quote:Als de distributieriem knapt, gaan de kleppen niet meer open of dicht en blijven in de stand staan toen de riem knapte. Het hangt van je auto af of de zuiger dan tegen de open kleppen ramt. Als je een "hoge" cylinder hebt, kan het zijn dat de zuigers er niet tegenaan komen..
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige autoŽs zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:44 schreef noutie het volgende:
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.
quote:Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige autoŽs zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Pray.... Pray like never Prayed before
quote:Hmm heeft die Kadett 1.3 zoŽn bijzondere motor dan? Nou ja, binnenkort de motorkap maar es open en kijken of dat ding al aan het slijten is.
Op vrijdag 4 juli 2003 15:49 schreef beware_reageerd het volgende:[..]
Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Snelheid waarmee hij klapt. Toerental op dat moment. Moment van breken etc.
quote:Bij een Kadett met 8 kleppen is er niets aan de hand terwijl bij een 16V de kleppen in je zuigerkop slaan.
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige autoŽs zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Of dit voor een 323 ook geldt...geen idee...
bij mijn vader brak de distributieriem toen hij de auto startte, toen was er (gelukkig) geen probleem, maar las hij al had gereden, was de motor naar zijn grootje
quote:Er zijn ook motorblokken met een tandwiel aandrijving, maakt alleen wel veel lawaai.
Op vrijdag 4 juli 2003 16:44 schreef Dominator2050 het volgende:
Sommige auto's hebben een kettingriem en die zijn niet stuk te krijgen.om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
On topic : Mijn moeder heeft het ook een keer gehad, kostte 550 Euro voor een paar nieuwe kleppen ..en riem natuurlijk.
quote:4000 toeren per minuut,je reactiesnelheid is ongeveer 1 seconde....
Op vrijdag 4 juli 2003 15:44 schreef noutie het volgende:
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.
Suc6
Welke motor kapot loopt is per type verschillend,de oudere opels bijvoorbeeld(8 kleppers) raken de kleppen eigenlijk nooit,behalve de 1400 cc benzine en alle diesels.
Als de riem bij zo'n diesel knapt,breken meestal alleen de tuimelaars,die je zo kunt vervangen,nieuwe riem erop en starten dat kreng.(geen ISUZU)De 1400 benzine slaat meestal meteen 4 uitlaatkleppen krom
In het algemeen geldt : riem kapot = kop eraf.
Een ketting kan ook kapot,al gebeurt dat niet zo vlug,maar als een ketting knapt,dan kan je meestal de hele motor vervangen.(ketting slaat alles kapot als ie knapt zoals geleiders,carter ect. )
quote:Een vakman.
Op zaterdag 5 juli 2003 00:46 schreef Herr.Flick het volgende:[..]
4000 toeren per minuut,je reactiesnelheid is ongeveer 1 seconde....
Dit deel je dus met elkaar, en dan kom je tot de conclusie dat je zuigertje al bijna 70 keer tegen een klep aangerost is voordat jij je koppeling ingedrukt hebt....Suc6
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.Welke motor kapot loopt is per type verschillend,de oudere opels bijvoorbeeld(8 kleppers) raken de kleppen eigenlijk nooit,behalve de 1400 cc benzine en alle diesels.
Als de riem bij zo'n diesel knapt,breken meestal alleen de tuimelaars,die je zo kunt vervangen,nieuwe riem erop en starten dat kreng.(geen ISUZU)De 1400 benzine slaat meestal meteen 4 uitlaatkleppen kromom deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.In het algemeen geldt : riem kapot = kop eraf.
Een ketting kan ook kapot,al gebeurt dat niet zo vlug,maar als een ketting knapt,dan kan je meestal de hele motor vervangen.(ketting slaat alles kapot als ie knapt zoals geleiders,carter ect. )
Dat wil zeggen dat, per definitie, ongeacht de timing, als de paden van de kleppen en zuigers elkaar kruisen, dat het een interferentie motor is. Als het aandrijf systeem voor de nokkenas (de distributieriem) breekt, en er op dat moment kleppen open of deels open staan, dat de kans groot is dat er kleppen, zuigers en andere dingen stuk gaan.
Als het geen interferentie motor is dan stop de motor gewoonweg, en is er geen schade.
De supra mk4 twin turbo heeft bijvoorbeeld een non-interference motor.
Stefan, pseudo expert.
Bij idle gaan je zuigers ook tegen de kleppen aan ...
Non-expert met knowledge uit boekies
Een klep die maar een klein beetje krom is zorgt al voor veel compressieverlies,indirekte schade kun je dus niet meten,hiermee bedoel ik dus,scheurjes in de klep/kop/zuiger ect.
Herr Flick, gewone automonteur....
Gewoon eve laten nakijken!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop