Nu kwam een kennis met een alternatief: Zopiclon.
Dat schijnt niet zo verslavend te zijn en minder sterk.
Dus: doen of niet doen?
Dank u.
quote:Niet veel op dit moment.
Op woensdag 9 juli 2003 22:31 schreef Jordy-B het volgende:
wat zegt de huisarts?
Edit: ik wil gewoon wat ervaringen horen.
Een normale slaapduur kan variëren van 5 tot 10 uur. Bij mensen die van nature kort slapen, duurt de diepe slaap even lang als bij mensen die gewoonlijk lang slapen. Twee ŕ drie slaaponderbrekingen per nacht zijn normaal. De slaap van ouderen wordt geleidelijk minder diep en minder stabiel, waardoor meer onderbrekingen optreden. De duur van de nachtelijke slaap wordt ook iets korter, vooral als overdag dutjes worden gedaan. Ouderen worden 's ochtends meestal vroeger wakker, vooral als zij 's avonds (te) vroeg naar bed gaan.
Hypnotica, waarvan de benzodiazepinen de belangrijkste vertegenwoordigers zijn, zijn stoffen die de slaap induceren en/of de slaap een aantal uren onderhouden. De belangrijkste effecten zijn: een verkorting van de inslaaptijd, een verlenging van de slaapduur, een verhoging van de wekdrempel, een vermindering van het aantal waakperioden en de duur van de REM-slaap en het behoud van de cycliciteit. Voorts geven zij gewenning en treedt 'rebound'-slapeloosheid op na het staken. Een probleem bij de interpretatie van onderzoeken bij patiënten met slaapstoornissen is dat er verschillen bestaan tussen de objectieve registratie van de slaapduur en de subjectieve schatting ervan door patiënten. Na gebruik van slaapmiddelen overschatten zij hun slaaptijd, terwijl zij na medicatieloze nachten hun slaaptijd onderschatten.
In de gebruikelijke doseringen is zolpidem (10 mg/dag) minder spierontspannend en anticonvulsief dan de benzodiazepinen, terwijl dit voor zopiclon (7,5 mg/dag) in geringere mate geldt. Met name zolpidem wordt, vanwege de ontbrekende anxiolytische werking, opgevat als een 'zuiver' slaapmiddel. Menig arts zal slapeloosheid echter niet als een diagnose beschouwen, maar als een symptoom van onderliggend lijden, zoals spanning, angst en depressie. Anxiolyse en spierontspanning kunnen daarom soms gewenste neveneffecten van slaapmiddelen zijn.
Interessant niet?
Inslapers slikken wil niet zeggen dat je de rest van de nacht slapend doorkomt
quote:Worden veel mensen, maar niet iedereen is zich er bewust van, anders is het als je na het inslapen, uren wakker ligt,
Op woensdag 9 juli 2003 22:33 schreef HeatWave het volgende:
Ga je daar ook BETER van slapen? Want IN slaap komen lukt wel maar ik word regelmatig wakker 's nachts..
quote:ja ok, maar ik weet het ook altijd nog, dus erg kort zalhet dan ook weer niet zijn.
Op woensdag 9 juli 2003 22:41 schreef yvonne het volgende:[..]
Worden veel mensen, maar niet iedereen is zich er bewust van, anders is het als je na het inslapen, uren wakker ligt,
bedenk alleen dat snachts wakker liggen je snel doet inschatten dat het heel lang is, in werkelijkheid schijnt het vrij kort te zijn.
Ligt soms ook aan muggen moet ik zeggen.... das dan weer heel iets anders, ik weet het. Maar ik heb gewoon het idee dat ik neit goed slaap.
quote:Ik heb het dus allebei. Als ik eens een keer normaal inslaap dan ben ik na een uurtje weer wakker en kan ik bijna niet meer in slaap komen, ik lig alleen maar te woelen.
Op woensdag 9 juli 2003 22:41 schreef yvonne het volgende:[..]
Worden veel mensen, maar niet iedereen is zich er bewust van, anders is het als je na het inslapen, uren wakker ligt,
quote:Ongetwijfeld
Op woensdag 9 juli 2003 22:49 schreef Aventura het volgende:
Leuk al die goedbedoelde adviezen, maar de TS weet echt wel het verschil tussen een paar nachtjes niet goed slapen en slapeloosheid..Hij zal niet voor niks naar de pillen grijpen!
TS: ik heb geen ervaring met pillen maar een vriend van me helaas wel..Zal eens navraag doen.
Maar een paar extra adviezen, en vragen, kan geen kwaad toch?
Static lijkt me wijs genoeg om te weten wat ie doet...
quote:Hej, je hebt het tegen Mrs Slapeloosheid herself hoor
Op woensdag 9 juli 2003 22:47 schreef static het volgende:[..]
Ik heb het dus allebei. Als ik eens een keer normaal inslaap dan ben ik na een uurtje weer wakker en kan ik bijna niet meer in slaap komen, ik lig alleen maar te woelen.
quote:Heb je wel het gevoel uitgerust te zijn? Doe je sávonds weleens een dutje?
Op woensdag 9 juli 2003 22:44 schreef HeatWave het volgende:[..]
ja ok, maar ik weet het ook altijd nog, dus erg kort zalhet dan ook weer niet zijn.
Ligt soms ook aan muggen moet ik zeggen.... das dan weer heel iets anders, ik weet het. Maar ik heb gewoon het idee dat ik neit goed slaap.
quote:Het gaat wel, maar soms ben ik gewoon moe terwijl ik dat gewoon niet kan zijn...
Op woensdag 9 juli 2003 22:57 schreef yvonne het volgende:[..]
Heb je wel het gevoel uitgerust te zijn? Doe je sávonds weleens een dutje?
Leef je te onregelmatig? Stomme vraag
En JA ik leef te onregelmatig, daarom zou ALS ik kan slapen, het leuk zijn als het ook goed slapen is...
quote:Wees er iig op beducht dat als jeje voorneemt nu eens goed te gaan slapen, je DAAR zo bewust mee bezig bent, dat het weer averechts gaat werken
Op woensdag 9 juli 2003 23:00 schreef HeatWave het volgende:[..]
Het gaat wel, maar soms ben ik gewoon moe terwijl ik dat gewoon niet kan zijn...
En JA ik leef te onregelmatig, daarom zou ALS ik kan slapen, het leuk zijn als het ook goed slapen is...
quote:Hmmmz, nou ja ik denk idd dat ik er niet zo over moet piekeren dan maar.....
Op woensdag 9 juli 2003 23:10 schreef yvonne het volgende:[..]
Wees er iig op beducht dat als jeje voorneemt nu eens goed te gaan slapen, je DAAR zo bewust mee bezig bent, dat het weer averechts gaat werken
tnx .
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 23:10 schreef yvonne het volgende:
Wees er iig op beducht dat als jeje voorneemt nu eens goed te gaan slapen, je DAAR zo bewust mee bezig bent, dat het weer averechts gaat werken
quote:Klopt als een bus.
Op woensdag 9 juli 2003 23:10 schreef yvonne het volgende:[..]
De gedachte 'ik MOET slapen' dwaalt continue door je hoofd.
quote:Psies, en dan lukt het helemaal niet meer,
Op woensdag 9 juli 2003 23:19 schreef static het volgende:[..]
Klopt als een bus.
De gedachte 'ik MOET slapen' dwaalt continue door je hoofd.
Want dan is het uittesten van oordopjes geen slecht idee.
quote:En diep
Op woensdag 9 juli 2003 23:17 schreef Bluezz het volgende:[..]
![]()
Helemaal waar, als je dan weer eens wakker wordt midden in de nacht, je jezelf zo kwaad ligt te maken dat je niet kan slapen, dát je dus ook niet slaapt.
En zo verstrijken de uren die je fijn op je wekker kan volgen, tot ie werkelijk ook afgaat.
En dan ben je nét wel lekker in slaap gevallen
quote:Er bestaat zelfs iets van een slaapcentrum ofzo, waar ze eventueel kunnen achterhalen wat de oorzaak van je slaapstoornis is. Maar het lijkt mij wel dat "simpele" stress uitgesloten moet zijn, incl onregelmatig leven vermoed ik.
Op woensdag 9 juli 2003 23:23 schreef yvonne het volgende:[..]
Psies, en dan lukt het helemaal niet meer,
maar heb je ooit weleens laten kijken of je heel erg snurkt, ademhalingsproblemen, spierkrampen, cq "bewegende"benen hebt in rust toestand?
Allemaal ECHTE slaapstoornissen met specifieke medicatie.
quote:Heel soms snurk ik, maar ik heb nu ff niemand om dat te onderbouwen.
Op woensdag 9 juli 2003 23:23 schreef yvonne het volgende:[..]
maar heb je ooit weleens laten kijken of je heel erg snurkt, .
quote:Nee, niet dat ik weet eigenlijk. Ik probeer me juist te concentreren op mijn ademhaling, dus dat zou ik wel merken.
ademhalingsproblemen, spierkrampen, cq "bewegende"benen hebt in rust toestand?
Allemaal ECHTE slaapstoornissen met specifieke medicatie
Ik heb wel eens dat als ik ingeslapen ben ik met een 'schok' wakker wordt, en daarbij ook wel eens een klap uitdeel.
quote:Ja, helemaal als je de volgende dag een belangrijke presentatie of afspraak hebt.
Op woensdag 9 juli 2003 23:17 schreef Bluezz het volgende:[..]
![]()
Helemaal waar, als je dan weer eens wakker wordt midden in de nacht, je jezelf zo kwaad ligt te maken dat je niet kan slapen, dát je dus ook niet slaapt.
En zo verstrijken de uren die je fijn op je wekker kan volgen, tot ie werkelijk ook afgaat.
En dan ben je nét wel lekker in slaap gevallen
Dan blijft het door je kop spoken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |