abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11795336
Als het bliksemd, gaat dat dan van boven naar beneden of andersom ? ?
ik ben er nog niet helemaal achter, wat denken JULLIE???

lucht is geladen is dat dan positief of negatief ?
aarde postitie of negatief geladen?

ps: only wetenschappelijk onderbouwde reacties aub.

dinsdag 15 juli 2003 @ 21:38:03 #2
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_11795360
Van beneden naar boven meen ik eens tijdens een documentaire gezien te hebben.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 15 juli 2003 @ 21:38:43 #3
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_11795372
Boven naar beneden. Waarom? Kijk de vele 100en filmpjes van bliksemschichten eens online .
  dinsdag 15 juli 2003 @ 21:39:55 #4
52063 hooiberg
okeej, fotos binnekort op site
pi_11795393
Doordat regen & hagelstenen hele tijd tegen elkaar aanbotsen (in de lucht) komt het dat de wolken geladen worden. Daardoor komt er een flits, die naar beneden gaat (maar wel het hoogste punt, van de negatief geladen aarde).

genoeg wetenschappenlijk

Je kunt beter een berin tegenkomen, beroofd van haar jongen,
dan een dwaas, beroofd van zijn verstand!
pi_11795401
Afaik gaat de lading van boven naar beneden, en vervolgens een vuurstraal weer van beneden naar boven..
pi_11795403
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 21:38 schreef Slarioux het volgende:
Boven naar beneden. Waarom? Kijk de vele 100en filmpjes van bliksemschichten eens online .
dat is slechts het zichtbare. There's more than meets the eye. Beneden naar boven geloof ik.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_11795432
http://www.bliksem.nl
daar staat dat ie van beneden naar boven gaat..
Fok! is geschiedenis onder dit account.... :)
pi_11795433
ik meen me te herinneren dat er bij een inslag op de aarde eerst een soort pad gemaakt wordt waar de bliksem gaat komen. Op het moment dat ie de aarde raakt vind de ontlading vanaf de aarde naar boven plaats...

Nou kijk ik discovery meestal in niet al te heldere toestand, en klinkt dit verhaal nogal onlogisch eigenlijk
hmmm anyway, ik heb het geprobeerd

dinsdag 15 juli 2003 @ 21:42:14 #9
56025 artyfarty
...en waarom dan wel?
pi_11795441
Heeft dat niet te maken met dat electronen negatief geladen zijn? Dus als de electronen van boven naar beneden gaan, gaat de stroom van beneden naar boven???

Sjongejonge, ooit een 9 voor m'n Natuurkunde op 't gym, en nu zo'n ballen-antwoord, 't gaat verbazend goed vooruit.....

"If everything seems under control, you're just not going fast enough." (Mario Andretti)
pi_11795451
ik geloof inderdaad ook dat het van onder naar boven ging!
pi_11795459
quote:
Van beneden naar boven meen ik eens tijdens een documentaire gezien te hebben.
volgens mij ook zo namelijk, ook s een x gezien
quote:
Doordat regen & hagelstenen hele tijd tegen elkaar aanbotsen (in de lucht) komt het dat de wolken geladen worden. Daardoor komt er een flits, die naar beneden gaat (maar wel het hoogste punt, van de negatief geladen aarde).
hoe kan t dank bliksemmen terwijl er geen wolk te zien is ? ? ?
pi_11795483
leuke vraag he
  dinsdag 15 juli 2003 @ 21:44:03 #13
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_11795486
mensen logica....

Voor 'ons' is het logisch dat 'de elektrische stroom' van + naar - gaat (buiten de bron om).
de elektronenstroom gaat echter van - naar +, en ik geloof dat een bliksem ook van beneden naar boven gaat.

You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 15 juli 2003 @ 21:44:32 #14
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_11795500
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 21:42 schreef GC het volgende:

[..]

volgens mij ook zo namelijk, ook s een x gezien
[..]

Volgens mij wordt je gestalkt door iemand met een flitser op zn camera. .
  dinsdag 15 juli 2003 @ 21:45:22 #15
43927 MDfreak
beetje MiniDisc-gek!
pi_11795521
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 21:40 schreef Mariel het volgende:
Afaik gaat de lading van boven naar beneden, en vervolgens een vuurstraal weer van beneden naar boven..
Hier sluit ik me bij aan. Eerst zoekt de geladen wolk een pad van boven naar beneden (soms zichtbare hele dunne lijntjes). Zodra dit pad de grond raakt gaat de bliksemschicht (de daadwerkelijke stroom) van beneden naar boven.

Trouwens nog even reageren op de reactie van één van de vorige mensen. Over de filmpjes op internet. Zo'n flits gaat met de snelheid van het licht. Knap als je dan kan zien of ie van boven naar beneden gaat of andersom. In 1 sec kan het licht 8x de wereld rond. Het gaat er dus puur om in welke richting de stroom gaat (van + naar -). Echte elektronen (de deeltjes die bewegen) trouwens in tegengestelde richting.

Het zoeken van een pad van de wolk naar aarde duurt wel lang en is soms zichtbaar, maar dit is niet de echte bliksemschicht.

dinsdag 15 juli 2003 @ 21:45:40 #16
15080 static
pi_11795528
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 21:41 schreef Xcalibur het volgende:
ik meen me te herinneren dat er bij een inslag op de aarde eerst een soort pad gemaakt wordt waar de bliksem gaat komen. Op het moment dat ie de aarde raakt vind de ontlading vanaf de aarde naar boven plaats...
Zoiets ja.
quote:
A lightning flash starts downwards as a thin moving leader with a very luminous tip. The second tip advances in this the stepped leader by some 20 to 50 metres advance on the first step. The steps, sometimes branching, stab downwards until near to the ground.

Leader charge is negative and of about 5 coulombs over its entire length. Its downward velocity is 150,000 metres per second. The current in the tip is 100Amps.

On nearing the ground the intense electric field of the advancing stepped leader induces an image charge of opposite polarity in the ground and a streamer is initiated upwards. When the two meet a conducting path is established between cloud and ground.

Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 15 juli 2003 @ 21:46:36 #17
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_11795557
Gaaf!

Nooit geweten .

pi_11795578
Bliksem gaat van boven naar onder, maar als het 'grote kanaal' 100m boven het aaroppervlak is wordt er een kanaal vanaf het hoogste punt op de aarde (kerktoren bijv) naar het 'grote kanaal' dat van bovenaf komt gevormd. Eigenlijk dus allebei
  dinsdag 15 juli 2003 @ 21:47:15 #19
52063 hooiberg
okeej, fotos binnekort op site
pi_11795580
quote:

[..]

Gebeurd dat
nooit geweten
Je kunt beter een berin tegenkomen, beroofd van haar jongen,
dan een dwaas, beroofd van zijn verstand!
  dinsdag 15 juli 2003 @ 21:47:32 #20
15080 static
pi_11795586
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 21:46 schreef Slarioux het volgende:
Gaaf!

Nooit geweten .

Nooit te oud om wat te leren.
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 21:38 schreef Slarioux het volgende:
  dinsdag 15 juli 2003 @ 21:48:36 #21
15080 static
pi_11795608
quote:

[..]

Omdat het donker is?

Er zijn altijd wolken nodig.

pi_11795650
volgens mij dus niet, er onstaat namelijk ook lading door de wrijving van luchtlagen die tegen elkaar in drijven....
  dinsdag 15 juli 2003 @ 21:57:38 #23
15080 static
pi_11795824
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 21:50 schreef GC het volgende:
volgens mij dus niet, er onstaat namelijk ook lading door de wrijving van luchtlagen die tegen elkaar in drijven....
quote:
Such a cloud is 50,000 feet or so high and its temperature at the top is - 50 degrees C. Its water mass is about 300,000 tons in the form of particles ranging in size from the Aitken nuclei a few microns in diameter to larger, visible, droplets a fraction of a millimetre in size.

If the air is free from nuclei, dust, pollen grains, meteoritic detritus, the water will be liquid and supercool.

The winds inside the cloud reach speeds of hundreds of miles per hour and circulate the water droplets and ice inside cells/regions within the cloud.

Regions of electrical charge build up within these cells - sometimes called thunder cells. Some may have net positive charge and some net negative charge. It is too simplistic to say that there is one polarity at the top of the cloud and its opposite at the base.

pi_11798864
nah voor alle ongelovigen heb ik maar ff gegoogled:

1)animatieAls er contact is gemaakt, gaat er van beneden naar boven een schokgolf door het bliksemkanaal, de hoofdontlading (return stroke), waarbij de elektronen naar de aarde afgevoerd worden. Dat is de felle bliksem die wij waarnemen. De vertakkingen van de bliksem worden daarbij ook achtereenvolgens van beneden naar boven ontladen. Dit proces gaat te snel voor de videocamera, want het gaat met wel 1/3 van de lichtsnelheid.

2)natuurwetenschappen.nl
Bliksem gaat niet van boven naar beneden, maar van Beneden naar boven.

3)hetweermagazine.nl
Veel mensen menen wel degelijk met het blote oog te zien, dat de bliksem van boven naar beneden gaat. Dit is vorm van gezichtsbedrog. De hersenen maken ons als het ware wijs, dat de bliksem van boven naar beneden gaat.

Dus beneden naar boven

Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
  woensdag 16 juli 2003 @ 08:44:25 #25
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_11801841
quote:
Op woensdag 16 juli 2003 00:01 schreef Fixxxer het volgende:
nah voor alle ongelovigen heb ik maar ff gegoogled:

1)animatieAls er contact is gemaakt, gaat er van beneden naar boven een schokgolf door het bliksemkanaal, de hoofdontlading (return stroke), waarbij de elektronen naar de aarde afgevoerd worden. Dat is de felle bliksem die wij waarnemen. De vertakkingen van de bliksem worden daarbij ook achtereenvolgens van beneden naar boven ontladen. Dit proces gaat te snel voor de videocamera, want het gaat met wel 1/3 van de lichtsnelheid.

2)natuurwetenschappen.nl
Bliksem gaat niet van boven naar beneden, maar van Beneden naar boven.

3)hetweermagazine.nl
Veel mensen menen wel degelijk met het blote oog te zien, dat de bliksem van boven naar beneden gaat. Dit is vorm van gezichtsbedrog. De hersenen maken ons als het ware wijs, dat de bliksem van boven naar beneden gaat.

Dus beneden naar boven

Thx voor de info
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')