abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 juli 2003 @ 19:17:36 #1
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_11792329
Ik vertrek morgen voor een weekje Moskou / St. Petersburg met Shoestring.
Na bestuderen van Lonely planet en o.a. dit topic
Transsiberie Express met Lucille
heb ik toch nog een vraagje:

Omdat ik mijn pinpas meeneem heb ik bijna geen contant geld mee, zit dus ruim beneden grens van 500 USD. Ik zou dan dus geen stempel hoeven te halen op mijn declaratieformulier (de rode lijn bij de douane) en mijzelf lange wachttijden besparen. Ik heb echter ook geen zin om in te problemen te komen bij verlaten van het land, omdat ik dat bewuste stempeltje dan niet heb. Volgens LP zou dit geen probleem moeten zijn, als ik maar aantoon dat ik minder dan 500 USD uitvoer.

Iemand ervaring met deze formaliteiten op vliegveld van Moskou, ik kan me voorstellen dat ze na 11 september en Tjetjeense (?) aanslagen wat strenger zijn geworden.

Kan iemand mij ook vertellen of het pinnen met m'n europas echt gemakkelijk gaat in Rusland (als je de reisgidsen mag geloven geen problemo)

pi_11792486
Ik heb nog nooit problemen gehad met pinnen met Maestro/Eurocard overal ter wereld. Moskou zal geen probleem zijn!

Heb je wel een credit card mee, is altijd makkelijk en just in case.

pi_11793748
Pinnen is geen probleem in Moskou. Maar zorg er voor dat je het stempeltje krijgt. En zorg er in ieder geval voor dat je met minder cash terug keert dan je het land in bent gegaan.
Nog een tip, mochten er toch problemen zijn en je moet een papiertje invullen bij de douane dat je het geld wat ingeleverd moet worden altijd nog binnen 3 maanden kan terugvragen, controleer dan even of er aan de achterkant van het formulier ook wel enige uitleg staat over procedures. Onze groep van vorig jaar kwam er dus later achter dan het formulier maar aan 1 zijde bedrukt was, een teken dat het formulier gewoon vals was.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_11797455
Mijn ervaringen met de douane op dat vliegveld zijn inmiddels meer dan vijf jaar oud, maar ik kan me niet herinneren dat er toen veel aandacht werd besteed aan de in- en uitvoer van geld. Ik moest wel alle kanten opdraaien om te laten zien dat ik echt degene van de foto in m'n paspoort was.
pi_11802799
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 22:59 schreef k_man het volgende:
Mijn ervaringen met de douane op dat vliegveld zijn inmiddels meer dan vijf jaar oud, maar ik kan me niet herinneren dat er toen veel aandacht werd besteed aan de in- en uitvoer van geld. Ik moest wel alle kanten opdraaien om te laten zien dat ik echt degene van de foto in m'n paspoort was.
Zelfs de reisleidster die een paar maanden er voor dezelfde trip maakte had dit nog niet meegemaakt. Blijkbaar zijn ze hun strategie aan het veranderen. De reis die de reisleidster na mijn reis maakte was ook met dezelfde ellende van stempeltjes. Maar het hangt heel erg af van de plek waar je het land verlaat. Want dat is de plek waar ze moeilijk gaan doen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_11802955
Als je spullen van waarde die je meeneemt naar Rusland (fototoestel, camera, sierraden) wel netjes opgeeft krijg je ook geen problemen op de terugweg. Je kunt dan namelijk aantonen dat je al in het bezit was van die spullen en niet voor honderden dollars Moskou hebt leeggekocht.

Ik heb zelf nooit problemen gehad met zulke zaken bij de douane.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')