven naar beneden (soms zichtbare hele dunne lijntjes). Zodra dit pad de grond raakt gaat de bliksemschicht (de daadwerkelijke stroom) van beneden naar boven.
Op dinsdag 15 juli 2003 21:40 schreef Mariel het volgende:
Afaik gaat de lading van boven naar beneden, en vervolgens een vuurstraal weer van beneden naar boven..
Trouwens nog even reageren op de reactie van één van de vorige mensen. Over de filmpjes op internet. Zo'n flits gaat met de snelheid van het licht. Knap als je dan kan zien of ie van boven naar beneden gaat of andersom. In 1 sec kan het licht 8x de wereld rond. Het gaat er dus puur om in welke richting de stroom gaat (van + naar -). Echte elektronen (de deeltjes die bewegen) trouwens in tegengestelde richting.
Het zoeken van een pad van de wolk naar aarde duurt wel lang en is soms zichtbaar, maar dit is niet de echte bliksemschicht.
quote:Zoiets ja.
Op dinsdag 15 juli 2003 21:41 schreef Xcalibur het volgende:
ik meen me te herinneren dat er bij een inslag op de aarde eerst een soort pad gemaakt wordt waar de bliksem gaat komen. Op het moment dat ie de aarde raakt vind de ontlading vanaf de aarde naar boven plaats...
quote:
A lightning flash starts downwards as a thin moving leader with a very luminous tip. The second tip advances in this the stepped leader by some 20 to 50 metres advance on the first step. The steps, sometimes branching, stab downwards until near to the ground.Leader charge is negative and of about 5 coulombs over its entire length. Its downward velocity is 150,000 metres per second. The current in the tip is 100Amps.
On nearing the ground the intense electric field of the advancing stepped leader induces an image charge of opposite polarity in the ground and a streamer is initiated upwards. When the two meet a conducting path is established between cloud and ground.
quote:Gebeurd dat
hoe kan t dank bliksemmen terwijl er geen wolk te zien is ? ? ?
quote:Nooit te oud om wat te leren.
Op dinsdag 15 juli 2003 21:46 schreef Slarioux het volgende:
Gaaf!Nooit geweten
.
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 21:38 schreef Slarioux het volgende:
Boven naar beneden. Waarom? Kijk de vele 100en filmpjes van bliksemschichten eens online.
quote:Omdat het donker is?
hoe kan t dank bliksemmen terwijl er geen wolk te zien is ? ? ?
Er zijn altijd wolken nodig.
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 21:50 schreef GC het volgende:
volgens mij dus niet, er onstaat namelijk ook lading door de wrijving van luchtlagen die tegen elkaar in drijven....
quote:
Such a cloud is 50,000 feet or so high and its temperature at the top is - 50 degrees C. Its water mass is about 300,000 tons in the form of particles ranging in size from the Aitken nuclei a few microns in diameter to larger, visible, droplets a fraction of a millimetre in size.If the air is free from nuclei, dust, pollen grains, meteoritic detritus, the water will be liquid and supercool.
The winds inside the cloud reach speeds of hundreds of miles per hour and circulate the water droplets and ice inside cells/regions within the cloud.
Regions of electrical charge build up within these cells - sometimes called thunder cells. Some may have net positive charge and some net negative charge. It is too simplistic to say that there is one polarity at the top of the cloud and its opposite at the base.
1)animatieAls er contact is gemaakt, gaat er van beneden naar boven een schokgolf door het bliksemkanaal, de hoofdontlading (return stroke), waarbij de elektronen naar de aarde afgevoerd worden. Dat is de felle bliksem die wij waarnemen. De vertakkingen van de bliksem worden daarbij ook achtereenvolgens van beneden naar boven ontladen. Dit proces gaat te snel voor de videocamera, want het gaat met wel 1/3 van de lichtsnelheid.
2)natuurwetenschappen.nl
Bliksem gaat niet van boven naar beneden, maar van Beneden naar boven.
3)hetweermagazine.nl
Veel mensen menen wel degelijk met het blote oog te zien, dat de bliksem van boven naar beneden gaat. Dit is vorm van gezichtsbedrog. De hersenen maken ons als het ware wijs, dat de bliksem van boven naar beneden gaat.
Dus beneden naar boven
quote:Thx voor de info
Op woensdag 16 juli 2003 00:01 schreef Fixxxer het volgende:
nah voor alle ongelovigen heb ik maar ff gegoogled:1)animatieAls er contact is gemaakt, gaat er van beneden naar boven een schokgolf door het bliksemkanaal, de hoofdontlading (return stroke), waarbij de elektronen naar de aarde afgevoerd worden. Dat is de felle bliksem die wij waarnemen. De vertakkingen van de bliksem worden daarbij ook achtereenvolgens van beneden naar boven ontladen. Dit proces gaat te snel voor de videocamera, want het gaat met wel 1/3 van de lichtsnelheid.
2)natuurwetenschappen.nl
Bliksem gaat niet van boven naar beneden, maar van Beneden naar boven.3)hetweermagazine.nl
Veel mensen menen wel degelijk met het blote oog te zien, dat de bliksem van boven naar beneden gaat. Dit is vorm van gezichtsbedrog. De hersenen maken ons als het ware wijs, dat de bliksem van boven naar beneden gaat.Dus beneden naar boven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |