Kogando | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:00 |
Weet iemand hoeveel PK's extra je krijgt met het aanbrengen van een powerfilter en het verwijderen van de katalysator. 2.5 L injectie 6 cilinder. (BMW 325i) Danku. | |
Immor3 | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:02 |
Nou..... Een kleine 10 PK denk ik? Echt niet bruut veel hoor... | |
Allantois | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:04 |
quote:Da's toch slecht voor het milieu? | |
bas-beest | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:04 |
katalysator verwijderen is dus strafbaar... ![]() | |
DOHC-VTEC | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:04 |
quote:Inderdaad, echt veel PK's meer zal je niet winnen | |
DOHC-VTEC | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:04 |
quote:Nee hoor | |
Immor3 | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:05 |
quote:Nou ja, strafbaar? Je komt er niet meer door je APK, das waar! | |
_VoiD_ | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:05 |
Volgens mij is dat verschil dus echt minimaal. | |
vosss | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:06 |
quote:dat niet idd, maar als je een holle pijp ertussen zet volgens mij wel ofniet? Moet je toch ipv de kat een demepr ertussen zetten ![]() | |
raampje | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:06 |
quote:gewoon terug zetten bij apk keuring! ![]() sim-pel! Ik moest laatst mijn auto ook weer helemaal origineel terugbouwen voor de apk! | |
Kogando | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:06 |
10 PK maar, dacht dat dat wel wat meer zou zijn... hmmz.. maargoed, het geluid enzo is wel beter met dat spul erop.. ![]() | |
DeBastaard | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:08 |
Dan haal je die katalysator er toch ff tussen uit, gewoon andere einddemper enz, en dan als je op APK moet doe je weer ff wisselen ..... | |
_VoiD_ | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:09 |
Doe het dan meteen goed en vervang je complete uitlaatsysteem ipv alleen je einddemper. RVS pijpje, hmmmmmmmmmmm | |
Immor3 | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:09 |
Als je echt PK's wilt hebben bij een benzine blok zonder Turbo. Is boren de enige lekkere oplossing... Brrommmm brrommmmm [Dit bericht is gewijzigd door Immor3 op 11-07-2003 12:10] | |
DOHC-VTEC | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:09 |
quote:Je kan er een katvervanger tussen zetten. Als je je dempers eronder vandaan haalt dan komt er inderdaad een holle pijp voor terug. Bij de APK vinden de mannen het niet leuk mits je auto van voor een jaartal is dat de KAT nog niet verplicht was. Dan mag het wel. (kweet effe het jaar niet meer dacht '92 ofzo) | |
Kogando | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:10 |
quote:"t is wel een ouwe bak, dus waarschijnlijk zo'n ouwe kat.. ![]() | |
GizartFRL | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:12 |
quote:Jups RVS roeleert ![]() Maar goed. Of je je kat. zomaar kunt vervangen hangt af van een paar dingen. Staat er op het kenteken dat er een kat onder zit? En om op je vraag terug te komen denk ik dat 10 pk no gerg ruim is. Zal vooral een stuk met het geluid te maken hebben. | |
Argenta | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:18 |
Zonde, kat haalt tot 90% van de schadelijke stoffen uit je uitllaatgassen. Maar ja, de klepgeleiders van BMW kennende, is die toch al naar zijn mallemoer doordat er olie doorheen gegaan is, dus dan kun je net zo goed die kat eruitpleuren. Vraag mij trouwens af of het motormanagement er dan nog instinkt, niet bij alle auto's kun je zomaar de kat verwijderen en BMW is vrij vooruitstrevend geweest met die techniek, dus dat wordt proberen, maar de kans op knallen in je uitlaatpijp, verhoogd brandstof gebruik etc is aanwezig. Is die overigens maar 2.5 liter ? Niet veel voor een 6 pitter, motor zal in dat geval meer op een-mooie-loop gemaakt zijn dan om sterk te presteren zoals bijvoorbeeld de 3 liter in de Senator, met dubbelle kat in ongetunde versie al bijna onverslaanbaar (het is weer even wennen met die luizige 2.9 die ik nu heb, maar goed, Duits spul is nu over het algemeen beter dan die Franse shit) In elk geval, probeer het zou ik zeggen, ben benieuwd, vooral in combinatie met een powerfilter, zou toch iets moeten uitmaken in trekkracht (Nm, geen Pk's dus) | |
Tjabbo | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:26 |
Over het algemeen kun je stellen dat de meeste performance winst tussen je oren zit. Je krijgt waarschijnlijk onderin de toeren wat meer koppel, and that's it. Een leuk geluid, ja dat wel, maar meer extra geluid dan kracht hoor. Wil je aan dat soort upgrades echt iets hebben dan moet je een geblazen motor nemen, die hebben er meer aan dan een ongeblazen motor, en zoals bekend heeft bmw zeeeeer weinig auto's gemaakt met turbo. Kat weghalen enzo is dus niet strafbaar op zich, en het apk verhaal is bekend. waar ze je wel op kunnen pakken is geluidshinder. je moet het gebral uit de uitlaat onder een bep. aantal DB's laten daarvoor. Succes iig. | |
t0n | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:28 |
Powerfilter krijg je opzich niet al te veel vermogen door, maak er een CAI van en dan wel, dit betekend dat je stomweg een aanzuig buis het liefst zo dicht mogelijk op je filter moet zetten (powerfilter dan wel he..)... Hierdoor zuigt je motor krachtiger, en meer koude lucht aan... zal 2 á 3 pk schelen (merk je écht niet, hoor je wel). Kat verwijderen, merk je zeker... scheelt zo'n 7 pk, maar je auto reageerd beter... Bekijk het zo: Maar goed... Vervang je spruitstuk voor spaggeti.. Klaar | |
Tjabbo | vrijdag 11 juli 2003 @ 12:31 |
beste t0n, ik wil wel eens zien hoe je uit zo'n motor 15 pk meer krijgt door een cai. dat lukt je haast bij geen enkele auto zonder turbo bij mijn weten. bron? | |
AsconaB-16V | vrijdag 11 juli 2003 @ 13:01 |
De Bron is 10 kratten Fanta !
Er zijn mensen die betalen kapitalen om een motor te laten tunen, voor 20 PK te winnen, en er zijn mensen die "denken" dat ze met een stukje buis van 1 tientje, en een K&N filtertje hetzelfde resultaat boeken. NIET DUS. dat is mijn mening. | |
t0n | vrijdag 11 juli 2003 @ 13:02 |
quote:Als ik jou was zou ik nog een keer mijn post lezen... ![]() | |
t0n | vrijdag 11 juli 2003 @ 13:05 |
quote:Hier moet ik toch wel een beetje om lachen.. De betere Tuners die hier op 't forum rond hangen weten zeker wel dat als je je uitlaat systeem veranderd, daarmee bedoel ik: Kat/Middenpijp/eind-demper.. Dat icm CAI, moet je écht wel rond de 10 / 15 pk winst hebben, hang er helemaal van af wat voor motor je auto heeft.. Maar op 'n atmosferische motor moet zeker de 10 pk haalbaar zijn, als we hier over turbo's gaan praten ga je al snel richting de 20pk.. Maar goed, even lullig doen: Verders, wacht ik gewoon de posts af van de tuners hier @ PTA. | |
Kogando | vrijdag 11 juli 2003 @ 15:04 |
quote:Ik ook... ![]() | |
ThaFreak | vrijdag 11 juli 2003 @ 15:05 |
quote:Ja maar puur alleen de kat en filtertje zal hem geen 10pk opleveren....ik denk dat je eerder rond de 5 pk zit... Voor je gevoel zal het best 10pk kunnen zijn door geluid en beter reagerende motor. | |
t0n | vrijdag 11 juli 2003 @ 15:37 |
quote:Ik word zo moe van niet lezenden mensen, ik zeg toch ook niet 'kat en filtertje'... LEZEN MENSE! | |
Tjabbo | vrijdag 11 juli 2003 @ 15:41 |
quote:T0n, jij hebt het direct over complete in en uitlaatsystemen. dat wordt hier niet gevraagd. alleen powerfilter en katvervanger. en dat levert echt geen 10 laat staan 15pk winst op. Zoals jij het wilt doen, misschien ja, maar niet door alleen de dingen te vervangen die de topicstarter bedoelt. zo beter? | |
beschuit | vrijdag 11 juli 2003 @ 15:45 |
een open luchtfilter levert echt minimaal op. een katvervanger daarbij ook. Wil je echt vermogenswinst dan moet je je hele in- en uitlaatsysteem onder handen nemen en dan haal je max 15 a 10 pk. maar dan is t dus niet een 57i erop en een devil uitlaat met katvanger en klaar. nee dan bedoel ik dus dat alles aangepast is aan elkaar. zowel de inlaat als het uitlaatsysteem vanaf het spruitstuk. @topicstarter: | |
ThaFreak | vrijdag 11 juli 2003 @ 15:48 |
quote:ts heeft het daar dus wel over.... | |
Kogando | vrijdag 11 juli 2003 @ 15:55 |
Goed, het is me inmiddels wel duidelijk dat ik geen spectaculaire vooruitgang moet verwachten wat betreft koppel en vermogen. Maargoed, het geluid is wel mooi dan natuurlijk. Even wat dat betreft, als je die kat er tussen uit haalt is het geluid dan al gelijk heel anders? Of moet er nog meer tussenuit. En ohja, even ter informatie.. een beetje lassen en rommelen ben ik wel van plan. Maar echt laten tunen en dure aanpassingen is niet de bedoeling. Een K&N powerfilter heb ik al dus dat kost me niks... | |
Sjoewe | vrijdag 11 juli 2003 @ 16:01 |
Als je het luchtfilter op de verkeerde plaats zet (waar veel hetelucht is) kost het je zelfs pk's en als je wat wint door een openlucht filter is het hoog uit 2-5 pk. Uitlaat zelfde verhaal, open uitlaat levert je ongeveer hetzelfde op. Maakt wel een leuk geluid, maar verder... | |
Tjabbo | vrijdag 11 juli 2003 @ 16:04 |
quote:Kat ertussenweg = flink geluid. oppassen zelfs, bij sommige auto's teveel geluid. (denk aan overlast) zoals de post hierboven ook al beschreven, als je het verkeerd doet, dan KOST het je pk's ipv dat het wat oplevert. Maar geluid is ook leuk | |
Ultimora | vrijdag 11 juli 2003 @ 16:12 |
quote:Ik kan de TS gerust stellen, de lambdasonde zit voor de KAT (duuuuhuuu) en het vermogen winst verhaal is ondertussen al duidelijk.. | |
t0n | vrijdag 11 juli 2003 @ 16:13 |
quote:mee eens! je krijgt ook van die klappertjes als je goed door gast | |
Kogando | vrijdag 11 juli 2003 @ 16:16 |
quote:Vet! Sowieso tof om in zo'n ding te rijden.. in z'n 2 zonder met de koppeling te spelen, door een flinke dot gas je achterwielen laten spinnen... bruut! ![]() | |
Wokschotel | vrijdag 11 juli 2003 @ 16:50 |
Een openair-filter heeft bij injectiemotoren eigenlijk alleen maar zin als je het geluid mooi vindt. Je krijgt een soort aanzuiggrom die (als je er van houdt) best aardig is. om te voorkomen dat je alleen warme lucht aanzuigt kun je bijvoorbeeld een slang van onder de bumper/achter de grill naar het filter laten lopen. Zo heb je koelere lucht. Een openair-filter heeft wel zin bij motoren met carbs. Op mijn BX Sport zit een dubbele carb. Als ik mijn standaard-setup vergelijk met die van een kennis met andere Sport (met dezelfde carbs maar met openlucht filter) merk je dat zijn motor een stuk krachtiger is. Uiteraard verbruikt het ook meer benzine Als je een echt goede uitlaat wilt: http://www.uitlaten.com | |
Darknezz | vrijdag 11 juli 2003 @ 21:07 |
Nu er toch een topic is over power filters... Wat kosten die dingen, en waar ken ik ze kopen?? ![]() Merk auto zie Sign.. ![]() | |
Tjabbo | zaterdag 12 juli 2003 @ 08:12 |
quote:AST, automat, halfords, you name it. | |
scollon | zondag 13 juli 2003 @ 17:35 |
Beetje het milieu vervuilen door de kat weg te halen. Dat ding is niet voor niks verplicht geworden ooit. | |
aramdin | zondag 13 juli 2003 @ 18:07 |
quote:niet helemaal waar, als je auto voor een bepaald bouwjaar is, mag het nog wel. Ik ben er zelf nu ook mee bezig, heb namelijk een Suzuki Swift GTI uit '89. Ik wil de kat er ook uitknallen en een vervanging ertussen, zodat ie beter kan ademen (lees: optrekken/hernemen ![]() ![]() Ik heb gesproken met een collega van me die een Golf II GTI heeft en hij heeft het ook gedaan en noemde het bouwjaar '92 als cruciaal. Vanaf dat jaar moet je een kat hebben... Ik weet het alleen nog niet cker of het ook dat jaar is. anyone? | |
bonfie | zondag 13 juli 2003 @ 20:02 |
Erg goedkoop: een Cold Air Intake. Is gewoon een buisje, van je huidige luchtfilter, naar ergens voor bij je bumper, dan wordt en koelere lucht(van buiten) in je motor gezogen, en hoe koeler de lucht, hoemeer pk's. Deze mod kan je wat pk 's opleveren, als je de intake nu dicht bij de motor hebt zitten. En het kost bijna nix. Ik weet niet hoe dat bij BMW zit, maar bij de Probe zit het zo: | |
Tjabbo | maandag 14 juli 2003 @ 08:55 |
quote:Heb jij het hele topic nou niet doorgelezen of ben je gewoon eigenwijs? ![]() | |
Kogando | maandag 14 juli 2003 @ 13:36 |
quote:Hahah.. lekker belangrijk... ![]() | |
Makkinen | vrijdag 18 juli 2003 @ 20:25 |
quote:Als je geluk hebt 2 pk, als je pech hebt, verlies je zelfs vermogen, vooral bij warm weer.... | |
mozzy | vrijdag 18 juli 2003 @ 21:01 |
Kat vervangen door holle pijp kan dan alleen wel ff kat terugplaatsen voor de APK anders komt 'ie er niet door. Je schijnt alleen een kansje te hebben er zo doorheen te komen als er niet op je kentekenbewijs staat dat je een kat onder je auto hebt. Vergelijk maar eens wat kentekenbewijzen van auto's die een kat hebben met elkaar en je zal zien dat er soms wel en soms niet op staat dat er een kat onderzit. Vermogenswinst door een filter 3 tot 5 pk en net zoiets voor je kat, dus zo'n 10 pk totaal. Ga er dan wel vanuit dat je middendemper ertussenuit is en je een sportpijp hebt. | |
fordrwd4ever | zaterdag 19 juli 2003 @ 00:18 |
