Ik, en laat dat geen verrassing zijn, daal altijd neer als ik van leer wil trekken, .
Shit. Nu moet ik echt ophouden.
quote:Ja, NOU
Op zondag 3 augustus 2003 23:54 schreef zodiakk het volgende:
haha, ik zie Verbal al de trap op stampen om eens flink van leer te trekken op het forum.
V.
quote:Ze keurt de middelen af, maar ze kan begrip opbrengen voor de idealen. Niks mis mee.
Op zondag 3 augustus 2003 22:19 schreef milagro het volgende:
Ze straalt ook helemaal als ze het over hen en hun idealen heeft
Ze keurt het niet goed, maaaaaaaaaaar...
quote:Een quote uit een oud interview....
Op maandag 4 augustus 2003 00:34 schreef k_man het volgende:[..]
Ze keurt de middelen af, maar ze kan begrip opbrengen voor de idealen. Niks mis mee.
quote:In de lijn dus van wat ze vanavond meldde.
"Meinhoff was buitengewoon intelligent, schreef als journaliste schitterende essays", zo zei Böhler twee jaar geleden in een interview met deze krant. "Ze zag geen andere weg meer dan die van het geweld. Zoiets intrigeert me. Maar mijn belangstelling stopte toen haar bommen ontploften."http://krant.telegraaf.nl/krant/archief/20020511/teksten/bin.bohler.advocaat.pkk.strafpleiter.html
Als ik zoek via Google vind ik een hoop links die vertellen dat ze ooit in een Volkskrant-interview RAF-leden helden heeft genoemd. Verdere context ontbreekt, op de site van de Volkskrant kan ik het bewuste artikel niet vinden, maar ik ben wel benieuwd naar het volledige verhaal. Of naar andere links of quotes die betrokkenheid of sympathie voor de RAF aantonen.
Misschien niet echt iets voor dit topic, zo niet dan open ik deze week wel een Britta Böhler-topic in POL.
quote:En ook met wat ik zei, toch? Of was dit een aanvulling op, en geen tegenspreken van?
Op maandag 4 augustus 2003 00:43 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Een quote uit een oud interview....
[..]In de lijn dus van wat ze vanavond meldde.
En de hele uitzending beviel me ook wel. Alleen moest ik even zuchten toen de eerste keer het woord 'tijdgebrek' viel. Schijnt erbij te horen, bij Zomergasten, dat ze altijd in tijdnood komen en fragmenten moeten inkorten/skippen. Ik begijp het wel hoor, dat ze gewoon een aantal fragmenten klaarzetten en dan wel 'zien hoever ze komen', maar moet het nou in elke uitzending gezegd worden? Nou ja, misschien is het wel gewoon 'part of the formula'.
En Britta... ja, ik vond dat ze in deze uitzending haar mening zeer bedachtzaam en genuanceerd uitte en ik was het dan ook meestal met haar eens. Alleen op het laatst, bij dat stukje over de media, ging ze w.m.b. wel een beetje kort door de bocht en ik vond het wel grappig dat Zwagerman daar ook direct op inging met zijn stelling dat ze wat dat betreft op één lijn zat met de LPF. Precies wat ik ook net dacht.
Nogmaals: Joost deed het goed.
[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 04-08-2003 01:00]
quote:Aanvulling op...
Op maandag 4 augustus 2003 00:53 schreef k_man het volgende:[..]
En ook met wat ik zei, toch? Of was dit een aanvulling op, en geen tegenspreken van?
quote:Britta Böhler topic lijkt mij ook wel interessant.
Op maandag 4 augustus 2003 01:00 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Aanvulling op...
Openen graag .
quote:Nu even niet. Morgenavond misschien.
Op maandag 4 augustus 2003 01:04 schreef schatje het volgende:[..]
Britta Böhler topic lijkt mij ook wel interessant.
Openen graag
.
Nog even nadenken over een goede opener.
quote:Ja, dat vond ik ook. Ik ben niet echt een fan van hem, maar Zomergasten presenteren ging hem goed af. De gast de ruimte geven, zichzelf niet op de voorgrond dringen, maar af en toe had hij de goede vragen en opmerkingen. Zo hoort het.
Op maandag 4 augustus 2003 00:56 schreef Jane het volgende:
Zwagerman deed het (verbazingwekkend?) goed.
quote:Mwah, het zal wel weer uitlopen op een oneindige, weinig verheffende flamewar discussie tussen Pim-adepten en ander kortzichtig rechts volk, en mensen met een iets genuanceerder mening die tegen beter weten in proberen wat niveau toe te voegen.
Op maandag 4 augustus 2003 01:04 schreef schatje het volgende:
Britta Böhler topic lijkt mij ook wel interessant.
Discussies over het als advocaat verdedigen van zware criminelen en de ethiek daarvan zijn er al wel genoeg geweest.
quote:Heb vertrouwen in Kozzmic en natuurlijk ook Wile_E_Coyote.
Op maandag 4 augustus 2003 01:11 schreef k_man het volgende:[..]
Mwah, het zal wel weer uitlopen op een oneindige, weinig verheffende flamewar discussie tussen Pim-adepten en ander kortzichtig rechts volk, en mensen met een iets genuanceerder mening die tegen beter weten in proberen wat niveau toe te voegen.
Discussies over het als advocaat verdedigen van zware criminelen en de ethiek daarvan zijn er al wel genoeg geweest.
Wel grappig stukje waarin ze zei (toen Zwagerman haar vroeg of Volkert haar kon bellen als hij het niet eens was met zijn behandeling in de gevangenis o.i.d.) "Ik ben geen maatschappelijk werkster".
En, heel erg, ik weet niet eens wat die RAF-affaire nou precies inhield...ik moet me gaan schamen zeker.
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 01:11 schreef k_man het volgende:[..]
Mwah, het zal wel weer uitlopen op een oneindige, weinig verheffende flamewar discussie tussen Pim-adepten en ander kortzichtig rechts volk, en mensen met een iets genuanceerder mening die tegen beter weten in proberen wat niveau toe te voegen.
quote:Valt wel mee. Je bent ongeveer van mijn leeftijd. Ik heb wel een flauw idee, maar weet ook niet precies van de hoed en de rand. Is net iets voor onze tijd - althans voor we het nieuws gingen volgen, neem ik aan. Ga maar na, die man met zijn getekende cel had 20 jaar vastgezeten.
Op maandag 4 augustus 2003 01:27 schreef Vivi het volgende:
En, heel erg, ik weet niet eens wat die RAF-affaire nou precies inhield...ik moet me gaan schamen zeker.
quote:Gewoon uit ervaring. Er lijkt een soort wetmatigheid te bestaan: elk topic dat kan uitlopen op een discussie over Fortuyn, zal uitlopen op een discussie over Fortuyn.
Op maandag 4 augustus 2003 01:37 schreef milagro het volgende:over kortzichtigheid gesproken
Je hebt trouwens wel de nuance uit mijn post gehaald hè? Toch maar voor de goede orde: ik noem rechtse mensen dus niet per definitie kortzichtig.
Magoed, om niet geheel bevooroordeeld over te komen zal ik die lapzwans ook maar een kans geven.
V.
quote:Op de een of andere manier komen die neerbuigende opmerkingen over alsof je gewoon wil dat de aanhangers van de overleden politicus doen wat je zegt.
Op maandag 4 augustus 2003 01:41 schreef k_man het volgende:[..]
Gewoon uit ervaring. Er lijkt een soort wetmatigheid te bestaan: elk topic dat kan uitlopen op een discussie over Fortuyn, zal uitlopen op een discussie over Fortuyn.
Je hebt trouwens wel de nuance uit mijn post gehaald hè? Toch maar voor de goede orde: ik noem rechtse mensen dus niet per definitie kortzichtig.
Ik heb de uitzending gezien, vond het redelijk interessant, Zwagerman viel mee, slechts 2 keer vroeg ik heb zijn kop dicht te houden als Bohler iets wilde zeggen wat interesant leek te gaan worden.
Dat gedoe over Boheler (ook in dit topic) daar zucht ik even voor.
Geslaagde uitzending, op naar meer volgende week zondag!
`Zomergasten` wil nog niet spetteren
Het is weer zover; in een zomer vol herhalingen is een nieuwe serie van het VPRO-programma Zomergasten van start gegaan. Het is tv-kijken voor de liefhebber; van 21.00 tot middernacht is voor sommigen een hele zit, maar als de gast interessant is en leuke fragmenten heeft uitgezocht, dan kan het zeker de moeite waard zijn om te kijken.
Na onder meer Peter van Ingen, Freek de Jonge, Hanneke Groenteman en Adriaan van Dis is het nu de beurt aan schrijver Joost Zwagerman om Zomergasten te presenteren. Zwagerman heeft naar eigen zeggen `verbluffend weinig` ervaring; op een blauwe maandag heeft hij wel eens een radioprogramma voor VARA-radio gepresenteerd. Verder schoof hij regelmatig aan bij Barend en Van Dorp als mediadeskundige. Opvallend is dat hij daarmee is gestopt, omdat hij bang was dat hij bekender van tv zou worden dan van zijn boeken. Maar nu dus toch ancor-man van het paradepaardje van de VPRO. De vraag is; lukt het Zwagerman om een avond lang leuk te blijven?
Het antwoord op deze vraag kan nog niet naar volle bevrediging worden beantwoord na het zien van de eerste uitzending. Te gast was de van oorsprong Duitse Britta Böhler, advocaat van Volkert van der G., PKK-leider Ocalan en Prinses Margarita. Ze weet dus hoe ze met lastige mensen moet omgaan, maar tussen haar en Zwagerman wilde het maar niet spetteren. Het lag ook aan de presentator; de vragen werden keurig gesteld, maar er zaten geen leuke kwinkslagen bij. Voorganger van Joost Zwagerman Adriaan van Dis wist met de nodige ironie de interviews erg smakelijk te maken. Zwagerman maakt er echter een redelijk zouteloos gesprek van.
En er had misschien meer in gezeten. Hij vroeg er nog wel naar; wat gebeurde er in de uren nadat Pim Fortuyn werd vermoord? Britta Böhler mocht als advocaat meteen met Volkert van der G. in gesprek. Böhler vertelde hier wel wat algemeenheden over, maar in verband met haar geheimhoudingsplicht mocht ze er ook weer niet te veel over zeggen.
De ene helft van het programma leunt op het interview, en de andere helft bestaat uit de fragmenten die de gast wil zien. Böhler`s keus was niet bepaald denderend; zo kwam een een stuk ballet voorbij, een Duitse videoclip uit 1982 en (natuurlijk) Falco met `Rock me Amadeus`, die Böhler letterlijk mee blijkt te kunnen zingen. Al met al wel vermakelijk, maar niet interessant genoeg om een avond lang te boeien.
Maar Zwagerman heeft nog genoeg kansen op revanche; tv-presentator Paul de Leeuw en oud-premier Dries van Agt zullen ook hun ideale tv-avond gaan samenstellen. Dat kan nog spannende televisie opleveren.
quote:Redelijk mee eens. Wat mij juist het meeste opviel bij de discusie over Volkert dat Bohler alleen rechtse politici aanhaalde die Fortuyn gedemoniseerd zouden hebben. Vooral dat Volkert opgeschreven zou hebben dat hij tot zijn daad was overgegaan door uitlatingen van Zalm dat Fortuyn een gevaarlijk man is. Volkert is dus volgen Bohler geen dierenactivist maar een economisch activist (Zalm zei dit nl in buitenhof in een discussie over de financiele onderbouwing van Fortuyns plannen).
Op maandag 4 augustus 2003 10:19 schreef Kimmie het volgende:[..]
Ik heb de uitzending gezien, vond het redelijk interessant, Zwagerman viel mee, slechts 2 keer vroeg ik heb zijn kop dicht te houden als Bohler iets wilde zeggen wat interesant leek te gaan worden.
Dat gedoe over Boheler (ook in dit topic) daar zucht ik even voor.
Geslaagde uitzending, op naar meer volgende week zondag!
Geen bedoeling om een links-rechts discussie uit te lokken maar viel me gewoon op en vond het wel grappig.
In de kritiek op Zwagerman kan ik me wel enigszins vinden; hij had zich meer persoonlijk in het gesprek moeten mengen. In een normaal interview is dat natuurlijk niet de bedoeling en moet je eigenlijk alleen kritische vragen stellen, maar in zo'n uitzending van een paar uur moet er echt sprake zijn van een dialoog, zonder daarbij de gast te overschaduwen uiteraard.
Ik vond Britta Böhler en haar fragmenten toch wel erg interesant. Ik had nooit iets van haar gelezen of gezien, en vond het in ieder geval geen "eng wijf". Van het goedpraten van tereurdaden heb ik in ieder geval weinig meegekregen....
Ik had het trouwens wel interessant gevonden om te weten hoe ze zich persoonlijk voelde toen ze hoorde dat Ocelan, Volkert of Margarita juist haar als advocate wilden hebben. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er advocaten zijn die niet even een (mentaal) vreugdedansje maken als ze zo'n spraakmakende zaak aangereikt krijgen, maar vanwege de gevoelige materie (vooral wat betreft Ocelan en Volkert) lijkt me die professionele voldoening moeilijk uit te drukken....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |