abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11597494
Af en toe zit ik te gamen, en dan valt me op dat er dingen in een bepaald soort spellen altijd hetzelfde zijn.
Vooral RPG's lijken hier erg veel last van te hebben, denk aan:

- De held van het verhaal is altijd een weeskind, de hoofdfiguren uit Zelda, Golden Sun, Secret of Mana, de Final Fantasy's (geloof ik), hebben minstens een van hun ouders op mysterieuze wijze verloren. Tijdens het spelen komt de waarheid meestal boven water.

- De held van het verhaal slaapt bijna altijd aan het begin van het spel, en hij wordt altijd gewekt omdat er iets speciaals bezig is. Na 5 minuten wordt de vrede bruut verstoort in het dorpje.

- De held is bijna nooit ouder dan 18, de meeste zijn 16/17 jaar oud.

- Pas op! Als je voor de eerste op een boot stapt in een RPG, dan heb je geheid problemen. In Golden Sun wordt je aangevallen door beesten, en Seiken Densetsu 3 blijk je op een spookschip te zitten, in Zelda: Link's Awakening kom je al in de problemen door een boot, voordat het spel überhaupt begonnen is, enzovoorts.

- Bewoners van huisjes vinden het helemaal niet erg als je al hun waardevolle bezittingen steelt, en ze daarna onderwerpt aan een kruisverhoor over de man met het blauwe haar. Blijkbaar is dit best normaal in RPG-land .

- Huizen zijn van binnen altijd groter dan van buiten.

-Technologie is per definitie slecht. De slechterikken zijn technologisch het meest ontwikkeld en hebben de grootste machines, terwijl de held vaak uit een klein plattelandsdorpje komt, en vecht met een zwaardje.

-Mannen vechten met een zwaard, vrouwen met een staf of stok.

Maar ook andere spellen lijden hieraan:

-In FPS-games kan de held altijd tien keer zo vaak geraakt worden als vijanden.

- In vechtspellen zijn er een aantal vaste typetjes (hier is al eens een topic over geweest geloof ik).

- In platformgames heb je standaard een ijs, vuur, water en plantenwereld, en af en toe ook een lucht en aardewereld. Dit geld trouwens ook weer voor de RPG's.

-Munitie voor je wapen slingert altijd rond, hoe vreemd en zeldzaam je wapen ook is.

Maar er zijn vast meer clichés te vinden in games, zelf ben ik vooral gespecialiseerd in RPG's (al zeg ik het zelf), maar er zijn er vast ook een hele hoop te vinden in andere games. Welke clichés hebben jullie ontdekt in games?

  zondag 6 juli 2003 @ 14:30:09 #2
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_11597553
RPG: Je komt bijna altijd wel in een grottenstelsel of een (oud) kasteel terecht.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  Redactie Frontpage zondag 6 juli 2003 @ 14:38:41 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_11597750
haha geweldig topic.

Ik heb me bijvoorbeeld altijd geergerd aan River Raid op de Atari
je zit zelf in een vliegtuig, en botst, al vliegende, tegen overstekende BOTEN aan

'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zondag 6 juli 2003 @ 14:42:40 #4
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_11597851
Wapens van gedode vijanden gun je zelden gebruiken, je moet ze eerst ergens vinden.

Dit geld overigens niet voor RPG's.

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_11597988
je kan een hoop zware zooi meeslepen
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_11598052
Bij adventures kun je vaak de meest onlogische dingen in je binnenzak stoppen (ik noem een plank)
pi_11598054
Als er iets stukgaat, moet het altijd met een enorme explosie. Al is er in mijlen geen explosieve stof te bekennen.
  zondag 6 juli 2003 @ 14:52:54 #8
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_11598056
Hier bestaat een hele lijst over, ik post hem wel als ik thuis ben
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
  zondag 6 juli 2003 @ 14:59:23 #9
26023 -En4Cer-
Ducati 749
pi_11598203
Maakt niet uit hoeveel je mee sleept, je blijft net zo hard lopen.

lijkt een beetje op één van de vorige posts zie ik nu

I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
pi_11598373
Door een raket naar beneden te richten verlies je geen ledematen, sterker nog, je maakt ineens reusachtige sprongen.
  zondag 6 juli 2003 @ 15:10:27 #11
55384 GHansV
New and improved.
pi_11598420
Iedereen praat engels . Of je nou trol, engel, spin, draak, alien van planeet X of wat dan ook bent.
Don't think you are, know you are.
pi_11598799
Je kan met een rotgang door een stad racen zonder dat er ook maar 1 politieagent achter je aankomt.. (GTA)
pi_11598937
Zodra je de consoles verlaat worden de RPG's een stuk minder cliche gelukkig...

Jij bent altijd de enige die de wereld kan redden. Op de hele planeet loopt er niemand rond die het ook wel kan.

pi_11599205
quote:
Op zondag 6 juli 2003 15:32 schreef DJKoster het volgende:
Je kan met een rotgang door een stad racen zonder dat er ook maar 1 politieagent achter je aankomt.. (GTA)
Bij GTA en Mafia: als de politie echt achter je aan zit, dan spawnen ze gewoon om de hoek .
  zondag 6 juli 2003 @ 16:49:09 #15
12666 starbuck
prepare to eject the warpcore
pi_11600030
Er zijn verbazingwekkend veel "bodemloze" putten waarin je kunt vallen.
  zondag 6 juli 2003 @ 16:52:13 #16
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_11600090
quote:
Op zondag 6 juli 2003 15:10 schreef GHansV het volgende:
Iedereen praat engels . Of je nou trol, engel, spin, draak, alien van planeet X of wat dan ook bent.
Uitzondering: Gabriel Knight 2. Hier spreken er een paar Duits, 1tje zelfs helemaal geen Engels...
pi_11601350
quote:
Op zondag 6 juli 2003 14:27 schreef Lexie het volgende:


- De held van het verhaal is altijd een weeskind, de hoofdfiguren uit Zelda, Golden Sun, Secret of Mana, de Final Fantasy's (geloof ik), hebben minstens een van hun ouders op mysterieuze wijze verloren. Tijdens het spelen komt de waarheid meestal boven water.


Ik heb alle Zelda's gespeeld, maar ben volgens mij nog nooit iets over Links ouders gehoord of gezien.
In ALTTP woon je bij je oom, en in WW bij je oma.
Maar daar heeft Shigeru wat op gevonden getuige het introfilmpje van WW, elke Link leeft in een andere tijd.
Comfortably numb
pi_11602014
Het grootste monster komt altijd op het laatst. Het gebeurd nooit dat dat luie monster eens van z'n plek af komt om de speler al eerder op te zoeken. Nu zit het daar maar op een kwetsbare plek.
pi_11602031
  • Als je op een verbanddoos gaat staan voel je je gelijk beter
  • pi_11602154
    Ongeschreven wetten in games...

    In dit stopic staan er nog een paar.

    pi_11602237
    quote:
    Op zondag 6 juli 2003 18:00 schreef Denni5 het volgende:

    [..]

    Ik heb alle Zelda's gespeeld, maar ben volgens mij nog nooit iets over Links ouders gehoord of gezien.
    In ALTTP woon je bij je oom, en in WW bij je oma.
    Maar daar heeft Shigeru wat op gevonden getuige het introfilmpje van WW, elke Link leeft in een andere tijd.


    In OoT wordt verteld hoe Link door zijn moeder bij de Kokiri's wordt achtergelaten.

    Nog een over RPG's : hoe goed je ook je best doet, je kunt nooit over die kiezelsteen of stoel springen.. Geld vooral voor top-down RPG's.

    pi_11602270
    Maar misschien kunnen we het in dit topic beter over dingen in de verhaallijn hebben, de echte clichés. Zaken die onmogelijk zijn of niet kloppen, kunnen in het topic waarnaar een paar posts hierboven een linkje is gegeven .
    pi_11602283
    Bijna geen spel is compleet zonder een ijs- en waterwereld.
    In adventures kun je met geen mogelijkheid aan een auto komen.
      zondag 6 juli 2003 @ 19:24:03 #24
    13211 MSXUser
    Irritant figuur...
    pi_11602513
    quote:
    Op zondag 6 juli 2003 19:09 schreef Navelpluisje het volgende:
    In adventures kun je met geen mogelijkheid aan een auto komen.
    Indien de adventures in de middeleeuwen spelen is het natuurlijk vrij logisch
    If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
    pi_11602575
    In de meeste 3rd person action/shooting games (zoals GTA) lopen de wouten liever kei hard van je weg, in het water, of tegen een boom, in plaats van achter je aan te komen .
    RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')