10 pk is best mogelijk hoor... Bij mijn auto scheelt het in ieder geval 20 km topsnelheid... specs.. Standaard Ford Scorpio 2.9i, 5 bak, geen automaat dus Zou 145 pk in moeten zitten, top 205 km/u Ik heb een RamAir filter op maat laten maken en een lege kat + Peco einddemper. Top snelheid zit nu op bijna 230 km/u en het maffe is.. Grootste verschil maakt het luchtfilter hier trouwens. Ik moet zeggen, wel leuk als je die "stoere Sjonnies" met hun Golfjes GTI en Calibraatjes voorblijft met optrekken.. (ok, VR6 is wat te snel....) | |
MegA | zaterdag 19 juli 2003 @ 14:07 |
quote:vanaf 92 is het bij iedereen verplicht.. Heb je een oudere auto met kat ben je verplicht hem te laten zitten.. anders kom je niet door de APK | |
BadBoy | zondag 20 juli 2003 @ 01:58 |
Heb een 57i kit, merk alleen betere reactie op gas, voor de rest een bruut geluid bij 4000rpm en verder, topsnelheid bleef hetzelfde, wel een stuk minder onderhoud dan bij een gewoon filter. Tja katvervanger wil ik ook nog wel eens proberen, maar de meesten zeggen alleen maar meer geluid dan prestatie... | |
Metro2005 | woensdag 23 juli 2003 @ 21:25 |
alleen een powerfilter merk je geen ruk van. hoogstens 2 of 3 pk erbij. en bij een compleet ander uitlaatsysteem en powerfilter zal je missschien (bij ongeblazen motor) 10 - 15pk erbij krijgen. en of je DAT nou echt merkt. ik denk zelfs dat niet eens. mijn auto rijdt op LPG en daar heb je ongeveer 10% vermogens verlies mee tov benzine. nou is dat in mijn geval ongeveer 10 - 12 pk vermogensverlies. maar om nou te zeggen dat ik het merk of ik 115 of 125 pk heb. nah nie echt. ok ben net terug uit Italie en met caravan erachter, lichten aan en airco aan en bergje op merk je iets verschil maar nog altijd nog schrikbarend veel. powerfilter moet je alleen voor de akkoestiek nemen en niet voor de pk's maar dat ben ik weer | |
DenniZ224 | woensdag 23 juli 2003 @ 21:27 |
Wat je krijgt is teringherrie niet veel verschil denk ik misschien nog sneller optrekken | |
Youp | woensdag 23 juli 2003 @ 22:11 |
quote:idd alleen KAT weghalen is minder voor het milieu... MAAR als je een goede sportuitlaat er onder legt en een sportluchtfilter monteert dan heb je vaker rond de 10% meer koppel en pk's... en wat veel mensen dan denken is dat het nog slechter is voor het milieu want er zijn genoeg sportuitlaten zonder KAT maar dat is niet zo!! want door lichtjes tunen wordt de verbrandingstemperatuur in de motor een stuk heter waardoor er meer troep verbrandt wordt! en vaker resulteert dat in ongeveer net zo veel CO uitstoot als met een KAT.... mits het goed gebeurt natuurlijk.... | |
Youp | woensdag 23 juli 2003 @ 22:12 |
dalijk komt natuurlijk de vraag WAAROM doen ze dat dan niet vanuit de fabriek?? nou omdat met meer verbrandingstemperatuur en toeren ook meer slijtage komt bij brommers is dit overigens nog VELE MALEN erger.... een begrensd scootertje vervuilt 10x zo veel als een auto dat komt door het totaal verneukte motormanagement van die dingen door alle begrenzers omdat ze maar 45 mogen... een onbegrensd scootertje zal waarschijnlijk evenveel vervuilen als een auto.... | |
DaMaster | woensdag 23 juli 2003 @ 23:45 |
325i? Dat ding heeft toch al 170 pk? Niet echt n nuttige investering om daar 10 of 15 bij te kopen. Bovendien zit je met gelazer met apk zonder kat. Onzinnig mijns inziens... | |
Youp | donderdag 24 juli 2003 @ 00:39 |
de 325 van 1994 heeft al 194 pk... ![]() ![]() ![]() |