abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_786165
quote:
De grote geneesmiddelenconcerns staan onder toenemende druk te stoppen met het blokkeren van goedkope medicijnen voor aidspatiënten in Afrika. Hulporganisaties als Oxfam en Artsen Zonder Grenzen, gesteund door de Zuid-Afrikaanse regering, hebben donderdag in Johannesburg een nieuw offensief ingezet de farmaceutische industrie te dwingen 'menselijkheid boven hoge winsten' te verkiezen.

Multinationals als Glaxo SmithKline, Bristol-Myers Squibb en Boerhinger Ingelheim
beroepen zich allemaal op de hoge kosten die gepaard gaan met onderzoek. Ze weigeren echter inzicht geven in de kostenopbouw van hun dure producten.

'De grote concerns misbruiken hun patiënten', zegt Zackie Achmat van de Zuid-Afrikaanse actiegroep van aidspatiënten TAC. 'Zuid-Afrika alleen al heeft ruim vier miljoen HIV-besmette mensen. Waarom rekent een bedrijf als Pfizer hier 120 rand voor een capsule Flucanozol, terwijl een Indiase fabriek het voor 1 rand 77 kan leveren, en we het hier zelf voor 86 cent zouden kunnen produceren?'

De westerse farmaceutische industrie, waarvoor miljarden op het spel staan, heeft het verzet tegen 'menselijke' prijzen nog lang niet opgegeven. De concerns hebben zich het afgelopen jaar onder de groeiende morele druk wel bereid verklaard arme landen speciale kortingen te geven, maar veel verder willen ze niet gaan.

Maandag begint daarom in Pretoria een rechtszaak, aangespannen door alle grote bedrijven in de branche, om de regering van Zuid-Afrika te dwingen een nieuwe Geneesmiddelenwet te wijzigen.

De wet maakt volgens de farmaceutische-concerns een te grote inbreuk op hun patentrecht.

De ANC-regering wil de industrie dwingen tot transparante prijzen, door inzicht te verkrijgen in de kosten van ontwikkeling en verkoop. Ook wil ze korte metten maken met het web van kortingen, snoepreisjes en andere bonussen die de fabrieken aan apothekers en artsen geven bij afname van dure middelen.

(Bron: Volkskrant)

Eigenlijk toch van den zotte dat een bedrijf op die manier reageert? De farmaceutische industrie hebben al een zelfde machtspositie als bijvoorbeeld de olie- en tabaksindustrie, maar dit is natuurlijk belachelijk. Tuurlijk heeft de regering ook wel het een en ander fout gedaan in het verleden (geen goede voorlichting etc.), maar het feit dat deze bedrijven weigeren om inzage te geven in de prijsopbouw van hun produkten zegt al genoeg.

vrijdag 2 maart 2001 @ 14:58:12 #2
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_786381
Godkopere medicijnen zijn zeker nodig in Derde Wereld Landen, maar dat lijkt simpeler dan het is.

Zodra namelijk medicijnen goedkoop aan die landen verkocht/geschonken worden, zijn er altijd mensen die deze weer doorverkopen naar andere landen om eraan te verdienen. (zwarte parallelimport)

Ook is maar de vraag of het leveren van deze medicijnen zou helpen om het levensgrote AIDS-probleem in Afrika te bestrijden. Anti-aids medicatie moet namelijk zeer trouw worden ingenomen (en dat met zo'n 20 pillen per dag) en dat is in Afrika een zeer groot probleem (ook bij simpele dingen als antibiotica kuren). Zodra de medicijnen niet trouw worden ingenomen werkt de kuur niet.

Wat betreft het punt van inzicht in de kosten voor een medicijn:
die worden naast de productiekosten en de marketing niet alleen bepaald door de ontwikkelingkosten van een medicijn, maar ook door de ontwikkelingskosten voor alle uiteindelijk nooit op de markt gebrachte medicijnen. Verder word er ook rekening gehouden met het feit dat er maar een bepaald aantal jaren verdient kan worden aan een medicijn, omdat daarna het patent afloopt.

Afrika moet zeker meer, betere en goedkopere medicijnen krijgen, maar daarvoor moeten nog wel heel wat problemen opgelost worden, die zeker niet allemaal bij de farmaceutische bedrijven liggen.

* Jojogirl vraagt zich nu trouwens ineens af waarom de wereld dit altijd vraagt van farmaceutische bedrijven, terwijl levensmiddelen concerns nooit gevraagd worden eten te doneren/goedkoop te verkopen.

[Dit bericht is gewijzigd door Jojogirl op 02-03-2001 14:59]

vrijdag 2 maart 2001 @ 15:05:54 #3
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_786415
Die arme landen pakken het wel heel eenvoudig aan, ze kijken naar de productie-kosten per product en roepen gelijk dat dat de prijs moet zijn. Wat ze vergeten is dat de onderzoekskosten ook betaald moeten worden - die zijn bij medicijnen gigantisch hoog. Daarnaast moet er nog geld komen voor nieuwe investeringen en een winst die minstens net zo groot als de marktrente is - anders laten aandeelhouders het aandeel vallen.

Die hoge prijs lijkt op 't eerste gezicht zuur, maar deze bedrijven maken nou eenmaal hoge kosten die betaalt moeten worden.

Down[br]Under
pi_786432
quote:
Op 02 maart 2001 15:05 schreef MacBeth het volgende:
Die hoge prijs lijkt op 't eerste gezicht zuur, maar deze bedrijven maken nou eenmaal hoge kosten die betaalt moeten worden.
Valt wat voor te zeggen, maar vervolgens vragen die landen naar de kostprijs van het produkt en dan hullen de bedrijven zich in stilte? Beetje vreemd an sich, omdat het hier om hele hoge bedragen gaat.
  vrijdag 2 maart 2001 @ 16:30:59 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_786871
Ik geloof dat India al bezig is met de productie van anti AIDS cocktails voor een aangenaam prijsje

Ik vind trouwens best frapant dat de huidige president van Zuid Afrika antkent dat AIDS en HIV met elkaar te maken heeft, maar dat terzijde

Ook kun je volgens mij beter geld investeren in het voorkomen van aids dan symptoom bestrijding want met aids medicijnen alleen hou je de epidemie in stand

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_19561358
ja da is wel zo ja!
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
  dinsdag 1 juni 2004 @ 15:02:24 #7
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_19562336
Ik vind best dat de ontwikkelkosten en wat winst gemaakt mag worden. Anders is het straks over met het onwikkelen van geneesmiddelen omdat er niets in te verdienen is. Dat is toch niet wat we willen ?
mai pen rai
pi_19562378
quote:
'De grote concerns misbruiken hun patiënten', zegt Zackie Achmat van de Zuid-Afrikaanse actiegroep van aidspatiënten TAC. 'Zuid-Afrika alleen al heeft ruim vier miljoen HIV-besmette mensen. Waarom rekent een bedrijf als Pfizer hier 120 rand voor een capsule Flucanozol, terwijl een Indiase fabriek het voor 1 rand 77 kan leveren, en we het hier zelf voor 86 cent zouden kunnen produceren?'
Waar wachten ze dan nog op in Afrika? Als je merkproducten wil kopen dat zit daar ook een prijskaartje aan.
  dinsdag 1 juni 2004 @ 15:18:32 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_19562732
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 15:04 schreef Steijn het volgende:

[..]

Waar wachten ze dan nog op in Afrika? Als je merkproducten wil kopen dat zit daar ook een prijskaartje aan.
Dit is een topickick van 3 jaar terug. .
  dinsdag 1 juni 2004 @ 15:20:20 #10
9713 Eightball
In control.
pi_19562779
Ik dacht even dat MrBig weer eens een topic had geopend..
  dinsdag 1 juni 2004 @ 15:20:53 #11
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_19562794
Condooms zijn bij de kruidvat goedkoop zat.
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
  dinsdag 1 juni 2004 @ 15:22:13 #12
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_19562828
Gaap keek niet naar de data, alleen naar de data van de poster voor mij stom
mai pen rai
  dinsdag 1 juni 2004 @ 15:43:50 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_19563347
Eens kijken of deze discussie nog ontopic wordt doorgezet na een nutteloze kick
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_19582760
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 15:20 schreef R2cksson het volgende:
Juist, voorkomen is beter dan "genezen".
  FOK!fotograaf woensdag 2 juni 2004 @ 11:16:40 #15
18921 freud
Who's John Galt?
pi_19582981
"Wij n**ken ons een slag in de rondte zonder bescherming of enige gedachte aan voedseltekorten, maar we eisen wel allerlei gratis medicijnen".

Is het ooit bij ze opgekomen om de oorzaak aan te pakken, ipv geld vragen voor het gevolg?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  FOK!fotograaf woensdag 2 juni 2004 @ 11:17:32 #16
18921 freud
Who's John Galt?
pi_19582997
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 15:20 schreef R2cksson het volgende:
Mogen ze niet gebruiken van de kerk. Ik weet niet meer precies waar het was, maar de mensen hadden genoeg condooms om weg te geven, alleen gebruikte de bevolking ze om water in te halen en zo .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  † In Memoriam † woensdag 2 juni 2004 @ 11:19:45 #17
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_19583053
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 11:17 schreef freud het volgende:
Ik weet niet meer precies waar het was, maar de mensen hadden genoeg condooms om weg te geven, alleen gebruikte de bevolking ze om water in te halen en zo .

Oh, sorry.
Erg inventief die Afrikanen!
  woensdag 2 juni 2004 @ 11:31:27 #18
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_19583345
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 11:16 schreef freud het volgende:

Is het ooit bij ze opgekomen om de oorzaak aan te pakken, ipv geld vragen voor het gevolg?
Pff.

Ze zijn al een keer bekeerd, om eten te krijgen. Moeten ze zich nog een keer bekeren voor aidsmedicamenten?

Het is trouwens erg simpel, als medicijnen goedkoper worden blijft er meer geld over om de oorzaken verder aan te pakken. Makkelijk toch?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_19588031
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 11:17 schreef freud het volgende:

[..]

Mogen ze niet gebruiken van de kerk. Ik weet niet meer precies waar het was, maar de mensen hadden genoeg condooms om weg te geven, alleen gebruikte de bevolking ze om water in te halen en zo .
Ze mogen van de kerk ook gen sex voor het huwelijk....als ze zich daar aan zouden houden zou het met die verspreiding wel meevallen lijkt me.
Power perceived is power achieved.
pi_19645928
het excuus van de ontwikkelingskosten voor AIDSremmers gaat niet op, deze zijn ontwikkeld door universiteiten die weer gesponsord/gesubsidieerd werden. De enige reden dat de farmaceutische industrie het patent niet vrij wil geven is omdat er ontzettend veel geld valt te verdienen aan AIDS.
pi_19646084
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 11:31 schreef robh het volgende:

[..]

Pff.

Ze zijn al een keer bekeerd, om eten te krijgen. Moeten ze zich nog een keer bekeren voor aidsmedicamenten?

Het is trouwens erg simpel, als medicijnen goedkoper worden blijft er meer geld over om de oorzaken verder aan te pakken. Makkelijk toch?
Nee, want dan gaat niemand ze meer maken of nieuwe medicijnen meer ontwikkelen.

Ik denk dat bevordering van condoomgebruik veel effectiever is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')