abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:36:55 #1
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_11562729
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige autoŽs zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
No One Knows
pi_11562740
ze slaan meestal de kleppen kapot...
Mangs moj de koo 's bie de heurns vat'n
pi_11562764
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige autoŽs zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Als de distributieriem knapt, gaan de kleppen niet meer open of dicht en blijven in de stand staan toen de riem knapte. Het hangt van je auto af of de zuiger dan tegen de open kleppen ramt. Als je een "hoge" cylinder hebt, kan het zijn dat de zuigers er niet tegenaan komen..
pi_11562923
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.

Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.

  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:47:03 #5
14827 Kogando
Modelprutser
pi_11562995
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:44 schreef noutie het volgende:
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.

Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.


om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_11563052
hoeft niet in de soep te lopen, bij een kennis is een keer de distributie geknapt zonder motorschade te krijgen (vraag me niet hoe) dat was zo'n opel/nissan/renault bestel bus. maar ik zal de gok niet nemen, om de distributie later te vervangen dan aangegeven, als dat indirect je vraag is. want als die knapt en het gaat mis ben je stevig gebokt...
2825cc Single Turbo Beast
  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:49:41 #7
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_11563058
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige autoŽs zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Snelheid waarmee hij klapt. Toerental op dat moment. Moment van breken etc.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:50:02 #8
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_11563070
In praktijk sneuvelt de motor 9 van de 10 keer volgens mij.
pi_11563114
als die tijdens het rijden knapt moet je je koppeling in trappen en gelijk je motor uit gooien en langs de kant en hopen dat er nix aan de hand is

Pray.... Pray like never Prayed before

  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:56:19 #10
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_11563277
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:49 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Snelheid waarmee hij klapt. Toerental op dat moment. Moment van breken etc.


Hmm heeft die Kadett 1.3 zoŽn bijzondere motor dan? Nou ja, binnenkort de motorkap maar es open en kijken of dat ding al aan het slijten is.
No One Knows
  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:56:46 #11
35798 LordAnger
Heeft geen smaak
pi_11563287
Meestal zit er een cilinderkop-revisie aan vast; hangt o.a. van de leeftijd en dagwaarde van je auto af of het het geld nog waard is om te laten repareren of dat je beter een andere motor kunt halen op de sloop... Net als bij elke andere schade dus eigenlijk
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
(T): LordAnger gains a sense of humour until end of turn.
pi_11563328
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige autoŽs zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Bij een Kadett met 8 kleppen is er niets aan de hand terwijl bij een 16V de kleppen in je zuigerkop slaan.

Of dit voor een 323 ook geldt...geen idee...

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_11563767
hangt ook erg af van de snelheid en toerental op het moment van breken

bij mijn vader brak de distributieriem toen hij de auto startte, toen was er (gelukkig) geen probleem, maar las hij al had gereden, was de motor naar zijn grootje

  vrijdag 4 juli 2003 @ 16:14:40 #14
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11563816
Bij de auto van m'n vriend (alfa romeo) is hoogstwaarschijnlijk ook de distributieriep geknapt.. als er naar gekeken is zal ik wel ff posten of de rest ook beschadigd is.
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_11564561
Sommige auto's hebben een kettingriem en die zijn niet stuk te krijgen.^O^
Mixje van alles indisch, braziliaans, nederlands en ?
pi_11564595
Mijn vorige Astra kon iig weg na het knappen, zoals de ouwe Primera die ik eens had
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
When does the hurting stop ? ...
  vrijdag 4 juli 2003 @ 17:12:48 #17
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_11565150
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 16:44 schreef Dominator2050 het volgende:
Sommige auto's hebben een kettingriem en die zijn niet stuk te krijgen.
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Er zijn ook motorblokken met een tandwiel aandrijving, maakt alleen wel veel lawaai.
Ik zou geen auto weten zo snel waar het in toegepast wordt, wel een aantal motorfietsen.
Waarom ze dat niet vaker toepassen ..
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

On topic : Mijn moeder heeft het ook een keer gehad, kostte 550 Euro voor een paar nieuwe kleppen ..en riem natuurlijk.

  zaterdag 5 juli 2003 @ 00:46:57 #18
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_11573416
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:44 schreef noutie het volgende:
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.

Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.


4000 toeren per minuut,je reactiesnelheid is ongeveer 1 seconde....
Dit deel je dus met elkaar, en dan kom je tot de conclusie dat je zuigertje al bijna 70 keer tegen een klep aangerost is voordat jij je koppeling ingedrukt hebt....

Suc6

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Welke motor kapot loopt is per type verschillend,de oudere opels bijvoorbeeld(8 kleppers) raken de kleppen eigenlijk nooit,behalve de 1400 cc benzine en alle diesels.
Als de riem bij zo'n diesel knapt,breken meestal alleen de tuimelaars,die je zo kunt vervangen,nieuwe riem erop en starten dat kreng.(geen ISUZU)De 1400 benzine slaat meestal meteen 4 uitlaatkleppen krom

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

In het algemeen geldt : riem kapot = kop eraf.
Een ketting kan ook kapot,al gebeurt dat niet zo vlug,maar als een ketting knapt,dan kan je meestal de hele motor vervangen.(ketting slaat alles kapot als ie knapt zoals geleiders,carter ect. )

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_11573471
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 00:46 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

4000 toeren per minuut,je reactiesnelheid is ongeveer 1 seconde....
Dit deel je dus met elkaar, en dan kom je tot de conclusie dat je zuigertje al bijna 70 keer tegen een klep aangerost is voordat jij je koppeling ingedrukt hebt....

Suc6

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Welke motor kapot loopt is per type verschillend,de oudere opels bijvoorbeeld(8 kleppers) raken de kleppen eigenlijk nooit,behalve de 1400 cc benzine en alle diesels.
Als de riem bij zo'n diesel knapt,breken meestal alleen de tuimelaars,die je zo kunt vervangen,nieuwe riem erop en starten dat kreng.(geen ISUZU)De 1400 benzine slaat meestal meteen 4 uitlaatkleppen krom

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

In het algemeen geldt : riem kapot = kop eraf.
Een ketting kan ook kapot,al gebeurt dat niet zo vlug,maar als een ketting knapt,dan kan je meestal de hele motor vervangen.(ketting slaat alles kapot als ie knapt zoals geleiders,carter ect. )


Een vakman.
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
.
  zaterdag 5 juli 2003 @ 13:52:15 #20
46960 StefanP
polemicist
pi_11578605
Volgens mij heeft het ook te maken met of je een motor hebt die van het interferentie type is of niet.

Dat wil zeggen dat, per definitie, ongeacht de timing, als de paden van de kleppen en zuigers elkaar kruisen, dat het een interferentie motor is. Als het aandrijf systeem voor de nokkenas (de distributieriem) breekt, en er op dat moment kleppen open of deels open staan, dat de kans groot is dat er kleppen, zuigers en andere dingen stuk gaan.

Als het geen interferentie motor is dan stop de motor gewoonweg, en is er geen schade.

De supra mk4 twin turbo heeft bijvoorbeeld een non-interference motor.

Stefan, pseudo expert.

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_11587464
Hoezo kan de koppeling intrappen je auto redden volgens somige mensen?

Bij idle gaan je zuigers ook tegen de kleppen aan ...

Non-expert met knowledge uit boekies

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

  zondag 6 juli 2003 @ 21:12:09 #22
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_11605197
In ieder geval : riem kapot en je twijfelt of er (direkte) schade is?? Compressie meten.

Een klep die maar een klein beetje krom is zorgt al voor veel compressieverlies,indirekte schade kun je dus niet meten,hiermee bedoel ik dus,scheurjes in de klep/kop/zuiger ect.

Herr Flick, gewone automonteur....

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_11606574
kapot!
pi_11607317
golf 2 1.6 precies hetzelfde gehad....
helemaal niets aan het handje....

Gewoon eve laten nakijken!

Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_37244877
Hallo,

Ik heb problemen met me motor.. 1 cilinder doet het niet heb alles geprobeerd maar ben bang dat de kleppen kapot zijn.. Wie weet ongeveer hoeveel dat gaat kosten het vervangen van nieuwe kleppen voor een opel tigra..

Thanx
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop