Nu wil ik er vandaag dus mee gaan beginnen.
Maar wat is nu verstandig qua opbouw van de tijd en zwaarte enzo?
Lijkt me niet verstandig om gelijk 40 min op zwaarste stand te fietsen enzo.
Heeft iemand een idee hoe je dit rustig kan opbouwen?
En dan ook naar hoeveel dagen je langer moet fietsen en dergelijke!
Alvast bedankt
Inmiddels is dat opgevoerd naar een uur per dag op stand 5
quote:Ja, je voeld het zelf ook wel aan natuurlijk
Op dinsdag 8 juli 2003 13:01 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Wat heel goed kan is eerst elke dag een kwartiertje rustig fietsen en dit langzaam opbouwen, bijv. elke dag of elke 2 dagen vijf minuten langer, gewoon doen wat je zelf lekker vind.
Succes!
quote:Ja precies, eerst even wennen en dan kun je vanzelf een hogere stand nemen
Op dinsdag 8 juli 2003 13:07 schreef KiwiTjuHh het volgende:[..]
Ja, je voeld het zelf ook wel aan natuurlijk
En dan is het natuurlijk ook belangrijk dat je op stand 2 begint, en dit dan langzaam opbouwt naar wat hoger, na ongeveer 10 minuten? Voor het opwarmen enzo?
quote:Oke dank je
Op dinsdag 8 juli 2003 13:18 schreef ForeverEternalFreak het volgende:[..]
Ja precies, eerst even wennen en dan kun je vanzelf een hogere stand nemen
.
Maar hier bestaan dus niet echt een trainingsschema voor ofzo?
quote:Vast wel, heb alleen geen idee waar
Op dinsdag 8 juli 2003 14:12 schreef KiwiTjuHh het volgende:[..]
Oke dank je
Maar hier bestaan dus niet echt een trainingsschema voor ofzo?
En vervolgens doe je rekoefeningen voor je benen en armen.
Misschien kan je wel wat vinden via google of een keer een lesje volgen op een sportschool om zo wat oefeningetjes mee te nemen?
quote:Thanks voor de info
Op dinsdag 8 juli 2003 16:06 schreef Pandorah het volgende:
Ik doe dus aan spinning (dat is fietsen op een hometrainer op muziek bij een sportschool). Daar heb ik dus een uur les en de les is over het algemeen als volgt ingedeeld (denk aan 6 minuten per oefening ofzo):
- infietsen
- 'de berg opfietsen' ... per minuut de stand opvoeren en laatste minuut staand fietsen.
- je kan staand fietsen
- oefening: 4 tellen staan, door je knieen zakken, staan, naar achter (net niet met kont op zadel), staan. En vervolgens opvoeren naar 8 of 12 tellen.
- iets voor je armen en evenwicht: fiets en leg je handen in het midden. Opdrukken met beide handen, opdrukken met alleen rechter arm, opdrukken met alleen rechterarm.
- Andere oefening: gaan staan met alleen je rechterhand aan het stuur of linkerhand.
- Trimmen (heel hard fietsen)En vervolgens doe je rekoefeningen voor je benen en armen.
Misschien kan je wel wat vinden via google of een keer een lesje volgen op een sportschool om zo wat oefeningetjes mee te nemen?
En via google kan ik niks vinden
Eerst moet je jezelf deze vraag beantwoorden: wat wil je bereiken? Een betere lichamelijke conditie (uithoudingsvermogen), of vetverbranding (buikje eraf trainen)?
Bij een hartslag op 70-80% van je maximale hartslag train je vooral je uithoudingsvermogen. Je maximale hartslag is 220 minus je leeftijd. (Ik ben 22 jaar, dus mijn max hartslag is 220-22 = 198).
Vetverbranding gebeurt op een lagere intensiteit, zo'n 65-70% van je maximale hartslag. Natuurlijk train je op beide niveau's niet slechts 1 ding, maar de nadruk ligt er dan wel op. 70% van je maximale hartslag kan ik persoonlijk wel aanraden, dat is wel een goede intensiteit.
Je hartslag hou je bij met een hartslagmeter. http://www.hartslagmetershop.nl/ heeft wel veel keus. Sommige hartslagmeters kunnen ook communiceren met fitnessapparaten, zodat het apparaat zich steeds aanpast zodat je steeds dezelfde hartslag hebt. Als je er geen hebt, kun je het beste zo trainen dat je niet buiten adem bent en ook nog kunt praten tijdens het trainen.
Hoe lang kun je het beste trainen? Minstens 20-30 minuten. Die tijd heeft je lichaam nodig om alle direct aanspreekbare energievoorraden te gebruiken. Daarna gaat je lichaam vet als energiebron gebruiken. Ikzelf train meestal 45 minuten, namelijk 3x15 minuten (steeds ander apparaat). Langer mag ook, maar het is beter om 2x per week 45 minuten te trainen dan 1x anderhalf uur. Bouw het rustig op, na een paar weken zul je al flink bezig zijn. Als je te hard van stapel loopt dan kan het zijn dat je het snel saai gaat vinden.
Gewoon 5 min infietsen, rustig aan opbouwen, tussen een bepaalde snelheid in. Daarna 15 min op een zware stand (stand 6) vrij snel fietsen. En daarna 10 minuten op een normale stand (denk aan stand 4) Zweten dat ik deed!
Ik ben dus net vandaag begonnen en tot nu toe bevalt het wel
quote:Kijk hier heb ik wat aan
Op dinsdag 8 juli 2003 16:19 schreef Morphs het volgende:
Het zit eigenlijk niet zo heel moeilijk in elkaar. De basis van een training vormt je lichamelijke inspanning. Bij een hometrainer is dat cardio-vasculaire inspanning, oftewel langdurige inspanning waarbij vooral het hart en bloedvaten getraind worden.Eerst moet je jezelf deze vraag beantwoorden: wat wil je bereiken? Een betere lichamelijke conditie (uithoudingsvermogen), of vetverbranding (buikje eraf trainen)?
Bij een hartslag op 70-80% van je maximale hartslag train je vooral je uithoudingsvermogen. Je maximale hartslag is 220 minus je leeftijd. (Ik ben 22 jaar, dus mijn max hartslag is 220-22 = 198).
Vetverbranding gebeurt op een lagere intensiteit, zo'n 65-70% van je maximale hartslag. Natuurlijk train je op beide niveau's niet slechts 1 ding, maar de nadruk ligt er dan wel op. 70% van je maximale hartslag kan ik persoonlijk wel aanraden, dat is wel een goede intensiteit.
Je hartslag hou je bij met een hartslagmeter. http://www.hartslagmetershop.nl/ heeft wel veel keus. Sommige hartslagmeters kunnen ook communiceren met fitnessapparaten, zodat het apparaat zich steeds aanpast zodat je steeds dezelfde hartslag hebt. Als je er geen hebt, kun je het beste zo trainen dat je niet buiten adem bent en ook nog kunt praten tijdens het trainen.
Hoe lang kun je het beste trainen? Minstens 20-30 minuten. Die tijd heeft je lichaam nodig om alle direct aanspreekbare energievoorraden te gebruiken. Daarna gaat je lichaam vet als energiebron gebruiken. Ikzelf train meestal 45 minuten, namelijk 3x15 minuten (steeds ander apparaat). Langer mag ook, maar het is beter om 2x per week 45 minuten te trainen dan 1x anderhalf uur. Bouw het rustig op, na een paar weken zul je al flink bezig zijn. Als je te hard van stapel loopt dan kan het zijn dat je het snel saai gaat vinden.
Mijn hometrainer heeft zo hartslagmeter in zijn stuur zitten Dus dat is wel handig. Ik ben zonet 30 minuten bezig geweest, maar ik ben net begonnen en vond het zo dus wel even genoeg!
Ik ga even aan het rekenen met mijn harstlag enzo!
Thanks!
quote:Dit is gewoon puur voor verbetering van conditie, en het afvallen van wat kilootjes. Als ik buiten wil zijn wil ik leuke dingen doen
Op dinsdag 8 juli 2003 16:24 schreef dethoom het volgende:
ik snap die dingen eigenlijk niet helemaal... waarom niet lekker buiten fietsen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |