abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11693190
nou dat klinkt wel intressant, ik hoop dat het je lukt om snel een goede baan te vinden.
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 10 juli 2003 @ 21:08:52 #27
11682 Moonah
Jolie femme
pi_11693208
Ik ben als juf vooral liefdevol.
Dat klinkt nu mss een beetje weeïg, zo bedoel ik het niet.
Ik voel echt liefde voor 'mijn' kinderen.
Ik probeer me in te leven in hun situatie. Ik erken hun gevoel, of het nu terecht is of onterecht. Alle gevoelens mogen er wezen. Ook negatieve. Maar dat houdt niet in dat alle gedrag wordt goedgekeurd.

Verder geef ik duidelijk mijn grenzen aan. Op de opleiding heb ik één heel belangrijk ding geleerd: Geef kinderen de ruimte, maar niet de leegte. Ruimte is begrensd. Ik ben niet streng. Ik word ook zeer zelden boos. Is gewoon niet nodig. Als iets moet of juist niet mag, laat ik kinderen zelf nadenken waarom dat zou zijn. Dat maakt dat ze de regels en/of ge- en verboden kunnen accepteren. Omdat ze snappen waaróm. En vaak heeft dat met veiligheid, rechtvaardigheid of sociaal zijn te maken.

Mijn visie op opvoeding houdt zeer zeker verband met mijn eigen opvoeding. Het is nl op zo'n beetje alle punten helemaal tegenovergesteld.

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 10 juli 2003 @ 21:10:57 #28
11682 Moonah
Jolie femme
pi_11693247
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 20:33 schreef Qarinx het volgende:
Zo was er bijvoorbeeld laatst een kind dat alleen maar liep te huilen en pas stil werd toen ze uit het wagentje werd gehaald. Mijn moeder zei dat je een kind niet alleen met fysiek contact stil moet kunnen krijgen, omdat ze daar dan aan wennen.
Tja, dat snap ik niet. Zo'n kind huilt toch niet voor niets.
Óf hij verveelt zich, óf hij voelt zich verwaarloosd/genegeerd, óf er is iets fysiek aan de hand.
Dan haal je een kind toch uit de wagen? Wat moet je anders doen?
  donderdag 10 juli 2003 @ 21:11:41 #29
35189 Troel
scherp en bot
pi_11693253
Tja, ik ben zelf behoorlijk streng, maar vooral beschermend opgevoed...

Ik heb hier altijd over zitten zeuren, maar achteraf ben ik hier wel heel blij om, omdat ik uiteindelijk vind dat mijn ouders wel geslaagd zijn om een kind zo op te voeden dat het voldoende normen en waarden heeft en dergelijke...

Ik hoop dus wel iets vrijer te zijn, ook wat vaker thuis te zijn voor mijn kinderen (ervan uitgaand dat ik kinderen krijg). Ook qua uitgaan en dergelijk wil ik mijn kinderen graag wat vrijer laten. Voor de rest wil ik zeker mijn best doen om ze met mijn geloof op te voeden, maar ik wil ze ook vrij laten in hun geloof, omdat ik wel vind dat je achter zoiets moet kunnen staan...

ik hoop dat het nog te begrijpen is

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 10 juli 2003 @ 21:13:18 #30
35189 Troel
scherp en bot
pi_11693276
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:10 schreef Moonah het volgende:

[..]

Óf hij verveelt zich, óf hij voelt zich verwaarloosd/genegeerd, óf er is iets fysiek aan de hand.

ja, maar als je een kind om elk kikje uit het bedje haalt dan leert het kind ook niet dat je niet altijd alles kan krijgen wat je wilt.

Mijn oom en tante hebben een zoontje, en toen het net geboren was "wilde ie niet in zijn wiegje"... Dit is nog steeds iets wat vaak terug komt en waar hartelijk om gelachen kan worden...

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Admin donderdag 10 juli 2003 @ 21:14:38 #31
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_11693298
quote:

[..]

Misschien was Q's moeder een Spock adept?,
Spock hield er ook zulke vreemde theorien op na,
tegenwoordig weten we dat lichamelijk contact erg troostend kan zijn en het kind zich sneller veilig voelt.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  donderdag 10 juli 2003 @ 21:14:50 #32
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11693300
quote:
Nou sommige kinderen huilen ook alleen om aandacht te krijgen van de moeder. Mijn buurmeisje bijvoorbeeld, dat is een nakomertje en die wordt enorm verwend. Zij was dus ook echt strontvervelend als ze moest slapen, ze wilde alleen maar uit haar bed gehaald worden en hield dan pas op. Op het moment dat je haar weer instopte begon het gezeik weer.

Ik denk dat je als ouder dus niet altijd moet toegeven aan een huilend kind.

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  donderdag 10 juli 2003 @ 21:15:47 #33
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11693319
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:14 schreef yvonne het volgende:
Misschien was Q's moeder een Spock adept?,
Spock hield er ook zulke vreemde theorien op na,
tegenwoordig weten we dat lichamelijk contact erg troostend kan zijn en het kind zich sneller veilig voelt.
Nee dat was ze niet. Je moet niet zo snel van die rare conclusies trekken.
Overigens is het niet vreemd hoor, m'n moeder vindt dat je een kind ook stil moet kunnen krijgen als het je stem hoort vanachter de kinderwagen.

[Dit bericht is gewijzigd door Qarinx op 10-07-2003 21:19]

donderdag 10 juli 2003 @ 21:17:54 #34
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11693353
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:13 schreef Troel het volgende:ja, maar als je een kind om elk kikje uit het bedje haalt dan leert het kind ook niet dat je niet altijd alles kan krijgen wat je wilt.
Dat bedoelde ik dus

En heb ik weer het idee dat alles wat ik zeg ik nog even moet verantwoorden

donderdag 10 juli 2003 @ 21:19:08 #35
11682 Moonah
Jolie femme
pi_11693373
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:14 schreef Qarinx het volgende:
Nou sommige kinderen huilen ook alleen om aandacht te krijgen van de moeder.
Kinderen hebben nou eenmaal heel veel aandacht nodig.
Als ze normaliter niet voldoende krijgen, zullen ze idd gaan zeuren/huilen/dreinen omdat ze dan iig negatieve aandacht of afgedwongen aandacht krijgen.
Ja, ik heb makkelijk praten, ik weet het.
  Admin donderdag 10 juli 2003 @ 21:19:55 #36
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_11693385
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:15 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Nee dat was ze niet. Je moet niet zo snel van die rare conclusies trekken.
Overigens is het niet vreemd hoor, m'n moeder vindt dat je een kind ook stil moet kunnen krijgen als het je stem hoort vanachter de kinderwagen.

Geen conclusie, een vraag, that's all.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 10 juli 2003 @ 21:19:59 #37
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_11693387
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:14 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Nou sommige kinderen huilen ook alleen om aandacht te krijgen van de moeder. Mijn buurmeisje bijvoorbeeld, dat is een nakomertje en die wordt enorm verwend. Zij was dus ook echt strontvervelend als ze moest slapen, ze wilde alleen maar uit haar bed gehaald worden en hield dan pas op. Op het moment dat je haar weer instopte begon het gezeik weer.

Ik denk dat je als ouder dus niet altijd moet toegeven aan een huilend kind.

Je leert door ervaring (sorry Qarinx ) vanzelf bij welk gehuil je moet troosten en welk gehuil alleen maar aandachttrekkerij is. De enkele keer dat Christan 's nachts huilt weet ik ook of ik naar hem toe moet, of dat hij na een paar minuten weer vanzelf inslaapt. Als hij ziek is, gevallen of geschrokken is, troost ik hem. Maar als hij een huilbui heeft omdat ie zijn zin niet krijgt, laat ik hem huilen tot hij weer aanspreekbaar is. Daarna is een knuffel voldoende om hem weer tot rust te krijgen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 10 juli 2003 @ 21:20:02 #38
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11693388
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:19 schreef Moonah het volgende:
Kinderen hebben nou eenmaal heel veel aandacht nodig.
Als ze normaliter niet voldoende krijgen, zullen ze idd gaan zeuren/huilen/dreinen omdat ze dan iig negatieve aandacht of afgedwongen aandacht krijgen.
Ja, ik heb makkelijk praten, ik weet het.
Ben ik het niet mee eens dat het alleen gebeurt bij onvoldoende aandacht. Een kind dat een overdosis aan aandacht krijgt, gaat ook lopen miepen als het even afneemt.
  donderdag 10 juli 2003 @ 21:20:52 #39
11682 Moonah
Jolie femme
pi_11693402
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:17 schreef Qarinx het volgende:
Dat gevoel roep je bij jezelf op Qarinx... Niemand roept jou ter verantwoording.
Ik vond het alleen vreemd om te lezen om een huilend kind geen aandacht te geven. En vroeg me af hoe je dat anders zou moeten doen.
That's all.
  donderdag 10 juli 2003 @ 21:21:43 #40
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11693418
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:19 schreef Rewimo het volgende:
Je leert door ervaring (sorry Qarinx ) vanzelf bij welk gehuil je moet troosten en welk gehuil alleen maar aandachttrekkerij is. De enkele keer dat Christan 's nachts huilt weet ik ook of ik naar hem toe moet, of dat hij na een paar minuten weer vanzelf inslaapt. Als hij ziek is, gevallen of geschrokken is, troost ik hem. Maar als hij een huilbui heeft omdat ie zijn zin niet krijgt, laat ik hem huilen tot hij weer aanspreekbaar is. Daarna is een knuffel voldoende om hem weer tot rust te krijgen.
Ja ik snap ook dat je dat uit ervaring leert en weet hoe je kind op bepaalde dingen reageert. Het is maar net hoeveel je toegeeft.

Het enige wat ik zei is dat je dus kennelijk niet altijd je kind gelijk de aandacht moet geven die het wil, maar dat er ook anderen manieren zijn.

donderdag 10 juli 2003 @ 21:21:51 #41
35189 Troel
scherp en bot
pi_11693423
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:17 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik dus

Tja, ik denk dat ik daar niet veel aan kan doen... Ik ben zelfs ook geen moeder, maar heb daar geen last van...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 10 juli 2003 @ 21:23:12 #42
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_11693447
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:21 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Ja ik snap ook dat je dat uit ervaring leert en weet hoe je kind op bepaalde dingen reageert. Het is maar net hoeveel je toegeeft.

Het enige wat ik zei is dat je dus kennelijk niet altijd je kind gelijk de aandacht moet geven die het wil, maar dat er ook anderen manieren zijn.

Nee, precies, dat zeg ik hiermee dus ook.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Admin donderdag 10 juli 2003 @ 21:23:43 #43
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_11693456
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:20 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens dat het alleen gebeurt bij onvoldoende aandacht. Een kind dat een overdosis aan aandacht krijgt, gaat ook lopen miepen als het even afneemt.

Niet alle kinderen zijn hetzelfde, wat bij een buurkindje werkt, werkt niet bij het jouwe,
zo moet je alle boeken ook niet als zaligmakend zien, maar altijd van het unieke persoontje dat jouw kind is uitgaan.

Zelfs binnen een gezin heb je op ieder uniek kind een eigen aanpak, een universele opvoeding bestaat niet, altijd aanpassen op DAT unieke kind.

donderdag 10 juli 2003 @ 21:25:43 #44
35189 Troel
scherp en bot
pi_11693501
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:23 schreef yvonne het volgende:

[..]

Niet alle kinderen zijn hetzelfde, wat bij een buurkindje werkt, werkt niet bij het jouwe,
zo moet je alle boeken ook niet als zaligmakend zien, maar altijd van het unieke persoontje dat jouw kind is uitgaan.

Zelfs binnen een gezin heb je op ieder uniek kind een eigen aanpak, een universele opvoeding bestaat niet, altijd aanpassen op DAT unieke kind.

Nou, dit is natuurlijk wel heel belangrijk Want ik zeg nu natuurlijk wel zo mooi hoe ik mijn kinderen wil gaan opvoeden, maar de kinderen moeten het natuulijk ook maar "pikken"... En dan hebben we het nog niet over partners gehad
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Admin donderdag 10 juli 2003 @ 21:28:39 #45
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_11693553
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:25 schreef Troel het volgende:

[..]

Nou, dit is natuurlijk wel heel belangrijk Want ik zeg nu natuurlijk wel zo mooi hoe ik mijn kinderen wil gaan opvoeden, maar de kinderen moeten het natuulijk ook maar "pikken"... En dan hebben we het nog niet over partners gehad

Weet je, van te voren zit je alle boeken te lezen die er maar zijn, en alle boeken zijn anders,
nu kun jeje helemaal radeloos gaan voelen omdat je niet aan de "ëisen" voldoet uit de boeken of je kunt gewoon gaan "kijken"naar je kind en iedere dag, op iedere situatie handelen, cq inspringen,
de mooie plannen die je tijdens een zwangerschap maakt komen slechts zelden uit.

pi_11693685
Ik heb zelf geen kids (17 jaar oud ) Maar ik zit wel op de PABO en daar leer ik wel handige dingetjes Grappig misschien voor de ouders om te lezen in welke categorie ze vallen (voornamelijke bron; ontwikkelingspsychologie van v. Beemen. Goed boek!)

Je hebt 3 opvoedingsstijlen; (ik zal er een aantal steekwoorden achter zetten)

• Autoritair. Sterke controle, sterke regels, eisen respect en gehoorzaamheid, eventueel fysieke straffen en dreiging, kind heeft weinig tot geen invloed op het proces en de regels --> "Waarom mag het niet mamma?" "Omdat ik het zeg". Gevolg; ruziezoekende en prikkelbare kinderen.

• Permissief. Geringe controle, weinig eisen, weinig regels, of de naleving wordt niet gecontroleerd of belangrijk gevonden, kind beslist zelf, toegeeflijk. (Na gezeur toch zin geven). Gevolg; aggressieve en impulsieve kinderen.

• Ondersteunend. Sterke controle, maar andere aanpak, duidelijke verwacgtingen, veel beloning en waardering, de kinderen krijgen de gelegenheid voor mening en argumenten, afspraken worden samen gemaakt --> redelijk in de ogen van de kinderen. Vriendelijke, opgewekte, coöperatieve, actieve kinderen.
  donderdag 10 juli 2003 @ 21:40:04 #47
30149 Iesie
Im not dead! I feel happy!
pi_11693780
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 15:26 schreef Rewimo het volgende:
Op het moment dat je aan het opvoeden gaat (2-jarige peuterpuber in huis) merk je dat het niet allemaal volgens de boekjes gaat en dat je ook je eigen opvattingen weleens moet aanpassen aan je kind. Dingen waar ik me vooraf druk over maakte zijn nu niet meer zo belangrijk (wat maakt het tenslotte uit of hij in zijn pyjama slaapt als hij per se 's nachts zijn Bob de Bouwer-shirt aan wil houden ), maar sommige dingen zijn niet bespreekbaar en houd ik consequent vol.

En dat zijn dan dingen waarvan ik vind dat hij zich er beslist aan moet houden: een hand geven met oversteken, op de stoep blijven, dankjewel en bij voorkeur ook alsjeblieft zeggen, gedag zeggen, anderen (ook dieren) geen pijn doen, sorry zeggen als je iets verkeerd hebt gedaan...

Met deze dingen hoop ik de basis te leggen voor de zaken die jullie hierboven noemen: respect, normen en waarden. Streng doch rechtvaardig? Ja, op zijn tijd wel, maar vooral: consequent, en niet toegeven als iets niet mag. En duidelijk zijn, als iets de ene keer niet mag, dan de volgende keer ook niet, en ook geen spelletjes van eerst bij mama proberen, en dan bij papa (die truc heeft ie gelukkig nog niet bedacht )

Ik sluit me hier volledig bij aan! mijn dochter is nu 16 maanden. Het opvoeden begint nu voor pas echt vorm te krijgen, veel ervaring heb ik dus nog. Ik hoop het echter zo te kunnen doen.
<Sonium> someone speak python here?
<lucky> HHHHHSSSSSHSSS
<lucky> SSSSS
<Sonium> the programming language
pi_11693853
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:08 schreef Moonah het volgende:
Ik ben als juf vooral liefdevol.
Dat klinkt nu mss een beetje weeïg, zo bedoel ik het niet.
Ik voel echt liefde voor 'mijn' kinderen.
Ik probeer me in te leven in hun situatie. Ik erken hun gevoel, of het nu terecht is of onterecht. Alle gevoelens mogen er wezen. Ook negatieve. Maar dat houdt niet in dat alle gedrag wordt goedgekeurd.

Verder geef ik duidelijk mijn grenzen aan. Op de opleiding heb ik één heel belangrijk ding geleerd: Geef kinderen de ruimte, maar niet de leegte. Ruimte is begrensd. Ik ben niet streng. Ik word ook zeer zelden boos. Is gewoon niet nodig. Als iets moet of juist niet mag, laat ik kinderen zelf nadenken waarom dat zou zijn. Dat maakt dat ze de regels en/of ge- en verboden kunnen accepteren. Omdat ze snappen waaróm. En vaak heeft dat met veiligheid, rechtvaardigheid of sociaal zijn te maken.

Ik had op de kleuterschool en 1e klas lagere school ook allemaal lieve juffen. In mijn ogen behoren vooral in die klassen juist lieve juffen voor te staan. Mijn mooiste lagere school periode!
  donderdag 10 juli 2003 @ 21:49:41 #49
11682 Moonah
Jolie femme
pi_11693995
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:35 schreef karoltje het volgende:
Je hebt 3 opvoedingsstijlen; (ik zal er een aantal steekwoorden achter zetten)
Er zijn ook andere indelingen.
Bijvoorbeeld deze:

• Niet-ontvankelijk

• Gevoelens van een kind worden niet serieus genomen. Zijn niet belangrijk.
    Deze kinderen kunnen problemen krijgen hun gevoelens te reguleren.

• Afkeurend

• Negatief, veel kritiek, veel aanpassing eisend van een kind.
    Ook deze kinderen ontwikkelen zich emotioneel zwak.

• Laissez-faire

• Zo'n beetje alles wordt geaccepteerd. Geen/weinig grenzen.
    Resultaat is vaak dat kinderen moeite hebben met concentratie en vriendschappen.

• Emotioneel coachend

• Gevoelens worden gerespecteerd, er worden grenzen gesteld.
    Deze kinderen krijgen (meestal) een goed zelfbeeld, veel zelfrespect en zijn sociaal.

NB. Dit is dus zeer algemeen en zeer kort door de bocht.

pi_11694417
    quote:
    Op donderdag 10 juli 2003 21:49 schreef Moonah het volgende:

[..]

Er zijn ook andere indelingen.

Pff tell me about it, als ze in de pedagogische wereld nou eens afspreken dat ze van alles één theorie kiezen . Op elk gebied zijn er wel 10 verschillende lijstjes met fases, allerlei niveau's , stijlen en processen. Zou mij een hoop leerwerk schelen
    quote:
    Op donderdag 10 juli 2003 21:49 schreef Moonah het volgende:

NB. Dit is dus zeer algemeen en zeer kort door de bocht.

Stiekem is het ook allemaal hokjesstopperij .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')